Tankar om White GX Pro 20

Någon som har koll på vad det är för bromsbelägg som funkar till denna hoj? Alltså om man vill ha annat än Shimanos dito? Söker man på Shimanos beteckning så hittar man inget hos t ex Bikester, men det kanske är pga Corona?

Någon som har koll på vad det är för bromsbelägg som funkar till denna hoj? Alltså om man vill ha annat än Shimanos dito? Söker man på Shimanos beteckning så hittar man inget hos t ex Bikester, men det kanske är pga Corona?
Vill minnas att jag såg minst 2 passande varianter på XXL någon dag sedan, vilka är det du inte hittar?

Bläddra typ längst ner för att se alla kompatibla belägg:

Den höll ju iaf i lite drygt ett år, verkar som att frihjulet eller vad det nu heter bäckat ihop. Knakar när man trampar och trampar jag baklänges så hugger det och börjar driva bakåt...

Jag är lite halvsugen på en gravel bara för att ha som variation, men kan vänta. Visst har Pro/LTD reats ut ibland till ännu billigare än nuvarande 9999?

För ett par år sedan var det vanligt med 20%-dagar även på denna hoj. Jag köpte min som pendlar-cykel för 8kkr då. Har dock inte sett det under 2020 eller 2021.

Nu var ju LTD slut i min storlek. Jag är van vid hydrauliska bromsar och Shimano SLX/XT på mtb. Kommer det vara förskräckligt med mekaniska bromsar om jag köper en Lite istället? Ska jag hålla utkik på K&S istället?

Användningsområdet är grusvägar och asfalt i närområdet som variation för mtb, och pendling till jobbet nån gång ibland (5 mil enkel väg).

Mekaniska skivbromsar är ju rätt svampiga jämfört med hydrauliska, men stopp får man ju. Och så jäkla kritiskt är det väl inte på en landsvägscykel som på en mtb?

Jag skulle vänta 6 månader och köpa när kommande säsongs cyklar kommer.
Tycker GRX handtagen lyfter cykeln med lite premium känsla.

Jag tycker det känns mer premium med GRX handtagen än XT, eller minst lika premium och när det gäller kontaktpunkten med händerna så är det värt att vänta till nästa säsong.

Därmed inte sagt att lite modellen inte skulle vara värd pengarna, men hydraulik gruppen är rätt trevlig.

Jag var inne på XXL idag och de hade faktiskt 2 st LTD på lagret, M och L. Jag mindes från tråden här att det var nåt med storlekarna. Säljaren sa att från 175 rekommenderas L, jag är 177 cm så jag tänkte att då kör jag på L, hann bara provsitta och tänkte rulla runt lite mer hemma. Har ingen erfarenhet av hur en bockstyrecykel ska kännas i storleken. Nu såg jag storlekstabellen på hemsidan. Skulle jag haft en M istället? ?

1632498013152.png

Jag var inne på XXL idag och de hade faktiskt 2 st LTD på lagret, M och L. Jag mindes från tråden här att det var nåt med storlekarna. Säljaren sa att från 175 rekommenderas L, jag är 177 cm så jag tänkte att då kör jag på L, hann bara provsitta och tänkte rulla runt lite mer hemma. Har ingen erfarenhet av hur en bockstyrecykel ska kännas i storleken. Nu såg jag storlekstabellen på hemsidan. Skulle jag haft en M istället? ?

Visa bilaga 514622
Jag är van cyklist och cyklar racer, MTB o gravel. Jag är 178 cm och har en S. Du ska definitivt inte ha en Large ?

En small är lika stor som min CX i stack och reach. Galet!
Hoppas på 11delat på nya modellen 2022 så blir det köp.
CX i storlek 56.

Senast ändrad:
Mina 175cm och 82cm ben sitter på en S, jag överväger att skaffa en styrstam som är något kortare är den som levereras.
(Bocksryreamatör)

Jag var inne på Cykloteket som hade en Marin med singelklinga och Advent växlar som inte såg dum alls ut, jag hann inte uppfatta mer än så men det kan vara värt att slå ett öga

Senast ändrad:
Serious gravix blir med cykelyxa 2021 som kod typ samma som en gx pro för 9999, men snyggare. Tror ni det är kampanj på g hos XXL eller ska man handla bikester?

Serious gravix blir med cykelyxa 2021 som kod typ samma som en gx pro för 9999, men snyggare. Tror ni det är kampanj på g hos XXL eller ska man handla bikester?
Jag gick till XXL för att köpa en Lite till rabatterat pris men den fanns inte i min storlek (enligt säljaren, S hade väl funkar trots allt). Säljaren sa att de hade 2 LTD på lagret och jag frågade om de också var nedsatta. Jag fick den till slut för 8999:-, han sa att ”de brukar väl alternera kampanjerna på de här två..”

Vad har hänt med priset på White GX LTD? Om jag minns rätt låg priset på 9999kr för någon månad sedan. Nu är det 11990kr. Har de höjt priset för att kunna ha höstutförsäljning?

Är det någon som har erfarenhet av den modellen GX LTD Apex som såldes 2019?
Funderar på om ni varit nöjda när det nu gått ett par år? Har möjlighet att köpa en begagnad sådan nämligen.

Är det någon här med senaste årsmodellen GX som kan guida vad gäller torque på framaxeln. Hjulet började wobbla på senaste turen, stannade och då var axeln lite lös. drog åt (axeln alltså, som ju är genomgående). Det sa "klick" och så försvann spänningen och jag fick dra åt igen fast lite försiktigare. Ska det vara så eller har jag något som är defekt?

Plocka loss ditt hjul och inspektera gaffeländarna och känn på lagren i hjulet.

Det ska inte klicka när man drar åt en genomgående skruv.
Kan vara ingenting, och kan vara något trasigt.

När jag tänker vidare tror jag det är ingenting, kanske en endcap som inte satt ordentligt och trillade på plats.

Hej
Jag har en gx ltd som jag tänkte använda på trainer nu i vinter men har inte riktigt koll på vad jag behöver för hjulaxel.
Det är en enklare modell på trainer och den gamla cykeln hade qr axel.

Är det något sånt jag behöver?

Och sen däck

20220110_130915.jpg

Hade ett par 27,5"-hjul liggande. De satt som en smäck på min gx lite 21. Det kommer bli de här hjulen som får ta vinterslasket.
Däcken är 54mm (enligt märkning på däcket). Om man vill ha lite marginaler, så ska man nog inte ha bredare än så där bak. Fram skulle det lätt rymmas bredare.

Kvar att göra:
* Dubbdäck
* Flytta reglagen lite
* Egolapp
* Få pakethållaren i våg
vilket år som helst nu...

Edit: Hjärnsläpp, har rättat modellnamnet nu.

Senast ändrad:
Visa bilaga 533055
Hade ett par 27,5"-hjul liggande. De satt som en smäck på min gx ltd 21. Det kommer bli de här hjulen som får ta vinterslasket.
Däcken är 54mm (enligt märkning på däcket). Om man vill ha lite marginaler, så ska man nog inte ha bredare än så där bak. Fram skulle det lätt rymmas bredare.

Kvar att göra:
* Dubbdäck
* Flytta reglagen lite
* Egolapp
* Få pakethållaren i våg
vilket år som helst nu...

Riktigt tufft, men när jag kikar på XXL ser din cykel mer ut som en GX Lite än en LTD. Inte för att jag lägger någon värdering i det, men jag undrar lite om navstandarden på respektive modell och jag litar inte riktigt på XXL's spec.

Riktigt tufft, men när jag kikar på XXL ser din cykel mer ut som en GX Lite än en LTD. Inte för att jag lägger någon värdering i det, men jag undrar lite om navstandarden på respektive modell och jag litar inte riktigt på XXL's spec.
Javisst är det en Lite. Vet inte vad som hände där. ?

Edit: Och navstandarden. På min Lite 21, är det gamla hederliga QR som gäller.

Senast ändrad:
Nu är jag väl lite sent ute, men vilka skärmar kör ni på hojen? :)
Jag beställde skärmar samtidigt som cykeln, men var för dåligt påläst så det blev helt galet. Då det var lite bråttom fick det bli gamla biltemaskärmar som låg och skräpade i förrådet. Jag tycker man läser ibland att folk är nöjda med biltemaskärmarna. Jag tycker att de är för mjuka och fladdriga. Mina är dessutom lite skeva. Skulle inte rekommendera.

Jag kör med SKS Speedrocker

Kanske inte det bästa alternativet men funkar till träningscykling under vinterhalvåret. Extra plus för att de är snabba att ta av och sätta dit igen.

Jag kör med SKS Speedrocker

Kanske inte det bästa alternativet men funkar till träningscykling under vinterhalvåret. Extra plus för att de är snabba att ta av och sätta dit igen.
För en cykel med riktiga skärmfästen skulle få jag köpa skärmar med fästen istället för kardborre. Sitter bättre, man behöver inte skydda ramen från skav (Jo speedrocker skaver...) Samt skyddar mycket bättre mot regn och rusk.
Tro mig jag vet. Det är enda anledningen till att jag vill köpa en GX LTD (att kunna ha dedikerade riktiga skärmar).

Senast ändrad:
För en cykel med riktiga skärmfästen skulle få jag köpa skärmar med fästen istället för kardborre. Sitter bättre, man behöver inte skydda ramen från skav (Jo speedrocker skaver...) Samt skyddar mycket bättre mot regn och rusk.
Tro mig jag vet. Det är enda anledningen till att jag vill köpa en GX LTD (att kunna ha dedikerade riktiga skärmar).
Kryper till korset… jag kunde bara inte engagera mig i något så tråkigt som skärmar. Nog ett av mina minst googlade cykelrelaterade inköp. Jag tror tamejtusan jag spontanshoppade dem på XXL i butik.
Men de funkar bra för mig.

Plocka loss ditt hjul och inspektera gaffeländarna och känn på lagren i hjulet.

Det ska inte klicka när man drar åt en genomgående skruv.
Kan vara ingenting, och kan vara något trasigt.

När jag tänker vidare tror jag det är ingenting, kanske en endcap som inte satt ordentligt och trillade på plats.
svarar mig själv. har kollat gaffeländarna och de verkar ok. hur kontrollerar jag endcaps?

problemet är att det känns som när man drar åt med en momentnyckel och når förbi max torque, dvs det klickar och man ”tappar” spänningen. dvs jag kan inte dra åt axeln vidare hårt alls.

Tillbaka
Topp