Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Snyggt jobbat!! Gjort helt från eget huvud eller följde du någon beskrivning?
Har inte haft någon beskrivning. Jag googlade och tittade på bilder som andra gjort. Såg på dessa på ett ungefär hur det skulle se ut och sedan var det bara fundera på mått så det funkade med hjulen jag vill rikta. Hade tjock plywood liggande så det är materialet jag använt.

Hjulbyggartråden
vad är det som gäller i ekerväg? Lutar mot att bygga om/nya dirthjul och står mellan typ sapim race eller leader, huvet säger ju att grövre e bättre, men de nuvarande hjulen har gått 10 år på 1,6 och 1,8 ekrar så hur är det egentligen?

Hjulbyggartråden
Vill du ha ett långlivat hjul bör du åtminstone välja ekrar med samma dimension i navänden,
åtminstone om du planerar att använda de gamla naven.
Det kan även vara bra att använda samma ekringsmönster som tidigare, även ekerbrickor kan då vara bra att använda, allt för att ekerböjen skall få så bra stöd som möjligt.
Se bilden
Eker_brickor.jpg

Hjulbyggartråden
Jo kommer ha trekors som tidigare, och ändarna stämmer också överens, men när prioriteringen för hjulen är styrka och styvhet så var jag lite förvånad att hjulen inte var byggda med o-buttade(eller vad det nu heter på svenska) ekrar. Finns det andra fördelar med s.k butted spokes än lägre vikt?

Hjulbyggartråden
Jo kommer ha trekors som tidigare, och ändarna stämmer också överens
+1

men när prioriteringen för hjulen är styrka och styvhet så var jag lite förvånad att hjulen inte var byggda med o-buttade(eller vad det nu heter på svenska) ekrar.
Raka?

Finns det andra fördelar med s.k butted spokes än lägre vikt?
Viktbesparingen är i praktiken omärkbar, men den längre livslängden är det som är största fördelen med reducerade ekrar
Hjulets styrka kommer från hur hårt spända ekrarna är

Hjulbyggartråden
Bygge av rimligt lätta rimligt billiga hjul för lättare stigcykling.
För några veckor sedan byggde jag nya hjul till hojen på Hope pro4 nav, XM481 fälg och DT Competition ekrar. Med DHF/DHR och korvar väger hjulen in på ca 2538g resp 2975g ink allt dvs däck, skivor, gucka etc. Känns helt ok med tanke på användningsområdet som kommer vara mestadels utför.
Här hemma där det är det däremot platt och lättare stigar. Så här använder jag fortfarande de gamla hjulen, DT Swiss M1900. Nu med DHR/DHR monterade men tanken är att köpa några lättare däck framöver. Dessa väger just nu in på 2260g resp 2764 ink allt.
Hursomhelst, då jag fick ett nytt baknav av Wiggle på garanti blir jag nu ”tvungen” att bygga ett par hjul till.
Funderar på att bygga ett par lättare hjul att ersätta mina M1900 med. Användningsområde är lättare stigcykling men ska klara lite hopp och drops.
Funderar på DT XR391 med Sapim D-light 2.0/1.65 ekrar samt de nipplar och brickor som ingår med fälgen.
Beräknad vikt med Recon/Recon Race skulle bli 1735/2250g men det får man ju ta med en nypa salt.
Vad tror expertisen om receptet?
Har ni andra förslag?
Budgeten för detta bygge är egentligen 0:- då det aldrig var tanken att bygga ett par hjul till. Men nånstans i krokarna för vad vad ovan nämnda fälgar och ekrar skulle gå på.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Idag när jag krängde på ett par nya däck på mina hjul gick en eker av... Lite överraskande, den måste ha varit skadad sedan tidigare. Men hur som helst, när jag kikar i dokumentationen för hjulen (Reynolds TR 249) står det "SPOKE, SPM SPRINT SP 299MM BLK", vilket jag då tolkar som Sapim Sprint. Detta verkar dock vara en OEM-eker, för den enda Sprint-eker som finns att köpa är CX-Sprint, vilket är en aero-eker, ekrarna på mina hjul är runda. Att hitta denna special-eker känns som ett fleraveckors-projekt, och det går ju inte....

Efter lite googlande hittar jag att denna eker har måtten 2,0-1,7-2,0. Hur illa kan det egentligen bli om jag sätter dit en annan eker i rätt dimension, med liknande reducering som original-ekern? Typ en DT Competition (2,0-1,8-2,0) eller liknande? Är det något fundamentalt jag missar här, eller visst borde det väl funka?

Hjulbyggartråden
Idag när jag krängde på ett par nya däck på mina hjul gick en eker av... Lite överraskande, den måste ha varit skadad sedan tidigare. Men hur som helst, när jag kikar i dokumentationen för hjulen (Reynolds TR 249) står det "SPOKE, SPM SPRINT SP 299MM BLK", vilket jag då tolkar som Sapim Sprint. Detta verkar dock vara en OEM-eker, för den enda Sprint-eker som finns att köpa är CX-Sprint, vilket är en aero-eker, ekrarna på mina hjul är runda. Att hitta denna special-eker känns som ett fleraveckors-projekt, och det går ju inte....

Efter lite googlande hittar jag att denna eker har måtten 2,0-1,7-2,0. Hur illa kan det egentligen bli om jag sätter dit en annan eker i rätt dimension, med liknande reducering som original-ekern? Typ en DT Competition (2,0-1,8-2,0) eller liknande? Är det något fundamentalt jag missar här, eller visst borde det väl funka?
Det funkar.

Hjulbyggartråden
Sorry, trodde alla kollade i profilen :D men flcycling

ah tyvärr inte lika bra lager på straight pull
Jag är en sån där gammal stöt som inte har lärt mig det "nya" ännu, men nu hittade jag det också.

Det hade ju varit för bra för att vara sant om en ny eker fanns i en butik i Uttran, själv bor jag i Tullinge så bara ett stenkast bort :) Tack ändå!

Hjulbyggartråden
Jag är en sån där gammal stöt som inte har lärt mig det "nya" ännu, men nu hittade jag det också.

Det hade ju varit för bra för att vara sant om en ny eker fanns i en butik i Uttran, själv bor jag i Tullinge så bara ett stenkast bort :) Tack ändå!
Kollar i bra att ha-lådan imorgon, annars är det väl B24.
Dom tar hem det dom inte har i lager på några dagar normalt, kan vara skillnad nu såklart. 100 kr i enhetsfrakt.

Hjulbyggartråden
sambal, det är mumma på 40i och under 1 bars tryck i följsamma däck..
ja, mina nuvarande är i46, det är ju som sagt riktigt härligt med lågt tryck. Men jag cyklar så blandat med den cyklen så det känns bra tungt utanför stigarna. Tänkte att detta blir nog bra som lite mer cross country-betonad cykling (2.1" var ju bra men känns lite smalt på stigarna)

(edit: på mina 3" kör jag 0,54/0,89 bar, som allround-tryck :) )

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Idag trillade en stor låda in! Denna gången stämde alla artiklar också, har gjort första arbetet nu. Dokumentera grejjerna medelst våg och kamera ? så nu blir det till att börja bygga! Skoj! Detta blir ju otroligt spännande. Den ultimata kompromissen!? ?

Bra läcker den här nya uppdaterade DT240S ?

_5190265.jpg

_5190277-Edit.jpg

Hjulbyggartråden
Då borde de ju även väga mer jmf med de gamla avfasade flänsarna,
fast totalt omärkbart i verkligheten, så vem bryr sig?
Hehe, det är nog ytterst marginell viktökning om man skippar runda kanten. 2 gram? :)

De ska ha sparat vikt och samtidigt gjort den stabilare enligt utsago. Den väger iaf 239 gram.
Den äldre varianten (samma modell/spec) väger 243 gram!! Riktigt tung ?

Hjulbyggartråden
På tal om nav...
Jag byggde hjul på ZTTO M1 nav i vintras. Nu har jag cyklat lite på dem också och måste säga att första intrycket var att de fungerade fantastiskt. Intrycket höll i sig ca 20 mil innan "ratcheten" började rappa över på en tur flera mil hemifrån. Som tur är går de enkelt att ta isär utan verktyg (kopia av DT 240?) och jag hittade en hel näve metallflis i navet. När jag rengjort gick det hela vägen hem...
Har några teorier om vad som kan gått snett, bla brisfällig smörjning och materialfel på ratchet. För vissa verkar naven funka jättebra för andra inte. Är det här med QC kanske ? Problemen verkar vara värre för nav med många ingrepp. det var 54 i mitt fall. Nu ligger två styck "ratchets" med 36 ingrepp på flyget från kina. Det är dyrt att köpa billigt ibland:LOL:
20210516_172415.jpg

Hjulbyggartråden
Förutsatt att det är Dt original så kan det bero på för mycket eller lite fett. Konstruktionen blir ju känsligare med 54t än 36. Är det kina kopior kan materialfel inte uteslutas.

Hjulbyggartråden
Förutsatt att det är Dt original så kan det bero på för mycket eller lite fett. Konstruktionen blir ju känsligare med 54t än 36. Är det kina kopior kan materialfel inte uteslutas.
Det är ZTTO så ja, kinatillverkat helt klart. Hoppas att jag kan få det att hålla med de 36t som ligger i posten. jag är varken stor eller stark och rätt snäll mot materialet i övrigt ?

Hjulbyggartråden
Det är ZTTO så ja, kinatillverkat helt klart. Hoppas att jag kan få det att hålla med de 36t som ligger i posten. jag är varken stor eller stark och rätt snäll mot materialet i övrigt ?
Använd inte för mkt fett så att ratcheten "flyter" på. Oavsett dret eller inte så håller dom längre om dom alltid har fullt ingrepp.

Hjulbyggartråden
På Dt verkar det ju funka för många med rätt fett, rätt mängd fett och deras 54. Men jag tror som sagt att man är och nosar på gränsen för vad den sortens konstruktion klarar.

Hjulbyggartråden
En liten heads up för alla hjulbyggare med de nya DT240 Exp-naven:

Sidan hos DT Swiss kan inte nås för närvarande verkar det som, men jag fyllde i ett kontaktformulär om mitt nya baknav och blev vidarekopplad till Cycle Service Nordic som nu har skickat en ny ratchet.

Hjulbyggartråden
En liten heads up för alla hjulbyggare med de nya DT240 Exp-naven:

Sidan hos DT Swiss kan inte nås för närvarande verkar det som, men jag fyllde i ett kontaktformulär om mitt nya baknav och blev vidarekopplad till Cycle Service Nordic som nu har skickat en ny ratchet.
Samma här

Hjulbyggartråden
shit, det var ju tråkig läsning. Helt plötsligt önskar man att man tog den gamla istället, om det gick att hitta. Eller 350, som verkar vara dubbel-fjäder fortfarande. Jaja, vi får hoppas det funkar bra, men tack för infon, bra att ha i bakhuvudet!

Hjulbyggartråden
shit, det var ju tråkig läsning. Helt plötsligt önskar man att man tog den gamla istället, om det gick att hitta. Eller 350, som verkar vara dubbel-fjäder fortfarande. Jaja, vi får hoppas det funkar bra, men tack för infon, bra att ha i bakhuvudet!
Dom rekommenderar att du byter även om du inte haft problem.
Mitt nav har fungerat utmärkt men byte rekommenderas oavsett.

Tillbaka
Topp