Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Stolpen sitter, stammen sitter, halva vevlagret sitter. (ngn som vet vilket verktyg som ska till här?)
Park tool har guider för olika BBs. Ser ut som att deras HCW-11 eller motsvarande kan vara vad du behöver. Eller skruvstycke som sagt. Ett vevlager fick jag ta ut med värmepistol och ramen i städ, men de senaste gångerna har jag bara marinerat i WD-40 och efter nån vecka har de släppt. Fantastisk produkt.

Och så disclaimern i alla såna här frågor: dubbelkolla flera gånger så att du är säker på att du drar åt rätt håll.

Visa din Miyata!
Park tool har guider för olika BBs. Ser ut som att deras HCW-11 eller motsvarande kan vara vad du behöver. Eller skruvstycke som sagt. Ett vevlager fick jag ta ut med värmepistol och ramen i städ, men de senaste gångerna har jag bara marinerat i WD-40 och efter nån vecka har de släppt. Fantastisk produkt.

Och så disclaimern i alla såna här frågor: dubbelkolla flera gånger så att du är säker på att du drar åt rätt håll.
Ja men exakt, där är den ju! Tack!

Innan jag köper, någon som sitter på en sån i Göteborg o vill låna ut?

Visa din Miyata!
De är små – 2,5 liter/st – och billiga.
Det är sällan jag har med mig hela husgerådet när jag är ute och cyklar. Dessa räcker väl till lite verktyg, en extraslang eller två, lite kläder och nån macka. Vad mer kan man behöva på en utflykt?
Snyggt.

Visa din Miyata!
En fundering på växel – det är "Shimano light action" som sitter på, inget som jag stött på tidigare. Skulle gärna byta till ett Shimano 600 eller motsvarande. Vilka typ av reglage skulle passa tycker ni? Tänker antingen friktionsreglage på röret, likt en Miyata 1000 (men då krävs någon slags lös klämma eftersom fästen saknas i ramen) eller något reglage på styret. Här är jag dock helt lost, förslag?

Några bilder från vardagsrummet:
Har Shimano Light Action reglage och bakväxel på min gamla landsvägscykel. Vet ej om den finns olika versioner, men jag är mer än nöjd med den jag har. Har fungerat felfritt i många år nu. Gör du i ordning cykeln till din fru? Tror du hon skulle acceptera friktionsväxlar? Det finns ju även friktionsreglage för styret.

Visa din Miyata!
Har Shimano Light Action reglage och bakväxel på min gamla landsvägscykel. Vet ej om den finns olika versioner, men jag är mer än nöjd med den jag har. Har fungerat felfritt i många år nu. Gör du i ordning cykeln till din fru? Tror du hon skulle acceptera friktionsväxlar? Det finns ju även friktionsreglage för styret.
hmm, bra fråga. Ja det tror jag nog, alternativet är väl nytt nav med kassett och ett modernare reglage? Blir isf ett eventuellt nästa steg om hon gillar cykeln.

Men ett friktionsreglage för styret är ju intressant, är inte så bevandrad här. Tror du ett sånt här skulle funka trots att det bara är 6 drev bak?

Visa din Miyata!
En inställd spelning är som bekant också en spelning, och ett inställt Miyata-tandem-mtb-bygge är i konsekvensens namn också ett Miyata-tandem-mtb-bygge.

Eller låt mig formulera mig lite annorlunda: jag utmanar er, den som först bygger en Miyata-tandem-mtb vinner. Äran.

När jag hälsade på brorsan för ett par veckor sedan uttryckte hans bättre hälft inte bara sin glädje över att cykla tandem, hon berättade också att hennes ursprungliga entusiasm när han kom dragande med tandem-eländet var F-U-L-L-S-T-Ä-N-D-I-G-T obefintlig. I nästa andetag föreslog hon att även jag borde skaffa en tandem för att kanske få med mig frugan ut nån gång ibland.

Brorsans CyclePro Twin Point ser förvisso ut som en tandem, men han har fått mecka ganska mycket för att få sittpositionerna att funka. Nu funkar de, men det är vad jag förstår inget man vill tillbringa ändlösa timmar på. Därför var jag inte så taggad på att leta upp någon egen CyclePro, även om jag onekligen blev taggad på tandem. Å andra sidan är det inte aktuellt med någon fin-tandem à 20, 30 eller 50 000 heller.

Så vad göra?
Gräva fram Jan Heine-boken såklart, och läsa på om tandem-geo:
EABA53ED-229D-470A-ADF5-7E7DE9019A3A.jpeg

...och gräva fram ett par Miyata-mtb-ramar såklart, och konstatera - måhända under betydande inverkan av önsketänkande och med den mätnogrannhet som bara en mobilapp kan erbjuda - att vinklarna på en 20.5” framram ihopbyggd med en 18.5” bakram skulle ge ganska exakt samma geo som den Heine beskriver. Döm själva:
621962B9-F2ED-45DB-AB26-629F14F65C94.jpeg

Ser ni liksom jag vilken potential som döljer sig här? Det enda som hade behövts är lite kapa, lite fila, lite 4130-rör, ett par mixte style diagonalstag och lite enkelt löda och VIPS hade jag haft en grym Miyata-mtb-tandem. Så enkelt, och så bra det hade blivit.

Ikväll stillade jag meklusten med att lägga vevlagret från Sebbes Valley i fotogen för att se om det gick att rädda:
FB6AC67C-EBB0-44AF-9CA9-672B170C040E.jpeg

Sen bara en snabb koll på blocket för att konstatera att det var lika tomt på intressanta tandemcyklar som vanligt. Men vad hittar jag, om inte en tvilling till min tvillingbrors Twin Point, 45 min hemifrån och för en tillräckligt snäll peng för att jag kan ha överseende med att komfort och köregenskaper är mod. CyclePro och inte mod. René Herse.

Cykeln tingades omgående, och i morgon fm. bär det av för inspektion. Om den har tio tår på varje fot och tio fingrar på alla fyra händer så blir det nog affär, och så gick det som det gick med världshistoriens sannolikt första Miyata-tandem-mtb-bygge. ?

Men ett frö har såtts, så tanken på ett Miyata-bygge lever. I väntan på detta skickar jag härmed ut en utmaning och en inbjudan: bygg en Miyata-tandem-mtb och visa upp här så hakar jag på om nåt år!

Visa din Miyata!
En inställd spelning är som bekant också en spelning, och ett inställt Miyata-tandem-mtb-bygge är i konsekvensens namn också ett Miyata-tandem-mtb-bygge.

Eller låt mig formulera mig lite annorlunda: jag utmanar er, den som först bygger en Miyata-tandem-mtb vinner. Äran.

När jag hälsade på brorsan för ett par veckor sedan uttryckte hans bättre hälft inte bara sin glädje över att cykla tandem, hon berättade också att hennes ursprungliga entusiasm när han kom dragande med tandem-eländet var F-U-L-L-S-T-Ä-N-D-I-G-T obefintlig. I nästa andetag föreslog hon att även jag borde skaffa en tandem för att kanske få med mig frugan ut nån gång ibland.

Brorsans CyclePro Twin Point ser förvisso ut som en tandem, men han har fått mecka ganska mycket för att få sittpositionerna att funka. Nu funkar de, men det är vad jag förstår inget man vill tillbringa ändlösa timmar på. Därför var jag inte så taggad på att leta upp någon egen CyclePro, även om jag onekligen blev taggad på tandem. Å andra sidan är det inte aktuellt med någon fin-tandem à 20, 30 eller 50 000 heller.

Så vad göra?
Gräva fram Jan Heine-boken såklart, och läsa på om tandem-geo:
Visa bilaga 493888

...och gräva fram ett par Miyata-mtb-ramar såklart, och konstatera - måhända under betydande inverkan av önsketänkande och med den mätnogrannhet som bara en mobilapp kan erbjuda - att vinklarna på en 20.5” framram ihopbyggd med en 18.5” bakram skulle ge ganska exakt samma geo som den Heine beskriver. Döm själva:
Visa bilaga 493889

Ser ni liksom jag vilken potential som döljer sig här? Det enda som hade behövts är lite kapa, lite fila, lite 4130-rör, ett par mixte style diagonalstag och lite enkelt löda och VIPS hade jag haft en grym Miyata-mtb-tandem. Så enkelt, och så bra det hade blivit.

Ikväll stillade jag meklusten med att lägga vevlagret från Sebbes Valley i fotogen för att se om det gick att rädda:
Visa bilaga 493890

Sen bara en snabb koll på blocket för att konstatera att det var lika tomt på intressanta tandemcyklar som vanligt. Men vad hittar jag, om inte en tvilling till min tvillingbrors Twin Point, 45 min hemifrån och för en tillräckligt snäll peng för att jag kan ha överseende med att komfort och köregenskaper är mod. CyclePro och inte mod. René Herse.

Cykeln tingades omgående, och i morgon fm. bär det av för inspektion. Om den har tio tår på varje fot och tio fingrar på alla fyra händer så blir det nog affär, och så gick det som det gick med världshistoriens sannolikt första Miyata-tandem-mtb-bygge. ?

Men ett frö har såtts, så tanken på ett Miyata-bygge lever. I väntan på detta skickar jag härmed ut en utmaning och en inbjudan: bygg en Miyata-tandem-mtb och visa upp här så hakar jag på om nåt år!
Hur svarade Sebbes vevlager på behandlingen??

Visa din Miyata!
Lite svalt gensvar på bygga-Miyata-mtb-tandem-utmaningen tycker jag.

Har ni jobb att sköta eller har ni bara begravt ansiktena i varsin svetshjälm?

Asså, jag gillar din entusiasm, men är det inte lite synd att slakta Miyator med potentiellt långt liv för att få... en tandem?

Majoriteten av tandemcyklar lever väl sina liv bortglömda i ett skjul. Många par tänker kanske att är en fin idé, men det skulle vara intressant att se statistik på hur många turer en genomsnittlig tandem levererar.

Visa din Miyata!
Asså, jag gillar din entusiasm, men är det inte lite synd att slakta Miyator med potentiellt långt liv för att få... en tandem?

Majoriteten av tandemcyklar lever väl sina liv bortglömda i ett skjul. Många par tänker kanske att är en fin idé, men det skulle vara intressant att se statistik på hur många turer en genomsnittlig tandem levererar.
Helt klart, slakta för allt i världen inget som lever ett värdigt liv idag eller ens något som har potential att återuppväckas till ett värdigt liv. Och slakta inget öht. för att göra något smäckigt bygge med sprättig fulsvets och sned ram. Jag kan inte tänka mig något sorgligare, trots en välutvecklad föreställningsförmåga, begränsat verklighetsförankring och livlig fantasi. Jo, det skulle vara en "men hörni grabbar vi tar morfars SAAB 900 och svetsar igen dörrarna och bygger en ful-cab". Kanske. Förutom att SAAB 900 inte har samma kulturhistoriska värde på den internationellt vedertagna bevarandevärdeskalan som en Miyata [duckar och inväntar skitstormen från SAAB-entusiasterna :) ].

Men jag tror också att majoriteten av alla Miyator lever sina liv bortglömda i ett skjul...? Men jag håller naturligtvis med dig, gjut hellre liv i dem som de är och kör dem som om döden var efter er.

Visa din Miyata!
Helt klart, slakta för allt i världen inget som lever ett värdigt liv idag eller ens något som har potential att återuppväckas till ett värdigt liv. Och slakta inget öht. för att göra något smäckigt bygge med sprättig fulsvets och sned ram. Jag kan inte tänka mig något sorgligare, trots en välutvecklad föreställningsförmåga, begränsat verklighetsförankring och livlig fantasi. Jo, det skulle vara en "men hörni grabbar vi tar morfars SAAB 900 och svetsar igen dörrarna och bygger en ful-cab". Kanske. Förutom att SAAB 900 inte har samma kulturhistoriska värde på den internationellt vedertagna bevarandevärdeskalan som en Miyata [duckar och inväntar skitstormen från SAAB-entusiasterna :) ].

Men jag tror också att majoriteten av alla Miyator lever sina liv bortglömda i ett skjul...? Men jag håller naturligtvis med dig, gjut hellre liv i dem som de är och kör dem som om döden var efter er.
Jag cyklar på mina Miyator, ser det som kulturvård. Här, en bild från gårdagens utflykt.
382B2443-C2EF-48C1-B6E1-8A1301FBBB3F.jpeg
Om någon råkar komma över en tusing utan att ha en plan för vad man ska göra med den är tipset att grusvägifiera den. Trygg och stabil cykel även på grövre ”grus”.
AF2BE641-0791-4F21-9DA9-4AD2D58DCAEC.jpeg

Visa din Miyata!
Jag cyklar på mina Miyator, ser det som kulturvård. Här, en bild från gårdagens utflykt.
Visa bilaga 494423Om någon råkar komma över en tusing utan att ha en plan för vad man ska göra med den är tipset att grusvägifiera den. Trygg och stabil cykel även på grövre ”grus”.
Visa bilaga 494424
Har du 35mm däck på den?
Jag börjar vänja mig vid mina 35:or och gillar cykeln skarpt men det var en omställning från att ha levt livet på 2 plus tum fram till nu.

Inga fler bilder nu bara, jag sitter fast på jobbet.

Visa din Miyata!
Har du 35mm däck på den?
Jag börjar vänja mig vid mina 35:or och gillar cykeln skarpt men det var en omställning från att ha levt livet på 2 plus tum fram till nu.

Inga fler bilder nu bara, jag sitter fast på jobbet.
Jo, det är 35 mm. Tror det blir tight med bredare däck, framförallt bak. En annan som började cykla på 23 mm tycker att 35 är helt enormt brett!

Visa din Miyata!
Inte min Miyata, men kanske om tre månader...
Har spanat på en övergiven On/Off Roadrunner som legat på parkeringen till en av mina lokala LBS. Är granne med en i verkstadspersonalen och stämde av så att det inte var deras eller någon kunds. Lät den ligga någon vecka men idag lämnade jag in den som hittegods :)

Visa bilaga 489988
Har fått svar från Myndigheten, och ägaren till Hitte-Miyatan är funnen. Inget containerfyndsbyggande för min del alltså. Är väl bra för plånboken kanske.... :)

Visa din Miyata!
Har fått svar från Myndigheten, och ägaren till Hitte-Miyatan är funnen. Inget containerfyndsbyggande för min del alltså. Är väl bra för plånboken kanske.... :)
Plingar till på karma-kontot i alla fall. Även om det kanske fanns vissa egoistiska tankegångar och drömmar om bygge inblandade så är det ju fint att cykeln hittat hem till nån som saknat den!

Visa din Miyata!
Hur svarade Sebbes vevlager på behandlingen??
Du menar det till Vaniljrunner:n? Det har dessvärre fått ligga ostört idag medan jag har putsat tandem. Men till nästa helg hoppas jag ha återfallit i min Miyata-obsession, kollar det då.
Lagret rengjort. Jag har begränsad vana av att meka gamla kopp och kona-vevlager men vad jag kan bedöma så är skicket tillräckligt gott för ett andra liv.
3F91ECEB-EAA3-4943-A874-CD26FF9AB6DC.jpeg

Visa din Miyata!
Jag är medveten om att detta först och främst är en tandem-tråd så ha tålamod med… Va? Miyata-tråd? Jaha, ursäkta då.

Vi kommer till de riktiga cyklarna snart, bara en kort uppdatering rörande tandem-projektet:
63B9697D-20C5-4A49-9047-329A5883A77C.jpeg

Cykeln fullkomligt överhalad, med gaffelrörsförlängare, kortare och brantare stam och lite mer förlåtande styre för att komma ifrån den rent löjliga sittställningen i originalutförandet. Vidare ny primärkedja, nya vajrar och höljen runtom samt nya bromsklossar och hållare. Inget under av bekvämlighet men som natt och dag jämfört med ursprunget.

Nåväl, åter till väsentligheterna.
VaniljValley:n har nu fått vevlagret tillbaka:
3214CF76-CFDE-43C8-90E8-557DD9845A19.jpeg

Lite finjustering krävs ännu men lagret känns helt klart användbart.

Därefter fick den stackaren ärva vevarna från någon av alla On/Off som har mött sin skapare här på gården:
DC3318A1-8999-4261-85DA-B78C6DB5CFD7.jpeg

Exage 300 LX är det senaste har jag hört.

Och slutligen för idag åkte den polerade Sakae-stammen på:
42319FF9-9E53-43C3-AFE7-92235581F6C4.jpeg

Nu får projektet vila lite medan jag begrundar hur jag ska bygga vidare.

Visa din Miyata!
Kul med
Jag är medveten om att detta först och främst är en tandem-tråd så ha tålamod med… Va? Miyata-tråd? Jaha, ursäkta då.

Vi kommer till de riktiga cyklarna snart, bara en kort uppdatering rörande tandem-projektet:
Visa bilaga 495084

Cykeln fullkomligt överhalad, med gaffelrörsförlängare, kortare och brantare stam och lite mer förlåtande styre för att komma ifrån den rent löjliga sittställningen i originalutförandet. Vidare ny primärkedja, nya vajrar och höljen runtom samt nya bromsklossar och hållare. Inget under av bekvämlighet men som natt och dag jämfört med ursprunget.

Visa bilaga 495086

Därefter fick den stackaren ärva vevarna från någon av alla On/Off som har mött sin skapare här på gården:
Visa bilaga 495088

Visa bilaga 495087

Kul med tandem! Förstår att det har varit en del ebay-trålande för att få tag på de rätta originalhandtagen och allt ?
Men kan vi enas om att den bakre (eller mitten, beroende på hur man räknar) sadelb är bland det minst gracila som skådats i den här tråden?

Visa din Miyata!

Visa bilaga 495084

Visa bilaga 495086

Visa bilaga 495088

Visa bilaga 495087

Skönt att det börjar ta sig. Den förtjänar ett bättre öde än min ignorans?
Tur att den är hos dig @LWB

Visa din Miyata!
Hej alla Miyatanördar. Det här är mitt första inlägg på forumet så be Nice Please.;).
Jag har en Valley Runner Carbon från 94/95, jag köpte den på Sportex Backaplan här i Göteborg som ny. Idag är den fortfarande lika fin och har kanske rullat 100 mil totalt. Har ingen bild på nu den då den står längst in i källarförrådet men den ska tas fram i det närmaste. Deore LX vill jag minnas det sitter på den och 3-delat fram och 8 bak, kan det stämma?
V-bromsar som jag gärna vill byta till något med lite mera bett i, (kör en el-cykel idag med skivor och hydrauliskt) vågar man sätta dit skivor på en såpass gammal kolram? Kommer det att hålla ihop och vad ska man isåfall välja? Man måste förståss byta nav både fram och bak för att ha något att fästa skivor i men hur gör man med bromsoksfästen där det inte finns idag?

Visa din Miyata!
Välkommen
Hej alla Miyatanördar. Det här är mitt första inlägg på forumet så be Nice Please.;).
Jag har en Valley Runner Carbon från 94/95, jag köpte den på Sportex Backaplan här i Göteborg som ny. Idag är den fortfarande lika fin och har kanske rullat 100 mil totalt. Har ingen bild på nu den då den står längst in i källarförrådet men den ska tas fram i det närmaste. Deore LX vill jag minnas det sitter på den och 3-delat fram och 8 bak, kan det stämma?
V-bromsar som jag gärna vill byta till något med lite mera bett i, (kör en el-cykel idag med skivor och hydrauliskt) vågar man sätta dit skivor på en såpass gammal kolram? Kommer det att hålla ihop och vad ska man isåfall välja? Man måste förståss byta nav både fram och bak för att ha något att fästa skivor i men hur gör man med bromsoksfästen där det inte finns idag?
Välkommen till tråden? Din cykel är 7 delad bak, troligtvis såld av Sportex från Sjöstrands konkurslager, således en av de sista lagercyklarna.
V broms känns rätt, glöm inte att byta bromshandtag bara då de drar lite mer wire.
Skivbroms fram, absolut om du byter gaffel, styrlager och styrstam. Bak känns inte aktuellt om du inte hittar en vän fungerande adapter då.
Skulle säga att ett par väl injusterade V bromsar bettar riktigt bra. Du gör såklart vad som passar dig?
Sist men inte minst vill vi se bilder på 100 milaren?

//Sebbe

Visa din Miyata!
7 kan det säkert vara, minns inte så noga då den inte har varit i bruk under många år. Hade före den en one ten som jag hade på Vätternrundan -87 och sedan en seven twelve året efter -88 och -89. Bägge dom såldes och sedan köptes den här Valley Runnern. Gav 9000:- för den ny och sådana för det priset finner man inga idag. Jag bytte faktiskt till andra handtag som drog mer snöre så kraften kan nog räcka än idag men man blir lite bekväm med skivhydrauliskt. Bild kommer vad det lider men har även en båt som måste tas om hand och ett jobb som kräver en del oxå.

Visa din Miyata!
Det här med att skivor tar mer är lite fel. De är bättre på mycket men jag tycker inte bytet är värt. Skivor tar bättre än gamla cantileverbromsar men oftast är problemet att bromsbeläggen är uttorkade och wirear och höljen rostat ihop.

Om du köper v-broms, nya ”kompressionsfria” höljen, nya wirear och koolstop Salmon-bromsbelägg så kan jag lova att du inte kommer sakna bromskraft.

Att sätta skivor på är inte värt besväret om du inte ska köra väldigt mycket i lera och salt :) Ska du köra mycket i lera eller i snöslask är skivor bra eftersom det är billigare att byta utslitna skivor än utslitna fälgar. Men om du ska köra mycket lera och salt så ska du nog köpa en annan, mer lämpad cykel ;) skivor bak är nästan omöjligt att lösa utan att börja fixa med epoxy och kolfiber, fram måste du byta gaffel, hjul, broms, eventuellt växelreglage mm.

Jag har gjort bytet på två cyklar och det är ingen silverkula. I båda fallen fick jag svetsa om bakgaffeln.

Visa din Miyata!
Antar att det är en kolfiber mycket?
Triangeln är ren kolfiber, alltså inte alurörstomme. Gaffeln bak är nog i alu och fram definitivt i alu. Jag ska prova att motionera upp det som sitter där först så får jag se hur jag gör. Misstänkte att få dit skivor och hydrauliskt blir både dyrt och kanske inte ger mer för det. Sedan blir det ju heller inte original längre vilket kan sticka en del i ögonen?

Tillbaka
Topp