Valhalla_
Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Snyggt jobbat!! Gjort helt från eget huvud eller följde du någon beskrivning?Det hemgjorda riktstället funkar kanon. Visa bilaga 483705
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Snyggt jobbat!! Gjort helt från eget huvud eller följde du någon beskrivning?Det hemgjorda riktstället funkar kanon. Visa bilaga 483705
Har inte haft någon beskrivning. Jag googlade och tittade på bilder som andra gjort. Såg på dessa på ett ungefär hur det skulle se ut och sedan var det bara fundera på mått så det funkade med hjulen jag vill rikta. Hade tjock plywood liggande så det är materialet jag använt.Snyggt jobbat!! Gjort helt från eget huvud eller följde du någon beskrivning?
+1Jo kommer ha trekors som tidigare, och ändarna stämmer också överens
Raka?men när prioriteringen för hjulen är styrka och styvhet så var jag lite förvånad att hjulen inte var byggda med o-buttade(eller vad det nu heter på svenska) ekrar.
Viktbesparingen är i praktiken omärkbar, men den längre livslängden är det som är största fördelen med reducerade ekrarFinns det andra fördelar med s.k butted spokes än lägre vikt?
Det funkar.Idag när jag krängde på ett par nya däck på mina hjul gick en eker av... Lite överraskande, den måste ha varit skadad sedan tidigare. Men hur som helst, när jag kikar i dokumentationen för hjulen (Reynolds TR 249) står det "SPOKE, SPM SPRINT SP 299MM BLK", vilket jag då tolkar som Sapim Sprint. Detta verkar dock vara en OEM-eker, för den enda Sprint-eker som finns att köpa är CX-Sprint, vilket är en aero-eker, ekrarna på mina hjul är runda. Att hitta denna special-eker känns som ett fleraveckors-projekt, och det går ju inte....
Efter lite googlande hittar jag att denna eker har måtten 2,0-1,7-2,0. Hur illa kan det egentligen bli om jag sätter dit en annan eker i rätt dimension, med liknande reducering som original-ekern? Typ en DT Competition (2,0-1,8-2,0) eller liknande? Är det något fundamentalt jag missar här, eller visst borde det väl funka?
Bra, kort och kärnfullt, tack! :)Det funkar.
Har D light i min butik i flesta längder för 27 och 29, den är nästan som en sprint.Något tips på cykelbutiker i Stockholm som kan tänkas lagerhålla ekrar? Eller är det bara att börja ringa runt...?
... och din butik är? :)Har D light i min butik i flesta längder för 27 och 29, den är nästan som en sprint.
2.0 - 1.65 - 2.0 mm
Sorry, trodde alla kollade i profilen :D men flcycling... och din butik är? :)
Jag behöver en 299mm straightpull, har du en sådan är det ju helt perfekt!
Jag är en sån där gammal stöt som inte har lärt mig det "nya" ännu, men nu hittade jag det också.Sorry, trodde alla kollade i profilen :D men flcycling
ah tyvärr inte lika bra lager på straight pull
Var slut på D-Light I rätt längd på Bike24 så det blev DT Revolution 2.0/1.5 istället. Får hoppas att det kommer funka bra det med.Jeg har bygget mange hjulsett med XR391 og D-Light og som et lett alternativ til grus og sti fungerer det helt supert.
Kollar i bra att ha-lådan imorgon, annars är det väl B24.Jag är en sån där gammal stöt som inte har lärt mig det "nya" ännu, men nu hittade jag det också.
Det hade ju varit för bra för att vara sant om en ny eker fanns i en butik i Uttran, själv bor jag i Tullinge så bara ett stenkast bort :) Tack ändå!
Tyvärr inte, 2 st Comp a 304mm är vad huset bjuder.Kollar i bra att ha-lådan imorgon, annars är det väl B24.
Dom tar hem det dom inte har i lager på några dagar normalt, kan vara skillnad nu såklart. 100 kr i enhetsfrakt.
Ok, tack ändå för att du kollade!Tyvärr inte, 2 st Comp a 304mm är vad huset bjuder.
Wheellab är väl inte en butik men hör med honom:Något tips på cykelbutiker i Stockholm som kan tänkas lagerhålla ekrar? Eller är det bara att börja ringa runt...?
Nu har det löst sig, men det där var ett riktigt bra tips, tack! Bra att veta till nästa gång behov uppstår.Wheellab är väl inte en butik men hör med honom:
ja, mina nuvarande är i46, det är ju som sagt riktigt härligt med lågt tryck. Men jag cyklar så blandat med den cyklen så det känns bra tungt utanför stigarna. Tänkte att detta blir nog bra som lite mer cross country-betonad cykling (2.1" var ju bra men känns lite smalt på stigarna)sambal, det är mumma på 40i och under 1 bars tryck i följsamma däck..
den ser bredare ut pga kantigheten, men den är lika bred som mina nuvarande navnoterar breda flänsar på naven. hur går det att böja ekerkröken genom dem?
Då borde de ju även väga mer jmf med de gamla avfasade flänsarna,den ser bredare ut pga kantigheten, men den är lika bred som mina nuvarande nav
Hehe, det är nog ytterst marginell viktökning om man skippar runda kanten. 2 gram? :)Då borde de ju även väga mer jmf med de gamla avfasade flänsarna,
fast totalt omärkbart i verkligheten, så vem bryr sig?
Det är ZTTO så ja, kinatillverkat helt klart. Hoppas att jag kan få det att hålla med de 36t som ligger i posten. jag är varken stor eller stark och rätt snäll mot materialet i övrigt ?Förutsatt att det är Dt original så kan det bero på för mycket eller lite fett. Konstruktionen blir ju känsligare med 54t än 36. Är det kina kopior kan materialfel inte uteslutas.
Använd inte för mkt fett så att ratcheten "flyter" på. Oavsett dret eller inte så håller dom längre om dom alltid har fullt ingrepp.Det är ZTTO så ja, kinatillverkat helt klart. Hoppas att jag kan få det att hålla med de 36t som ligger i posten. jag är varken stor eller stark och rätt snäll mot materialet i övrigt ?
Absolut inte för mycket skulle jag säga, det var isf motsatsen. självklart inte DT:s magiska specialfett hellerAnvänd inte för mkt fett så att ratcheten "flyter" på. Oavsett dret eller inte så håller dom längre om dom alltid har fullt ingrepp.
Samma härEn liten heads up för alla hjulbyggare med de nya DT240 Exp-naven:
![]()
DT Swiss acknowledges Ratchet EXP hub problems in new service bulletin - CyclingTips
Affected rear hubs can spontaneously freewheel in both directions.cyclingtips.com
Sidan hos DT Swiss kan inte nås för närvarande verkar det som, men jag fyllde i ett kontaktformulär om mitt nya baknav och blev vidarekopplad till Cycle Service Nordic som nu har skickat en ny ratchet.
Dom rekommenderar att du byter även om du inte haft problem.shit, det var ju tråkig läsning. Helt plötsligt önskar man att man tog den gamla istället, om det gick att hitta. Eller 350, som verkar vara dubbel-fjäder fortfarande. Jaja, vi får hoppas det funkar bra, men tack för infon, bra att ha i bakhuvudet!
Jobba med snöre verkar galet stökigt. Rekommenderar magnet och stålinsats i nippeln.Dags att se om det var en bra idé :)