Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Tjena!

Köptips

Det här terrarunnern med xtr har dykt upp på annons igen såg jag, en sökning gav att exakt samma annons publicerades redan för 8 år sedan så man bör vara lite vaksam.

Visa din Miyata!
Hade gjort upp en affär om en Nishiki med XT-LX komponenter jag tänkte flytta över till min Miyata, allt klart och skulle hämtas i förmiddag men fick ett meddelande att han sålt den till en annan som gav 100 kr mer igår kväll :( Menmen det dyker väl upp fler och jag har ingen direkt brådska ...

Visa din Miyata!
Hade gjort upp en affär om en Nishiki med XT-LX komponenter jag tänkte flytta över till min Miyata, allt klart och skulle hämtas i förmiddag men fick ett meddelande att han sålt den till en annan som gav 100 kr mer igår kväll :( Menmen det dyker väl upp fler och jag har ingen direkt brådska ...
Sånt får man räkna med även om det är surt. Jag brukar åka direkt och hämta det jag skall ha så säljare inte får för sig annat?

Visa din Miyata!
Tjena!

Nu kan jag äntligen sälla mig till denna tråden på riktigt.
Köpte den för att ha gaffeln till ett annat projekt. Tänkte sälja ramen och resterande prylar. Vevparti, reglage, växlar är LX. Bromsar är några skit-v-bromsar, vilka inte blir bättre av att kopplas till ett par cantireglage.
Men samtidigt så är det ju kul att ha en Miyata.. ?

IMG_20210807_112338405_HDR.jpg

Visa din Miyata!
Tjena!

Nu kan jag äntligen sälla mig till denna tråden på riktigt.
Köpte den för att ha gaffeln till ett annat projekt. Tänkte sälja ramen och resterande prylar. Vevparti, reglage, växlar är LX. Bromsar är några skit-v-bromsar, vilka inte blir bättre av att kopplas till ett par cantireglage.
Men samtidigt så är det ju kul att ha en Miyata.. ?

Visa bilaga 505056
Ääääääääntligen Knäskål!!!??behåll!!!!

Visa din Miyata!
Köpte en annan inte lika kul cykel som den jag missade men den funkar att plocka delar från, XT nav, bakväxel och vevparti, LX framväxel, bromsar och reglage, Mavic fälgar. Det lite sämre är att vevpartiet är 170 mm och sadelstolpen 27,2 så den passar inte. Det bättre är att den inte är mycket körd, tror till och med kedjan kan vara original och faktiskt inte särskilt sliten (men rostig). Första gången jag känner på XT-komponenter och inget glapp någonstans samtidigt som hjulnaven och vevlagret är mjuka som smör, trodde inte det skulle vara så stor skillnad.

LX-reglagen känns helt okej, helt klart en uppgradering även här. Däremot vet jag inte om jag gillade snabbkopplingarna till hjulen, aluminium känns väldigt lätt och klent...

Ramen är en lätt aluminiumhistoria med tunna reducerade rör som ungen som haft cykel lyckats buckla överröret på, dessutom alldeles för liten så inget att spara på.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Köpte en annan inte lika kul cykel som den jag missade men den funkar att plocka delar från, XT nav, bakväxel och vevparti, LX framväxel, bromsar och reglage, Mavic fälgar. Det lite sämre är att vevpartiet är 170 mm och sadelstolpen 27,2 så den passar inte. Det bättre är att den inte är mycket körd, tror till och med kedjan kan vara original och faktiskt inte särskilt sliten (men rostig). Första gången jag känner på XT-komponenter och inget glapp någonstans samtidigt som hjulnaven och vevlagret är mjuka som smör. LX-reglagen känns helt okej, helt klart en uppgradering även här. Däremot vet jag inte om jag gillade snabbkopplingarna till hjulen, aluminium känns väldigt lätt och klent...

Ramen är en lätt aluminiumhistoria med tunna reducerade rör som ungen som haft cykel lyckats buckla överröret på, dessutom alldeles för liten så inget att spara på.
Vad är det för Miyata som skall få de donerade delarna ?

Visa din Miyata!
Den röda Runnern jag visade några inlägg ovan.
Jag projicerar tämligen skamlöst mina egna önskningar på andra och ser därför fram emot att följa den rödas förvandling till den touringcykel som du nämnde några sidor tillbaka, naturligtvis följt av ride reports på densamma.
170-vevar är det nya rosa, behåll dem!

Visa din Miyata!
Jag projicerar tämligen skamlöst mina egna önskningar på andra och ser därför fram emot att följa den rödas förvandling till den touringcykel som du nämnde några sidor tillbaka, naturligtvis följt av ride reports på densamma.
170-vevar är det nya rosa, behåll dem!
Vet inte riktigt, jag vill dessutom ha större klingor. En sak jag funderade på är att hjulen bara är 32H men jag tror det räcker, jag väger inte så jättemycket och 26" hjul är starkare än motsvarande 28", eller vad tror ni?

Kommer nog köra den som terrängcykel till att börja med, vill inte svika mina två andra som redan är touring och sen satt det två bra terrängdäck på den jag köpte nu. Men det tar nog ett litet tag innan den blir färdig, känns som jag hållit på för mycket med att meka cykel det senaste och försummat annat.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Vet inte riktigt, jag vill dessutom ha större klingor. En lite sak jag funderade på är att hjulen bara är 32H men jag tror det räcker, jag väger inte så jättemycket och 26" hjul är starkare än motsvarande 28", eller vad tror ni?

Det kommer nog ta ett litet tag innan den blir färdig, känns som jag hållit på för mycket med att meka cykel det senaste och försummat annat.
Jag väger 115kg och kör på både 32h och crosside... funkar utmärkt ?

Visa din Miyata!
Köpte en annan inte lika kul cykel som den jag missade men den funkar att plocka delar från, XT nav, bakväxel och vevparti, LX framväxel, bromsar och reglage, Mavic fälgar. Det lite sämre är att vevpartiet är 170 mm och sadelstolpen 27,2 så den passar inte. Det bättre är att den inte är mycket körd, tror till och med kedjan kan vara original och faktiskt inte särskilt sliten (men rostig). Första gången jag känner på XT-komponenter och inget glapp någonstans samtidigt som hjulnaven och vevlagret är mjuka som smör, trodde inte det skulle vara så stor skillnad.

LX-reglagen känns helt okej, helt klart en uppgradering även här. Däremot vet jag inte om jag gillade snabbkopplingarna till hjulen, aluminium känns väldigt lätt och klent...

Tjena!

Vad är det för ram? Letar efter en liten ram till en sak, har en nu men vill gärna ha en lite exklusivare. Bucklor spelar ingen roll alls.

Visa din Miyata!
När jag köpte cykeln jag tar delar ifrån sa säljaren att den var ganska sliten - inte riktigt min uppfattning när originalkedjan är samma längd som en ny! Efter en tvätt är det nära nyskick på delarna skulle jag vilja säga. Kul att känna på bra saker, jag är mest van vid gamla Crescent Maillardnav och Fauber-vevpartier :)

Kommer göra som LWB föreslog och använda XT-vevpartiet, kanske inte så dumt med 170-vevar ändå.

Innan tänkte jag mig lite mer tyngre turcykel men planen nu är att göra min röda Miyata till en lättvikts och terrängående touringcykel. En cykel för endags eller några dagars utfärder på skogs- och små grusvägar och ibland även längs stigar. Jag har alla delar utom precis sadelstolpen så det är inte så långt i framtiden.

Bilder kommer såklart när cykeln är klar :)

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
När jag köpte cykeln jag tar delar ifrån sa säljaren att den var ganska sliten - inte riktigt min uppfattning när originalkedjan är samma längd som en ny! Efter en tvätt är det nära nyskick på delarna skulle jag vilja säga. Kul att känna på bra saker, jag är mest van vid gamla Crescent Maillardnav och Fauber-vevpartier :)

Kommer göra som LWB föreslog och använda XT-vevpartiet, kanske inte så dumt med 170-vevar ändå.

Innan tänkte jag mig lite mer tyngre turcykel men planen nu är att göra min röda Miyata till en lättvikts och terrängående touringcykel. En cykel för endags eller några dagars utfärder på skogs- och små grusvägar och ibland även längs stigar. Jag har alla delar utom precis sadelstolpen så det är inte så långt i framtiden.

Bilder kommer såklart när cykeln är klar :)
26.8 på stolpen om du skall köpa ny:) jag jag en orginal sakae om du behöver

Visa din Miyata!
Om Norrskensflamman hade varit en bil.
Visa bilaga 505688
Den ser grym ut, en cykel för riktiga långfärder med tung packning och på dåliga vägar :)

Vet du vilken modell av Runner din är och vilket år? Jag förstorade bilden och det ser ut att vara exakt samma ram som min fast en storlek mindre 20 1/2". Min är som sagt tillverkad -91 men dekalen som visar modellnamnet är borta och jag har ingen katalog att jämföra med.

En fråga till. Sadelstolpen hur gillar du den? Jag sätter nästan alltid sadeln så långt bak jag kan på de cyklar jag har så en sadelstolpe som din hade kanske varit värt att testa.

Visa din Miyata!
Den ser grym ut, en cykel för riktiga långfärder med tung packning och på dåliga vägar :)

Vet du vilken modell av Runner din är och vilket år? Jag förstorade bilden och det ser ut att vara exakt samma ram som min fast en storlek mindre 20 1/2". Min är som sagt tillverkad -91 men dekalen som visar modellnamnet är borta och jag har ingen katalog att jämföra med.

En fråga till. Sadelstolpen hur gillar du den? Jag sätter nästan alltid sadeln så långt bak jag kan på de cyklar jag har så en sadelstolpe som din hade kanske varit värt att testa.
Yes, helt riktigt 20,5”. Det är en On/Off RoadRunner. Om jag är rätt underrättad så var det de två snikmodellerna On/Off och SportRunner som hade pakethållarfäste på gaffelbenen.

On/Off (och kanske även Sport?) fanns i lite olika stuk från ett år till ett annat. Men den varianten som du har och som även Norrskensflamman är verkar vara den mest påkostade. Små detaljer bara, men dels är det pakethållarfästena, dels sadelklämman som är lite kralligare och så några små skillnader på muffarna som jag tycker är snyggare.

Men skit samma, vilken som helst av modellerna är utmärkta att bygga något roligt utav.

Jag gillar sadelstolpen, men jag kan inte påstå att jag märker någon skillnad mellan den och de raka stolpar som jag har på mina andra Miyator i samma storlek. Jag hade gärna haft en silvrig Thomson, mest för att Thomson är lite fräckare än Biltema, men de silvriga verkar vara omöjliga att få tag på. Den är hur som helst grym som allt i allo-cykel, smuts-tourer, pendlare, storhandlingscykel och vad mer man kan tänka sig. Bygg och kör the good Jesus ur cykeln!

Visa din Miyata!
Yes, helt riktigt 20,5”. Det är en On/Off RoadRunner. Om jag är rätt underrättad så var det de två snikmodellerna On/Off och SportRunner som hade pakethållarfäste på gaffelbenen.

On/Off (och kanske även Sport?) fanns i lite olika stuk från ett år till ett annat. Men den varianten som du har och som även Norrskensflamman är verkar vara den mest påkostade. Små detaljer bara, men dels är det pakethållarfästena, dels sadelklämman som är lite kralligare och så några små skillnader på muffarna som jag tycker är snyggare.

Men skit samma, vilken som helst av modellerna är utmärkta att bygga något roligt utav.

Jag gillar sadelstolpen, men jag kan inte påstå att jag märker någon skillnad mellan den och de raka stolpar som jag har på mina andra Miyator i samma storlek. Jag hade gärna haft en silvrig Thomson, mest för att Thomson är lite fräckare än Biltema, men de silvriga verkar vara omöjliga att få tag på. Den är hur som helst grym som allt i allo-cykel, smuts-tourer, pendlare, storhandlingscykel och vad mer man kan tänka sig. Bygg och kör the good Jesus ur cykeln!
Som jag förstått skilde det även mellan årgångarna vilka rör som användes, från början var det bara toppmodellerna som hade deras bästa Cr-Mo spline triple butted men mot slutet fick även de enklare samma rör, muffar och gaffeländar.

Visa din Miyata!
En lite udda och ganska stor Miyata till salu på facebook som kanske är intressant för någon på västkusten (finns i Strömstad) om skicket är bra: Miyata Century för 1500 kr:

234905661_6568030699881131_8191356834024177820_n.jpg

Synd att man bor så långt ifrån. Om den är fin hade jag själv velat köpa nu när jag kollat upp vad det är för något, genomgående XT och muffar och andra delar förgyllda i 14K guld!

Edit. Hörde mig för lite och tyvärr är skicket inte det bästa med korrosion på de förgyllda delarna :(

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Hoppsan…
A9DBAFFF-B0D7-4882-A1E4-06DFF01461C2.png

En 18,5:a för noll och ingenting som inte gick att motstå trots att den inte levereras förrän senare i höst.

Jag ska se om fru LWB är intresserad eller om det döljer sig något oerhört smakligt i komponentväg bakom den pixliga annonsbilden. Men annars har vi en viss medlem här som har en Miyata för självkostnadspris att se fram emot. Inte rosa, men ändå.

Visa din Miyata!
det blir inte alltid som man tänkt! Idag skulle jag bygga bakhjulet till fruns rosa. Det var tänkt att byggas runt en Mavicfälg. Tyvärr så är jag tydligen inte bra på varken matte eller att se så när det var dags upptäckte jag att fälgen har 32 hål och navet 36..... här kunde det varit slutet på den idén.... men då kommer farsan springandes med ett par Campagnolo 26 tums fälgar från tidigt nittiotal, ett snabbt byte och så var man på banan igen.
Självklart så glappar och grusar navet lite så det blev att byta kulor och nytt fett
En snabb provmontering skvallrar om att det ser hyfsat orginal ut fortfarande?

Bilagor

• FBE42F11-1C28-4996-B7A5-62F16191048D.jpeg
    FBE42F11-1C28-4996-B7A5-62F16191048D.jpeg
    480.9 KB · Besök: 86
  • 0C20932E-9585-4615-9297-008540AABFDF.jpeg
    0C20932E-9585-4615-9297-008540AABFDF.jpeg
    599.1 KB · Besök: 83
  • 7D856239-CA66-4DF9-82C1-542930A98030.jpeg
    7D856239-CA66-4DF9-82C1-542930A98030.jpeg
    799 KB · Besök: 83
Visa din Miyata!
Framdäcket original rök häromdagen... det är tydligen svårt att hålla gammalt gummi vid liv som är från 1990.... Så det fick bli ett 2.10 fram.. Den används nu dagligen till jobbet... och sämre arbetshäst kan man väl ha antar jag... :)

Bilagor

• IMG_9679.JPG
    IMG_9679.JPG
    640.7 KB · Besök: 82
Visa din Miyata!
@Carl Edfeldt: 41 sidor and counting. Du fattar att du har grundat en kult va?
@LWB Jag insåg det när vi stod i mitt garage i våras och du berättade hur du upplevde trådens utveckling och vilken impact du trodde den hade. Det fanns inte i mina tankar att det skulle bli såhär stort. Till största delen beror ju ”kulten” på alla härliga trådmedlemmar som vill dela med sig av sina skapelser och upplevelse med dem. Tack för det allihop och fortsätt med det?
Jag hoppas också att vi någon gång kan få till ett litet event där vi kan träffas och ta del av varandras byggen?

Visa din Miyata!
En passande sadelstope kom med posten i eftermiddags (@Carl Edfeldt Många tack!) och jag kunde inte bärga mig att äntligen få testcykla så jag satte ihop något provisoriskt ikväll, utan bromsar och med bara en växel men det gick att cykla på i alla fall, i mörker och ösande regn med blixtar om vartannat.

Väldigt annorlunda mot mina vanliga men jag tror det blir en kul cykel för äventyr på skogsvägar och liknade i obygden :)

F1Taujs.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp