Hur breda däck har du (lvg)

Hur breda däck har du på landsvägscykeln?

• 19 mm

Röster: 1 1.0%
  • 21 mm

Röster: 0 0.0%
  • 23 mm

Röster: 18 18.6%
  • För breda

Röster: 8 8.2%
  • Annat

Röster: 72 74.2%

• Antal röster
    97
  • Enkät stängd .
Jag kör med 6 bar bak och 5 fram med 25 mm tl. Har provat med lägre tryck, men då blir rullmotståndet märkbart högre.

Högre tryck ger märkbart mer vibrationer redan vid låg fart.

Ok, bra mycket hårdare än tabellen från @Mange som såg ut vara i psi, iofs skillnad med tl

Senast ändrad:
PSI?
BD329E6B-7957-4AE0-A586-BBDDDC141CB4.jpeg

Jag gillar i alla fall inte lågt tryck, det känns helt fel, allting blir tråkigt. Kör jag över något vill jag känna det så att jag kan lära in att inte göra om det, inte lägga över den bördan på cykeln.

Sen har jag aldrig någonsin tyckt att vägarna har varit något problem, att undvika hinder på vägen är något som är upp till den som cyklar och ska inte läggas på utrustningen. När jag stadscyklar kör jag över vad som helst bryr mig inte och där har jag haft många punkteringar. På min racer har jag haft 1 punktering och det var när jag vände på en grusinfart.

Nu ska jag inte svära i kyrkan så ska inte börja tala om vikt i samband med cykling men jag förstår tanken med att tyngre cyklister har större problem. Men om jag vägde 100 kg skulle jag gått ner i vikt först och sedan cyklat, inte tvärtom. Olika tryck i fram och bakdäck måste det dock vara, det är ren fysik.

Edit: en annan sak är frågan hur bra kolfiber är när det gäller cykling, jag har märkt att jag inte längre känner av vibrationerna i vägen nu när jag har (hade) allt i kolfiber och det är kanske inte optimalt, för cykeln tar fortfarande upp stötarna.

Senast ändrad:
Jag gillar i alla fall inte lågt tryck, det känns helt fel, allting blir tråkigt. Kör jag över något vill jag känna det så att jag kan lära in att inte göra om det, inte lägga över den bördan på cykeln.

Sen har jag aldrig någonsin tyckt att vägarna har varit något problem, att undvika hinder på vägen är något som är upp till den som cyklar och ska inte läggas på utrustningen. När jag stadscyklar kör jag över vad som helst bryr mig inte och där har jag haft många punkteringar. På min racer har jag haft 1 punktering och det var när jag vände på en grusinfart.

Nu ska jag inte svära i kyrkan så ska inte börja tala om vikt i samband med cykling men jag förstår tanken med att tyngre cyklister har större problem. Men om jag vägde 100 kg skulle jag gått ner i vikt först och sedan cyklat, inte tvärtom. Olika tryck i fram och bakdäck måste det dock vara, det är ren fysik.

Edit: en annan sak är frågan hur bra kolfiber är när det gäller cykling, jag har märkt att jag inte längre känner av vibrationerna i vägen nu när jag har (hade) allt i kolfiber och det är kanske inte optimalt, för cykeln tar fortfarande upp stötarna.
Jag tror inte att någon är förvånad att du gör tvärt om.

Nej men du måste ju hålla med om att prio 1 är att hålla ögonen på vägen och undvika hinder, lösningen är inte att lägga över det på utrustningen. Det är ju lite av tjusningen med cykling, att glida fram obehindrat och skickligt, att inte undvika hinder är inte att vara skicklig.
Men när alla idag påstår att om du sänker trycket och får högre fart av samma kkraftså ska du ändå stöna och göra tvärt om.

Gör ett test på en lagom skrovlig inomhusbana där du helt slipper vind och kör exakt samma effekt på din EFFEKTMÄTARE vid olika tryck ock kolla.

Du missförstår, det handlar inte om att hinder i vägen ska rullas över. Det som ska bli mjukare är ren asfalt. Vi har en väldigt grov asfalt rent generellt i Sverige och små vibrationer som i händerna känns som fart är tvärtom, det är små små farthinder som bromsar och tröttar ut nacke axlar och rygg.

Men när alla idag påstår att om du sänker trycket och får högre fart av samma kkraftså ska du ändå stöna och göra tvärt om.

Gör ett test på en lagom skrovlig inomhusbana där du helt slipper vind och kör exakt samma effekt på din EFFEKTMÄTARE vid olika tryck ock kolla.
Ja jag ska sänka mitt tryck, jag väger 10 kg mindre än Mr Stockholm och har haft samma tryck i bakdäcket så ska testa. Allt som kan göra mig snabbare tas emot med blida ögon.
Men jag SKA se det på mätaren att det gör mig snabbare annars har jag kvar trycket för känslan finns där.

Du missförstår, det handlar inte om att hinder i vägen ska rullas över. Det som ska bli mjukare är ren asfalt. Vi har en väldigt grov asfalt rent generellt i Sverige och små vibrationer som i händerna känns som fart är tvärtom, det är små små farthinder som bromsar och tröttar ut nacke axlar och rygg.
Ja så kan det vara. Skulle också velat ha bättre vägar.

Ja jag ska sänka mitt tryck, jag väger 10 kg mindre än Mr Stockholm och har haft samma tryck i bakdäcket så ska testa. Allt som kan göra mig snabbare tas emot med blida ögon.
Men jag SKA se det på mätaren att det gör mig snabbare annars har jag kvar trycket för känslan finns där.

Ja så kan det vara. Skulle också velat ha bättre vägar.
Tack, som bonus får du presenten "icke vita fingrar" av mig helt gratis?‍♂️??

Jag har sedan igår 26 mm och slanglöst. 7 bar för mina 73 kilo. Fälgbroms och 45mm kolfiberfälg. Gör jag rätt eller skall jag vara ängslig?

Förr eller senare kommer du att dö! ?

(Jag har funnit mitt söta punkt runt 4 bar på 30 mm slanglöst. 7 låter okomfortabelt även om det bör vara högre än 4.)

Ojsan, nu snackar vi, betydligt lägre än vad jag kört med hittills, intressant. Kan man ha så här lågt utan att det blir prio på komfort jämfört med hastighet?

Hmmm 61/64 psi för 25 (75kg)... får väl roa mig med att prova ca 65 psi helt enkelt. En hyfsad (ok "enorm") skillnad mot 95-100 jag oftast kört med hittills. ?

@Bengt-re
Vad kör du med för däcktryck med dina 25or?
80 fram och 85 bak. På cykeln där jag kör TL. På den andra där jag kör gp4ks2 25 (vilka snarare är 27mm) kör jag en gnutta lägre.

Jag har testat både högre och lägre tryck, men tycker att det här fungerar även i pothål, rimlig komfort, rullar bra.

80 fram och 85 bak. På cykeln där jag kör TL. På den andra där jag kör gp4ks2 25 (vilka snarare är 27mm) kör jag en gnutta lägre.

Jag har testat både högre och lägre tryck, men tycker att det här fungerar även i pothål, rimlig komfort, rullar bra.

Kan du översätta till ett begripligt metriskt mått som tex bar?

Jag får in gp5000 25c i ramen då de blir det. Det var läckert att rulla på 28or när jag hade dem på stålgalgen.

Artikeln ovan ger ju inget stöd för att bredare fälg eller lägre lufttryck skulle sänka rullmotståndet. Det enda som driver lägre watt var högre däcktryck.

Jag kör 7 bar fram och 8 bak. Det behövs för alla mina kilon.

Nä. Stora skalan är PSI på min manometer så kör på det. Det finns översättning online om man lider av PSI allergi.

Däckstryck och vid krektskortscad är de två aktiviteter där jag kör med amerikanska fulenheter.

Och om du skulle behöva pumpa med annat än din egen pump får du kanske iallafall leta rätt på en översättning från skålpundskraft pr kvadrattum ?

Jag hade nog galet högt tryck. Sänkte lite och får väl säga att det inte känns att man cyklar på en väg nu. Tänk jag hade alltid domningar i vänster hand, nu har jag bara fötterna kvar.

Men däcktrycket var nog för högt hos mig, glömde att jag inte hade 23 längre. Hastighetspåverkan har jag inte en aning om, tog ett KOm men det skulle jag nog gjort annars också. Men ja det känns inte längre som man cyklar på en väg lol.

E
Jag hade nog galet högt tryck. Sänkte lite och får väl säga att det inte känns att man cyklar på en väg nu. Tänk jag hade alltid domningar i vänster hand, nu har jag bara fötterna kvar.

Men däcktrycket var nog för högt hos mig, glömde att jag inte hade 23 längre. Hastighetspåverkan har jag inte en aning om, tog ett KOm men det skulle jag nog gjort annars också. Men ja det känns inte längre som man cyklar på en väg lol.
Efter flera försök att få farsan att sänka däcktrycket på hans räser, så lyckades jag till slut.
Det skulle vara stenhårt pumpat för att det skulle rulla lätt.
I våras så monterade jag på ett par bredare däck åt honom för att öka komforten något. Sa att han skulle köra med ett lägre tryck än vad han brukar göra. Han pumpade stenhårt och efter den turen så klagade han på att de nya däcken inte är bra.
Igen - Sänk trycket!
Nästa tur så kom trycket ner till rimliga nivåer och farbrorn blev nöjd.

Högt tryck? Lågt tryck? Det skall vara rätt tryck!

23 mm. Men efter att jag hört att 25mm ska vara så mycket bättre så har jag beställt en uppsättning 25mm continental GP 5000. Väntar spännt på att dom ska komma nu så man får ut och prova

78 kg
28/28 mm
4,5/5,0 bar

Förmodligen lite lågt egentligen, eftersom jag aldrig tar några KOMs men det tar upp vibrationer så bra, så jag kör vidare på detta.

Jobbigt ämne det här, lite halvflummigt ändå kan jag tycka med däcktryck.

Vore bekvämare om man visste vilka däcktryck som är mest optimalt för olika typer av däck, vikt, cykel osv men nej, man ska prova sig fram och det cirkulerar en massa olika tabeller, alla skiljer sig åt. ;-)

Själv prioriterar jag hastighet framför komfort inom vissa gränser...

Jobbigt ämne det här, lite halvflummigt ändå kan jag tycka med däcktryck.

Vore bekvämare om man visste vilka däcktryck som är mest optimalt för olika typer av däck, vikt, cykel osv men nej, man ska prova sig fram och det cirkulerar en massa olika tabeller, alla skiljer sig åt. ;-)

Själv prioriterar jag hastighet framför komfort inom vissa gränser...
Det går självklart att veta exakt vilket däcktryck som är optimalt i varje given situation. Man behöver bara ha tillräckligt exakta värden på alla ingående variabler. Cykelns massa, cyklistens massa, hela systemets massa, vikt (givet gravitationen på platsen), viktfördelningen, däckets egenskaper (bredd, tjocklek, gummiblandning, mönster, pneumatiskt system, etc.), underlagets beskaffenhet, atmosfäriskt lufttryck, mängden vatten i luften, solens position, och många till.

Men eftersom det är svårt att mäta alla dessa parametrar med tillräcklig noggranhet, samt det faktum att de allra flesta av dem varierar under en cykeltur, så får vi nöja oss med aproximationer. Dessa finns ofta att utläsa i tabeller som vänliga internetcyklister har sammanställt.

Det går självklart att veta exakt vilket däcktryck som är optimalt i varje given situation. Man behöver bara ha tillräckligt exakta värden på alla ingående variabler. Cykelns massa, cyklistens massa, hela systemets massa, vikt (givet gravitationen på platsen), viktfördelningen, däckets egenskaper (bredd, tjocklek, gummiblandning, mönster, pneumatiskt system, etc.), underlagets beskaffenhet, atmosfäriskt lufttryck, mängden vatten i luften, solens position, och många till.

Men eftersom det är svårt att mäta alla dessa parametrar med tillräcklig noggranhet, samt det faktum att de allra flesta av dem varierar under en cykeltur, så får vi nöja oss med aproximationer. Dessa finns ofta att utläsa i tabeller som vänliga internetcyklister har sammanställt.
Tycker det verkar cirkulera olika typer av tabeller med olika rekommendationer? I synnerhet nu när det blivit så inne med lägre däcktryck.

Att hitta rätt tryck för just dina behov och smak är ju inte jättesvårt. Om man kastar ängsligheten över bord. Och håller sig innanför de min/maxvärden som anges.
Ja, visst provar jag en del men har lite svårt att avgöra vilket som är snabbast, beror så klart på väldigt många faktorer som ni klokt skriver i tråden.

Ängslig och ängslig, det stör mig mest att detta område är så diffust/luddigt med såpass stor variationer. ;-) Körde ca 6 bar sista rundan med mina 25 däck men om det går snabbare med lägre är det självklart jag ska göra så, work in progress, jag provar. Extremt klurigt att avgöra om det verkligen hjälper dock och att gå ner till 4,5 enligt Manges tabell känns just lågt... Hmmm, ja, jag kanske är en ängslig jävel trots allt. ;-)

Frågan är hur många som kör så lågt som i den här tabellen som @Mange. postade (däcktrycken är angivna i PSI). Finns det ens någon här förutom Mange själv som kör så här lågt? Jag frågar av nyfikenhet och eftersom tabellen överraskade mig mycket.

Senast ändrad:
78 kg
28/28 mm
4,5/5,0 bar

Förmodligen lite lågt egentligen, eftersom jag aldrig tar några KOMs men det tar upp vibrationer så bra, så jag kör vidare på detta.

Du kör varje fall ca 0,6 respektive 0,8 bar högre än tabellerna som Mange postade:

Senast ändrad:
Du kör varje fall ca 0,6 respektive 0,8 bar högre än tabellerna som Mange postade:
Det är väl lite det som är ideen med tabeller. De ger en startpunkt som man sedan ökar eller minskar ifrån för att få den önskade kombinationen av egenskaper?!

Det är väl lite det som är ideen med tabeller. De ger en startpunkt som man sedan ökar eller minskar ifrån för att få den önskade kombinationen av egenskaper?!
Tyckte att just denna tabell skiljde sig mot tabeller/rekommendationer jag tidigare sett, en orsak till min förvirring men visst har du rätt. Eftersom ingen annan än mig förvånade sig över tabellens värden så antar jag att det är min oerfarenhet som lyser igenom. Har inte riktigt hängt med i den här softa däcktryckstrenden helt enkelt.

Om jag förstår dig rätt kör du ca 1,4 bar hårdare än Manges tabell vilket ändå är en rätt betydande skillnad? (ca 20 PSI). Har du provat själv att ligga runt 65 psi på dina 25or eller tycker du som mig att det nästan tar emot lite? ;-)

Senast ändrad:
Tyckte att just denna tabell skiljde sig mot tabeller/rekommendationer jag tidigare sett, en orsak till min förvirring men visst har du rätt. Eftersom ingen annan än mig förvånade sig över tabellens värden så antar jag att det är min oerfarenhet som lyser igenom. Har inte riktigt hängt med i den här softa däcktryckstrenden helt enkelt.

Om jag förstår dig rätt kör du ca 1,4 bar hårdare än Manges tabell vilket ändå är en rätt betydande skillnad? (ca 20 PSI). Har du provat själv att ligga runt 65 psi på dina 25or eller tycker du som mig att det nästan tar emot lite? ;-)

Har du provat själv att ligga runt 65 psi på dina 25or eller tycker du som mig att det nästan tar emot lite? ;-)

Ja. Jag har testat lägre och tyvärr slutat med att laga punka i vägkanten, men jo - jag har oavsiktligt kört med lite lägre tryck när jag inte pumpat innan rundan och det har gått bra. Jag borde försöka jobba ner mitt tryck lite då jag har känslan av att jag ligger lite onödigt högt. På pendaren gjorde jag jobbet och anser mig ha hittat ett passande tryck, dock hävdar däckdsidorna att jag ligger lite lågt då de deformationsslits tämligen mycket, men annars är det bra: bra rull, komfortabelt, få punkor.

Ja, visst provar jag en del men har lite svårt att avgöra vilket som är snabbast, beror så klart på väldigt många faktorer som ni klokt skriver i tråden.
Sen är det ju så att om man ligger nära toppen av kurvan för optimalt däcktryck så kommer variationer i trycket ge väldigt små variationer i hastighet. I det läget finns det andra faktorer som är helt dominerande vilket gör däcktrycksvariationer i praktiken försumbara. Variation med någon tiondels bar hit eller dit sväljs helt och hållet av en vindpust eller en vattenpöl på vägen.

Ja. Jag har testat lägre och tyvärr slutat med att laga punka i vägkanten, men jo - jag har oavsiktligt kört med lite lägre tryck när jag inte pumpat innan rundan och det har gått bra. Jag borde försöka jobba ner mitt tryck lite då jag har känslan av att jag ligger lite onödigt högt. På pendaren gjorde jag jobbet och anser mig ha hittat ett passande tryck, dock hävdar däckdsidorna att jag ligger lite lågt då de deformationsslits tämligen mycket, men annars är det bra: bra rull, komfortabelt, få punkor.
Ja, herregud, pendlaren. Cyklade första gången till jobbet i dag på rätt länge efter en massa racercyklande. Min hybrid känns nästan så hemsk så att jag nu funderar på att köpa en gravel eller liknande, ett blysänke på ballongdäck. ;-) Jätteudda känsla, ändå cyklade jag om rätt många men det kändes som jag kröp fram. Tror min hybrid väger ca 14 kg + ett bygellås + ett vikbart lås med 47 mm däck pumpade i 4 bar (vilket säkert är för högt med tanke på denna tråd).... trafiksäker men långsam, jäkligt långsam. ;-)

Senast ändrad:
Tabellerna som du hänvisar till är lite trubbiga då de bara har (påstådd) däckbredd och vikt som faktorer. Jag rekommenderar än en gång Silcas räknesnurra (som inte minst också tar hastighet och underlag i beaktande);

Tillbaka
Topp