Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Dies iræ, dies illa… Herrejösses, domens dag skall komma och när så sker kommer jag att ligga pyrt till.

Jag saknade som jag nämnde bl.a. bromsar till Valleyrunner:n. Så ikväll rotade jag fram det hemskaste jag hade av cykelprylar, en uppsättning Nexave kombinerade broms- och växelreglage. En dag ska väl även dessa bli sällsynta och efterfrågade och det är då jag kommer att grillas över långsam eld, men ännu är det tidigt på jorden och dessa kombireglage är så gräsliga att det enda rätta var att slakta dem och göra ”broms only” utav dem.

Steg ett, skruva loss så mycket som möjligt av växelmekanismen. En mer invecklad konstruktion för vanlig simpel 3x8-växling har väl aldrig skådats. Jag tog inga bilder, se det som ett utslag av min vänlighet.

Med det gjort ser reglaget i alla fall ut såhär:
115C3CDF-EAAD-4DDE-8BC5-DEF8E14EBE66.jpeg

Sedan elda upp under bandsågen, såga bort och grovrensa så mycket som möjligt:
0832C335-C69B-444D-8E89-C98068C45682.jpeg

Därefter fri lek med rundfil, sliprondell, Dremel och polertrissa och vips sitter det första klassens bromsreglage på Frankenbajken:
34566E8F-69D1-4824-8AD5-B0ABF62DE703.jpeg

Som humöret är just nu så blir det nog Tektro CR720, Canti är det nya nu har jag hört.

Visa din Miyata!
Får väl lägga upp bild på dagens fynd!
Grattis!

Inga direkta planer för den med än att hitta ett par vettiga däck…
Det brukar heta så. Om ett par månader kommer du att sitta lika fast som vi andra. Det är grymt att skåda för utomstående, men hejas glatt på av oss som redan är förlorade.

…så man kan ta sig an Bjärerunt på den!
Kul, återkom gärna med turrapport!

Visa din Miyata!
Får väl lägga upp bild på dagens fynd! Inga direkta planer för den med än att hitta ett par vettiga däck så man kan ta sig an Bjärerunt på den!
Härligt, välkommen med ditt projekt?
Ser ut att vara en pathrunner med Lx växlar, stx vevar och xt-vbroms?
Föregående ägare blandade friskt?ingen nackdel, en bra stomme.
Men som @LWB säger, snart är du inne i den onda spiralen av förbättringar.
Ständiga surfanden på tyska cykeltillbehörssidor, uppdaterar på objekten som finns till salu och söker inspiration i denna tråd.... jag skulle iof säga att det är en normal eftermiddag för flertalet av oss???

Visa din Miyata!
Härligt, välkommen med ditt projekt?
Ser ut att vara en pathrunner med Lx växlar, stx vevar och xt-vbroms?
Föregående ägare blandade friskt?ingen nackdel, en bra stomme.
Men som @LWB säger, snart är du inne i den onda spiralen av förbättringar.
Ständiga surfanden på tyska cykeltillbehörssidor, uppdaterar på objekten som finns till salu och söker inspiration i denna tråd.... jag skulle iof säga att det är en normal eftermiddag för flertalet av oss???
Jävla hök-syn! Stämmer bra komponentmässigt. Förra ägaren jobbade som mekaniker på One-Off i Ängelholm och satte väl ihop av det som han hade liggandes, sen ställdes den in i ett förråd i nästan 30år? Denna är mer tänkt som en ”rensa-tankarna”-hoj, har min egen Cannondale och grabbens Orbea som äter upp familjens ekonomi.

Visa din Miyata!
Jävla hök-syn! Stämmer bra komponentmässigt. Förra ägaren jobbade som mekaniker på One-Off i Ängelholm och satte väl ihop av det som han hade liggandes, sen ställdes den in i ett förråd i nästan 30år? Denna är mer tänkt som en ”rensa-tankarna”-hoj, har min egen Cannondale och grabbens Orbea som äter upp familjens ekonomi.
Hök syn??? ser nu att frambromsen är Lx-V och att framväxeln är Deore dx.
Araya VP-20 fälgar och exage nav. Underbart?✌?
Du måste vända på snabbkopplingarna till hjulen?sen kan du rensa tankarna?
Cannondale e trevligt, jag har en också men det pratar jag tyst om???
Skämt å sido, kul att du bidrar med din cykel och glöm inte att posta uppdateringar?✌??

Visa din Miyata!
Cykeln tingades omgående, och i morgon fm. bär det av för inspektion. Om den har tio tår på varje fot och tio fingrar på alla fyra händer så blir det nog affär, och så gick det som det gick med världshistoriens sannolikt första Miyata-tandem-mtb-bygge. ?

Men ett frö har såtts, så tanken på ett Miyata-bygge lever. I väntan på detta skickar jag härmed ut en utmaning och en inbjudan: bygg en Miyata-tandem-mtb och visa upp här så hakar jag på om nåt år!
Stötte på en MTB Miyata tandem modell som heter DupliCross på Reddit. Men vore häftigare med ett hemmabygge!

Bilagor

• RDT_20210623_1104264468436031166284981.png
    RDT_20210623_1104264468436031166284981.png
    1.1 MB · Besök: 176
Visa din Miyata!
Stötte på en MTB Miyata tandem modell som heter DupliCross på Reddit. Men vore häftigare med ett hemmabygge!
Jag hade helt missat DupliCross:en men fick tips av den också av en annan glad cyklist. Jag läste någonstans att komponenterna var ganska trötta instegsgrejer men att ramen var välbyggd. Det låter som Miyata. :)

Tillsvidare kör jag the good jesus ur CyclePro:n men säg till om ni ser röken av en DupliCross.

Visa din Miyata!
Klinga, klingbultar och styre till Valleyrunner:n.

8AA07E2C-9D71-403E-B836-5E1E4056EB7A.jpeg

Jag var först inne på ett Bosco men det blev ett Albatross. Jag har dock inte släppt tanken på Bosco helt, så om detta blir för lågt för Valleyrunner:n så hamnar det på någon annan cykel. Men vi bränner inte den bron förrän vi har tagit fan i båten, först ska vi se om Albatrossen lyfter.

Visa din Miyata!
Aero-retro-mtb-gravel. Jag skulle gå igång på den trenden i varje fall!:D tioga-hjul, campa aero-stolpe och kanske en schyst mix av dura ace dax och Shimano xt. Jag kan se instagrambilerna framför mig!

Visa din Miyata!
Ja, och med den där aero-stolpen har du ju inget val längre, tror vi nu kan ana vart riktningen på det nya rosa går, Gravelmarknaden 2022 kommer att domineras av Quill-med-Felvänd-Albatross, ett oanat optimum mellan fart, komfort och xbiking potential, ni kan redan nu slänga bort era Carbon-Wingbars.
Aero-retro-mtb-gravel. Jag skulle gå igång på den trenden i varje fall!:D tioga-hjul, campa aero-stolpe och kanske en schyst mix av dura ace dax och Shimano xt. Jag kan se instagrambilerna framför mig!
Undrar om inte det blir snyggare (och bättre) utan stänkskärmar på denna? Snabbgrus!!
Ja men SLUTA nu, det här skulle ju bli mitt sista mtb-bygge, ett sätt att samla ihop och göra slut på överblivna delar och bara köpa nytt i den mån något nödvändigt saknades…

Men ni har förstås rätt som vanligt. Här blir det gammalsnyggbygge igen, med fina däck (är det nu jag ska testa Rat Trap Pass?), användbar sadel och skärmlöst alt. Berthoud-skärmar. Korkhandtag är i alla fall på väg. Damn you all!

Visa din Miyata!

Jag tog Den Rosa på ett par mil nya grusvägar i morse. Fint väder, svalt men inte kallt, landskap och gårdsmiljöer som inte står Emil i Lönneberga långt efter och jag kände mig för en gångs skull stark som en oxe, tom. när jag hade vinden i näbben. Rosa ÄR verkligen det nya rosa!

Edit:
Samma väg fast hemåt.
F4686D6B-7693-40DA-AA32-B0B4A89A28C6.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
..nu jag ska testa Rat Trap Pass?), användbar sadel och skärmlöst alt. Berthoud-skärmar. Korkhandtag är i alla fall på väg. Damn you all!
You're welcome. René Herse skulle ju naturligtvis bli snyggt, but if I may...

Matilda-Worst-Used-Car-Salesmen-Harry-Wormwood.jpeg

...föreslå Panaracer Gravelking som alternativ, optiskt rätt nära i skinwall varianten och lite skonsammare mot plånboken:

Jag satte på SemiSlick varianten (vet inte om de finns i 26 tum) igår på min gamla pendlare, blev bra...kombinationen med rött och polerad alu blir snyggt.

Visa din Miyata!
Är det någon som är vass på jockey wheels/trissor?

Jag har försökt med allt jag hade liggande för att få DX-växeln att lira med kedjan, en Shimano HG-40 för 6/7/8-delat. Även med trissor från en gammal ”7-delad” bakväxel blir ”cagen” för tajt och kedjan kärvar. Till slut tog nyfikenheten att testa cykeln överhanden och jag shimsade trissorna med vanliga m5-brickor.

CF7CBF06-F244-41E8-BFA4-F6088B101A83.jpeg

Då som först började fåglarna sjunga och allting blev… Rosa!

Här är den heliga treenigheten, de tre från Haparanda, den onde, den gode och den rosa. Allt som allt tre grymma cyklar!
78E47D6F-A8B5-47E3-A8C7-2CB37D6E8CFA.jpeg

Längst tv. Norrskensflamman, arbetshästen och laståsnan som jag inte hade tvekat att ta på världsomsegling. I mitten Den Edfeldtska Enpetaren (tanken var ss även om det blev 1x7). Till höger den rosa, ytterligare presentation överflödig.

Enpetaren känns lovande såhär långt, mycket lovande. Den blir nog ännu bättre med bromsar…

Växelreglaget är ett framväxelreglage i friktionsläge, flyttat till höger sida och vänt upp och ner. Det verkar funka.

65CA854A-6E2D-472C-A2A7-CA8786A23E28.jpeg

Korkhandtag är på g, återstår att se hur de känns.

Visa din Miyata!
Är det någon som är vass på jockey wheels/trissor?

Jag har försökt med allt jag hade liggande för att få DX-växeln att lira med kedjan, en Shimano HG-40 för 6/7/8-delat. Även med trissor från en gammal ”7-delad” bakväxel blir ”cagen” för tajt och kedjan kärvar. Till slut tog nyfikenheten att testa cykeln överhanden och jag shimsade trissorna med vanliga m5-brickor.

Visa bilaga 497882

Då som först började fåglarna sjunga och allting blev… Rosa!

Här är den heliga treenigheten, de tre från Haparanda, den onde, den gode och den rosa. Allt som allt tre grymma cyklar!
Visa bilaga 497886
Längst tv. Norrskensflamman, arbetshästen och laståsnan som jag inte hade tvekat att ta på världsomsegling. I mitten Den Edfeldtska Enpetaren (tanken var ss även om det blev 1x7). Till höger den rosa, ytterligare presentation överflödig.

Enpetaren känns lovande såhär långt, mycket lovande. Den blir nog ännu bättre med bromsar…

Växelreglaget är ett framväxelreglage i friktionsläge, flyttat till höger sida och vänt upp och ner. Det verkar funka.

Visa bilaga 497887

Korkhandtag är på g, återstår att se hur de känns.
”Den Edfeldtska Enpetaren” ???✌?

Visa din Miyata!
Den vänstra är ju magisk!! En sådan vill jag ha!?
Jag tar det som en komplimang. Det är den ärevördiga Norrskensflamman. Det är grym, ingen flugviktare direkt men den bara går och går. Och i ärlighetens namn, när man torrbryter känns vikten jätteviktig - pun intended - men när jag emellanåt håller truten och koncentrerar mig på att cykla så rullar även tunga cyklar lätt.

Jag är glad att jag fick min finbikepackingskjuts byggd innan jag byggde Norrskensflamman, annars hade det varit svårt att motivera den förra.

Visa din Miyata!
Tack, gött med hejarop, behövdes direkt! Stolpen sitter, stammen sitter, halva vevlagret sitter. (ngn som vet vilket verktyg som ska till här?)

Visa bilaga 493239

Ja så var det ju detta bygge då, aktuellt för några generationer inlägg sedan.

Vevlager:
Jag gjorde ett slött försök att låna ett HCW-11 för att få loss vevlagret men gav upp, precis som jag gjorde med mina försök med dubbel skiftnyckel. Så efter ett besök på tysknätet blev jag fattigare men också +1 i verktygslådan. Passade på att köpa ett nytt vevlager men glömde tyvärr att kolla efter lämpligt verktyg, så status är typ samma som förut, fast omvänt. ?
IMG_4528.jpeg

När det gäller stolpen som sitter fast har jag gjort mycket i min makt, men ännu inte allt. Polygrip, skruvstycke och svordomar har inte funkat. Just nu marineras stolpen inifrån och upponer med 5-56. Tålamod finns som tur är. Någon som har sett en sån här stolpe förut? Den har en tunn och slitsad (aluminium?)plåt runt ett tjockare stålrör. Den tunna plåten släpper från röret när jag vrider, men loss kommer den alltså inte. Kan jag fräta bort den tror ni?

IMG_4529.jpeg

Sadeln som satt på vid köp hade ett ergohål, och eftersom stolpen sas är "öppen" har det kunnat regna rakt ner i sadelröret. Något som tyder på att detta har hänt är att vevlagret var sönderrostat och det är mängder med lösa flagor av rost i vevlagerhuset och i anslutande rör. Har gjort mitt bästa för att rensa o tvätta där och tänker mig en linoljetreatment som final. Något mer att göra? Godset verkar inte för tunt som jag kan se, och gängorna för vevlagret verkar ok.

Lite övrigt shoppande har landat i en sadelstolpe, två olika framrack, ett Pelago och ett Nitto M-18 (allt från K&S här på happy) och lite nya vajrar. Återstår en del att köpa, friktionsreglage mm, men först ska stolpen bort.

IMG_4527.jpeg

Visa din Miyata!
Verktyg finnes att låna i Gbg:t för att dra i vevlagret om intressant.
+1

…liksom mer erfarenhet än jag hade önskat av att fräta bort sadelstolpar med NaOH. Förbannade sadelstolpar! Men det är definitivt görbart, bara lite sörjigt. Ett tips är att inte börja bygga upp cykeln förrän sadelstolpen är ur vägen. Om du behöver ta till NaOH så är det enklast om ramen är helt ren, dvs varken vev- eller styrlager. Hojta om du vill ha en utläggning om processen.

Om du bygger med Pelago-pakethållaren så är jag ev. intresserad av M18-racket…

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Ja så var det ju detta bygge då, aktuellt för några generationer inlägg sedan.

Vevlager:
Jag gjorde ett slött försök att låna ett HCW-11 för att få loss vevlagret men gav upp, precis som jag gjorde med mina försök med dubbel skiftnyckel. Så efter ett besök på tysknätet blev jag fattigare men också +1 i verktygslådan. Passade på att köpa ett nytt vevlager men glömde tyvärr att kolla efter lämpligt verktyg, så status är typ samma som förut, fast omvänt. ?
Visa bilaga 498513

När det gäller stolpen som sitter fast har jag gjort mycket i min makt, men ännu inte allt. Polygrip, skruvstycke och svordomar har inte funkat. Just nu marineras stolpen inifrån och upponer med 5-56. Tålamod finns som tur är. Någon som har sett en sån här stolpe förut? Den har en tunn och slitsad (aluminium?)plåt runt ett tjockare stålrör. Den tunna plåten släpper från röret när jag vrider, men loss kommer den alltså inte. Kan jag fräta bort den tror ni?

Visa bilaga 498514

Sadeln som satt på vid köp hade ett ergohål, och eftersom stolpen sas är "öppen" har det kunnat regna rakt ner i sadelröret. Något som tyder på att detta har hänt är att vevlagret var sönderrostat och det är mängder med lösa flagor av rost i vevlagerhuset och i anslutande rör. Har gjort mitt bästa för att rensa o tvätta där och tänker mig en linoljetreatment som final. Något mer att göra? Godset verkar inte för tunt som jag kan se, och gängorna för vevlagret verkar ok.

Lite övrigt shoppande har landat i en sadelstolpe, två olika framrack, ett Pelago och ett Nitto M-18 (allt från K&S här på happy) och lite nya vajrar. Återstår en del att köpa, friktionsreglage mm, men först ska stolpen bort.

Visa bilaga 498517
Den där sadelstolpen skulle jag kunna tänka mig att bjuda på drinkar en fredagkväll. Snygg!

Visa din Miyata!
Isf kommer drinkarna från båda håll, jag vill också vara med!
Mycket stilig, vad är det för stolpe @ettlivenhoj ?
Den där sadelstolpen skulle jag kunna tänka mig att bjuda på drinkar en fredagkväll. Snygg!
Ja visst är den fin?! Nitto S84 – hade inte alls tänkt att lyxa ju, men högg direkt eftersom den liksom bländade mig. Sambon har gett godkänt men vet inte vad den kostade, och jag kommer inte berätta att den kostade mer än hela cykeln gjorde.

+1

…liksom mer erfarenhet än jag hade önskat av att fräta bort sadelstolpar med NaOH. Förbannade sadelstolpar! Men det är definitivt görbart, bara lite sörjigt. Ett tips är att inte börja bygga upp cykeln förrän sadelstolpen är ur vägen. Om du behöver ta till NaOH så är det enklast om ramen är helt ren, dvs varken vev- eller styrlager. Hojta om du vill ha en utläggning om processen.
Tack för inspel om stolpen, tar gärna emot tips om detta. Menar du att jag tar bort även kopparna för styrlager? Nu får den dock dricka rostlösning medan vi drar iväg en vecka. Men sen... ?

Om du bygger med Pelago-pakethållaren så är jag ev. intresserad av M18-racket…
Topp, ska ha det i åtanke! Troligen kommer Pelagon gå på min pendlare o då har jag två Nitto M18 över, ett silver o ett svart. Sambon vill helst ha korg. Kanske sätter jag en korg på Pelagon åt henne, vi får se.

Visa din Miyata!
1625189448834.jpeg

@ettlivenhoj : Såhär har jag gjort för att hålla NaOH:n på plats i ramen, en tving över vevlagerhylsan, en bit plyfa på varje sida och en bit innerslang ~7x7cm som tätning. Småhålen i ramen har jag tejpat med eltejp.
Kupévärmaren var bara för att hålla den kemiska reaktionen igång i vintersvalkan.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 498763
@ettlivenhoj : Såhär har jag gjort för att hålla NaOH:n på plats i ramen, en tving över vevlagerhylsan, en bit plyfa på varje sida och en bit innerslang ~7x7cm som tätning. Småhålen i ramen har jag tejpat med eltejp.
Kupévärmaren var bara för att hålla den kemiska reaktionen igång i vintersvalkan.
Fungerade det verkligen att tejpa småhålen med eltejp? Höll det tätt genom hela processen?

Visa din Miyata!
Fungerade det verkligen att tejpa småhålen med eltejp? Höll det tätt genom hela processen?
Ja, inga problem faktiskt. Längst bak på kedjestagen går det ju att dra ett par varv runt stagen och på så vis låsa tejpen effektivt. Men även skruvhålet under vevlagerhylsan höll tätt.

NaOH är potentiellt oerhört skadligt för ögonen så var nitisk med skyddsglasögon - även när du ”ska bara”, ex bara ta en titt för att se hur sönderfallet i tillvaron fortskrider - och ha alltid rinnande vatten till hands.

Visa din Miyata!
Snubblade på den här annonsen igår och som en följd hittade jag den här tråden. Var lite smått sugen på att bygga monstercross av den, men jag försöker lägga band på mig då jag redan har för många pågående projekt i garaget.

Men den kanske kan komma till nytta hos någon annan här i tråden?

Tillbaka
Topp