Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Japp, men jag behöver paraffin till lite annat också.3 kg eller??
Zerofrictioncyclings test av vaxade kedjor (Molten Speed Wax) gav efter 500 mil ett slitage som extrapolerat innebar en livslängd på hela 2500 mil per kedja! Det var det testet som fick mig att börja vaxa :)
https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2017/12/MSW.pdf
Jag vet inte om du skämtar men förlängning = slitage.Med det gäller BARA slitage ?
Vad vi använder för wax ( eller olja ) , har inget med det , att kedjan blir längre med tiden.
Jag tror att OOLJAD kedja sliter mer andra komponenter , men inte mycket sin längd...men förlängning = slitage
Teoretiskt skall kontaktytan mellan kedjerulle och drev inte vara en glidyta utan kedjerullarna skall "rulla" mot dreven och då behövs inte smörjmedel, jmf. hjulen på en räls, och utan olja här samlas inte smuts och dreven borde alltså hålla längre med vax. Men om det stämmer vid verklig cykling vet jag inte än. någon annan som kört längre med vax kanske har svaret?Jag tror att OOLJAD kedja sliter mer andra komponenter , men inte mycket sin längd...
Den är längre , för vi trampar miljontals gånger . Är det inte så ?
Men OK - när kedjan slits , är den tunnare och blir snabbare längre
Skulle gärna testa HUR snabbt slits alla ( och vilka först ) komponenter när man cyklar UTAN smörjmedel.
1. klinga ?
2. kasset ?
3. kedja ?
Va? Jag förstod inte liknelsen med räls och hjul? Vad skall inte smörjas?Teoretiskt skall kontaktytan mellan kedjerulle och drev inte vara en glidyta utan kedjerullarna skall "rulla" mot dreven och då behövs inte smörjmedel, jmf. hjulen på en räls, och utan olja här samlas inte smuts och dreven borde alltså hålla längre med vax. Men om det stämmer vid verklig cykling vet jag inte än. någon annan som kört längre med vax kanske har svaret?
Kollade du tempen? ZFC förordar ju typ strax under 100 C, vaxet blir flytande långt innan man kommer upp i den tempen i vattenbad.Amenvafan, ingen minns en fegis. Jag har en flaska Squirt jag tänkte fortsätta köra på, men om man ändå gör jobbet med att göra rent kedjan (först lacknafta, sedan iso), varför inte ge den ett vaxbad också?
Visa bilaga 550153
Visa bilaga 550154
Visa bilaga 550155
Visa bilaga 550156
Det tog knappt 20 minuter för vaxet att smälta helt och luktade ingenting, så inga problem att göra det i köket.
Kontaktytan mellan de små rullarna på kedjan och kedjedreven, genom att rullarna roterar glider de inte mot dreven och alltså bör det inte behövas något som minskar friktionen även om det är metall mot metall. Däremot finns det en glidyta invändigt i rullen som behöver någon form av smörjning vilket vaxet inne i kedjan förhoppningsvis tar hand om.Va? Jag förstod inte liknelsen med räls och hjul? Vad skall inte smörjas?
Första gången kan omvaxningen behöva göras lite tidigare om man som mig inte var så ytterst petnoga med avfettningens alla steg men det rättade till sig självt, andra vaxningen och de efter klarade sig kedjan längre.Amenvafan, ingen minns en fegis. Jag har en flaska Squirt jag tänkte fortsätta köra på, men om man ändå gör jobbet med att göra rent kedjan (först lacknafta, sedan iso), varför inte ge den ett vaxbad också?
Visa bilaga 550153
Visa bilaga 550154
Visa bilaga 550155
Visa bilaga 550156
Det tog knappt 20 minuter för vaxet att smälta helt och luktade ingenting, så inga problem att göra det i köket.
Det förstod jag men hur menade du med räls och hjul?Kontaktytan mellan de små rullarna på kedjan och kedjedreven, genom att rullarna roterar glider de inte mot dreven och alltså bör det inte behövas något som minskar friktionen även om det är metall mot metall. Däremot finns det en glidyta invändigt i rullen som behöver någon form av smörjning vilket vaxet inne i kedjan förhoppningsvis tar hand om.
Det är kanske inte en så bra liknelse men även där är det en kontaktyta metall mot metall utan glidning och utan behov av friktionsmiskning.Det förstod jag men hur menade du med räls och hjul?
Nja. Smörjmedel används både som smörjning av hjulfläns och friktionsmodifierare för top of rail.Det är kanske inte en så bra liknelse men även där är det en kontaktyta metall mot metall utan glidning och utan behov av friktionsmiskning.
Det var en förenklad beskrivning för att visa på huvudprincipen att det är först vid glidande kontaktytor smörjning behövs.Nja. Smörjmedel används både som smörjning av hjulfläns och friktionsmodifierare för top of rail.
Nej, inget sånt finlir.Kollade du tempen? ZFC förordar ju typ strax under 100 C, vaxet blir flytande långt innan man kommer upp i den tempen i vattenbad.
Planen är att använda Squirt framgent. Får se om det blir någon omvaxning halvvägs.Första gången kan omvaxningen behöva göras lite tidigare om man som mig inte var så ytterst petnoga med avfettningens alla steg men det rättade till sig självt, andra vaxningen och de efter klarade sig kedjan längre.
ok, tempen anses ju viktig för att få det att krypa in ordentligt samt för vidhäftningen.Nej, inget sånt finlir.
Det är mest första gången när man måste rengöra och avfetta så noga som jag upplevde det lite krävande, omvaxningarna går väldigt smidigt.Planen är att använda Squirt framgent. Får se om det blir någon omvaxning halvvägs.
60-milsintervall kom nog från de som säljer olika kedjevax, ZFC rekommenderar 20-30 mil för bästa kedjelivslängd läste jag nu så jag får nog vaxa något oftare än vad jag gjort.Inte för mig :)
Vad jag läst rekommenderar ZFC ungefär 60-milsintervall, kör man tre kedjor parallellt är det mindre rengörning och arbete än med olja.
Kedje- och drevslitaget är något som åtminstone för mig varit betydande, om vax håller hälften av det testerna visar skulle det i mina ögon vara helt fantastiskt. Jag har inte kört tillräckligt långt ännu att jag kan säga något definitivt men det verkar lovande.
Finns färdigvaxade kedjor att köpa, då slipper man det steget.Det är mest första gången när man måste rengöra och avfetta så noga som jag upplevde det lite krävande, omvaxningarna går väldigt smidigt.
Bara att sätta igång o testa.Jag tror att OOLJAD kedja sliter mer andra komponenter , men inte mycket sin längd...
Den är längre , för vi trampar miljontals gånger . Är det inte så ?
Men OK - när kedjan slits , är den tunnare och blir snabbare längre
Skulle gärna testa HUR snabbt slits alla ( och vilka först ) komponenter när man cyklar UTAN smörjmedel.
1. klinga ?
2. kasset ?
3. kedja ?
Varför bråka med slowcooker mm? Jag tog en gammal kastrull o värmde upp vaxet på låg värme med kontroll hela tiden så att vaxet inte kokar ellet slår eld , om det nu är möjligt.
Bra tips att lägga i kedjan på det kalla vaxet.
Har samma och hatar den ?Jag kan varmt rekommendera denna söta slow-cooker. Tror jag gav 225:- på Mediamarkt.
Visa bilaga 550251Visa bilaga 550256
Låter som kastrullen bråkar mer än slowcookern. Jag slår på den på låg värme, väntar tills vaxet smällt, vaxa, slå av. Kan även göra allt i garaget om jag vill.Varför bråka med slowcooker mm? Jag tog en gammal kastrull o värmde upp vaxet på låg värme med kontroll hela tiden så att vaxet inte kokar ellet slår eld , om det nu är möjligt.
Bra tips att lägga i kedjan på det kalla vaxet.
Man får inte ha bråttom. 1 timme stämmer nog bra.Har samma och hatar den ?
Tycker den är allt för trång för att kunna köra runt kedjorna ordentligt. Samt att det tar ~1h för den att smälta vaxet. Men det kanske är min som är kass i det fallet.
vattenbad är iaf en bra garanti mot överhettning, och vaxet lär enligt uppgift klara 115gr utan problem.För att slippa hålla koll och för att man tydligen ska hålla lite lägre temperatur än vattenbad :)
Jag kan varmt rekommendera denna söta slow-cooker. Tror jag gav 225:- på Mediamarkt.
Visa bilaga 550251Visa bilaga 550256
Jag kör samma slowcooker, funkar men har som nämnt rätt klen effekt och är något liten.Har samma och hatar den ?
Tycker den är allt för trång för att kunna köra runt kedjorna ordentligt. Samt att det tar ~1h för den att smälta vaxet. Men det kanske är min som är kass i det fallet.
Pojkar BNågon som kommer ihåg?
Visa bilaga 550723
Ja, jag bär även upp cykeln till lägenheten och har ett gäng plagg som tyvärr påminner mig om detta varje gång. Som tur är det de tråkiga pendlingskläderna i klädsamt "Neongrönt" så inte allt för hemskt.Någon som kommer ihåg?
Visa bilaga 550723
Jag gör följande:Nu efter 2 månader, har konsensus nåtts om det happykorrekta tillvägagångssätt angående vaxning?
Vilken rengöringsmetod innan första vax-on?
Vilket vax?
Vilken vax-onmetod?
Vilket värmekärl?
Några do's and don'ts?
Du bör fortfarande få genom ett förberedande alkoholbad innan du behandlar kedjan. Jag rekommenderar valfri öl, gärna trappist, som du kör kedjan genom först. Kan med fördel förtäras efteråt tillsammans med pommesen.Funderar på om jag ska fritera kedjan i rapsolja istället. Kan man köra lite pommes samtidigt.
Jag är med dig punkten gällande öl!Du bör fortfarande få genom ett förberedande alkoholbad innan du behandlar kedjan. Jag rekommenderar valfri öl, gärna trappist, som du kör kedjan genom först. Kan med fördel förtäras efteråt tillsammans med pommesen.
Efter att ha läst på ZFC så har jag kortat intervallen mellan vaxningarna till 20-25 mil. Tidigare körde jag mer eller mindre till dess det började gnissla och det är nog inte helt optimalt. Gillar verkligen känslan av en ren och nästan friktionsfri drivlina som bara går att höra i vägtunnlar och liknande och då som ett svagt, mjukt kedjerassel.