En inställd spelning är som bekant också en spelning, och ett inställt Miyata-tandem-mtb-bygge är i konsekvensens namn också ett Miyata-tandem-mtb-bygge.
Eller låt mig formulera mig lite annorlunda: jag utmanar er, den som först bygger en Miyata-tandem-mtb vinner. Äran.
När jag hälsade på brorsan för ett par veckor sedan uttryckte hans bättre hälft inte bara sin glädje över att cykla tandem, hon berättade också att hennes ursprungliga entusiasm när han kom dragande med tandem-eländet var F-U-L-L-S-T-Ä-N-D-I-G-T obefintlig. I nästa andetag föreslog hon att även jag borde skaffa en tandem för att kanske få med mig frugan ut nån gång ibland.
Brorsans CyclePro Twin Point ser förvisso ut som en tandem, men han har fått mecka ganska mycket för att få sittpositionerna att funka. Nu funkar de, men det är vad jag förstår inget man vill tillbringa ändlösa timmar på. Därför var jag inte så taggad på att leta upp någon egen CyclePro, även om jag onekligen blev taggad på tandem. Å andra sidan är det inte aktuellt med någon fin-tandem à 20, 30 eller 50 000 heller.
Så vad göra?
Gräva fram Jan Heine-boken såklart, och läsa på om tandem-geo:
Visa bilaga 493888
...och gräva fram ett par Miyata-mtb-ramar såklart, och konstatera - måhända under betydande inverkan av önsketänkande och med den mätnogrannhet som bara en mobilapp kan erbjuda - att vinklarna på en 20.5” framram ihopbyggd med en 18.5” bakram skulle ge ganska exakt samma geo som den Heine beskriver. Döm själva:
Visa bilaga 493889
Ser ni liksom jag vilken potential som döljer sig här? Det enda som hade behövts är lite kapa, lite fila, lite 4130-rör, ett par mixte style diagonalstag och lite enkelt löda och VIPS hade jag haft en grym Miyata-mtb-tandem. Så enkelt, och
så bra det hade blivit.
Ikväll stillade jag meklusten med att lägga vevlagret från Sebbes Valley i fotogen för att se om det gick att rädda:
Visa bilaga 493890
Sen bara en snabb koll på blocket för att konstatera att det var lika tomt på intressanta tandemcyklar som vanligt. Men vad hittar jag, om inte en tvilling till min tvillingbrors Twin Point, 45 min hemifrån och för en tillräckligt snäll peng för att jag kan ha överseende med att komfort och köregenskaper är mod. CyclePro och inte mod. René Herse.
Cykeln tingades omgående, och i morgon fm. bär det av för inspektion. Om den har tio tår på varje fot och tio fingrar på alla fyra händer så blir det nog affär, och så gick det som det gick med världshistoriens sannolikt första Miyata-tandem-mtb-bygge. ?
Men ett frö har såtts, så tanken på ett Miyata-bygge lever. I väntan på detta skickar jag härmed ut en utmaning och en inbjudan: bygg en Miyata-tandem-mtb och visa upp här så hakar jag på om nåt år!