Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag funderar på att köpa den här hjälmen. Är den dålig eller ett dumt köp? https://www.bikester.se/oneal-backflip-hjalm-M911659.html?vgid=G1305925&cgid=37261
Jag har en annan O'neal-hjälm (Sonus Deft) som verkar vara ganska lik och jag är nöjd med den.
Magnetspännet (fidlock) är väldigt smidigt, väldigt lätt att ta på även med handskar.

Den är ju varmare än en mer öppen enduro-hjälm i stil med Fox Proframe så om man ska cykla mycket väldigt varma dagar kanske man ska kolla på en sån hjälm istället. Jag har dock utan problem kört downhill väldigt varma dagar utan att dö av överhettning så det kanske beror på hur känslig man är och hur mycket uppför man trampar. Backflip ser däremot ut att ha fler ventilationsöppningar än Sonus så den borde vara bättre än min ändå. Här kan du se hur min ser ut med två små öppningar fram och två bak: https://www.bike-discount.de/en/buy/o-neal-sonus-deft-fullface-helmet-903912

Varför är alltid mina afafa framväxxlar så kassa och så värdelösa? Jag måtse växla ner fyra växlar för att få skräpet att inte rubba. Och kom inte och leverera ett B-svar i form av "trim", jag är väl medveten om trim, det behövs bara en extra push på handtaget för att man ska bli medveten om det.... Men jag är arg, så här kasst ska det inte vara. Och det är allmänt känt att det alltid kommer rubba på någon växel, det är bara som det är, står överallt. Så säg inte trim....

Men om det nu är så här värdelöst det är konstruerat varför konstruerar de inte om?!!?!? Bara gör glippan större?!?

Inte ens när jag fick min första cykel ifrån en handlare rubbade det inte. Det är ju makalöst. De har alltså konstruerat något kasst?

"
This is normal. It's called cross-chaining. There's no way to eliminate it, other than to not use gear combos where the chain is put at an exteme angle. Not only will it rub on the FD, but it also wears the chain.

Your bike may have 27 gears, but in reality, many of them are redundant and others are impractical due to cross chaining.

Many people here will say it's OK for the chain to rub a little for short periods of time. I let that happen sometimes, but not for more than a few yards."

Själva självväxeln är alltså något så kasst som en värdelös mackapärr per default? Men det roligaste av allt är att ingen ingenjör i världen ser lösningen, BARA gör glippan större.

Varför är alltid mina afafa framväxxlar så kassa och så värdelösa? Jag måtse växla ner fyra växlar för att få skräpet att inte rubba. Och kom inte och leverera ett B-svar i form av "trim", jag är väl medveten om trim, det behövs bara en extra push på handtaget för att man ska bli medveten om det.... Men jag är arg, så här kasst ska det inte vara. Och det är allmänt känt att det alltid kommer rubba på någon växel, det är bara som det är, står överallt. Så säg inte trim....

Men om det nu är så här värdelöst det är konstruerat varför konstruerar de inte om?!!?!? Bara gör glippan större?!?

Inte ens när jag fick min första cykel ifrån en handlare rubbade det inte. Det är ju makalöst. De har alltså konstruerat något kasst?
Testa trim... asså - det fungerar för alla andra så något måste du göra fel.

Det går inte ha det hur brett som helst. Växeln skall ju hålla kedjan på klingan. Har du 9 eller 10 delat så kan du välja en ett steg smalare kedja och vinna lite lite marginal.

Kolla annars att du har justerat växeln rätt - det finns lite att justera på framväxlar om det skall bli bra.

Testa trim... asså - det fungerar för alla andra så något måste du göra fel.

Det går inte ha det hur brett som helst. Växeln skall ju hålla kedjan på klingan. Har du 9 eller 10 delat så kan du välja en ett steg smalare kedja och vinna lite lite marginal.

Kolla annars att du har justerat växeln rätt - det finns lite att justera på framväxlar om det skall bli bra.
Varför säger då nästan alla att rub är ofrånkomligt? Blir arg nu, ska köpa en ny framväxel. Behöver verkligen mina lägsta växxlar då jag har 53 39

Varför säger då nästan alla att rub är ofrånkomligt? Blir arg nu, ska köpa en ny framväxel. Behöver verkligen mina lägsta växxlar då jag har 53 39
Följ alla stegen i denna video noggrannt:

Jag hade problem med min framväxel innan jag insåg att den inte satt parallellt med dreven, och dessutom var den för långt ifrån. Nu växlar den fint.

Kommer ett headset av typen zero stack att passa en cykel med standard headset om måtten är dom samma?
hopesets.jpg

Ganska bra förklarat där. Läs och mät!

Lite chain rub är nog oundvikligt (alltså på några kombinationer) men ju snedare kedjelinje, desto större problem.
Däremot ska det ju inte skrapa i hela tiden. Då är något fel. Jag kan, med trimlägen, använda alla växlar bak utom de två-tre extremerna på enda sidan beroende på klinga. Alltså ungefär 15 av 20 möjliga. Sen gissar jag, baserat på spekulation, att du har en tävlingsinriktad cykel med rätt korta kedjestag (410 mm?). Jag skulle kunna tänka mig att det gör problemet värre. Själv har jag 450 mm vilket ger lite mindre sned vinkel vid samma växelval.

Men lägsta växel kommer ju alltid att fungera fint (39x28 eller nåt?). Och oavsett vad en del tycks säga* så är det inget fel med att köra på lilla klingan vid behov. Det är därför den finns.

* Vet inte vem som säger det men det finns säkert någon som gör det

Okej tack så mycket. Jag ska utreda saken för nu är jag trött på det här.
Någon nämnde dock 15 av 20 möjliga och den eventualiteten skrämmer mig.

"
This is normal. It's called cross-chaining. There's no way to eliminate it, other than to not use gear combos where the chain is put at an exteme angle. Not only will it rub on the FD, but it also wears the chain.

Your bike may have 27 gears, but in reality, many of them are redundant and others are impractical due to cross chaining.

Many people here will say it's OK for the chain to rub a little for short periods of time. I let that happen sometimes, but not for more than a few yards."

Själva självväxeln är alltså något så kasst som en värdelös mackapärr per default? Men det roligaste av allt är att ingen ingenjör i världen ser lösningen, BARA gör glippan större.
Köp Di2 och du kan glömma kedjerubb för all framtid ?

Okej tack så mycket. Jag ska utreda saken för nu är jag trött på det här.
Någon nämnde dock 15 av 20 möjliga och den eventualiteten skrämmer mig.
Jag har egentligen inte räknat så exakt... kan vara fler. Men när jag ska upp för en backe eller genom en "långsam" del av staden så köra jag hellre på lillklingan så slipper jag oljud hur som helst. När jag tänker efter är det nog främst på lillklingans högre växlar det skrapar.

Om jag skulle justera om min framväxel skulle jag lägga allt fokus på att få storklingan att funka fint med så många växlar bak som möjligt.

Sitter ett tioga 1 1/8 i modell okänt men kan utforskas under morgondagen. Enligt en som har mätt ska headtuben på en likadan cykel vara 34 mm. Frågan är väl om motsvarande zs med mått 34 mm då passar. Men men kanske är säkrast att mäta

Sitter ett tioga 1 1/8 i modell okänt men kan utforskas under morgondagen. Enligt en som har mätt ska headtuben på en likadan cykel vara 34 mm. Frågan är väl om motsvarande zs med mått 34 mm då passar. Men men kanske är säkrast att mäta.

Om det är 34 mm passar en ZS lager inte. Därför behövs 44 mm (eller mer).

När man ska byta växelvajer med intern dragning finns det ju en listig dans man gör med höljet och den gamla vajern för att få det nya på plats. Men hur fanken gör man för att byta hydrauliska bromsslangar?

Är luftningskit, specialavbitare och oliv obligatorisk utrustning?

När man ska byta växelvajer med intern dragning finns det ju en listig dans man gör med höljet och den gamla vajern för att få det nya på plats. Men hur fanken gör man för att byta hydrauliska bromsslangar?

Är luftningskit, specialavbitare och oliv obligatorisk utrustning?
Det är nog att rekommendera om inte hålen i ramen är av aktningsvärd storlek :-)
En vass sekatör funkar bra som specialavbitare.

Mjo då det där har jag hört så många gånger att jag har lärt in det. Var väldigt sugen på elektriskt bara för att slippa detta helvete med kablar.

Jag menar det är de allra lägsta växlarna jag behöver mest av allt. Aja
De allra lägsta växlarna är ju på "innersta" ringarna både fram och bak. Det är ju motsatsen till cross chaining. Om du har chain rub då så är det absolut något fel.

Vad skumt det ser ut när belgare och slovener kör EM med italienska flaggan på hjälmen...

(Kunde formulerat det som en fråga, men jag ville mest ha det sagt.)

Vad skumt det ser ut när belgare och slovener kör EM med italienska flaggan på hjälmen...
Det var väl Androni stallets hjälmar. Kan väl förstå att åkarna vill använda den utrustning de kör med i sina stall men håller med om att det är lite märkligt med en annans nation flagga på i detta sammanhang. Det är ju lite samma grej som att Jumbo inte fick köra i sin gula lagdräkt i Touren eftersom den var för lik ledartröjan. I detta fall kanske inte arrangören brydde sig eftersom de själva är Italienare ?.

Ett knäppande, eller kanske snarare mekaniskt klickande, ljud har börjat uppstå från min cykel. Påminner lite om ljudet från när man slår av en strömbrytare. Ett läte per varv som hjulet snurrar. Uppstår bara när jag cyklar och inte om jag rullar cykeln eller spinner hjulet.

Var först lite orolig att det var styrlagret, men har försökt trycka till styret i lite olika vinklar utan att lyckas framkalla något ljud. Nu funderar jag på om det kan vara kullagret i hjulet istället, men det hade varit intressant att få höra era tankar.

Har spelat in ljudet och kan försöka få upp en video på något sätt om ni tror att det skulle underlätta.

Ett knäppande, eller kanske snarare mekaniskt klickande, ljud har börjat uppstå från min cykel. Påminner lite om ljudet från när man slår av en strömbrytare. Ett läte per varv som hjulet snurrar. Uppstår bara när jag cyklar och inte om jag rullar cykeln eller spinner hjulet.

Var först lite orolig att det var styrlagret, men har försökt trycka till styret i lite olika vinklar utan att lyckas framkalla något ljud. Nu funderar jag på om det kan vara kullagret i hjulet istället, men det hade varit intressant att få höra era tankar.

Har spelat in ljudet och kan försöka få upp en video på något sätt om ni tror att det skulle underlätta.
Kollat klingbultar? Eller lös eker?

Måste man ha en sån här för att dra igenom den nya slangen eller finns det ett husmorsknep?

Visa bilaga 512688
Tejpa ihop ändarna på slangarna och dra igenom, funkade på min billiga xxl-hoj som hade galet tighta öppningar i ramen.

Jag använde maskeringstejp men det går nog ännu bättre med silvertejp då den är starkare, men den kanske lämnar jobbiga limrester efter sig.

Varför kör man inte nån slags fulldiskhjul till MTB? Så skulle man slippa all risk med grejer som fastnar i hjulet.

Det kanske blir mindre flex med de skivor som finns nu men borde väl gå att vidareutveckla..

På bilden ser det ut att sakna anti smuts pluppen för Seat stay (eller var man nu har den)?
Kanske i så inte spelar roll för heldragen eller i nödfall

MTB set ser samma ut, men har mycket längre slang och många anti smuts pluppen. Den set funkat till en heldragen bakväxel, men saknar slanglängd eller pluppar för både fram och bak på MTB.

Ser som dem på mtb. Det är väl ändplupparna på lvg som ser annorlunda ut?
Så är det nog. Jag brukar köpa sånna med olika pluppar i änden så anväbder man den man behöver. Smidigt när man har 3 cyklar med mtb standard och 3 st med STI reglage.

Campa har väl ännu mågon annan plupp?

Så är det nog. Jag brukar köpa sånna med olika pluppar i änden så anväbder man den man behöver. Smidigt när man har 3 cyklar med mtb standard och 3 st med STI reglage.

Campa har väl ännu mågon annan plupp?
Jo, de är smarta (senast använde jag en sån vajer). Hade jag tittat i bra att ha-låda (vilket jag gjorde idag) hade jag inte behövt köpa nån vajer alls, men det är en annan sak.
Jag har aldrig sysslat med Campa, men jag förutsätter att de (och Shimano) gjort sina saker inkompatibla med varandra...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp