Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Beror väl på budget. PAUL Motolite är ju coolast, men äckeldyra, annars är väl Shimano BR-T4000 alternativ om de passar - jag har dem på en navväxlad 26" cykel med big apple däck. Där fungerar de utmärkt faktist. Osäker på om de passar om man har väldigt breda däck på smal fälg dock.

Längden på "rören" (Brake boss) kan variera. Om dina rör är för långa för bromsen du köper så kommer den sitta löst. Det märker du och löser i så fall genom att sätta något innanför eller köpa nya.

Det finns lite special med t ex extra korta armar på bromsarna. Du vill högst troligen ha "vanlig". Shimano har funktionella och billiga bromsar.

Någon som har koll på BMX? Hur gammal kan den här cykeln tänkas vara? Tidig BMX för att vara i Sverige?

Fick idéen att rädda cykeln som en "ratbike" åt sonen. Eller bäst att låta den skrotas?Visa bilaga 505680
Sent 80-tidigt 90-tal, hade en likande 90-91 ca. Lite rengöring med nytt fett i styr, vev och hjullager. Du kan ta riktigt tjockt fett överallt utom kring bromsen, isåfall kan den fungera lite sporadiskt.Tunnare lithiumfett brukar däremot funka.
Definitivt värt att serva upp om du kan lösa det själv, lämnar du in den kan det bli dyrare än att köpa en av sämre sort ny.

Senast ändrad:
Beror väl på budget. PAUL Motolite är ju coolast, men äckeldyra, annars är väl Shimano BR-T4000 alternativ om de passar - jag har dem på en navväxlad 26" cykel med big apple däck. Där fungerar de utmärkt faktist. Osäker på om de passar om man har väldigt breda däck på smal fälg dock.
Ja dom var kanske lite väl dyra :D BR-T400 verkar bra. Såg också att det fanns en Deore variant (BR-T610)
för några tior till. Frågan är om man märker någon skillnad?
Längden på "rören" (Brake boss) kan variera. Om dina rör är för långa för bromsen du köper så kommer den sitta löst. Det märker du och löser i så fall genom att sätta något innanför eller köpa nya.

Det finns lite special med t ex extra korta armar på bromsarna. Du vill högst troligen ha "vanlig". Shimano har funktionella och billiga bromsar.
Aha tack för infon, får bli en vanlig Shimano då.

Har en gammal KHS som behöver nya V-bromsar. Är det något jag behöver tänka på gällande vad som passar eller är det samma standard på allt och har någon tips på en lite bättre variant?
En klart bättre variant av V-bromsar är de gamla XTR med parallellogram
15194.jpg

Men eftersom de inte har tillverkats på >10 år(?) får du tyvärr leta på Ebay o likn ställen

15194.jpg

Men eftersom de inte har tillverkats på >10 år(?) får du tyvärr leta på Ebay o likn ställen
Är det något fel på nya v-bromsar? Som gör att man måste leta gamla på ebay?

Eller tillverkas det inte nya med parallelogram?

Är det något fel på nya v-bromsar? Som gör att man måste leta gamla på ebay?

Eller tillverkas det inte nya med parallelogram?
Nä, de fungerar bra med nya v-bromsar utan parallelogram. I teorin är vintage bromsarna bättre, men nya väljusterade v-bromsar fungerar utmärkt de också.

Men vad tokigt att inte nya med parallelogram inte finns. Inte ens funderat på det innan.
De insågs väl att det inte var värt så mycket. Beläggen riktas och slits in till rätt form när belastningen kommer. När fälgbromsat försvann från mtb så försvann väl även marknaden för överkonstruerade dyra specialare. Paul är iofs tokdyra utan att ha den mekaniken, men jag är övertygad om att de är bra ändå.

Nä, de fungerar bra med nya v-bromsar utan parallelogram. I teorin är vintage bromsarna bättre, men nya väljusterade v-bromsar fungerar utmärkt de också.
Åtminstone enl min erfarenhet håller sig åtminstone XTR V-bromsar med parallellogram väljusterade mkt längre jmf med de utan.
Men en del V-bromsar med parallellogram hade problem med glapp i parallellogram-mekaniken med bromstjut och andra problem som konsekvens.

Åtminstone enl min erfarenhet håller sig åtminstone XTR V-bromsar med parallellogram väljusterade mkt längre jmf med de utan.
Men en del V-bromsar med parallellogram hade problem med glapp i parallellogram-mekaniken med bromstjut och andra problem som konsekvens.
Min enda erfarenhet i närtid är shimano v-bromsar och de fungerar bra - snudd på bra caliper prestande bortsätt ifrån sämre modulation då de är ganska lätta att låsa oavsiktligt. De duger gott är min dom, iaf om man har alufälgar. Gamla enkelbottnade Rf fälgar låter vi försvinna i historiens töcken (de var farligt usla)

Brukar inte finnas i webb-shopparna, kanske för att narkomanerna inte ska köpa?

Jag har köpt doserings-sprutor på djuraffärer, brukar finnas om man frågar. Finns säkert på fysiska apotek om man frågar.
Det är inget problem att narkotikaberoende använder rena sprutor, tvärt om det sparar sannolikt vården stora belopp.

Problemet är att majoriteten inte vill betala för sprutorna då alla pengar går till narkotika.

Om jag ska byta till bredare däck på lvg fälgar, är det något jag behöver tänka på förutom om de får plats i ramen?
Om jag får på däcken på fälgen, kan jag räkna med att de sitter på ok då, eller kan det vara så att de kan poppa av fälgkanten eller liknande?

Om jag ska byta till bredare däck på lvg fälgar, är det något jag behöver tänka på förutom om de får plats i ramen?
Om jag får på däcken på fälgen, kan jag räkna med att de sitter på ok då, eller kan det vara så att de kan poppa av fälgkanten eller liknande?
Jag hade en fråga relaterad till däck- och fälgbredd nyligen och fick denna tabell som hjälp:

Vet inte hur strikt man måste följa den. Jag kör 32 mm däck på 21C fälgar utan problem.

Jag hade en fråga relaterad till däck- och fälgbredd nyligen och fick denna tabell som hjälp:

Vet inte hur strikt man måste följa den. Jag kör 32 mm däck på 21C fälgar utan problem.
Sweet, tack!
Mäter jag fälgen bara från kant till kant, antar det är innermåttet som avses?

Ja du behöver tänka på att inte ha för breda däck på för smal fälg:

1629208224062.png

Jag ska sätta ett gammalt shimanohjul på en trainerhoj. Det saknar dock en eker. Befintliga ekrar är j-bend 2 mm oreducerade. Jag kommer att köpa någon dt eller sapim. Går det lika bra med en 2-1.8-2 eller är det bäst att ersätta med en oreducerad?

Kan man använda vilken olja som helst som har samma viskositet (eller vad det heter) till dämpar service? Ska ha wt15 till ytterbenen och har ingen cykelbutik nära. Kan jag ta nån olja med samma fast som säljs som bilolja?

Jag ska byta kedjeolja, har idag MucOffs Blå(våt) men vill testa den keramiska inför Trainer-säsongen(Kommer ej cykla stig efter den 30nde).

MEN jag har ingen extra masterlink hemma, bäst att köpa masterlink imorgon och fetta av och fetta in kedjan eller kan jag återanvända den gamla masterlinken? Av olika anledningar så bytte jag aldrig kedja på min förra och första mtb.

Jag ska byta kedjeolja, har idag MucOffs Blå(våt) men vill testa den keramiska inför Trainer-säsongen(Kommer ej cykla stig efter den 30nde).

MEN jag har ingen extra masterlink hemma, bäst att köpa masterlink imorgon och fetta av och fetta in kedjan eller kan jag återanvända den gamla masterlinken? Av olika anledningar så bytte jag aldrig kedja på min förra och första mtb.
Finns trevligare oljor än MucOffs.
Kör ingen avfettning på kedjan.
Snabblänkar går fint att återanvända, även fast tillverkarna säger nej till återanvändning.

Kan man använda vilken olja som helst som har samma viskositet (eller vad det heter) till dämpar service? Ska ha wt15 till ytterbenen och har ingen cykelbutik nära. Kan jag ta nån olja med samma fast som säljs som bilolja?
Vad är det för dämpare? Har för mig att RockShox rekommenderar 0-30 till alla sina dämpare nu oavsett tidigare specar.

Jag har kört Muc-Offs keramiska ett par år nu och tycker den funkar grymt bra. Kedjan är tyst och fin, inte kladdig så den drar åt sig en massa skräp, och håller helt ok även när det är blött. Ska dock sägas att jag inte kört jättemånga mil i skogen med den (mest för att jag inte cyklar särskilt mycket i skogen längre, men lite har det blivit) men 500 mil på landsväg och nåt 50-tal timmar på trainern utan vare sig gegga eller haveri. Dessutom lätt att tvätta av, jag kör Biltemas bioavfettning med Biltemas kedjetvättare så blir den ren och fin.

Tack
Ja kanske, fast det finns ekrar till låga styckpriser på bike24 och jag behöver ändå beställa andra grejer. Jag fick hjulet att bli hyffsat rakt och runt, men det kanske är bra om det blir ännu lite rundare

Det är ju dessutom kul att rikta hjul även om jag är nybörjare på det.

Egentligen OT men ställer den här då man inte orkar plöja genom forumet :)

Skulle vilja byta pedaler men dessa har mer eller mindre blivit ett med vevarmarna, bra tips på att få loss pedalerna? Sitter med insex på baksidan vilket gör de lite jobbigt att vrida med nyckel. Planen e att gå från ren spd till mix flat/spd.

Skulle vilja byta pedaler men dessa har mer eller mindre blivit ett med vevarmarna, bra tips på att få loss pedalerna? Sitter med insex på baksidan vilket gör de lite jobbigt att vrida med nyckel. Planen e att gå från ren spd till mix flat/spd.
Krypolja går alltid att börja med.

Ett svar finns endast några sidor tidigare i den här tråden:
Har du ett spärrskaft, dragskaft eller liknande av vettig längd så köp t ex

Du behöver ta i mer. Finns inget annat sätt. För att göra det behöver du en längre hävstång än vad du förmodligen har idag. Du behöver också veta åt vilket håll du ska dra. Höger pedal är högergängad (dvs det "vanliga" hållet. Tänkt två gånger, ta i en gång.

15194.jpg

Helt anekdotiskt så har jag (som många andra gubbs på happy) kört en del v-broms och jag fick alltid bättre och tystare funktion med avid än shimano, parallellogram eller inte...

Tänkte ge mig på att byta bakre hydrauliska tektro-ok med tillhörande slang och handtag till förmån för ett shimanoset men slangen går halvvägs genom ramen, hur i hela världen får man den nya slangen att komma ut genom rätt hål? Tror inte den går i en egen "kanal" utan delar utrymmet med växelvajern som går in från andra sidan ramen.

Hänger ni med hur jag menar?

Tänkte ge mig på att byta bakre hydrauliska tektro-ok med tillhörande slang och handtag till förmån för ett shimanoset men slangen går halvvägs genom ramen, hur i hela världen får man den nya slangen att komma ut genom rätt hål? Tror inte den går i en egen "kanal" utan delar utrymmet med växelvajern som går in från andra sidan ramen.

Kanske
Varför inte klippa av den gamla slangen och trä en (gammal) vajer genom den,
håll fast vajern och dra ur den gamla slangen,
trä sedan den nya slangen över vajern.

Hänger du med hur jag menar?

Jag köpte sån och är riktigt nöjd, också till vevpartiet:

Men ser att någon nyligen har postat en review att den direkt gick sönder. Jag fick dock lös saker som jag inte fick lös innan.

Varför kan du inte använda den gamla slangen?

Tillbaka
Topp