Sambal Oelek
Aktiv medlem
[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.
Hej, jag kör MFT och det är väldigt bra när man cyklar för det blir nästan alltid litet och bra när man packat sin kamerautrustning. Systemet har funnits ett tag nu så det har ju kommit mängder med olika objektiv och tillbehör, inte mycket som saknas på den biten.Så funderar nu på något mer kompakt, och tittat på microfourthirds (som verkar har ett antal olika förkortningar).
Vad gäller kamerahus är Olympus E-M5 väldigt bra och små. Det är typ samma som deras större E-M1 fast med något mindre finesser, samma sensor dock. E-M10 är samma storlek men sämre sensor och ännu mindre finesser, och den är INTE vädertätad heller. Så en E-M5 Mk II borde funka bra. Det är förra modellen men det är inte mycket som är uppdaterat på den nya Mk III (som jag själv har).
Panasonic har en del också, GX80 är rätt ok (men den har sökaren längst upp till vänster!). Kanske inte riktigt lika lättanvänd som E-M5, men annars finns ju G80 (G90), som är mer traditionell i utseendet, lite större men väldigt lätt faktiskt. Den är nog min personliga favorit. Även om jag tycker Olympus sensor är snäppet vassare. De har även toppmodellen G9, den är nog bra men den är stor och tung.
(samt deras mer video-orienterade modeller som heter GH, det finns GH5 nu och kommer en GH6 senare)
(de har även en riktigt liten GM, men de är inte så lättanvända, lite för små).