Ryggsäck på VR

kollaJR

Medlem
Ryggsäck på VR
Är det bra eller dålig idé att ha ryggsäck med vätskesystem på VR? (om man är nervös över att inte få i sig tillräckligt med vätska och energi)

Ryggsäck på VR
Jag körde ett par gånger med något camelbackartat. Inget större problem för min del och minskar behovet av att stanna för vätskepåfyllning. Sista gången hade jag två flaskor på 0,9 liter och 1,5 liter på ryggen (tror jag det var) och då kom jag runt utan stopp och hade ett par dl kvar när jag gick kom mål. Om du tänker dig att stanna i säg ett par depåer skulle jag dock säga att det är overkill med mindre än att du toksvettas.

Ryggsäck på VR
Frågan är hur mycket mer man svettas med en ryggsäck. Men visst kan man köra med det om man vill skippa depåer eller så men det räcker nog oftast med ett stopp om man ska fylla. Beror väl lite på vana med. Lättare att se hur mycket man dricker i flaskor och mycket bekvämare. Jag skulle nog hellre krånglat dit en extra flaska och stannat och bytt till den på nåt sätt än att köra med nåt på ryggen.

Ryggsäck på VR
Vad är poängen?
Hoppa depåer eller vad?
Jag kör i en sub11 grupp och vi skall stanna 4 gånger, 5min varje gång. Jag har tränat på att dricka från ena flaskan och lämna den tillbaka säkert. Men jag är inte bekväm med att ta upp flaska nr. 2 och lämna tillbaks den. Därför är jag lite nervös och börjat fundera på att köra med en liten, lätt camelbak. Jag är en tjej som
brukar egentligen inte svettas så jättemycket men jag har heller inte tränat på att ha ryggsäck.

Ryggsäck på VR
Jag kör i en sub11 grupp och vi skall stanna 4 gånger, 5min varje gång. Jag har tränat på att dricka från ena flaskan och lämna den tillbaka säkert. Men jag är inte bekväm med att ta upp flaska nr. 2 och lämna tillbaks den. Därför är jag lite nervös och börjat fundera på att köra med en liten, lätt camelbak. Jag är en tjej som
brukar egentligen inte svettas så jättemycket men jag har heller inte tränat på att ha ryggsäck.
Jag kan förstå den upplevda stressen, men tror att det kommer vara lugnt för dig att hinna fylla vatten vid stoppen. Var lugn och effektiv så går det bra!

När den främre flaskan är slut håller du den i munnen medan du flyttar fram den bakre, därefter sätter du den tomma där bak. Rulla ett varv runt kvarteret och testa! Manövern utförs lämpligen när du är sist i ledet om du mot förmodan råkar tappa en flaska.

Ska man ha energi i vattenflaskan brukar jag förbered små ziplockpåsar som är portionsförpackade. Ner med innehållet i flaskan, på med locket och skaka, cykla vidare.

Ryggsäck på VR
Jag satte på ett triatlonställ bakom sadeln också så jag hade 4 flaskor när jag körde 2010. Jag drar äckligt mycket vätska men jag klarade mig på en påfyllning och jag undrar om jag inte bara fyllde två flaskor då. Vi hade två depåstopp och två pisstopp i vår 10h-satsning. Minns inte längden på stoppen men i det andra depåstoppet behövde jag inte fylla någon vätska så jag tog en kaffe och en bulle, där och då var det livskalitet :D

Ryggsäck på VR
Det är jättedumt att köra med vikt på ryggen om du inte provat.
När du druckit ur lätta flaskan tar du den mellan tänderna och flyttar flaska nr 2 till lätta platsen.
Du kommer inte behöva camelback med 4 stopp

Ryggsäck på VR
Det är jättedumt att köra med vikt på ryggen om du inte provat.
När du druckit ur lätta flaskan tar du den mellan tänderna och flyttar flaska nr 2 till lätta platsen.
Du kommer inte behöva camelback med 4 stopp
Nej, ska man köra med en camelback eller dylikt är det förstås bra att prova innan. Sen upplevde jag den jag hade dom totalt oproblematisk. Vikten kommer nära kroppen vilket jag misstänker underlättar.

Men, jag håller helt med. Om det är fyra stopp finns ingen anledning att hålla på med sånt. Som n3wton skrev, rulla runt lite och träna på det tills du kan göra det utan att det känns problematiskt så kommer det inte att vara något problem på rundan.

Ryggsäck på VR
Det finns flaskställ som tar stora petflaskor. Och slang (med munstycke) som man kan sätta på stora petflaskor.
Lär inte behövas i detta fall. Med två flaskor på 75 cl var och fyra stopp blir det upp till 7,5 liter vätska. Drar man i sig mer än så har man antingen ett abnorm svettning eller då dricker man alldeles för mkt.

Ryggsäck på VR
Lär inte behövas i detta fall. Med två flaskor på 75 cl var och fyra stopp blir det upp till 7,5 liter vätska. Drar man i sig mer än så har man antingen ett abnorm svettning eller då dricker man alldeles för mkt.
Nä, det lär inte behövas (om det inte är 35 grader varmt). Tänkte bara upplysa om möjligheten.

Ryggsäck på VR
Som jämförelse så drack jag nog högst 2,5-3 liter sist jag cyklade Vättern, då med 2 stopp.
Ganska mkt beror ju på hur varmt det är, om solen är framme samt hur hårt man jobbar.

Jag tror dock att det ska oerhört mkt till för att man inte ska klara sig på 7,5 liter. Och om man tar flaskor på 90 cl och dessutom tar någon mugg vätska i varje depå är man uppe på 10 liter. Det är våldsamt mycket. Om man inte svettas mycket så lär det vara direkt farligt.

Ryggsäck på VR
Ganska mkt beror ju på hur varmt det är, om solen är framme samt hur hårt man jobbar.

Jag tror dock att det ska oerhört mkt till för att man inte ska klara sig på 7,5 liter. Och om man tar flaskor på 90 cl och dessutom tar någon mugg vätska i varje depå är man uppe på 10 liter. Det är våldsamt mycket. Om man inte svettas mycket så lär det vara direkt farligt.om
Om man cyklar med en grupp så är det lika viktigt att inte dricka för mkt, då cyklar man snart själv......

Ryggsäck på VR
Om man cyklar med en grupp så är det lika viktigt att inte dricka för mkt, då cyklar man snart själv......
Beror på hur mycket hämningar en har ..

the_riders_5_bright_cropjpg-js350754540jpg-js350838748.jpg

Ryggsäck på VR
När jag körde förra årtusendet använde vi 2 liters Camelbak + 2 flaskor för att minimera tidsspillet vid depåerna. Gjorde ett matstopp i Jönköping samt påfyllning av vätska i Hjo. Kan påpekas att den tidens produkt var en avlång påse med bärremmar och bröstrem, dvs luftigare än dagens.
Klart enklare att dricka ur slang än flaska.

Beroende på temperatur och ansträngning kan vätskeåtgången skilja sig mycket.
Inte helt ovanligt att även rutinerade cyklister drabbas av vätskebrist under VR.

Ryggsäck på VR
Jag har kört med camelbaklinne, alltså istället för underställ ett linne med inbyggd ryggficka för mindre camelbak. Funkar förvånansvärt bra. Körde med den nåt år på vr för att dricka lite mer frekvent. Med det sagt, det är skönast att cykla utan.

Ryggsäck på VR
Jag skulle passa på och ta veckan som kommer för att träna på att ta upp och sätta tillbaka flaskorna, försök hitta en lugn sträcka på någon km där du kan ta upp och sätta tillbaka flaskorna. när du känner dig säkrare så höjer du tempot tills det känns som en naturlig rörelse utan stress.

Såg nu att det redan var föreslaget i tråden

Ryggsäck på VR
Camelbak hade en liten smidig säck kallad Racebak som även kunde bäras under tröjan.
Den förbättrade även aeodynamiken så den blev snabbt bannad av UCI!

Ryggsäck på VR
Om ts kör under natt och gryning lär överhettning inte vara ett stort problem. Förstår att de som åker i fartgrupper mitt på dagen kan tycka vätskeblåsan försämrar ventilation och är tung. Camelbal Classic är hyggligt smidig och enkel att dricka ur. Slanglängden kan behöva justeras för att inte vara i vägen under cykling.

Ryggsäck på VR
Om ts kör under natt och gryning lär överhettning inte vara ett stort problem. Förstår att de som åker i fartgrupper mitt på dagen kan tycka vätskeblåsan försämrar ventilation och är tung. Camelbal Classic är hyggligt smidig och enkel att dricka ur. Slanglängden kan behöva justeras för att inte vara i vägen under cykling.
Jag tycker att den största nackdelen med vätska på ryggen under så lång tid är den ökade vikten på sittbenen. Om man inte tänker vinna något.

Ryggsäck på VR
Jag tycker att den största nackdelen med vätska på ryggen under så lång tid är den ökade vikten på sittbenen. Om man inte tänker vinna något.
2 händer på styret är efterfrågat av ts. Hon får testa och se om hon står ut med den extra vikten på ryggen. Vartefter vätskan dricks minskar vikten på ryggen.

Ryggsäck på VR
Är det bra eller dålig idé att ha ryggsäck med vätskesystem på VR? (om man är nervös över att inte få i sig tillräckligt med vätska och energi)
Nu har jag inte kört VR, men, har du inte övat att köra med Camelback på längre turer så låter det som ett onödigt osäkerhetsmoment att dra in. Om ni nu redan ska stanna ett par gånger så lär det inte vara några bekymmer.

Hur mycket vatten behöver du på vanliga 2-3h rundor och fundera på om inte två flaskor duger då. Kör större flaskor om möjligt såklart.

Och lycka till! ?

Ryggsäck på VR
Det lär vara individuellt i vilken mån man märker av det. Nu har jag förvisso bara kört med camelback ett fåtal gånger (en eller två VR + en Jotunheimen rundt) men jag har kört en del med ryggsäck med minst lika mkt vikt och jag har aldrig märkt av det vad gäller sittbenen.

Däremot har jag någon ganska tydlig gräns för vanlig ryggsäck vad gäller vikt - håller jag mig under den är det problemfritt, går jag över den får jag känningar i axlar och rygg om jag kör många timmar. Har aldrig testvägt, men gissningsvis ligger den kanske runt 3 kg.

Ryggsäck på VR
Nu har jag inte kört VR, men, har du inte övat att köra med Camelback på längre turer så låter det som ett onödigt osäkerhetsmoment att dra in. Om ni nu redan ska stanna ett par gånger så lär det inte vara några bekymmer.
Det är ett munstycke som hänger 10-20 cm från munnen. Bit tag i munstycket, drick och släpp munstycket. Mycket enklare än att dricka ur flaska. Proffscyklisterna kraschar ibland pga fippel med drickaflaskor.

Ryggsäck på VR
Tänker inte på fippel utan snarare att ha något på ryggen i trettio mil med remmar över axlarna.
Får erkänna att jag gjort något så happy-inkorrekt som att cykla 15 vätternrundor, samtliga med camelbak. Har aldrig känt av vikten eller störts av det känts svettigt eller så. Gör det eftersom jag har svårt att undvika vingel vid flaskhantering. Enbart vätskebehovet motiverar inte vattenrygga.

Ryggsäck på VR
Får erkänna att jag gjort något så happy-inkorrekt som att cykla 15 vätternrundor, samtliga med camelbak. Har aldrig känt av vikten eller störts av det känts svettigt eller så. Gör det eftersom jag har svårt att undvika vingel vid flaskhantering. Enbart vätskebehovet motiverar inte vattenrygga.
Om man ska cykla utan stopp så tror jag att en majoritet behöver mer vätska än vad två flaskor rymmer. Då är någon form av vätskebehållare på kroppen ett alternativ. Ett annat är flaskställ bakom sadeln. Det senare har jag sett haverera med tappade flaskor som följd eller att flaskor studsar ur. Den risken slipper man i alla fall med en vattenrygga så om man har ett nonstop-upplägg kan vätskebehovet motivera en vattenrygga.

Nu beror det ju lite på hur stor grupp man cyklar i, men om det inte är alltför många och man byts av i dragjobbet hyggligt frekvent tycker jag det brukar funka rätt bra att dricka när man ligger sist och om man skulle råka vingla lite så påverkar man ingen med det.

Ryggsäck på VR
Då ts är tjej och eventuellt kort kanske ramen är liten så det inte får plats mer än en 0,75 L flaska? Det skulle motivera en camelbak.

Ryggsäck på VR
Tack så mycket för alla svar ?. Jag är kort och har XS cykel så ganska ont om plats. Vi börjar tidigt lördagmorgon, så ingen nattcykling. Jag är van att springa med camelbak och föredrar det över midjeväska. Jag provar att cykla en runda imorgon och ser hur det känns. Jag är både lite nervös över att inte få i mig tillräckligt med vätska och energi och också orolig över fippel med grejer/bli vinglig/tappa saker.

Ryggsäck på VR
du kan om du inte monterar camelbaken för högt på ryggen samtidigt njuta av det lägre luftmotståndet. så bra att uci infört restriktioner i frågan.

för egen del har jag av samma anledning ryggsäck vid all möjlig cykling. och några kilos vikt i ryggan ger klart roligare känsla i cykeln jämfört med att tynga ner cykeln med samma antal kilo.

det här är ingen obetydlig sak, redan ett par kilo känns direkt tråkigt på en lätt cykel, men uppåt drygt fem kilo i en rygga känns knappast alls, annat än när du kränger på den. blir det mer är ändå cykeln bästa alternativet. men så mycket vätska blir knappast aktuellt här:)

när det är sagt tycker jag det är en hel del hygieniskt fippel med vätskeblåsa och slangar, speciellt om det rör sig om annat än rent vatten. så det blir för mig bara aktuellt använda mina sådana vid speciella tillfällen. vr vore ett sådant.

i mera vardagligt läge vid längre rundor i värme har jag gärna med ett par extra vätskeflaskor med tät skruvkork i ryggan, och fyller på i gommen eller flaskan på ramen när det stannas en stund.

Ryggsäck på VR
Därför du byter plats på flaska 1 o 2 när flaska 1 är slut :-)

Ryggsäck på VR
Blir det varmt VILL man ju ha ny fräsch kall dryck i flaskorna. Har kört nån VR och nån Siljan Runt i uppåt 25 grader och efter 2-3 timmar när sportdrycken blivit genomvarm är den inte god eller svalkande, bara äcklig. Skönt då att vid ett stopp snabbt få ny kall dryck i flaskorna.

Ryggsäck på VR
Nu är jag van vid landsvägscykling och då kör man ju flaskor alltid annars så är van vid det. Ibland har jag använt vätskesystem vid skidåkning utan att kanske tränat så mycket på det. Och jag föredrar ändå att dricka ur flaskor alla dagar i veckan. Tycker det är lite svårt att få i sig tillräckligt ibland ur en slang. Men är man van vid det är det säkert inga problem.

Ryggsäck på VR
Ska ni stanna fyra gånger borde det räcka med en 1-litersflaska som fylls varje gång. Det borde väl få plats en stor flaska i den främre hållaren? Kanske inte i den bakre.

Ryggsäck på VR
Ett annat alternativ skulle kunna vara att ha en ramväska med vätskeblåsa i. Antingen går det att fästa slangen vid överröret på något sätt om det känns mer aerodynamiskt, eller så kan en leda upp slangen och fästa den på styret. Sedan finns tre liter lättillgänglig dryck utan mycket fippel. Bra för oss som har lite svårare för ryggsäck.

Ryggsäck på VR
Ett annat alternativ skulle kunna vara att ha en ramväska med vätskeblåsa i. Antingen går det att fästa slangen vid överröret på något sätt om det känns mer aerodynamiskt, eller så kan en leda upp slangen och fästa den på styret. Sedan finns tre liter lättillgänglig dryck utan mycket fippel. Bra för oss som har lite svårare för ryggsäck.

Så kan man ju göra. Mitt tips till TS är att inte krångla till det för mycket.

Ryggsäck på VR
Har cyklat VR med och utan rygga. En USWE Airborne 3. med "Röda Faran" sub 10 2016 då jag var lite nojjig inför vätskeintaget.
Funkade kalasbra men 2018 cyklade jag sub 9 med 2 flaskor vilket också funkade strålande.
Har man inte tränat på att dricka ur flaska i grupp så tycker jag ändå att vätskeryggan är en bra idé. Får man inte i bakre flaskan säkert så kan det sluta illa.

Tillbaka
Topp