Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Har vi fyra svenskar i Women's Elite i år? Kommer samtliga fyra starta i dagens XCO? Tycker dessa sidor är så jävla krångliga att följa. Rissveds, Gustafzzon, Belforth, Oberg har jag lyckats läsa mig till i alla fall, men förstår inte om det är startlista eller någon annan lista jag läser på. :P

Jenny Rissveds
Möjligen hade jag förväntat mig lite bättre eftersom hon flera gånger i intervjuer på sistone basunerat ut att hon är i sitt livs form? (med viss reservation för att jag kan ha missförstått hur hon menade)

Jenny Rissveds
Top 10 otävlad är rätt ok form.
Men vad sa hon exakt? Hon pratar om hur dåligt hon mått och aldrig varit då bra som nu? Jag är inte 100 på vad hon menar men klart hon är i bra form

Jenny Rissveds
Top 10 otävlad är rätt ok form.
Men vad sa hon exakt? Hon pratar om hur dåligt hon mått och aldrig varit då bra som nu? Jag är inte 100 på vad hon menar men klart hon är i bra form
I och för sig, det har du rätt i.

Men det är det jag funderar på också, hon kan syftat på välmåendet, jag får se om någon intervju. ;-)

Sedan är ju mtb ganska speciellt, alla banor samt profiler passar en inte som handsken.

Jenny Rissveds
I och för sig, det har du rätt i.

Men det är det jag funderar på också, hon kan syftat på välmåendet, jag får se om någon intervju. ;-)

Sedan är ju mtb ganska speciellt, alla banor samt profiler passar en inte som handsken.

Är väl alltid svårt att jämföra sin form med andra. ”Alla andra” kan ju också ha bättrat på sin form ?‍♂️

Jenny Rissveds
Hon sa aldrig att hon var bäst i världen utan bara att hon aldrig varit i så pass bra form som nu... typ. Sen finns det många andra riktigt bra cyklister också så konkurrensen är rätt tuff. Topp 10 är riktigt imponerande oavsett.

Jenny Rissveds
Känns det inte som att Albstadt inte riktigt spelar på hennes styrkor? Är hon inte lite mer för kortare klättringar och tuffare utförsåkningar? Eller så minns jag bara fel, har inte följt XC på ett tag nu. Ivfsh, topp tio är riktigt imponerande.

Jenny Rissveds
Känns det inte som att Albstadt inte riktigt spelar på hennes styrkor? Är hon inte lite mer för kortare klättringar och tuffare utförsåkningar? Eller så minns jag bara fel, har inte följt XC på ett tag nu. Ivfsh, topp tio är riktigt imponerande.

Jenny Rissveds
Jenny Rissveds

Jo, jag minns faktiskt båda dem men egentligen är det ju ointressant för vad jag funderade på med tanke på att resultatet i tävling är så beroende på alla andras form också. Men jag har för mig att hon har sagt att kortare backar och mer tekniska features (tex Rios OS-bana) är mer hennes grej. Inget jag lyckas googla mig fram till dock så jag har kanske drömt det.

Jenny Rissveds
Många av de andra tjejerna i toppen av resultatlistan har kört ett gäng tuffa tävlingar innan WC loppet. Jenny har vad jag vet endast kört en nationell tävling. Kan tänka mig att det tar något lopp innan man vant kroppen med det extrema tempot som är på tävlingarna.
Hur som helst var det ett grymt lopp av Jenny och det faktum att hon är med där i toppen gör loppen extra spännande att se på.

Jenny Rissveds
Jag tyckte det märktes att hon körde efter sin plan. Dom lopp jag såg 2019 och 2020 körde hon på hårdare i början för att tappa mot slutet. Jag kan tänka mig att det är lätt att ryckas med i ett för hårt tempo när man känner sig stark i början av loppet. Så att hon höll sig till sin plan tycker jag bådar gott inför framtiden.

Frankrike ser farliga ut i år igen. Lecomte var ruggigt stark. Roligt att Courtney och Neff ser ut att vara på väg tillbaka mot form också, så förhoppningsvis blir det tightare race framöver.

Jenny Rissveds

Helt sjukt vilka tjurrusningar det blir i början, problemet är väl att det på många banor gäller att fixa en hyfsad position innan spåret blir smalt. ;-) Kul att dra på sig mjölksyra nästan bums och sedan bara leva genom smärtan hela loppet. Antar att de tränar en hel del på hysteriska explosiva starter.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Är det nån som vet hur det går med OS-platser?
Hon ska ligga på sista plats nu innan alla meddelat hur många platser de avser utnyttja. Ingen aning om vilken % som utnyttjas men mindre än 100% tydligen så om det stämmer borde hon komma med även om det går tokigt de sista loppen.

Det lustiga är att varje gång hon slår Australien minskar hennes chanser eftersom de tar hennes individuella plats om de tappar sin nations plats. Hon borde alltså väntat in McConnel i går...

EDIT eftersom turordning till individuella platser redan är klart vid vm

Jenny Rissveds
Samma tuffa konkurrens när hon gjorde comeback 2019. Utan att förringa insatsen i söndags som var ett stabilt lopp. 2019 vann hon lopp och hade väl ett par podiumplatser. Men konkurrensen kan ha hårdnat, eller så behöver hon några race för att komma i "race-mode". Troligen är det så.

Jenny Rissveds
Warner och Schweizarn(?) som kommenterar på Redbull frågade ju sig själva lite retoriskt om U23 har förlorat sitt syfte med alla unga talanger som kommer upp. Det är helt enkelt ett jäkla ormbo av duktiga cyklister som vill vara med om det. Jenny höll som det verkar ett väldigt jämt tempo medan Terpstra, Frei och andra åkte jojo, Mcconnell så till den grad att hon nära på bonkade. Jag tror stenhårt på nån topp-tre placering inom det närmaste.

Jenny Rissveds

Som sagt lite lustigt att Jenny riskerar sin plats genom bättre placering än Australien. Men jag tror det är rätt lugnt med os.

Edit. Då på så sätt stämmer det inte att hon inte kan påverka...i teorin.

Jenny Rissveds

Som sagt lite lustigt att Jenny riskerar sin plats genom bättre placering än Australien. Men jag tror det är rätt lugnt med os.

Edit. Då på så sätt stämmer det inte att hon inte kan påverka...i teorin.
Jenny måste ju prestera nu för att bli uttagen av SOK om Sverige får en plats. Det viktiga är att ingen från Serbien och Slovenien kommer långt före Australien, och det gör de absolut inte.

Jenny Rissveds
Jenny måste ju prestera nu för att bli uttagen av SOK om Sverige får en plats. Det viktiga är att ingen från Serbien och Slovenien kommer långt före Australien, och det gör de absolut inte.
Nej, och vad vi läst på andra ställe så blir det fler platser lediga när alla länder inte utnyttjar alla tilldelade platser.

Jenny Rissveds
Om SOK inte ger henne en plats, givet att Sverige får en, skulle jag bli väldigt förvånad. Naturligtvis givet att hon inte skadar sig eller ngt dylikt tråkigt inträffar.

Tillbaka
Topp