Ja så var det ju detta bygge då, aktuellt för några generationer inlägg sedan.
Vevlager:
Jag gjorde ett slött försök att låna ett HCW-11 för att få loss vevlagret men gav upp, precis som jag gjorde med mina försök med dubbel skiftnyckel. Så efter ett besök på tysknätet blev jag fattigare men också +1 i verktygslådan. Passade på att köpa ett nytt vevlager men glömde tyvärr att kolla efter lämpligt verktyg, så status är typ samma som förut, fast omvänt. ?
Visa bilaga 498513
När det gäller stolpen som sitter fast har jag gjort mycket i min makt, men ännu inte allt. Polygrip, skruvstycke och svordomar har inte funkat. Just nu marineras stolpen inifrån och upponer med 5-56. Tålamod finns som tur är. Någon som har sett en sån här stolpe förut? Den har en tunn och slitsad (aluminium?)plåt runt ett tjockare stålrör. Den tunna plåten släpper från röret när jag vrider, men loss kommer den alltså inte. Kan jag fräta bort den tror ni?
Visa bilaga 498514
Sadeln som satt på vid köp hade ett ergohål, och eftersom stolpen sas är "öppen" har det kunnat regna rakt ner i sadelröret. Något som tyder på att detta har hänt är att vevlagret var sönderrostat och det är mängder med lösa flagor av rost i vevlagerhuset och i anslutande rör. Har gjort mitt bästa för att rensa o tvätta där och tänker mig en linoljetreatment som final. Något mer att göra? Godset verkar inte för tunt som jag kan se, och gängorna för vevlagret verkar ok.
Lite övrigt shoppande har landat i en sadelstolpe, två olika framrack, ett Pelago och ett Nitto M-18 (allt från K&S här på happy) och lite nya vajrar. Återstår en del att köpa, friktionsreglage mm, men först ska stolpen bort.
Visa bilaga 498517