Varför är alltid mina afafa framväxxlar så kassa och så värdelösa? Jag måtse växla ner fyra växlar för att få skräpet att inte rubba. Och kom inte och leverera ett B-svar i form av "trim", jag är väl medveten om trim, det behövs bara en extra push på handtaget för att man ska bli medveten om det.... Men jag är arg, så här kasst ska det inte vara. Och det är allmänt känt att det alltid kommer rubba på någon växel, det är bara som det är, står överallt. Så säg inte trim....
Men om det nu är så här värdelöst det är konstruerat varför konstruerar de inte om?!!?!? Bara gör glippan större?!?
Inte ens när jag fick min första cykel ifrån en handlare rubbade det inte. Det är ju makalöst. De har alltså konstruerat något kasst?
"
This is normal. It's called cross-chaining. There's no way to eliminate it, other than to not use gear combos where the chain is put at an exteme angle. Not only will it rub on the FD, but it also wears the chain.
Your bike may have 27 gears, but in reality, many of them are redundant and others are impractical due to cross chaining.
Many people here will say it's OK for the chain to rub a little for short periods of time. I let that happen sometimes, but not for more than a few yards."
Själva självväxeln är alltså något så kasst som en värdelös mackapärr per default? Men det roligaste av allt är att ingen ingenjör i världen ser lösningen, BARA gör glippan större.