[OT] Happy Foto - visa din kamera, frågor, tips m.m.

Spännande ändå. Jag tycker att GR har varit en av de bästa kamerorna hanteringsmässigt.

Inställningsmässigt osv, menysystemen på alla kameror jag någonsin provat är provocerande dåligt
Jag inser att den är utmärkt för det den är avsedd för, alltså till exempel gatufoto. Men om man till exempel vill fokusera manuellt (när det är för mörkt för skit-AF) så är det nästan omöjligt. Sen undrar jag om inte mitt exemplar är ovanligt buggigt. Har massa hyss för sig som den inte borde. :cautious: ?

Jag inser att den är utmärkt för det den är avsedd för, alltså till exempel gatufoto. Men om man till exempel vill fokusera manuellt (när det är för mörkt för skit-AF) så är det nästan omöjligt. Sen undrar jag om inte mitt exemplar är ovanligt buggigt. Har massa hyss för sig som den inte borde. :cautious: ?

Aldrig provat manuell fokus på den får jag medge. Men har nog inte märkt av några buggar som jag minns på rak arm iaf.

Bortsett från 3x besök hos verkstad för sensordamm

rookiefrågor lite sugen på börja fota med riktig kamera men vad är vettigt o köpa billigt enkelt beggat
nikon d80 och d3000 serien verkar gå finna för 1500-2000 beg med rätt ok objektiv hitta en olympus e450 oxå till överkomligt pris

o vad anses mycke på en kamera?
Proffskameror brukar ha en slutare som ska klara 500.000 bilder eller nåt sånt, medan enklare modeller kanske borde klara 100.000. Men för de priser du nämner skulle jag inte bry mig om det. Om den ligger över 50k kanske man kan kolla lite extra så alla knappar funkar och det inte finns andra skador eftersom den använts ordentligt.

Det bör noteras att shutter count bara är relevant för kameror med mekanisk slutare. Med elektronisk slutare finns det ingen intern mekanik som kan slitas.
Det finns väl inga "riktiga" kameror utan mekanisk slutare? Speciellt inte för frågeställaren som letar begagnad riktig kamera. Men även de senaste spegellösa har väl mekanisk slutare men med möjlighet att ställa om till elektronisk om man vill.

Senast ändrad:
Är det inte bara en? En mekanisk som öppnar en gång per bild tagen med mekaniska slutaren och en gång per ”session” av bilder med digital slutare. Så funkar åtminstone min numera antika Canon EOS 5DIV, fast det kanske hänt saker sexan dess.

Det är lite knöligare än så. Dels finns det (minst) två olika funktioner hos den mekaniska slutaren, och dels kan det finnas helt elektronisk "slutare".

Den mekaniska fungerar i det klassiska fallet genom att två ridåer flyttar sig över film- eller sensorytan med en lagom stor spalt emellan, för att exponera en del av filmen eller sensorn lagom länge. Vid långa slutartider är spalten så stor att hela klabbet är vidöppet en stund. Vid kortare slutartider är det inte hastigheten hos ridåerna som ändras, utan spaltens bredd.
Sen kan man använda så kallad "electronic front curtain shutter" (EFCS), där sensorn själv börjar läsa ut data (edit: eller egentligen börjar exponera genom att ta bort kortslutningen mot jord, rad för rad) innan den mekaniska slutaren börjat röra sig. Sensorn själv funkar då som första ridå, medan den mekaniska funkar som andra ridå. Antagligen sliter det olika mycket på slutaren då bara ena ridån används i det sistnämnda fallet.

Den rent elektroniska slutaren använder inga mekaniska delar alls, utan läser ut sensorn rad för rad och sen knåpas en bild ihop av det. Ungefär som när man filmar fast med lite annan typ av elektronik som klarar av större laddningar per pixel (och därmed ger bättre bildkvalitet). Här finns inget som helst slitage, utom det helt obetydliga inne i elektroniken (komponenter åldras förr eller senare).
Nu undrar säkert nån varför inte alla kameror har det, eller varför man inte alltid använder elektronisk slutare på de kameror som har det. Det är ett ganska nytt påfund då man måste kunna läsa ut de här pixelraderna på sensorn snabbt som attan, annars drabbas man av så kallad "rolling shutter". Det vill säga; om kameran eller motivet rör sig det minsta lilla så blir bilden skev eftersom det är för lång tid mellan utläsningen av varje pixelrad.
Min egen kamera tar ungefär 1/6 sekund på sig att läsa ut hela sensorn oavsett hur kort slutartiden är, med elektronisk slutare, och den är därför tämligen oanvändbar om kameran inte sitter på stativ.

Ju mindre sensorn är, desto snabbare brukar elektroniska slutare vara. Så kompaktkameror och mobiler har i en del fall haft det länge, medan systemkameror fått det först på senare år. Sen är det inte alla kameror som skiljer på elektronisk och mekanisk i räkneverket. Det kan alltså stå 100k bilder tagna, och du vet inte om det var mekaniskt eller elektroniskt. Där det ena inte sliter ett skvatt medan det andra gör det.

PS. "Rolling shutter" kan även ske med mekanisk slutare och var vanligt förr i tiden, när ridåerna rörde sig förhållandevis långsamt men spalten var smal. Ni har säkert alla sett gamla bilder på bilar där hjulen är ovala och "lutar i färdriktningen" (eller tvärtom). DS.

Det är lite knöligare än så. Dels finns det (minst) två olika funktioner hos den mekaniska slutaren, och dels kan det finnas helt elektronisk "slutare".

Den mekaniska fungerar i det klassiska fallet genom att två ridåer flyttar sig över film- eller sensorytan med en lagom stor spalt emellan, för att exponera en del av filmen eller sensorn lagom länge. Vid långa slutartider är spalten så stor att hela klabbet är vidöppet en stund. Vid kortare slutartider är det inte hastigheten hos ridåerna som ändras, utan spaltens bredd.
Sen kan man använda så kallad "electronic front curtain shutter" (EFCS), där sensorn själv börjar läsa ut data (edit: eller egentligen börjar exponera genom att ta bort kortslutningen mot jord, rad för rad) innan den mekaniska slutaren börjat röra sig. Sensorn själv funkar då som första ridå, medan den mekaniska funkar som andra ridå. Antagligen sliter det olika mycket på slutaren då bara ena ridån används i det sistnämnda fallet.

Den rent elektroniska slutaren använder inga mekaniska delar alls, utan läser ut sensorn rad för rad och sen knåpas en bild ihop av det. Ungefär som när man filmar fast med lite annan typ av elektronik som klarar av större laddningar per pixel (och därmed ger bättre bildkvalitet). Här finns inget som helst slitage, utom det helt obetydliga inne i elektroniken (komponenter åldras förr eller senare).
Nu undrar säkert nån varför inte alla kameror har det, eller varför man inte alltid använder elektronisk slutare på de kameror som har det. Det är ett ganska nytt påfund då man måste kunna läsa ut de här pixelraderna på sensorn snabbt som attan, annars drabbas man av så kallad "rolling shutter". Det vill säga; om kameran eller motivet rör sig det minsta lilla så blir bilden skev eftersom det är för lång tid mellan utläsningen av varje pixelrad.
Min egen kamera tar ungefär 1/6 sekund på sig att läsa ut hela sensorn oavsett hur kort slutartiden är, med elektronisk slutare, och den är därför tämligen oanvändbar om kameran inte sitter på stativ.

Ju mindre sensorn är, desto snabbare brukar elektroniska slutare vara. Så kompaktkameror och mobiler har i en del fall haft det länge, medan systemkameror fått det först på senare år. Sen är det inte alla kameror som skiljer på elektronisk och mekanisk i räkneverket. Det kan alltså stå 100k bilder tagna, och du vet inte om det var mekaniskt eller elektroniskt. Där det ena inte sliter ett skvatt medan det andra gör det.

PS. "Rolling shutter" kan även ske med mekanisk slutare och var vanligt förr i tiden, när ridåerna rörde sig förhållandevis långsamt men spalten var smal. Ni har säkert alla sett gamla bilder på bilar där hjulen är ovala och "lutar i färdriktningen" (eller tvärtom). DS.
Du glömde centralslutare. Eller den kombination av ridåslutare och centralslutare som tex Hasselblad använde. ?

Du glömde centralslutare. Eller den kombination av ridåslutare och centralslutare som tex Hasselblad använde. ?
2000FC/M med slutartiderna justerade lite åt det snabbare hållet och en 110 F2 glugg.

Fick man både bättre närgräns och möjlighet att köra full öppning utan några filter. Synd att slutaren ville explodera ibland bara

rookiefrågor lite sugen på börja fota med riktig kamera men vad är vettigt o köpa billigt enkelt beggat
nikon d80 och d3000 serien verkar gå finna för 1500-2000 beg med rätt ok objektiv hitta en olympus e450 oxå till överkomligt pris
Det är bra kameror så länge det är bra ljus. Jag har en D70 som tar väldigt bra bilder, jag har till och med förstoringar i A1-format som ser riktigt bra ut trots bara 6 megapixel. Autofocus och kameran i övrigt är tillräckligt snabb. Jag har nyare och dyrare kamera också, men D70 är inte dålig. Batteriet räcker i evigheter. Höga ISO (när det är mörkt) gillar den inte alls.

Det jag har märkt skiljer dessa gamla medel-kameror mot en ny billighetskamera är att den är lite mer rejält byggd, inte kan filma, har sämre skärm, funkar sämre i dåligt ljus men oftast har minst lika bra eller bättre autofokus. Se till att få med ett hyfsat objektiv bara, det är det som gör bilden. Gamla Nikon har autofokus-motor inbyggd i kamerahuset även på billigare modeller, det är bra för då kan man köpa gamla objektiv utan inbyggd Af-motor som brukar vara billigare. Nya objektiv med inbyggd motor funkar också.

Senast ändrad:
4500kr kampanj-pris så jag slog till på ett Tamron 70-300/4,5-6,3 Di III RXD telezoom. Billig, enkel och lätt som en "bomullstuss" så perfekt att ha med ut i skogen med MTBn och en midjeväska.

Sony A7C + Tamron 70-300/4,5-6,3 Di III RXD (ISO 6400 alla bilder).

DSC01745-01.jpg
DSC01759-01.jpg
DSC01781-01.jpg
DSC01660-01.jpg
DSC01539-01.jpg
DSC01596-01.jpg
DSC01606-01.jpg
DSC01479-01.jpg
DSC01682-01.jpg

4500kr kampanj-pris så jag slog till på ett Tamron 70-300/4,5-6,3 Di III RXD telezoom. Billig, enkel och lätt som en "bomullstuss" så perfekt att ha med ut i skogen med MTBn och en midjeväska.

Sony A7C + Tamron 70-300/4,5-6,3 Di III RXD (ISO 6400 alla bilder).

Visa bilaga 520509
Snyggt! Jag brukar skicka upp min drönare för att få till sådana flygbilder!

Senast ändrad:
Det finns väl inga "riktiga" kameror utan mekanisk slutare? Speciellt inte för frågeställaren som letar begagnad riktig kamera. Men även de senaste spegellösa har väl mekanisk slutare men med möjlighet att ställa om till elektronisk om man vill.
Dagen efter jag skrev detta inlägg så lanserade ju Nikon sin Z9 med bara elektronisk slutare.. Dålig tajming.

Va?! Har Z9 bara elektronisk slutare, undrar hur de löst de vanliga problemen. Verkar ju bra iaf. Jag vågar inte använda det så ofta på mina för det funkar inte så bra ibland.
Om utläsningen av sensorn är tillräckligt snabb så är det inga problem. Vad "tillräckligt" är, beror förstås på vad man tänkt fotografera. Nu vet jag inte hur snabbt en mekanisk slutare rör sig över sensorn men det borde vara i samma härad om det ska funka bra för sport och dylikt.

Det konstigaste är egentligen att det alls funkar med blixt, för man måste rimligen läsa ut alla rader under blixtens brinntid. Som ju inte är lång direkt. ?

Edit: Eller nä. Nu tänkte jag nog fel. Första "ridån" innebär att man slutar dränera laddningar från pixlarna och de därför kan börja exponeras (edit: alltså fyllas upp med laddningar av de fotoner som träffar pixeln, iställer för att den kontinuerligt töms antingen till jord eller för live view). Sen fortsätter det tills man börjar läsa ut sensorn med andra "ridån". Så det borde inte vara så bråttom för att få blixten att funka. Det gäller bara att det inte tar så långt tid att man inte får massa oönskad exponeringstid före och efter den egentliga exponeringstiden äger rum.

Har funderat ett tag nu på om fotografering med mekanisk slutare inte börjar bli en relik från förr. Video-inspelningar börjar bli så pass bra nu så det går att plocka vilken bildruta som helst från en video och få kan säga om det var ett foto eller taget från en video.

Vi är väl inte riktigt där nu kanske med dagens privatkonsumentkameror men hur fungerar mobiler egentligen? Där verkar en del mobiler "spela in" en sekvens eller ta en serie bilder i rad så man kan välja vilken "bild" som blev bäst. Är det foto eller video då?

Har funderat ett tag nu på om fotografering med mekanisk slutare inte börjar bli en relik från förr. Video-inspelningar börjar bli så pass bra nu så det går att plocka vilken bildruta som helst från en video och få kan säga om det var ett foto eller taget från en video.

Vi är väl inte riktigt där nu kanske med dagens privatkonsumentkameror men hur fungerar mobiler egentligen? Där verkar en del mobiler "spela in" en sekvens eller ta en serie bilder i rad så man kan välja vilken "bild" som blev bäst. Är det foto eller video då?
Det beror nog helt på vilka krav på bildkvalitet man har. Om jag förstått det rätt får man i regel betydligt sämre dynamiskt omfång i video än stillbilder, av nån anledning. Antar att det beror på att det inte är samma typ av elektronik, vad det nu beror på.

Men det börjar såklart flyta samman när seriebildtagningen är i samma FPS-härad som film. Att man inte använder serietagningen att filma med beror antagligen på att det är så enorma datamängder att skyffla, buffra och spara.

Sen har jag ingen direkt koll på video men antar att det är helt annan processning med "flytande" övergång mellan bildrutorna, så att man vid längre slutartider antagligen börjar exponera ena änden av sensorn innan andra änden från föregående ruta ens är "färdig". Kanske är därför det krävs annan elektronik?

Det beror nog helt på vilka krav på bildkvalitet man har. Om jag förstått det rätt får man i regel betydligt sämre dynamiskt omfång i video än stillbilder, av nån anledning. Antar att det beror på att det inte är samma typ av elektronik, vad det nu beror på.

Men det börjar såklart flyta samman när seriebildtagningen är i samma FPS-härad som film. Att man inte använder serietagningen att filma med beror antagligen på att det är så enorma datamängder att skyffla, buffra och spara.

Sen har jag ingen direkt koll på video men antar att det är helt annan processning med "flytande" övergång mellan bildrutorna, så att man vid längre slutartider antagligen börjar exponera ena änden av sensorn innan andra änden från föregående ruta ens är "färdig". Kanske är därför det krävs annan elektronik?
Finns ju såklart rolling shutter-problematik i video, speciellt i kameror med större sensor men sällan i mindre kameror. Men även här verkar utvecklingen gå framåt, d v s utläsningen går allt snabbare så snart gissar jag att även detta problem är borta och att vi därmed är ännu ett steg närmare jämfört med stillbilder.

Vad gäller dynamiskt omfång så kanske det stämmer det du säger. Det är ju ngt man pratar väldigt mkt om i video när man jämför kameror.

Finns ju såklart rolling shutter-problematik i video, speciellt i kameror med större sensor men sällan i mindre kameror. Men även här verkar utvecklingen gå framåt, d v s utläsningen går allt snabbare så snart gissar jag att även detta problem är borta och att vi därmed är ännu ett steg närmare jämfört med stillbilder.

Vad gäller dynamiskt omfång så kanske det stämmer det du säger. Det är ju ngt man pratar väldigt mkt om i video när man jämför kameror.
Ja, tveklöst kommer teknikerna flyta samman till slut och nackdelarna vara tillräckligt små för att det inte ska finnas nån anledning till en mekanisk slutare. Edit: Eller skilja på video och stillbild.

Personligen är jag dock helt ointresserad av seriebildtagning. Jag tycker det totalt förstör fotoglädjen, när man i efterhand ska sitta och välja den "perfekta" rutan av bara ett tiotal. Kan tänka mig att det blir rena mardrömmen om man sprutat på med ett hundratal bilder istället. :cautious: ?
Av samma anledning har jag valt en kamera där bildkvalitet är prio ett och i stort sett allt annat är sämre än hos även ordentligt mycket billigare kameror. Jag vill inte heller ha en kamera som "kan allt" eller gör massa saker åt mig. Jag blir mer kreativ om jag måste fippla lite innan jag tar bilden, helt enkelt. ?

Ja, tveklöst kommer teknikerna flyta samman till slut och nackdelarna vara tillräckligt små för att det inte ska finnas nån anledning till en mekanisk slutare. Edit: Eller skilja på video och stillbild.

Personligen är jag dock helt ointresserad av seriebildtagning. Jag tycker det totalt förstör fotoglädjen, när man i efterhand ska sitta och välja den "perfekta" rutan av bara ett tiotal. Kan tänka mig att det blir rena mardrömmen om man sprutat på med ett hundratal bilder istället. :cautious: ?
Av samma anledning har jag valt en kamera där bildkvalitet är prio ett och i stort sett allt annat är sämre än hos även ordentligt mycket billigare kameror. Jag vill inte heller ha en kamera som "kan allt" eller gör massa saker åt mig. Jag blir mer kreativ om jag måste fippla lite innan jag tar bilden, helt enkelt. ?
Förstår "sporten" i att ta en perfekt bild! (y)

Själv kommer jag från andra hållet, filmar mkt och vill ibland ha en enstaka bild ur video-materialet med bästa kvalitét.

Det finns ett grundläggande problem i att ta ut stillbilder från en videoström vid sidan av rent tekniska begränsningar: I video vill man ha en ganska lång slutartid, typ 1/50 för 25 fps och 1/100 för 50 fps. Det går att gå lite kortare, men blir snabbt ryckigt. För stillbilder vill man ofta, men inte alltid, ha betydligt snabbare slutartid om något rör sig.

Eftersom det är "omöjligt" ? att fotografera med elektronisk slutare så ber jag er ha överseende med dålig bildkvalité på bilderna.

Varför göra fotografering krångligt?
Läser man tråden/vissa inlägg så tror man att man behöver en doktorsexamen i kamerateknik för att ens kunna ta första steget till att kunna börja fotografera/ta bilder.
received_795739304188624.jpeg
received_2527903507324969.jpeg
received_2469154579989796.jpeg
received_389913711685035.jpeg
Screenshot_20201127_115840_com.instagram.android.jpg

Eftersom det är "omöjligt" ? att fotografera med elektronisk slutare så ber jag er ha överseende med dålig bildkvalité på bilderna.
Det är det nog ingen som sagt att det är, generellt. ? Beror helt på hur snabb eller långsam den elektroniska slutaren är. Jag kan lova dig att det var rätt jävla omöjligt med min förra kamera, om man inte vill att varenda rät linje ska bli böjd. ?

Fotografering är lite småkrångligt om man vill ha bästa möjliga resultat (precis som allt annat), men det är också därför det är kul, tycker i alla fall jag. Att bara trycka på en knapp utan att behöva kunna nåt är inte särskilt inspirerande. Edit: Sen är jag en sån där som nördar ner mig i precis alla intressen jag har, bara för att det är intressant. :love:

"Att bara trycka på en knapp utan att behöva kunna nåt är inte särskilt inspirerande"

Håller helt med dig Makten.
Visst är teknik roligt/intressant men själv är jag inte nere på nanoteknik nivå ??

Varför göra fotografering krångligt?
Läser man tråden/vissa inlägg så tror man att man behöver en doktorsexamen i kamerateknik för att ens kunna ta första steget till att kunna börja fotografera/ta bilder.
Visa bilaga 521010Visa bilaga 521011Visa bilaga 521013Visa bilaga 521014Visa bilaga 521017
Jag kan noll om konst och/eller fotografering, men dina bilder jag sett här på happy är faan bara bäst!

Hej! Tack för svar på mina frågor ett antal inlägg sen ? Jag slog till på en panasonic GX9 som dök upp till vad jag tyckte verkade vara ett vettigt pris. Saknar vädertätning, men i övrigt så tror jag den uppfyller mina behov och önskemål. Med ett Panasonic 14 mm f2.5 så blev det en väldigt kompakt kombo. Skaffat en liten midjeväska till vilken jag satte ihop en liten insert med gammal liggunderlag. Testade på lite längre tur i helgen och med väskan på ryggslutet märkte jag knappt att jag hade kamera med mig. Stanna, snurra väskan runt kroppen, ta fram kamera och snäpp bilder. Väldigt snabbt och enkelt ? Och det kändes som en förutsättning att det gick fort, för det var inte så väldigt varmt ute.

Några snabba bilder, direkt från kameran, bara snabbt ful-beskurna (snipp från bildvisning):

test1.PNG

test2.PNG

test3.PNG

Till kameran har jag också ett Panasonic Leica 12-60 mm. Med det objektivet blir kameran såklart lite tyngre och klumpigare, men tror det är en bra allroundlösning för barn, resa, hund med mera.

Så tror detta kan bli en trevlig kamrat. För min hypotes nu är att om kameran är lätt och enkelt att få med, då har man förutsättning till att använda kameran och faktiskt lära sig ta lite bättre bilder ?

Nästa "lilla" fundering: Hur utvecklar man sig till en bättre fotograf?

Nästa "lilla" fundering: Hur utvecklar man sig till en bättre fotograf?
Öva,
titta på andras verk,
titta på annan bildkonst,
fundera över varför det som är bra är det,
gå kurs,
lyssna på musik,
läs en bra bok,
se film (spana in bildkompositionen/ljussättningen i Citizen Kane t.ex.)
...

/Martin

Det finns ett grundläggande problem i att ta ut stillbilder från en videoström vid sidan av rent tekniska begränsningar: I video vill man ha en ganska lång slutartid, typ 1/50 för 25 fps och 1/100 för 50 fps. Det går att gå lite kortare, men blir snabbt ryckigt. För stillbilder vill man ofta, men inte alltid, ha betydligt snabbare slutartid om något rör sig.
Om man aldrig tänkt använda filmsekvensen utan bara vill komma åt bilderna så kan man ju ställa in slutartiden efter det. Filmade mig i 4k (MJPEG) med 1/500 sekund när jag ville plocka ut lite klätterbilder.

Bilagor

• 406A0462.jpg
    406A0462.jpg
    484.4 KB · Besök: 98
  • 406A0470.jpg
    406A0470.jpg
    442.1 KB · Besök: 102
Tillbaka
Topp