Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är poängen?Är det bra eller dålig idé att ha ryggsäck med vätskesystem på VR? (om man är nervös över att inte få i sig tillräckligt med vätska och energi)
Jag kör i en sub11 grupp och vi skall stanna 4 gånger, 5min varje gång. Jag har tränat på att dricka från ena flaskan och lämna den tillbaka säkert. Men jag är inte bekväm med att ta upp flaska nr. 2 och lämna tillbaks den. Därför är jag lite nervös och börjat fundera på att köra med en liten, lätt camelbak. Jag är en tjej somVad är poängen?
Hoppa depåer eller vad?
Jag kan förstå den upplevda stressen, men tror att det kommer vara lugnt för dig att hinna fylla vatten vid stoppen. Var lugn och effektiv så går det bra!Jag kör i en sub11 grupp och vi skall stanna 4 gånger, 5min varje gång. Jag har tränat på att dricka från ena flaskan och lämna den tillbaka säkert. Men jag är inte bekväm med att ta upp flaska nr. 2 och lämna tillbaks den. Därför är jag lite nervös och börjat fundera på att köra med en liten, lätt camelbak. Jag är en tjej som
brukar egentligen inte svettas så jättemycket men jag har heller inte tränat på att ha ryggsäck.
Det är jättedumt att köra med vikt på ryggen om du inte provat.Jag kör i en sub11 grupp och vi skall stanna 4 gånger, 5min varje gång. Jag har tränat på att dricka från ena flaskan och lämna den tillbaka säkert. Men jag är inte bekväm med att ta upp flaska nr. 2 och lämna tillbaks den. Därför är jag lite nervös och börjat fundera på att köra med en liten, lätt camelbak. Jag är en tjej som
brukar egentligen inte svettas så jättemycket men jag har heller inte tränat på att ha ryggsäck.
Nej, ska man köra med en camelback eller dylikt är det förstås bra att prova innan. Sen upplevde jag den jag hade dom totalt oproblematisk. Vikten kommer nära kroppen vilket jag misstänker underlättar.Det är jättedumt att köra med vikt på ryggen om du inte provat.
När du druckit ur lätta flaskan tar du den mellan tänderna och flyttar flaska nr 2 till lätta platsen.
Du kommer inte behöva camelback med 4 stopp
Lär inte behövas i detta fall. Med två flaskor på 75 cl var och fyra stopp blir det upp till 7,5 liter vätska. Drar man i sig mer än så har man antingen ett abnorm svettning eller då dricker man alldeles för mkt.Det finns flaskställ som tar stora petflaskor. Och slang (med munstycke) som man kan sätta på stora petflaskor.
Nä, det lär inte behövas (om det inte är 35 grader varmt). Tänkte bara upplysa om möjligheten.Lär inte behövas i detta fall. Med två flaskor på 75 cl var och fyra stopp blir det upp till 7,5 liter vätska. Drar man i sig mer än så har man antingen ett abnorm svettning eller då dricker man alldeles för mkt.
Ganska mkt beror ju på hur varmt det är, om solen är framme samt hur hårt man jobbar.Som jämförelse så drack jag nog högst 2,5-3 liter sist jag cyklade Vättern, då med 2 stopp.
Om man cyklar med en grupp så är det lika viktigt att inte dricka för mkt, då cyklar man snart själv......Ganska mkt beror ju på hur varmt det är, om solen är framme samt hur hårt man jobbar.
Jag tror dock att det ska oerhört mkt till för att man inte ska klara sig på 7,5 liter. Och om man tar flaskor på 90 cl och dessutom tar någon mugg vätska i varje depå är man uppe på 10 liter. Det är våldsamt mycket. Om man inte svettas mycket så lär det vara direkt farligt.om
Kniiiiip!Om man cyklar med en grupp så är det lika viktigt att inte dricka för mkt, då cyklar man snart själv......
Beror på hur mycket hämningar en har ..Om man cyklar med en grupp så är det lika viktigt att inte dricka för mkt, då cyklar man snart själv......
Jag tycker att den största nackdelen med vätska på ryggen under så lång tid är den ökade vikten på sittbenen. Om man inte tänker vinna något.Om ts kör under natt och gryning lär överhettning inte vara ett stort problem. Förstår att de som åker i fartgrupper mitt på dagen kan tycka vätskeblåsan försämrar ventilation och är tung. Camelbal Classic är hyggligt smidig och enkel att dricka ur. Slanglängden kan behöva justeras för att inte vara i vägen under cykling.
2 händer på styret är efterfrågat av ts. Hon får testa och se om hon står ut med den extra vikten på ryggen. Vartefter vätskan dricks minskar vikten på ryggen.Jag tycker att den största nackdelen med vätska på ryggen under så lång tid är den ökade vikten på sittbenen. Om man inte tänker vinna något.
Visst är det så. Jag tänkte mest lyfta det eftersom det inte är ett uppenbart problem vid en tur runt kvarteret.2 händer på styret är efterfrågat av ts. Hon får testa och se om hon står ut med den extra vikten på ryggen. Vartefter vätskan dricks minskar vikten på ryggen.
Nu har jag inte kört VR, men, har du inte övat att köra med Camelback på längre turer så låter det som ett onödigt osäkerhetsmoment att dra in. Om ni nu redan ska stanna ett par gånger så lär det inte vara några bekymmer.Är det bra eller dålig idé att ha ryggsäck med vätskesystem på VR? (om man är nervös över att inte få i sig tillräckligt med vätska och energi)
Det lär vara individuellt i vilken mån man märker av det. Nu har jag förvisso bara kört med camelback ett fåtal gånger (en eller två VR + en Jotunheimen rundt) men jag har kört en del med ryggsäck med minst lika mkt vikt och jag har aldrig märkt av det vad gäller sittbenen.Jag tycker att den största nackdelen med vätska på ryggen under så lång tid är den ökade vikten på sittbenen. Om man inte tänker vinna något.
Det är ett munstycke som hänger 10-20 cm från munnen. Bit tag i munstycket, drick och släpp munstycket. Mycket enklare än att dricka ur flaska. Proffscyklisterna kraschar ibland pga fippel med drickaflaskor.Nu har jag inte kört VR, men, har du inte övat att köra med Camelback på längre turer så låter det som ett onödigt osäkerhetsmoment att dra in. Om ni nu redan ska stanna ett par gånger så lär det inte vara några bekymmer.
Tänker inte på fippel utan snarare att ha något på ryggen i trettio mil med remmar över axlarna.Det är ett munstycke som hänger 10-20 cm från munnen. Bit tag i munstycket, drick och släpp munstycket. Mycket enklare än att dricka ur flaska. Proffscyklisterna kraschar ibland pga fippel med drickaflaskor.
Får erkänna att jag gjort något så happy-inkorrekt som att cykla 15 vätternrundor, samtliga med camelbak. Har aldrig känt av vikten eller störts av det känts svettigt eller så. Gör det eftersom jag har svårt att undvika vingel vid flaskhantering. Enbart vätskebehovet motiverar inte vattenrygga.Tänker inte på fippel utan snarare att ha något på ryggen i trettio mil med remmar över axlarna.
Om man ska cykla utan stopp så tror jag att en majoritet behöver mer vätska än vad två flaskor rymmer. Då är någon form av vätskebehållare på kroppen ett alternativ. Ett annat är flaskställ bakom sadeln. Det senare har jag sett haverera med tappade flaskor som följd eller att flaskor studsar ur. Den risken slipper man i alla fall med en vattenrygga så om man har ett nonstop-upplägg kan vätskebehovet motivera en vattenrygga.Får erkänna att jag gjort något så happy-inkorrekt som att cykla 15 vätternrundor, samtliga med camelbak. Har aldrig känt av vikten eller störts av det känts svettigt eller så. Gör det eftersom jag har svårt att undvika vingel vid flaskhantering. Enbart vätskebehovet motiverar inte vattenrygga.
Därför du byter plats på flaska 1 o 2 när flaska 1 är slut :-)Jag kör i en sub11 grupp och vi skall stanna 4 gånger, 5min varje gång. Jag har tränat på att dricka från ena flaskan och lämna den tillbaka säkert. Men jag är inte bekväm med att ta upp flaska nr. 2 och lämna tillbaks den. Därför är jag lite nervös och börjat fundera på att köra med en liten, lätt camelbak. Jag är en tjej som
Ett annat alternativ skulle kunna vara att ha en ramväska med vätskeblåsa i. Antingen går det att fästa slangen vid överröret på något sätt om det känns mer aerodynamiskt, eller så kan en leda upp slangen och fästa den på styret. Sedan finns tre liter lättillgänglig dryck utan mycket fippel. Bra för oss som har lite svårare för ryggsäck.