Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag har sökt och hittat många trådar om att sadelstolpen har fastnat i ramen men inte riktigt funnit svaret jag letar efter. Jag har idag en sadelstolpe i kolfiber till min kolfiberram. Men av anledning att den är lite för kort så skulle jag vilja byta till en annan sadelstolpe som jag har liggandes hemma i aluminium som är längre. Är det bara att köra och smeta på en massa kolfiberpasta eller finns det något annat att tänka på som jag missar som kommer leda till att jag behöver läsa trådarna där sadelstolpen sitter fast?
Det fungerar. Kolfibermontagepastan skall rädda läget, men lossa gärna en gång per år ändå bara för att se att det fortfarande går. Undvik att cykla på sopsaltade vägar....

Jag är nybörjare på hydrauliska skivbromsar...
Frambromsen har fungerat ok under de två år jag har haft cykeln. Dock har det blivit lite skrapljud vid dåligt väder som oftast har försvunnit efter ett par rejäla inbromsningar.

När jag kollade på cykeln idag så skrapar bromsen. Vid en närmre titt så sitter skivan inte alls centrerad, den är dock rak. Om jag släpper på qr:en till obekvämt lösa nivåer så blir skivan rimligt centrerad och den skrapar inte alls. Jag gissar att jag löser problemet genom att dra åt qr:en, lossa på skruvarna till oket och sen centrera det.

Frågan är hur/om detta problem kunde uppstå nu eller har det alltid varit dåligt centrerat och det är smuts som gör att jag det tar i nu?
Gör så. Man fördtår inte alltid varför man måste justera, men ibland kan man behöva det.

Frambromsen har fungerat ok under de två år jag har haft cykeln. Dock har det blivit lite skrapljud vid dåligt väder som oftast har försvunnit efter ett par rejäla inbromsningar.