Visa din vaxning! kedjan inte benen

men förlängning = slitage
Jag tror att OOLJAD kedja sliter mer andra komponenter , men inte mycket sin längd...
Den är längre , för vi trampar miljontals gånger . Är det inte så ?
Men OK - när kedjan slits , är den tunnare och blir snabbare längre (y)
Skulle gärna testa HUR snabbt slits alla ( och vilka först ) komponenter när man cyklar UTAN smörjmedel.
1. klinga ?
2. kasset ?
3. kedja ?

Jag tror att OOLJAD kedja sliter mer andra komponenter , men inte mycket sin längd...
Skulle gärna testa HUR snabbt slits alla ( och vilka först ) komponenter när man cyklar UTAN smörjmedel.
1. klinga ?
2. kasset ?
3. kedja ?
Teoretiskt skall kontaktytan mellan kedjerulle och drev inte vara en glidyta utan kedjerullarna skall "rulla" mot dreven och då behövs inte smörjmedel, jmf. hjulen på en räls, och utan olja här samlas inte smuts och dreven borde alltså hålla längre med vax. Men om det stämmer vid verklig cykling vet jag inte än. någon annan som kört längre med vax kanske har svaret?

Amenvafan, ingen minns en fegis. Jag har en flaska Squirt jag tänkte fortsätta köra på, men om man ändå gör jobbet med att göra rent kedjan (först lacknafta, sedan iso), varför inte ge den ett vaxbad också?

IMG_4901.jpeg

IMG_4902.jpeg

IMG_4904.jpeg

IMG_4905.jpeg

Det tog knappt 20 minuter för vaxet att smälta helt och luktade ingenting, så inga problem att göra det i köket.

Teoretiskt skall kontaktytan mellan kedjerulle och drev inte vara en glidyta utan kedjerullarna skall "rulla" mot dreven och då behövs inte smörjmedel, jmf. hjulen på en räls, och utan olja här samlas inte smuts och dreven borde alltså hålla längre med vax. Men om det stämmer vid verklig cykling vet jag inte än. någon annan som kört längre med vax kanske har svaret?
Va? Jag förstod inte liknelsen med räls och hjul? Vad skall inte smörjas?

Amenvafan, ingen minns en fegis. Jag har en flaska Squirt jag tänkte fortsätta köra på, men om man ändå gör jobbet med att göra rent kedjan (först lacknafta, sedan iso), varför inte ge den ett vaxbad också?

Visa bilaga 550153

Visa bilaga 550154

Visa bilaga 550155

Visa bilaga 550156

Det tog knappt 20 minuter för vaxet att smälta helt och luktade ingenting, så inga problem att göra det i köket.
Kollade du tempen? ZFC förordar ju typ strax under 100 C, vaxet blir flytande långt innan man kommer upp i den tempen i vattenbad.

Va? Jag förstod inte liknelsen med räls och hjul? Vad skall inte smörjas?
Kontaktytan mellan de små rullarna på kedjan och kedjedreven, genom att rullarna roterar glider de inte mot dreven och alltså bör det inte behövas något som minskar friktionen även om det är metall mot metall. Däremot finns det en glidyta invändigt i rullen som behöver någon form av smörjning vilket vaxet inne i kedjan förhoppningsvis tar hand om.

Visa bilaga 550153

Visa bilaga 550154

Visa bilaga 550155

Visa bilaga 550156

Första gången kan omvaxningen behöva göras lite tidigare om man som mig inte var så ytterst petnoga med avfettningens alla steg men det rättade till sig självt, andra vaxningen och de efter klarade sig kedjan längre.

Kontaktytan mellan de små rullarna på kedjan och kedjedreven, genom att rullarna roterar glider de inte mot dreven och alltså bör det inte behövas något som minskar friktionen även om det är metall mot metall. Däremot finns det en glidyta invändigt i rullen som behöver någon form av smörjning vilket vaxet inne i kedjan förhoppningsvis tar hand om.
Det förstod jag men hur menade du med räls och hjul?

Första gången kan omvaxningen behöva göras lite tidigare om man som mig inte var så ytterst petnoga med avfettningens alla steg men det rättade till sig självt, andra vaxningen och de efter klarade sig kedjan längre.
Planen är att använda Squirt framgent. Får se om det blir någon omvaxning halvvägs.

Inte för mig :)

Vad jag läst rekommenderar ZFC ungefär 60-milsintervall, kör man tre kedjor parallellt är det mindre rengörning och arbete än med olja.

Kedje- och drevslitaget är något som åtminstone för mig varit betydande, om vax håller hälften av det testerna visar skulle det i mina ögon vara helt fantastiskt. Jag har inte kört tillräckligt långt ännu att jag kan säga något definitivt men det verkar lovande.
60-milsintervall kom nog från de som säljer olika kedjevax, ZFC rekommenderar 20-30 mil för bästa kedjelivslängd läste jag nu så jag får nog vaxa något oftare än vad jag gjort.

1. klinga ?
2. kasset ?
3. kedja ?
Bara att sätta igång o testa.

Varför bråka med slowcooker mm? Jag tog en gammal kastrull o värmde upp vaxet på låg värme med kontroll hela tiden så att vaxet inte kokar ellet slår eld , om det nu är möjligt.
Bra tips att lägga i kedjan på det kalla vaxet.

Varför bråka med slowcooker mm? Jag tog en gammal kastrull o värmde upp vaxet på låg värme med kontroll hela tiden så att vaxet inte kokar ellet slår eld , om det nu är möjligt.

För att slippa hålla koll och för att man tydligen ska hålla lite lägre temperatur än vattenbad :)

Låter som kastrullen bråkar mer än slowcookern. Jag slår på den på låg värme, väntar tills vaxet smällt, vaxa, slå av. Kan även göra allt i garaget om jag vill.
Har samma och hatar den ?
Tycker den är allt för trång för att kunna köra runt kedjorna ordentligt. Samt att det tar ~1h för den att smälta vaxet. Men det kanske är min som är kass i det fallet.
Man får inte ha bråttom. 1 timme stämmer nog bra.
Trång tycker jag inte att den är. Kanske har mer vax i min.

Senast ändrad:
För att slippa hålla koll och för att man tydligen ska hålla lite lägre temperatur än vattenbad :)
vattenbad är iaf en bra garanti mot överhettning, och vaxet lär enligt uppgift klara 115gr utan problem.

gissat temperaturen som rekommenderats är 200gr F, mest för det är en jämn och bra siffra?. ligger ju ändå nära vattnets kokpunkt..

kör alltså själv med en termostatreglerad ostfonduegryta. den smälter vaxet på några minuter. brukar för säkerhets skull ha en termometer i, bra att röra om med om inte annat:)

Jag kan varmt rekommendera denna söta slow-cooker. Tror jag gav 225:- på Mediamarkt.

Visa bilaga 550251Visa bilaga 550256
Har samma och hatar den ?
Tycker den är allt för trång för att kunna köra runt kedjorna ordentligt. Samt att det tar ~1h för den att smälta vaxet. Men det kanske är min som är kass i det fallet.
Jag kör samma slowcooker, funkar men har som nämnt rätt klen effekt och är något liten.

Med 250g parafinvax får jag precis ned två kedjor i kärlet. Uppvärmning på läge 2 tills det mesta är smällt och sedan slå över på läge 1 för att inte överhetta vaxet. För 250 kr så är jag nöjd.
Var väldigt chansning på huruvida jag skulle gilla vaxning. Nu räcker det att det inte blir skitiga märken på kläder/händer för att jag ska vara såld!

Har en utdömd rätt liten kastrull hemma oh funderar på att ge mig ned i kaninhålet. Känns lite väl drygt med hela processen dock. X glasburkar och lite slabbande. Väldigt sugen dock!

har du bara skött avfettningen en gång är det väldigt oslabbigt. jag kör gammal kastrull i vsttenbad o galgr att swoosha med.

Fan. Känner hur jag sugs ner i vaxträsket. Har man väl gjort avfettningen så är det som du säger att det jobbiga är gjort.

Jag är fortfarande inte övertygad om vaxningens överlägsenhet för mtb, men som metod för att rengöra kedjan får jag säga att den är suverän. Min vintercykel har stått lutad mot väggen i en månad med en kedja som körts hela vintern med Squirt. Kokande vatten smälte bort det gamla skitiga vaxet och sedan fick den ligga och marinera en stund i smält paraffin. Mycket trevligare än att hålla på med avfettning.

Jag pendlade året runt i ur och skur med Squirt. Ingen avfettning, inget kokande, bara droppade Squirt på fabriksklibbig shimanokedja, när den hade gått ett tag och behövde smörjas. Sedan påfyllning vid behov.

Funkade hur bra som helst.

Nu efter 2 månader, har konsensus nåtts om det happykorrekta tillvägagångssätt angående vaxning?
Vilken rengöringsmetod innan första vax-on?
Vilket vax?
Vilken vax-onmetod?
Vilket värmekärl?
Några do's and don'ts?

Nu efter 2 månader, har konsensus nåtts om det happykorrekta tillvägagångssätt angående vaxning?
Vilken rengöringsmetod innan första vax-on?
Vilket vax?
Vilken vax-onmetod?
Vilket värmekärl?
Några do's and don'ts?
Jag gör följande:
Steg 1:
3x kallavfettning a 200 ml på Shimano
4-5x på SRAM

Steg 2:
Spola av med vatten
Steg 3:
2x med 200 ml T-röd
Steg 4:
Torka med ljus mikrofiber duk. Mörka spår på duken?

Följesteg efter Steg 4 om ej rent:
En vända till med sprit. Fortfarande mörka spår? Inte tillräckligt avfettad, ner i ett bad med avfettning en gång till och upprepa spritspolning.

Sista sköljning av sprit/avfettning återanvänds med fördel till första körningen på nästkommande kedja som ska förbereddas.

Har man inte kallavfettning så kan man använda sig av:
Terpentin(inte bio), Tändvätska (inte bio) eller Lacknafta. För att kunna spola med vatten så får man tillsätta tensider, t ex diskmedel.

Vax-on metod? Immersionsvaxning såklart! Helst i slowcooker eller vattenbad för att undvika överhettning av vax och eventuell brandrisk.

Efter att ha läst på ZFC så har jag kortat intervallen mellan vaxningarna till 20-25 mil. Tidigare körde jag mer eller mindre till dess det började gnissla och det är nog inte helt optimalt. Gillar verkligen känslan av en ren och nästan friktionsfri drivlina som bara går att höra i vägtunnlar och liknande och då som ett svagt, mjukt kedjerassel.

Efter att ha läst på ZFC så har jag kortat intervallen mellan vaxningarna till 20-25 mil. Tidigare körde jag mer eller mindre till dess det började gnissla och det är nog inte helt optimalt. Gillar verkligen känslan av en ren och nästan friktionsfri drivlina som bara går att höra i vägtunnlar och liknande och då som ett svagt, mjukt kedjerassel.

Hörde i en intervju med någon från silca att det sannolikt finns kvar vax på de rätta ställena även när det gnisslar. Det är andra delar som gnisslar.

Men vad vet jag :)

Tillbaka
Topp