DT 240 EXP vs Newmen FADE och innerbredd

Jag ska inte klaga, höll vettigt i kanske 60 mil (stig/bröt) innan det började strula. På tidigare hjul har ekrarna gått av, på dessa hjul blir dom istället slappa. Vanliga DT competition 1,6 ekrar.
Skulle säkert vara bra att investera i en ekerstänningsmätare.
E ju som att inte kolla skruvar på cykeln. Har ju inte sett dig cykla men även hjul behöver man ta hand om. 60mil stök är rätt mkt. Många som cyklar hårt må ju kolla efter en dag eller helg!
Mina 5 cent är att man måste ta hand om både hjul och resten av cykeln och gör man inte det kan man inte klaga när saker går sönder. Precis som med bilar.

Nej det är inte extremt.
Många (de flesta) fälgtillverkare rekommenderar en ekerspänning på klart över 1kN, hela 1200N är vanligt, det motsvarar ungefär 110 kg!
Menade inte att ekerspänningen är extremt, men att belastningen måste vara extremt om ekrar deformerar.
Nja, ekrar komprimeras inte, men navet hänger därför ändå inte i ekrarna på ovansidan,
utan det är minskningen av förspänningen i de understa ekrarna som bär belastningen.
Läs också vad Professor Göran Grimvall skriver
"Nästan hela lasten (cirka 95 procent) bärs därför upp genom förändringen i de understa ekrarna."
https://www.nyteknik.se/nyheter/drag-eller-tryck-i-cykelhjulet-6394563
Men detta är svårt för många att ta till sig.
Nej, hjulen hänger alltid på ekrarna ovan. Lasten kan inte bäras av spända ekrar. Tror att vad han menar är att kraften på hjulen motverkas till 95% av understa ekrarna.
+1
Nej
Inte i verkligheten
Särskilt med fälgbromsade cyklar och fåekrade hjul är det många som har varit med om att fälgen är så styv att den skrapar emot bromsen när man står upp och trampar.

Klart leder en deformation i sidled på en sidan av hjulet till en deformation i motsatt riktning på andra sidan. Men tror fortfarande att en alu fälg skulle kunna flexa lite mer, kankse tordera? Det måste väl finnas mätningar på det?

belastningen måste vara extremt om ekrar deformerar.
Nej, ekrarna deformeras inte
Ekerspänningen i de nedre ekrarna, de som bär lasten, minskar proportionerligt med belastningen.
Men de är fortfarande spända

hjulen hänger alltid på ekrarna ovan.
Nej, det är helt fel

Lasten kan inte bäras av spända ekrar.
Jo

Tror att vad han menar är att kraften på hjulen motverkas till 95% av understa ekrarna.
Nej, även det är helt fel
Han menar det han skriver

Men som jag redan har skrivit:
Detta kan vara svårt att ta till sig. Hur ett ekrat hjul fungerar har varit uppe här flera ggr tidigare.
Varje gång är det flera som har svårt för att ta till sig hur ett ekrat hjul fungerar.

Nej, ekrarna deformeras inte
Ekerspänningen i de nedre ekrarna, de som bär lasten, minskar proportionerligt med belastningen.
Men de är fortfarande spända
Det är vad jag menade, men i animationen deformerar nedre ekrarna. Det skulle bara hända med en belastning som är större en ekerspänningen, som skulle vara extremt.
Nej, det är helt fel

Jo

Nej, även det är helt fel
Han menar det han skriver

Men som jag redan har skrivit:
Detta kan vara svårt att ta till sig. Hur ett ekrat hjul fungerar har varit uppe här flera ggr tidigare.
Varje gång är det flera som har svårt för att ta till sig hur ett ekrat hjul fungerar.
Kraften kan kompenseras till största delen av spända ekrarna på undersidan. Men din vikt hänger fortfarande på ekrarna på ovansidan, även om spånningnen i dom ändras nästan inte, som man kan ser i animationen.

Här är en bra sidan som diskuterar styvheten i sidled av fälgar:

Om fälgen går mot bromsen när man står är fälgen "för styv". En låg alu fälg är inte så styv i sidled och i länken finns en bild med flex i sidled, så tror att min teori skulle kunna vara sant.

Min teori är att det är styvheten i sidled som gör styva fälgar obekväma. Tror inte man kan känna vertikala styvheten när man kör med 60 mm däck med relativt låg tryck.
du skriver som att det är klarlagt att styvare fälgar är mer obekväma. men har du läst någon som gjort ett seriöst blindtest och jämnat ut de andra parametrarna, t ex vikten? det har inte jag nämligen, men skulle gärna läsa om du känner till något.

om folk bara jämför tyngre alu-fälgar med lättare kolfiberfälgar och då känner stor skillnad så vet jag inte hur de drar slutsatsen att det är materialet och inte vikten som skapar den stora känslan. min preliminära känsla (efter att ha provat att tejpa dit 2,5 kg extra vikt på bakfälgen) är att tyngre hjul rullar lite bekvämare nämligen.

din teori om att sidledsflexet ska göra att hjul känns bekvämare låter mer trolig än den om det radiella flexet. jag ifrågasätter inte direkt själva hypotesen, men behovet av den. är vi verkligen vid den punkten att vi vet att vi har något som behöver förklaras?

min spontana tanke om teorin om sidoflexet är hur det känns när däck kränger åt sidorna på smala fälgar. min känsla av det krängandet är inte bekvämlighet, utan obehag, sketschighet. varför skulle fälgens sidoflex upplevas annorlunda?

Spelar det nån roll exakt vad det är som gör att kolfiberhjul generellt är obekvämare, när man kan känna skillnaden? Ni kan teoretisera hur mycket som helst men det ändrar inte egenskaperna. Kolfiber är lättare och jag bryr mig föga om ifall det är vikten eller styvheten som ställer till det. Har kört tre olika sorters kolfälgar med olika vikt och olika ekrar, och alla har känts som skit när det gäller komfort. Däremot har de haft andra, lika marginella, fördelar. Just nu kör jag alu fram och kolfiber bak vilket är en vettig kompromiss.

Edit: Att "jämna ut parametrarna" genom att öka vikten förstör ju största fördelen med kolfiber, nämligen att de kan vara mycket lättare och ändå hålla. Helt meningslös exercis alltså.

För övrigt är mina ekrar spända till 1200 N och trots att jag inte cyklar särskilt våldsamt så hör jag nån gång per tur hur hjulen belastas så att ekrarna slackar och skramlar till i framhjulet.

Senast ändrad:
Spelar det nån roll exakt vad det är som gör att kolfiberhjul generellt är obekvämare, när man kan känna skillnaden? Ni kan teoretisera hur mycket som helst men det ändrar inte egenskaperna.
Nej, man måste inte teoretisera om vad som skulle kunna vara skillnaden mellan att kolfiberhjul och alu-dito upplevs annorlunda av vissa. Men då den upplevelsen inte delas av alla hade det väl varit intressant att försöka förstå vad det beror på.

du skriver som att det är klarlagt att styvare fälgar är mer obekväma. men har du läst någon som gjort ett seriöst blindtest och jämnat ut de andra parametrarna, t ex vikten? det har inte jag nämligen, men skulle gärna läsa om du känner till något.

om folk bara jämför tyngre alu-fälgar med lättare kolfiberfälgar och då känner stor skillnad så vet jag inte hur de drar slutsatsen att det är materialet och inte vikten som skapar den stora känslan. min preliminära känsla (efter att ha provat att tejpa dit 2,5 kg extra vikt på bakfälgen) är att tyngre hjul rullar lite bekvämare nämligen.

din teori om att sidledsflexet ska göra att hjul känns bekvämare låter mer trolig än den om det radiella flexet. jag ifrågasätter inte direkt själva hypotesen, men behovet av den. är vi verkligen vid den punkten att vi vet att vi har något som behöver förklaras?

min spontana tanke om teorin om sidoflexet är hur det känns när däck kränger åt sidorna på smala fälgar. min känsla av det krängandet är inte bekvämlighet, utan obehag, sketschighet. varför skulle fälgens sidoflex upplevas annorlunda?

Det verkar att det finns ett stor behöv.

Om flex i sidled är viktig för komfort, och följsamhet, så skulle man ville ha en del av det i hjulet, precis för att det är jobbigt när däck krånglar, som du skriver. Tror att många som klagar över styvheten av kolfiberfälgar kör relativt hög däck tryck (men inte Makten).

Personligt har jag bytt till kolfiberfälgar på en av min två mtb och inte märkt någon skillnad als. Men jag kör med breda däck med extremt låg tryck, dock med styva sidoväggar så däcket inte krånglar.

Nej, man måste inte teoretisera om vad som skulle kunna vara skillnaden mellan att kolfiberhjul och alu-dito upplevs annorlunda av vissa. Men då den upplevelsen inte delas av alla hade det väl varit intressant att försöka förstå vad det beror på.

Fast hittills i den här tråden verkar det finnas två läger - de som faktiskt haft eller har hjul av båda sorterna och samtliga upplever skillnad i följsamheten, och de som inte har / nämner om de har egna erfarenheter av de båda hjulsorterna.
Själv har jag både kolhjul och aluhjul och kolhjulen är märkbart mindre förlåtande / mer uttröttande än aluhjulen vilket märks tydligast på brötig stig. På grus / asfalt är skillnaderna inte nämnvärt framträdande och där inger kolhjulen en rappare känsla. Notera "känsla", har ingen tidtagning att backa upp det med.
Så som vanligt, horses for courses.

Sen är det faktiskt rätt sällsynt att folk kan erkänna att deras svindyra pryl inte nödvändigtvis är mycket bättre än det billigare alternativet. Något som också ökar trovärdigheten imho.

Visst, jag blir bara lite trött på att vissa somliga kommer dragande med "bevis" på att det jag upplever inte kan stämma för att deras teori visar nåt annat. Man kan först fråga sig vad den psykologiska mekanismen bakom denna negativa placebo skulle vara, eller helt enkelt dra slutsatsen att teorin är felaktig. Det finns ingen rimlig anledning till att jag skulle uppleva icke existerande negativa egenskaper hos något jag betalat dyrt för i tron att det skulle bli positivt.

Jag har kolhjul. Det jag märker av är låg roterande vikt och ”styhetskänsla” (inte bara i brallan). Jag är väldigt tacksam för att jag inte åker runt och stör mig på dem, med tanke på hur mycket jag betalade för dem.

@Makten Om det knäpper och smäller i ekrar varje tur tror jag något är knas. Antingen är inte ekerspänningen den du tror, eller är de fel/underbyggda på något vis, eller så betyder ”inte särskilt våldsamt” olika för oss. Jag misstänker det sistnämnda! ;-)

i animationen deformerar nedre ekrarna.
Nej
Det animationen visar är ekerspänningsförändringen när ett hjul belastas, inte deformation.

Men din vikt hänger fortfarande på ekrarna på ovansidan, även om spånningnen i dom ändras nästan inte, som man kan ser i animationen.
Nej
Animationen visar att det är de undre ekrarna som bär belastningen, detta visas av ekerspänningsförändringen

Detta med hur ett hjul fungerar verkar vara ovanligt svårt att ta till sig....

din teori om att sidledsflexet ska göra att hjul känns bekvämare låter mer trolig än den om det radiella flexet.
+1
Men det verkar även vara mer än bekvämligheten som förändras
Där har du något jag kände stor skillnad på mina original kolhjul från min gamla top fuel mot mina ersättare Newmen SL XA 25 aluhjul.

Det var en stor skillnad i hur hjulen flexade i stenkistor och i spår, jag skulle inte säga att det ena var bättre än det andra men det var en stor skillnad.
Jag gillade att man kunde vara relativt oprecis med spårvalet mellan stenar och att hjulen bara hittade "rått" ändå.
Frågan blir då förstås hur mkt flex är bra, när blir det för mkt så att cyklingen istf bekväm blir svampig, vag och osäker?

Blandas det inte lite väl friskt mellan lvg och mtb i denna tråd?
Killgissar att komfortaspekten med kolhjul är betydligt större/viktigare i skogen än på slät asfalt ?.
Just komfort märks nog tydligare på lvg eftersom däcken är såpass mkt smalare och hårdare pumpade
Däremot är nog laterala belastningar och lateralt flex större bland åtminstone en del sorters MTB-cykling ("stök och bröt")

+MASSOR
Att genom mätningar på hjul kunna kvantifiera de skillnader (lateralt?) hjulflex ger vore värt mkt
Särskilt som alla inte verkar uppleva samma skillnader
Personligt har jag bytt till kolfiberfälgar på en av min två mtb och inte märkt någon skillnad als.

Frågan blir då förstås hur mkt flex är bra, när blir det för mkt så att cyklingen istf bekväm blir svampig, vag och osäker?

+MASSOR
Att genom mätningar på hjul kunna kvantifiera de skillnader (lateralt?) hjulflex ger vore värt mkt
Särskilt som alla inte verkar uppleva samma skillnader

Motfrågan blir också när, var och hur hjulens egenskaper ska vara dom önskade.

Jag tror många stirrar sig blinda på isolerade egenskaper under isolerade förutsättningar om det så är vikt, komfort, flex, grepp, hållbarhet, styvhet, blött, tort, grus, stenkistor, utför uppför osv.

Det finns nog inte ett (1) rätt hjul i min mening, utan snarar många intressanta egenskaper med olika hjul. Vad som funkar för person A behöver såklart inte alls funka för person B.

Jag har kolhjul. Det jag märker av är låg roterande vikt och ”styhetskänsla” (inte bara i brallan). Jag är väldigt tacksam för att jag inte åker runt och stör mig på dem, med tanke på hur mycket jag betalade för dem.

@Makten Om det knäpper och smäller i ekrar varje tur tror jag något är knas. Antingen är inte ekerspänningen den du tror, eller är de fel/underbyggda på något vis, eller så betyder ”inte särskilt våldsamt” olika för oss. Jag misstänker det sistnämnda! ;-)
Jag har mätt med ekertensiometer och även om den skulle visa lite fel så borde det vara inom rimlig ekerspänning. Dock är fälgen en XC-dito (Newmen SL X.A. 25) och alltså tämligen lätt. Och visst, de gånger jag tror ekrarna slackar så är det förstås just när jag cyklar så våldsamt som jag nånsin gör.

Sen tror jag (obs, TROR) jag att det inte nödvändigtvis är styvhet som gör hjulen obekväma. Det kan lika gärna vara vibrationer som "ringer" under längre tid än en enskild transient, och därför känns värre än vad det teoretiskt borde. Knackar man på fälgen med däck och allt så har det definitivt en resonansfrekvens trots att det mesta förstås dämpas bort av däcket.

Tja tja! Får man göra retur i tråden?
Tänkte hålla mig under 10k/1kEUR, så tyvärr går nog Newmen 30mm kol bort.

Vågar man satsa på SMC29i28/25 med Newmen Fade eller Gen2? (25 med FADE, 28 med Gen2), eller gör man bättre i att spara sina slantar och gå med Newmen X.A.25 och DT240, 270-400 eur billigare (620 EUR) och enbart 120 -180 gr tyngre (1400 kontra 1220-1280).

En gräns på 1000 EUR gör det förstås svårt men om SMC29i28 med Newmen Gen2 (1029 euros) är ett alternativ så kostar det "bara" 20 euros mer med DT240 SP (ej EXP?) på slowbuild.eu

En gräns på 1000 EUR gör det förstås svårt men om SMC29i28 med Newmen Gen2 (1029 euros) är ett alternativ så kostar det "bara" 20 euros mer med DT240 SP (ej EXP?) på slowbuild.eu
Det är såklart ena alternativet! (Tror jag listade den) vet dock inte hur SMC står sig mot andra mer kända tillverkare. Inte hittat mycket mer än ett tyskt forum där.man hittar en bild på en knäckt fälg.. Vet inte mycket om Newmen naven heller. Är det skillnad på FADE och gen2?

Dock SMC29I25 med Newmen fade kostar bara 870. Men 30 mm kanske är värt att lägga på lite för. Och FADE kanske är de gamla med lagerspänningsproblemen?

Tja tja! Får man göra retur i tråden?
Tänkte hålla mig under 10k/1kEUR, så tyvärr går nog Newmen 30mm kol bort.

Vågar man satsa på SMC29i28/25 med Newmen Fade eller Gen2? (25 med FADE, 28 med Gen2), eller gör man bättre i att spara sina slantar och gå med Newmen X.A.25 och DT240, 270-400 eur billigare (620 EUR) och enbart 120 -180 gr tyngre (1400 kontra 1220-1280).
Hur mycket väger du? Jag väger 79-80kg och märker rätt stor skillnad mellan en 360g alu-fälg och en lika tung kolfiberfälg, för mig gör det minskade flexet i kolfiberfälgen att jag slipper rikta hjulen stup i kvarten. Så jag hade valt en kinafälg + fina nav före en märkes-alufälg + fina nav.

Är du lätt så fungerar förmodligen en alufälg lika bra.

Det är såklart ena alternativet! (Tror jag listade den) vet dock inte hur SMC står sig mot andra mer kända tillverkare. Inte hittat mycket mer än ett tyskt forum där.man hittar en bild på en knäckt fälg.. Vet inte mycket om Newmen naven heller. Är det skillnad på FADE och gen2?

Jag tror att SMC fälgarna är likvärdigt hållbara som dom Newmen 30mm jag köpt. Det man ska ha i åtanke och förståelse för är nog att båda dessa alternativ är bland dom lättaste man kan köpa i respektive bredd, köper man det lättaste har de inte samma hållbarhet (troligtvis) som att köpa dom tyngre.
Däremot tror jag dom håller bra för svensk XC om man kör förnuftigt, är en lätt cyklist eller kör korvar.

Gällande nav tänker jag att Newmen Fade är motsvarande DT 180, Newmen gen 2 motsvarar DT240.
Sen är DT ett mer premium märke men Newmen tycker jag är gott nog.

Hur mycket väger du? Jag väger 79-80kg och märker rätt stor skillnad mellan en 360g alu-fälg och en lika tung kolfiberfälg, för mig gör det minskade flexet i kolfiberfälgen att jag slipper rikta hjulen stup i kvarten. Så jag hade valt en kinafälg + fina nav före en märkes-alufälg + fina nav.

Är du lätt så fungerar förmodligen en alufälg lika bra.
Väger 72 i bästa tävlingsform (triathlon) men just nu 75 (;

Mina 5 cent är att man måste ta hand om både hjul och resten av cykeln och gör man inte det kan man inte klaga när saker går sönder. Precis som med bilar.
Hahaha jag säger ju explicit att jag inte ska klaga i det inlägg du citerar. Det är inte heller så att jag lämnat hjulet åt sitt öde i 60mil utan jag har spänt och riktat lite nu och då. Känns dock som jag nått någon typ av ohållbar nivå när det behöver spännas efter varje tur.
Har hört från flera som kör kolhjul på mtb att de inte behövt röra hjulet på 100mil och det trots det är mer eller mindre spikrakt. Sånt låter väldigt lockande ?.

Blunda, peka och välj:) Blir nog bra med alla alternativ. Välj med hjärta eller plånbok:)
Haha får bli att singla lite slant då ?‍♂️
Tänker att jag skippar SMC29I28 iom att de hade äldre nav (Gen2) och kostar mer, samt att jag max kommer köra 2.4" däck, så borde 25mm lira bra?

Singlar slant mellan DT 240 Newmen Alu 25mm och SMC29I25 med Newmen Fade..
Sen återstår bara att fundera ifall DT Aero lite över Revolution/Comp Race är värt 50 eur. Verkar som att viktskillnaden är minimal, men elasticitetsksillnaden större..?

Slowbuild bygger ju på beställning, du kan troligen kombinera valfritt nav och fälg... Troligen längre väntetid, dock. Jag hade kört I28 och Fade (eller 240)! ?

Sen återstår bara att fundera ifall DT Aero lite över Revolution/Comp Race är värt 50 eur. Verkar som att viktskillnaden är minimal, men elasticitetsksillnaden större..?
Nej.
I sort sett är elasticiteten proportionerlig mot vikten.
(Det finns förstås ett mer detaljerat svar)

??
Det förklarade jag väl i 2a meningen?
Fair enough. Räckte mig med en googling för att se att jag använt begreppet felaktigt, storheten avser alltså materialets förmåga att återgå till sin ursprungliga form efter deformering, vilket uppenbarligen inte var det jag läst rapporteras på andra forum. De använde ordet elasticitet för att beskriva att det töjde sig och inte gick att erhålla lika bra spänning, dvs att den ena var mer plastisk snarare än mer elastisk. Har jag nu använt termen rätt?

Antar att du rekommenderar att köra på den billigare ekern? Har inte lyckats hitta vettiga viktuppgifter dock.

Fair enough. Räckte mig med en googling för att se att jag använt begreppet felaktigt, storheten avser alltså materialets förmåga att återgå till sin ursprungliga form efter deformering, vilket uppenbarligen inte var det jag läst rapporteras på andra forum. De använde ordet elasticitet för att beskriva att det töjde sig och inte gick att erhålla lika bra spänning, dvs att den ena var mer plastisk snarare än mer elastisk. Har jag nu använt termen rätt?

Antar att du rekommenderar att köra på den billigare ekern? Har inte lyckats hitta vettiga viktuppgifter dock.
Jepp, plastisk är vad dom menade med elastisk.
Ser du inga aero eller utseendefördelar med elliptiska ekrar så blir det i övrigt generellt "lika" starkt hjul med runda ekrar med samma tvärsnittsareaförhållande.

Ringde slowbuild idag. Han pratade om nya siten carl-z.de och att den var bättre, så beställde därifrån, blev ett par SMC29I28 med DT240 som fanns tillgängligt där till ett gott pris. Han sa att man skulle ha dem till påsk, hoppas det stämmer, samt att man får dem.., mailaddressen på kvittot och från PayPal såg väldigt suspekt ut o_O. Samt såklart att de är starka nog.

Får hålla tummarna hårt nu ?

Ringde slowbuild idag. Han pratade om nya siten carl-z.de och att den var bättre, så beställde därifrån, blev ett par SMC29I28 med DT240 som fanns tillgängligt där till ett gott pris. Han sa att man skulle ha dem till påsk, hoppas det stämmer, samt att man får dem.., mailaddressen på kvittot och från PayPal såg väldigt suspekt ut o_O. Samt såklart att de är starka nog.

Får hålla tummarna hårt nu ?
FYI beställde från carl-z i början på dec, har fortfarande inte sett röken av några hjul men väl 4 mäjlsvar á ”dom skickas i slutet av veckan” /E

Haha får bli att singla lite slant då ?‍♂️
Tänker att jag skippar SMC29I28 iom att de hade äldre nav (Gen2) och kostar mer, samt att jag max kommer köra 2.4" däck, så borde 25mm lira bra?

Singlar slant mellan DT 240 Newmen Alu 25mm och SMC29I25 med Newmen Fade..
Enligt en hjulbyggare här i staden är det svårare att få till bra handbyggda hjul med straightpull-nav om ekrarna inte är platta.

Enligt en hjulbyggare här i staden är det svårare att få till bra handbyggda hjul med straightpull-nav om ekrarna inte är platta.
Då kan väl slowbuild bygga hjul då? mina 2 par har hållt väldigt bra under förra säsongen och har sett en person klaga av alla 100? eller nåt från happy som köpt deras hjul, och det klagomålet var inte befogat ;)

Ringde idag igen för att kolla om ekrar. Han menade att Comp/Revolution är starkare och rekommenderade dem emot Aerolite för bara 10gr extra vikt. Han hade Centerlocknav hemma fast det inte stod på sidan och försäkrade mig om att han bör hinna skicka detta innan påsk (:

Då kan väl slowbuild bygga hjul då? mina 2 par har hållt väldigt bra under förra säsongen och har sett en person klaga av alla 100? eller nåt från happy som köpt deras hjul, och det klagomålet var inte befogat ;)

Det kan han säkert. Mina höll bra tills de inte gjorde det, och det kan ju bero på annat än byggkvalitén.

Det jag skulle ha mest synpunkter på är obefintlig nåbarhet/återkoppling.
Men det kanske är så med konstnärer?

Tillbaka
Topp