Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag har sökt och hittat många trådar om att sadelstolpen har fastnat i ramen men inte riktigt funnit svaret jag letar efter. Jag har idag en sadelstolpe i kolfiber till min kolfiberram. Men av anledning att den är lite för kort så skulle jag vilja byta till en annan sadelstolpe som jag har liggandes hemma i aluminium som är längre. Är det bara att köra och smeta på en massa kolfiberpasta eller finns det något annat att tänka på som jag missar som kommer leda till att jag behöver läsa trådarna där sadelstolpen sitter fast?
Det fungerar. Kolfibermontagepastan skall rädda läget, men lossa gärna en gång per år ändå bara för att se att det fortfarande går. Undvik att cykla på sopsaltade vägar....

Jag är nybörjare på hydrauliska skivbromsar...
Frambromsen har fungerat ok under de två år jag har haft cykeln. Dock har det blivit lite skrapljud vid dåligt väder som oftast har försvunnit efter ett par rejäla inbromsningar.

När jag kollade på cykeln idag så skrapar bromsen. Vid en närmre titt så sitter skivan inte alls centrerad, den är dock rak. Om jag släpper på qr:en till obekvämt lösa nivåer så blir skivan rimligt centrerad och den skrapar inte alls. Jag gissar att jag löser problemet genom att dra åt qr:en, lossa på skruvarna till oket och sen centrera det.

Frågan är hur/om detta problem kunde uppstå nu eller har det alltid varit dåligt centrerat och det är smuts som gör att jag det tar i nu?
Gör så. Man fördtår inte alltid varför man måste justera, men ibland kan man behöva det.

Frambromsen har fungerat ok under de två år jag har haft cykeln. Dock har det blivit lite skrapljud vid dåligt väder som oftast har försvunnit efter ett par rejäla inbromsningar.

När jag kollade på cykeln idag så skrapar bromsen. Vid en närmre titt så sitter skivan inte alls centrerad, den är dock rak. Om jag släpper på qr:en till obekvämt lösa nivåer så blir skivan rimligt centrerad och den skrapar inte alls. Jag gissar att jag löser problemet genom att dra åt qr:en, lossa på skruvarna till oket och sen centrera det.

Frågan är hur/om detta problem kunde uppstå nu eller har det alltid varit dåligt centrerat och det är smuts som gör att jag det tar i nu?
Kan hända att beläggen är ojämnt slitna, så det ser ut som att oket är ocentrerat.

Kan hända att beläggen är ojämnt slitna, så det ser ut som att oket är ocentrerat.

Tänkte också på det, men då borde kolverna centrera sig automatiskt, skulle jag tänka.
Det kan kankse hända när en ök smutsig och har mer motstånd, så andra öket glider mer tillbaka.

Tänkte också på det, men då borde kolverna centrera sig automatiskt, skulle jag tänka.
Det kan kankse hända när en ök smutsig och har mer motstånd, så andra öket glider mer tillbaka.
Om båda glider tillbaka helt, och ena sidan är mer nedsliten.
Så ser det ju ocentrerat ut ?‍♂️?

Köpte en 1-1 1/8 quill adapter, men den mäter bara 22,2mm i diameter. Trycker jag ner den till den tjockare delen så sitter den stadigt men jag kan inte riktigt få den att fästa inuti, skruvar jag fast den så mycket jag kan så kan jag fortfarande vrida den med hjälp av styret om jag håller fast framhjulet.
Ska det vara såhär eller har jag gjort något galet? ?

Om båda glider tillbaka helt, och ena sidan är mer nedsliten.
Så ser det ju ocentrerat ut ?‍♂️?

Så funkar det inte. Kolverna glider tillbaka distansen givat av handtaget. När dom är ny är det kanske max, men när belagen är sliten inte. Har du inte märkt att man alltid trycker handtaget över samma distans, även när belagen är helt sliten?

Senast ändrad:
Köpte en 1-1 1/8 quill adapter, men den mäter bara 22,2mm i diameter. Trycker jag ner den till den tjockare delen så sitter den stadigt men jag kan inte riktigt få den att fästa inuti, skruvar jag fast den så mycket jag kan så kan jag fortfarande vrida den med hjälp av styret om jag håller fast framhjulet.

jag måste tänkt fel. Tror jag köpt fel adapter. ?å

Om min nuvarande styrstam är 25,4ish mm och jag vill kunna använda ahead stam, vilken adapter ska jag då köpa?

Du har nog en 1 1/8 gaffel, har för mig att de är en tum på insidan medans entumsgaffeln är 22,2.

/Thomas

Någon som har koll på BMX? Hur gammal kan den här cykeln tänkas vara? Tidig BMX för att vara i Sverige?

Fick idéen att rädda cykeln som en "ratbike" åt sonen. Eller bäst att låta den skrotas?
20210810_081737.jpg

Och? Det är kul med gamla prylar som fungerar. Dock är jag inte så säker på att det behöver bli så dyrt. Polera upp lacken med rubbing och fetta om lagren.
Förstår egentligen inte vad som är så kul. En gammal del som funkar är ju egentligen (i det här fallet) bara en rätt rostig ram som har nya delar. Det blir liksom inte en gammal cykel som blir som ny utan en gammal ram som får nya delar och det är klart att nya delar funkar. En ny cykel är bara så ny som dess äldsta del för det är cykeln som helhet som är cykeln. Newsflash: även delar är en del av en cykel.

Men visst om han är händig och så. Själv skulle jag fått flera rageutbrott under arbetets gång och nedlagd arbetstid ska inte underskattas. Och efter alla de timmarna kommer han som sagt stå med en rostig ram med nya delar som fungerar.

Ser ju faktistk ut som att själva ramen är rostig. Hur ska han fixa det hade du tänkt? Så mycket vet jag att när rosten har bitit sig fast då är det svårt.

Förstår egentligen inte vad som är så kul. En gammal del som funkar är ju egentligen (i det här fallet) bara en rätt rostig ram som har nya delar. Det blir liksom inte en gammal cykel som blir som ny utan en gammal ram som får nya delar och det är klart att nya delar funkar. En ny cykel är bara så ny som dess äldsta del för det är cykeln som helhet som är cykeln. Newsflash: även delar är en del av en cykel.

Men visst om han är händig och så. Själv skulle jag fått flera rageutbrott under arbetets gång och nedlagd arbetstid ska inte underskattas. Och efter alla de timmarna kommer han som sagt stå med en rostig ram med nya delar som fungerar.

Ser ju faktistk ut som att själva ramen är rostig. Hur ska han fixa det hade du tänkt? Så mycket vet jag att när rosten har bitit sig fast då är det svårt.
Fast alla är kanske inte lika sköra i humöret som du, och vissa av oss ser en tjusning i att återanvända saker som andra ser som skrot.

Du behöver inte. Jag och fler med mig gillar gamla prylar som fungerar. Och all rost måste inte bort helt. Polera och vaxa lacken ger ofta en fin patina utan att se nytt ut.

#gillarolika

Det blir liksom inte en gammal cykel som blir som ny utan en gammal ram som får nya delar och det är klart att nya delar funkar. En ny cykel är bara så ny som dess äldsta del för det är cykeln som helhet som är cykeln. Newsflash: även delar är en del av en cykel.
det är väl inget fel på gamla delar bara för att de är gamla?

Vad är det för delar som ska köpas?
En trasa, vax och okej, ett par nya handtag.
Haha snacka om verklighetfrånvänt! TÄnk om han inte har meckat alls och du säger att "det är snart gjort". Orealistiskt!

objekivt sett är det ett slöseri med deg att köpa allt i delar, mer ekonomiskt köpa en hel cykel.
Då är det ett perfekt tillfälle att lära sig.

Objektivt är det korkat att köpa en ny BMX när man redan har en.

N+1
Gno lite på den du har och köp en till när den inte räcker.

Jag är helt färsk på Karbån-ramar.

Att dra av ramen med tvättservetter (ej våtservetter som är för hud), kan det ha negativa effekter? Drog av min förra alu-ram för jämnan med tvättservetter.

Att dra av ramen med tvättservetter (ej våtservetter som är för hud), kan det ha negativa effekter? Drog av min förra alu-ram för jämnan med tvättservetter.
Kan och kan, jag gör det i alla fall utan att få ångest.
Tänk på vad du torkar bort bara så att du inte repar lack över tid, gäller ju även alu.

”Kör” jämt av min med våtlagda tvättservetter (sådana man använder vid blöjbyten). Har mattsvart kolram, inga problem öht.

Men jisses.... självklart är det totalt ofarligt att torka av en lackad yta med babyservetter. Är ytan dammig med stendamm kan du säkert iofs med lite kreativ förmåga repa lacken.

Men jisses.... självklart är det totalt ofarligt att torka av en lackad yta med babyservetter. Är ytan dammig med stendamm kan du säkert iofs med lite kreativ förmåga repa lacken.
Haha,
Ja, när man funderar lite över ordalydelsen - babyservetter - cykelram, så inser man ganska snart att det nog knappast finns något som än mindre ofarligt. Kan dock förstå en viss ängslighet hos en nybliven ägare till kolfibercykel.

Har monterat kedjeguide men nu tar kedjan i den på högsta och lägsta växeln. Kommer jag att förstöra kedjan eller kommer kedjeguiden, som är av plast, att nötas ut? Borde jag försöka fila till kedjeguiden eller något?

Och servetter för hud är det jag specifikt INTE undrade. Tvättservetter till städ som löser fett, kalk och mer. Vissa kemikalier kan skada kolfiber.

Så jisses på dig själv du.

Och servetter för hud är det jag specifikt INTE undrade. Tvättservetter till städ som löser fett, kalk och mer. Vissa kemikalier kan skada kolfiber.

Så jisses på dig själv du.
Folk som tror så bör nog hålla sig till stålcyklar så sover de bättre, fast vet du! Luft kan lösa upp stål!

Jisses....

Haha,
Ja, när man funderar lite över ordalydelsen - babyservetter - cykelram, så inser man ganska snart att det nog knappast finns något som än mindre ofarligt. Kan dock förstå en viss ängslighet hos en nybliven ägare till kolfibercykel.
En jäkla massa babyservetter blir det, köp storpack. ?

Är det ~vanligt~ med ovala klingor på lvg? Är jag helt passé eller nosar jag på framtidens dörrkarm? Läst lite, med betoning på lite, och tycker det känns som en skulle vilja prova.

Jag har Shimano XT RD-M781SGS med 11-36 10st. Växlarna passar mig inte riktigt. Ligger jag på 90 i kadens blir de antigen för lätt lr för tungt så brukar snitta på 80. Hittade inget om va bakväxlen klarar i storleksförändring

Nån som vet?

Precis, du lossar monteringsskruvarna och så brukar jag centrera oket på ögonmått först och därefter strama skruvarna lite. Därefter håller du ditt bromsgrepp inne medans du stramar skruvarna helt.

Kolla att skivan sitter fast också när du ändå är igång. Torque spec brukar stå på skivan.

Är det ~vanligt~ med ovala klingor på lvg? Är jag helt passé eller nosar jag på framtidens dörrkarm? Läst lite, med betoning på lite, och tycker det känns som en skulle vilja prova.

Du nosar på historien, Shimano började med det för 40 (?) år sedan - Biopace. Har väl varit sådär stort genomslag.
Kan detta va nåt? ?

DBEA066E-C2B3-40B1-9B1A-A3A4742BD003.jpeg

Kan man klämma för hårt på hydraliska bromsar? På bromshandtagen alltså. Installerade, klippte och blödde mina magurabromasar idag. Var sen ute och rullade och bromsade gärnet för att slita in dem och plötsligt var det som att något "släppte" i främre bromshandtaget. Typ som att "piggen" som man trycker ner i slangen lossnade. Det bubblade ut lite olja och sen slutadr bromsen funka helt. Är det helt enkelt så att jag varit kass när jag satte dit "piggen", eller ska man akta sig för att ta för hårt på hydraliska bromsar? Är van vid rätt klena mekaniska bromsar och är nog van att klämma till rätt hårt för att få stopp på cykeln. Nåja, imorgon blir det klippa och försöka igen. Tur att jag beställde 10 extra oliver och piggar så jag kan göra bort mig några gånger.

Kan man klämma för hårt på hydraliska bromsar? På bromshandtagen alltså. Installerade, klippte och blödde mina magurabromasar idag. Var sen ute och rullade och bromsade gärnet för att slita in dem och plötsligt var det som att något "släppte" i främre bromshandtaget. Typ som att "piggen" som man trycker ner i slangen lossnade. Det bubblade ut lite olja och sen slutadr bromsen funka helt. Är det helt enkelt så att jag varit kass när jag satte dit "piggen", eller ska man akta sig för att ta för hårt på hydraliska bromsar? Är van vid rätt klena mekaniska bromsar och är nog van att klämma till rätt hårt för att få stopp på cykeln. Nåja, imorgon blir det klippa och försöka igen. Tur att jag beställde 10 extra oliver och piggar så jag kan göra bort mig några gånger.

Felmonterade.

Tillbaka
Topp