Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

om du står ut med den enormt stötiga gången på en crescent 307 är ju kraven inte så höga:)

skulle annars se denna bridgestone som möjlig ersättare för den. kanske för touring men knappast rando?
Jag har en 307 (eller ja samma ram men av märket Monark) och jag tycker inte den är stötig i gången, snarare åt det motsatta hållet.

Skulle det kanske kunna vara den som är boven i dramat med min vevarm som lossnar? Kanske skulle beställa en ny sån.

Nej, om man drar åt bultarna med rätt moment behöver man den delen inte.

Din vevarm är slut, du behöver en ny.

Kan någon annan bekräfta att vevarmen sätt för långt ut?

Nej, om man drar åt bultarna med rätt moment behöver man den delen inte.

Nu har inte jag Shimano på någon cykel men misstänker att brickan finns där av någon anledning. Följer man tillverkarens anvisningar tror jag att chansen för missöden minskar istf. killgissningar. Men det är jag det.

IMG_20220422_145058_1.jpg
IMG_20220422_145104.jpg
Så här ser den ut, men jag passar på denna. Ramen känns något för liten för mig..

Bilagor

• IMG_20220422_145126.jpg
    IMG_20220422_145126.jpg
    563 KB · Besök: 56
Nu har inte jag Shimano på någon cykel men misstänker att brickan finns där av någon anledning. Följer man tillverkarens anvisningar tror jag att chansen för missöden minskar istf. killgissningar. Men det är jag det.

Brickan håller vevarmen på plats när bultarna lossnar. Om man har spänt bultarna rätt lossnar vevarmen inte och behöver man inte brickan.

EDIT: om problemet av Jepped har varit att bulterna lossnade så hade brickan hälpt. Men jag skulle tänka att man märker det när man har några mm glapp på vevpartiet.

Så.. slott 3 återstår - långfärd.
I den aspekten kanske ramens vikt kan rättfärdigas eftersom packningen ändå kommer vara betydligt tyngre.
Vad menar du med långfärd resp randoncykel?
Och måste det vara en gammal begagnad cykel?
För det finns ju en hel del helt nya gravel/endurance-cyklar att välja på som är riktigt bra, tex
Rose Pro SL med 11-delat 105, 8,5 kg från 15.600 SEK m fälgbroms
Canyon Endurace 6 RB med 10-delat Tiagra, 8,72 kg från 12kSEK m fälgbroms
Men dessa är väldigt populära så kolla leveranstider!

Jag återkommer med åsikt och bilder.
Det ser jag fram emot

Vad menar du med långfärd resp randoncykel?
Och måste det vara en gammal begagnad cykel?
För det finns ju en hel del helt nya gravel/endurance-cyklar att välja på som är riktigt bra, tex
Rose Pro SL med 11-delat 105, 8,5 kg från 15.600 SEK m fälgbroms
Canyon Endurace 6 RB med 10-delat Tiagra, 8,72 kg från 12kSEK m fälgbroms
Men dessa är väldigt populära så kolla leveranstider!

Det ser jag fram emot
Rosen såg väl nice ut! Om man har självförtroende nog för den färgen!

Långfärdscykel:
49A78536-EC6D-4D2A-8EAF-7AE6A2DD9654.jpeg

Randocykel:
FA09A046-3105-49F6-AE5D-649A0EEDFB38.jpeg

@Skruff: Klart att du ska köpa en begagnad, äldre cykel. Betydligt billigare, mer kvalitet för pengarna, hjälpen finns ett par mil bort.

Långfärdscykel:
Visa bilaga 551317

@Skruff: Klart att du ska köpa en begagnad, äldre cykel. Betydligt billigare, mer kvalitet för pengarna, hjälpen finns ett par mil bort.

Där hade jag nog satsat på en cykel med s.k. ”low riders” på framgaffeln. Ibland går det uppåt och då är det skönt att slippa baklängesvolt. Förutom att hela cyklingen blir mer njutningsfull.

CC2BC6AA-9F5F-4C83-ABE7-838250BA0D3C.png

Jag har en 307 (eller ja samma ram men av märket Monark) och jag tycker inte den är stötig i gången, snarare åt det motsatta hållet.
Aldrig tänkt på att den skulle vara stötig heller. Rätt tung och lite klumpig känns den dock, jämfört med lite ”finare” hojar.

Aldrig tänkt på att den skulle vara stötig heller. Rätt tung och lite klumpig känns den dock, jämfört med lite ”finare” hojar.
Ja, att den upplevs som tung och lite trög säger jag inte emot, men när man väl fått upp farten går den som på räls och lika fort. Det är inte en ramgeometri som är lämplig för en landsvägsracer men på långfärd är den skön att cykla på tycker jag.

Finns det något ruttplaneringsverktyg där man kan göra rutter med olika vägval?
Så ifall man har 2 olika vägar till samma mål så slipper man göra 2 helt olika rutter och får istället typ ”sväng höger för rutt A eller vänster för rutt B”

Passar detta vevparti min Fuel EX 5 2021?
Original:
VEVPARTI
Shimano MT511, 30T stålkrans, Boost, 175 mm längd
VEVLAGER
Shimano MT500, 92 mm, presspassat

lite konfunderad när det kommer till bromspads till skivbroms. Har ett Sram rival etap-system nu och de brandade klossarna går loss på 250kr paret vilket kommer bli kostsamt i längden. Passar dessa? Tycker de ser i stort sett lika dana som de jag håller i handen Men till 1/5 av priset. Står bara sram xx och xo under kompatibilitet…

lite konfunderad när det kommer till bromspads till skivbroms. Har ett Sram rival etap-system nu och de brandade klossarna går loss på 250kr paret vilket kommer bli kostsamt i längden. Passar dessa? Tycker de ser i stort sett lika dana som de jag håller i handen Men till 1/5 av priset. Står bara sram xx och xo under kompatibilitet…

Tyvärr inget att tillföra i själva frågan så borde väl hålla tyst... men behöver man verkligen byta klossar så ofta att det blir speciellt kostsamt jämfört med inköpskostnaden för ditt gruppset? Känns som fel sak att snåla in på..

Eftersom jag är en snåljåp med inte allt för djup plånbok köper jag stort sett allt begagnat eller i andra hand. Bromsklossar köper jag i dussin från Ali, då blir kostnaden för ett par kring 25:-.
Alla cyklar har lika gruppset så det är inte så tokigt som det låter.
Och att de fungerar sämre än OEM har jag aldrig märkt sedan jag började med ofoget.

Hej!
Ska byta skivbromsar på min cykel och blir lite konfunderad på utbudet. Är det en standard på Centerlock? Jag har Shimano just nu men undrar om man kan trycka dit Campagnolo, SHRAM eller vad som så länge det är Centerlock?

Tyvärr inget att tillföra i själva frågan så borde väl hålla tyst... men behöver man verkligen byta klossar så ofta att det blir speciellt kostsamt jämfört med inköpskostnaden för ditt gruppset? Känns som fel sak att snåla in på..
Sant, men undrar samtidigt om priset är befogat? Skillnad mellan att vara dumsnål och att betala bara för att tillverkarna tycker att man ska punga ut för att bromsarna är marginalet tystare eller väger 5g mindre, enligt mig. ?

Sant, men undrar samtidigt om priset är befogat? Skillnad mellan att vara dumsnål och att betala bara för att tillverkarna tycker att man ska punga ut för att bromsarna är marginalet tystare eller väger 5g mindre, enligt mig.
På min gruscykel bytte jag från standardbelägg till de ännu dyrare Swisstop Exotherm2. Det blev stor skillnad, bättre modulation, bett och så är även gaffelvibrationerna borta. Så här skriver de själva

CHARACTERISTICS

Maximum pad life. Minimum brake fade.

EXOTherm2 combines a very durable, easy to modulate compound with a cooling fin equipped back plate to provide consistent, powerful braking in all conditions.

• pad wear rate is much lower than competitors
  • smooth, consistent brake performance
Även för mig verkar de i praktiken ha längre livslängd
Trots det högre inköpspriset är de alltså prisvärda, åtminstone för mig

En av mina skruvar som fäster dämparen hade gängat ur sig från fästet.
Vet att dämparen till en början med efter installation ”knarra” lite men det gick över.

Sitter nu och kollar på att köpa annan dämpare men skall man fetta bulten/skruven ännu mer? Dämparen passar ursprungligen inte 100% nämligen.

Hur som helst så känns de som bulten roterat för att sedan inte rotera tillbaks när dämparen går från komprimerad? Och därmed lyckats skruva ur sig själv :)

Jag har en vanlig trekkinghoj som jag skulle vilja montera en dämpgaffel på, jag har hydrauliska skivbromsar på, vad är det man behöver tänka på då?

Kollar jag t ex Cykloteket så nämner dom rullbroms, vad i allsin dar är det?

Jag har en vanlig trekkinghoj som jag skulle vilja montera en dämpgaffel på, jag har hydrauliska skivbromsar på, vad är det man behöver tänka på då?

En sorts navbroms som Shimano kallar rullbroms.
Du ska se till att gaffeln har ett fäste som passar dina nuvarande skivbromsok (?), Direct Mount eller Post Mount.

Sant, men undrar samtidigt om priset är befogat? Skillnad mellan att vara dumsnål och att betala bara för att tillverkarna tycker att man ska punga ut fö
Personligen lever jag efter mottot att aldrig försöka blanda in en ekonomisk kalkyl när det gäller basal säkerhet som bromsar.

Nej, jag har inte XTR bromsar. Men det ska till en kall dag i helvetet innan jag köper bromsar på Aliexpress.

Personligen lever jag efter mottot att aldrig försöka blanda in en ekonomisk kalkyl när det gäller basal säkerhet som bromsar.

Nej, jag har inte XTR bromsar. Men det ska till en kall dag i helvetet innan jag köper bromsar på Aliexpress.
Nu har ju jag inte nämnt något om Aliexpress utan länkat till ett hyfsat känt lågprismärke. Känner inte riktigt att det är likställt?

Oj ...

Ville just skriva att jag mindes att jag behövde mindre offset än icke-Boost vid 1x konvertering av min sons lvgyckel, men en har 130 mm nav bak. Hoppas att du har ett bredare nav.
Bikester har lyckats slarva bort mitt paket med vevpartiet (igen!!) så har börjat kolla på andra alternativ.

Vad tror du om Zee-vevpartiet? Borde vara kompatibel.

Du behöver ha koll på styrröret: rätt dimension och om det är rakt eller konat, framaxel: qr eller genomgående, bromsfäste: pm eller is och att axle to grow längden är någorlunda samma.
Vad är det för cykel du har?

/T

Bikester har lyckats slarva bort mitt paket med vevpartiet (igen!!) så har börjat kolla på andra alternativ.

Vad tror du om Zee-vevpartiet? Borde vara kompatibel.

På Bikester? Du behöver 68/73 mm versionen.
Den är rätt dyr och tung och "Speciellt för en aggressiv cykelstil". Kedjelinjen är inte så dåligt med 50,4 mm (obs precisionen). Så om du är en aggressiv cyklist, köp!

Vaxa kedjan, läser så olika bud om det hela, måste man vaxa om kedjan ifall man cyklat när det regnat och kedjan utsatts för väta? Det är ju knappt hållbart på en hoj som används till pendling dagligen?

Eller är jag felinformerad? Vad är era upplevelser kring det hela?

Tillbaka
Topp