Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Det är nog dåligt hantverk ja. Du lär väl se mer när du öppnar. Det ska spännas tillräckligt för att oliven ska deformeras lagom mycket

biopace körde klingorna vridna ca 90 grader jämfört med de flesta andra. man undrar lätt vilket koncept som ger fördelar.

i fallet biopace skonas knän och det blir mindre motstånd i motlut. trampfasen kommer mer sällan. i andra fallet får man högre utväxling i trampfasen, vilken i sin tur kommer oftare än med biopace.

har inte testat endera, men lite nyfiken kan man ju vara på hur dessa diametralt motsatta koncept känns.

Är det barb eller oliv eller någon del där som är femmontetad, eller har jag gjort någon annan miss?

Det är nog dåligt hantverk ja. Du lär väl se mer när du öppnar. Det ska spännas tillräckligt för att oliven ska deformeras lagom mycket
Oliven är lite hopklämd. Jag kan inte dra av den från höljet.

Min gissning är att ja inte skurit höljet rakt nog och sen inte fått barben helt dikt mot kanten. Nåja. På ett igen. Nu har jag i varje fall en cykel utan broms och utan BB, så det borde ju mest kunna bli bättre härifrån. Blir, tyvärr, bilen till jobbet några dagar.

Jag fipplade lite med bromsen så var den acceptabel de 20 milen hem. Jag har bestämt mig för att riva ner och kolla allt. Det första jag såg var att det sitter "v-bromsbrickor", sen en 20mm pm-pm adapter och sen en uppsättning brickor till innan oket (någon sram rival).

Vad jag tror från det jag har läst så ska det oket normalt sett inte ha några brickor alls där?

Jag fipplade lite med bromsen så var den acceptabel de 20 milen hem. Jag har bestämt mig för att riva ner och kolla allt. Det första jag såg var att det sitter "v-bromsbrickor", sen en 20mm pm-pm adapter och sen en uppsättning brickor till innan oket (någon sram rival).

Vad jag tror från det jag har läst så ska det oket normalt sett inte ha några brickor alls där?
Nyare adapter verkar komma med brickor

biopace körde klingorna vridna ca 90 grader jämfört med de flesta andra. man undrar lätt vilket koncept som ger fördelar.

i fallet biopace skonas knän och det blir mindre motstånd i motlut. trampfasen kommer mer sällan. i andra fallet får man högre utväxling i trampfasen, vilken i sin tur kommer oftare än med biopace.

har inte testat endera, men lite nyfiken kan man ju vara på hur dessa diametralt motsatta koncept känns.

Hur skonar Biopace knän?

Biopace är fel och nya ovala klingor är rätt. Med nya klingor är man längre i fasen där man kan sätta kraft. Om man trampar med samma kadens blir kraften lite lägre, som skonar knän. Har inte sett en vetenskaplig studie som visar att det ger högre effekt vid vanlig lvg kadens (om sån skulle finnas skulle alla elitcyklister cykla oval).

Men oval ger en klar fördel på mtb på svensk stig där man går upp och ner hela tiden och kan köra uppför branta häll med låg kadens för att döda fasen är kortare.

Hur skonar Biopace knän?

Biopace är fel och nya ovala klingor är rätt. Med nya klingor är man längre i fasen där man kan sätta kraft. Om man trampar med samma kadens blir kraften lite lägre, som skonar knän. Har inte sett en vetenskaplig studie som visar att det ger högre effekt vid vanlig lvg kadens (om sån skulle finnas skulle alla elitcyklister cykla oval).

Men oval ger en klar fördel på mtb på svensk stig där man går upp och ner hela tiden och kan köra uppför branta häll med låg kadens för att döda fasen är kortare.

Vår gamle vän Sheldon skriver förstås om olikformade klingor https://www.sheldonbrown.com/biopace.html
Smaken är osv.

Får nog bli till att testa ovalt. Kikat lite mer på tuben men tycker inte man blir så mycket klokare av alla amerikaner som filibustrar innan de kommer till skott om vad ”forskningen” säger.

Är det barb eller oliv eller någon del där som är femmontetad, eller har jag gjort någon annan miss?

Oliven är lite hopklämd. Jag kan inte dra av den från höljet.

Min gissning är att ja inte skurit höljet rakt nog och sen inte fått barben helt dikt mot kanten. Nåja. På ett igen. Nu har jag i varje fall en cykel utan broms och utan BB, så det borde ju mest kunna bli bättre härifrån. Blir, tyvärr, bilen till jobbet några dagar.

Nu vet jag inte vad du menar med ”barb” men principen är en vanlig klämringskoppling så som den känns från mjuka kopparvattenledningsrör, fast i miniatyr.
Snittet i röret skall vara rent och rakt, stödhylsan ligga väl an mot kanten, klämringen ny vid montaget och åtdragen så att den deformeras lätt mot anslaget. Och allt skall vara samma fabrikat.

Nyare adapter verkar komma med brickor

Det visade sig att brickorna flyttar ut oket för långt. Det syntes tydligt på nötningen på beläggen att flera mm hamnar utanför skivan. Utan distanserna ser det vettigt ut, men då blev skruvarna för långa. Fick därför sätta distanserna utanför oket vilket ser för jävligt ut. Får leta kortare skruvar (är det för övrigt samma gänga som till v-bromsar?)

Hur skonar Biopace knän?

att oval klinga påstås skona knän betyder inte att det irl gör det:)

intressant är dock att båda koncepten påstås skona knän, fast de rimligtvis har diametralt motsatt verkan. mer än något annat tyder det på att effekten därvidlag är marginell.

ovala klingor har funnits i hundra år, kommit och gått. vad jag vet är det bara shimano biopace som vänt på steken och körde det ovala åt andrs hållet. shimano lite träiga som de är brukar å andra sidan noggrannt ta reda på saker och ting innan de går ut på marknaden.

kom just ut en testartikel här på happy om oval klinga...

"...det ovala åt andra hållet"?! Jag trivs med sådan geometri, psykedeliskt. Hjulen snurrar väl lämpligen på bredden då, och det är därför många övergivit 23 mm-däcken.

Jupp, frambromsen var "kreativt" monterad från fabrik. För många brickor, på fel ställe (som om oket inte hade haft offset), lika långa skruvar (vilket gör den ena rejält lång) och skruvarna är definitivt inte från sram. Bakbromsen är bara lite felmonterad.

att oval klinga påstås skona knän betyder inte att det irl gör det:)

intressant är dock att båda koncepten påstås skona knän, fast de rimligtvis har diametralt motsatt verkan. mer än något annat tyder det på att effekten därvidlag är marginell.

ovala klingor har funnits i hundra år, kommit och gått. vad jag vet är det bara shimano biopace som vänt på steken och körde det ovala åt andrs hållet. shimano lite träiga som de är brukar å andra sidan noggrannt ta reda på saker och ting innan de går ut på marknaden.

kom just ut en testartikel här på happy om oval klinga...

Ja, tycker också att det är konstigt att Shimano hade det fel.

Effekten på effektivitet är svårt att mäta. Men för eliten räcker 0.1% för att vinna i några tävlingar, det är möjligt att oval klingor ger sån lite förbättring.

Men som jag sade är det märkbart enklare att köra uppför med låg kadens med oval klinga.

Ja, tycker också att det är konstigt att Shimano hade det fel.

Effekten på effektivitet är svårt att mäta. Men för eliten räcker 0.1% för att vinna i några tävlingar, det är möjligt att oval klingor ger sån lite förbättring.

Men som jag sade är det märkbart enklare att köra uppför med låg kadens med oval klinga.
hur kan vi egentligen veta att shimano hade fel??

ok; exemplet låg kadens och brant backe som vi nästan inte kommer uppför; med shimanos koncept kommer motståndet mitt i belastningsfasen att minska. man kommer lättare upp:) och bakhjulet har inte samma tendens att spinna loss när man maxar.

(kadensen blir i det fallet lägre än den sas användbara utväxlingen. tvärtom blir det med max utväxling i belastningsfasen; det traditionella sättet att köra med oval klinga.)

som jag ser det är det utväxlingen mitt i belastningsfasen som är det intressanta. om den är anpassad till farten eller inte. i fallet shimano kommer den att jämfört med den valda kadensen underlätta långsamt uppför, men ge nackdelen av minskad effektiv utväxling i höga farter. man sas trampar igenom.

det senare är väl en misstänkt orsak till att det fejlade för shimano? ett system med fördelar i brant åkning och långsam fart marknadsfördes för landsvägscykling...

som jag ser det borde mtb-åkare med förkärlek för brant och svår åkning snarare följa shimanos 'bakvända' koncept, medan cykelvasagänget som försöker maximera farten borde ha fördel av en 'normalvänd' oval klinga.

min absolute black ovalklinga ligger förresten i braatthalådan:)

Vid hög kadens så känns en oval klinga just som en väldigt oval klinga. Känns hackigt.
Som andra nämner, vid låg kadens uppför backar känns den väldigt rund. För skogsåka ser jag egentligen bara fördelar med en oval klinga.

hur kan vi egentligen veta att shimano hade fel??

ok; exemplet låg kadens och brant backe som vi nästan inte kommer uppför; med shimanos koncept kommer motståndet mitt i belastningsfasen att minska. man kommer lättare upp:) och bakhjulet har inte samma tendens att spinna loss när man maxar.

Nej, det är tvärtom. Men Shimano BioPace har man kortare armen och blir kraften större och över kortare period. Icke-Shimano är tvärtom, längre armen, mindre kraft över längre period. Det ger mindre belastning och det fördelad bättre som ger mindre tendens för bakhjulet att spinna loss.

EDIT: inser nu att ordet "armen" är förvirrande, för att vevarmen inte ändrar sig. Enklaste sätt att titta på det är att trampfasen är längre vid icke-BioPace, då behöver man mindre effekt i trampfasen vid samma hastighet av cyklen.

EDIT2: inser nu också att kraften inte behöver ändra sig. Med oval drev kan man använda samma kraft vid samma vevarmsvinkel som med runt. Det som mest relevanta är att hastigheten av vevarmen ändrar sig så behöver mer (BioPace) eller mindre (icke-BioPace) effekt i kraft-fasen.

Senast ändrad:
Nej, det är tvärtom. Men Shimano BioPace har man kortare armen och blir kraften större och över kortare period. Icke-Shimano är tvärtom, längre armen, mindre kraft över längre period. Det ger mindre belastning och det fördelad bättre som ger mindre tendens för bakhjulet att spinna loss.

EDIT: inser nu att ordet "armen" är förvirrande, för att vevarmen inte ändrar sig. Enklaste sätt att titta på det är att trampfasen är längre vid icke-BioPace, då behöver man mindre effekt i trampfasen vid samma hastighet av cyklen.

EDIT2: inser nu också att kraften inte behöver ändra sig. Med oval drev kan man använda samma kraft vid samma vevarmsvinkel som med runt. Det som mest relevanta är att hastigheten av vevarmen ändrar sig så behöver mer (BioPace) eller mindre (icke-BioPace) effekt i kraft-fasen.
lyckas inte läsa mig till vad du egentligen menar men helt tveklöst ger biopace lägre utväxling, mindre motstånd mitt i trampfasen.
DF2F5EF6-9907-4FBE-9D09-8BC1DE0BDE03.jpeg

och traditionell montering av ovala kransar ger tvärtom högre motstånd högre utväxling mitt i trampfasen.
hur detta skulle göra det lättare att komma uppför en backe är en smula gåtfullt, men man kan tänka sig effekten att trampfasen återkommer oftare, alltså kadensen blir högre med en givet motstånd i trampfasen.

att knäna skulle skonas av denna extra belastning i trampfasen är förstås inget annat än felaktigt.391F466E-365F-4A54-BDF1-0718E831CA4A.jpeg

Är lite osäker på vad exakt som avses med trampfasen (gissar att det är den del av vevarmens varv då den är på väg nedåt) men min uppfattning var att ovala drev vill utnyttja att man har längre hävarm i vissa lägen och då ha högre utväxling. Eller omvänt, när man har som minst hävarm får man mindre utväxling som kompensation.

Är lite osäker på vad exakt som avses med trampfasen (gissar att det är den del av vevarmens varv då den är på väg nedåt) men min uppfattning var att ovala drev vill utnyttja att man har längre hävarm i vissa lägen och då ha högre utväxling. Eller omvänt, när man har som minst hävarm får man mindre utväxling som kompensation.
Så fattar jag absolute black i alla fall.

Har monterat kedjeguide men nu tar kedjan i den på högsta och lägsta växeln. Kommer jag att förstöra kedjan eller kommer kedjeguiden, som är av plast, att nötas ut? Borde jag försöka fila till kedjeguiden eller något?
Det är ungefär samma innehåll, det är mest parfymen som skiljer. De gör sig bättre på cyklar än hud mao.

I vilken tråd ska man fråga om det finns regler för hur brett gaffel och sadelstag ska sitta på tt-cyklar eller om det kommer börja dyka upp cyklar a la Hope/Lotus velodromcykel som engelsmännen cyklade på i Tokyo "2020"... i uci-lopp?

I vilken tråd ska man fråga om det finns regler för hur brett gaffel och sadelstag ska sitta på tt-cyklar eller om det kommer börja dyka upp cyklar a la Hope/Lotus velodromcykel som engelsmännen cyklade på i Tokyo "2020"... i uci-lopp?

Idén till gaffeln fanns redan och den finns att köpa. Nederländska firman tycker att Lotus/Hope har gjort inbrott (tror inte att det är korrekt svenska) på patenten.

Patentintrång.

Miss lycka, det är ju knappast den enda regeln för tt-cykel-designen i uci-lopp, annars skulle cyklarna vara mer lika triathlon-cyklar.

Min gissning är att det ännu finns ingen reglar. Men UCI är aldrig nöjd med ändringar på cyklar, så jag skulle gissa att reglarna kommer snart.

Brukar inte finnas i webb-shopparna, kanske för att narkomanerna inte ska köpa?

Jag har köpt doserings-sprutor på djuraffärer, brukar finnas om man frågar. Finns säkert på fysiska apotek om man frågar.
Jo det är väl tyvärr bakom disk pga anledning. Det var samma på Hornbach, man fick fråga efter dem i färg- och klisterdisken.

Söker tips på vettigt fett för att smörja droppern, helst något jag kan köpa över disk imorrn på typ CO, Biltema, Jula el dyl. Tackar på förhand!

Söker tips på vettigt fett för att smörja droppern, helst något jag kan köpa över disk imorrn på typ CO, Biltema, Jula el dyl. Tackar på förhand!
Helst Slick Honey eller något liknande tunt fett. Krisar det så går det säkert med kullagerfett även om det är för tjockt egentligen.

Vem var "Deleted member 68249"?
Är det värt att dra i sånt? Lämnat på egen begäran

Vet inte riktigt om min fråga hamnar i rätt tråd nu men men.
Har en gammal KHS som behöver nya V-bromsar. Är det något jag behöver tänka på gällande vad som passar eller är det samma standard på allt och har någon tips på en lite bättre variant?
khsbroms.jpg

Tillbaka
Topp