Olja till bromsarna. Vilken?

Octagon

Aktiv medlem
Vad ska man ha för olja till bromsarna (mineralolja alltså)? Finns det nåt billigt och bra på Biltema eller måste jag sponsra min lokala cykelkrängare?

är det hydrauliska bromsar du menar så ska det väl inte vara mineralolja utan bromsvätska (typ dot 4 eller nåt) och isåfall finns det på biltema

Stealth Black skrev:
-------------------------------------------------------
> Det beror ju på vad har för bromsar...?

XTR.

Det är just de där "litervis för småpengar tippsen" jag är ute efter. Men det finns ju massor av såna oljor, automatväxelolja (samma som styrservoolja), motorolja, växellådsolja... Nästan som att välja matolja på ICA, dvs svårt.

Citroen LHM-olja, finns bland annat på biltema för 69,90 kr/l - http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82868

Annars skall det fungera med babyolja också.

Jag köpte Shimanos olja från wiggle.co.uk när jag beställde sist. En liter för ca 150 kr - visserligen dubbelt så dyrt som fultema, men mer olja än vad jag någonsin kommer göra av med typ. Och skillnaden mellan kopia och "äkta original" var ju inte så stor. Inte när man slängt ut massor på cykeln för övrigt. Har också XTR-bromsar för övrigt.

Detta har diskuteras flitigt tidigare här och på andra forum. Det brukar sluta med att man köper shimanos eller maguras olja. Själv köpte jag en liter av shimanos röda olja, det kommer räcka en livstid för mej men jag får ju hålla mej till Shimanos bromsar framöver förstås. :)

Thomas skrev:
> Detta har diskuteras flitigt tidigare här och på
> andra forum. Det brukar sluta med att man köper
> shimanos eller maguras olja. Själv köpte jag en
> liter av shimanos röda olja, det kommer räcka en
> livstid för mej men jag får ju hålla mej till
> Shimanos bromsar framöver förstås. :)

Nejdå!

LHM oljan ovan funkar jättebra samma mineralolja som Shimano använder....

fafabesa skrev:
> är det hydrauliska bromsar du menar så ska det
> väl inte vara mineralolja utan bromsvätska (typ
> dot 4 eller nåt) och isåfall finns det på
> biltema

Det här inlägget illustrerar tydligt varför man inte ska lita på råd som ges på internetforum.
Snubben frågar efter mineralolja och får som förslag Dot 4 (eller nåt...)
Troligtvis det kassaste råd som nånsin lämnats på det här forumet*.

Bromsar för mineralolja (Shimano eller Magura) kan fyllas på med respektive tillverkares egen olja, Citroênolja, olivolja, babyolja, rapsolja osv utan andra problem än att det kanske funkar halvbra...

Men bromsvätska är rena döden för dom bromsarna. Bromsvätska (även kallad DOT-olja) är frätande och kommer att äta upp varenda packning innan man hinner säga DOT4. Däremot är DOT-olja jättebra för dom bromsar som är avsedda för den typen av vätska.

*ja, det inberäknar även alla svar i trådar med ämnen "jag ska steloperera knät nästa vecka, hur många dagar behöver jag vila innan jag kan börja träna inför Långa Lugnet"

Markus F skrev:
> fafabesa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > är det hydrauliska bromsar du menar så ska
> det
> > väl inte vara mineralolja utan bromsvätska
> (typ
> > dot 4 eller nåt) och isåfall finns det på
> > biltema
>
>
> Det här inlägget illustrerar tydligt varför man
> inte ska lita på råd som ges på internetforum.
> Snubben frågar efter mineralolja och får som
> förslag Dot 4 (eller nåt...)
> Troligtvis det kassaste råd som nånsin lämnats
> på det här forumet*.
>
> Bromsar för mineralolja (Shimano eller Magura)
> kan fyllas på med respektive tillverkares egen
> olja, Citroênolja, olivolja, babyolja, rapsolja
> osv utan andra problem än att det kanske funkar
> halvbra...
>
> Men bromsvätska är rena döden för dom
> bromsarna. Bromsvätska (även kallad DOT-olja)
> är frätande och kommer att äta upp varenda
> packning innan man hinner säga DOT4. Däremot är
> DOT-olja jättebra för dom bromsar som är
> avsedda för den typen av vätska.
>
>
>
>
> *ja, det inberäknar även alla svar i trådar med
> ämnen "jag ska steloperera knät nästa vecka,
> hur många dagar behöver jag vila innan jag kan
> börja träna inför Långa Lugnet"

Kunde inte sagt det bättre själv.

//Martin

Markus F skrev:
> fafabesa skrev:
> -----
> det
> (typ
> > biltema
>
>
> på det här forumet*.
>
> halvbra...
>
>
>
>
>

Hahaha, får hålla med där.

Markus F skrev:
> fafabesa skrev:
> -----
> det
> (typ
> > biltema
>
>
> på det här forumet*.
>
> halvbra...
>
>
>
>
>

ursäkta mig men hayes t.ex. rekomenderar endast bromsvätska av dot3(=eller nåt)eller dot 4 och absolut inte petroliumbaserade oljor till sina bromsar.

sen tycker inte jag att jag skrev som om jag sitter med den enda sanningen,vilket många forumorakel gärna gör.
jag håller däremot med om att man inte ska lita för mycket på något forumsvar.

nock nu!

fafabesa skrev:

> ursäkta mig men hayes t.ex. rekomenderar endast
> bromsvätska av dot3(=eller nåt)eller dot 4 och
> absolut inte petroliumbaserade oljor till sina
> bromsar.

Du inser tydligen inte att du gav ett råd som kunde ha lett till att ett par XTR-bromsar hade fått slängas på sophögen?

fafabesa skrev:
> ursäkta mig men hayes t.ex. rekomenderar endast
> bromsvätska av dot3(=eller nåt)eller dot 4 och
> absolut inte petroliumbaserade oljor till sina
> bromsar.
>
> sen tycker inte jag att jag skrev som om jag
> sitter med den enda sanningen,vilket många
> forumorakel gärna gör.
> jag håller däremot med om att man inte ska lita
> för mycket på något forumsvar.
>
> nock nu!

Du svarade faktiskt på ett sätt som fick det att låta att det var självklart att det var dot-olja som skulle användas för alla hydraliska bromsar och som Markus säger så kunde killen förstört en uppsättning mindre gratis XTR-bromsar.
Du har bett om ursäkt och problemet reddes innan någon skada skett så ja, nock nu. ^^

det framgick inte om det var några xtr eller gud vet vad innan jag skrev mitt inlägg, men jag trodde faktiskt inte att man använde något annat än bromsvätska till just bromsar,för till dom bilar och motorcyklar med hydrauliska bromsar som jag har mekat med (+ min egen trampecykel)har det alltid varit bromsvätska som gällt,så något nytt har man ju trots allt lärt sig av detta (lite ironi lite allvar)

ps.
ursäkten var menad något ironisk om nu inte detta uppfattades.
ds.

nock nu!

Då för det bli Ciroen-oljan. Jag slänger inte iväg beställningar på delar så ofta, min tunga hoj brukar hålla ihop rätt så länge mellan varven. Biltema ligger närmare än Bike-Discount.

Ursäkten godtas, fast bara ironiskt ;) Ingen fara, jag hade ändå inte hällt i bromsvätska, eftersom typ det enda som står på bromsen förutom XTR är att de ska vara mineralolja.

Tack för tipsen!

Du kommer bli så nöjd med citroen oljan, det är nämligen enligt uppgift samma som shimano använder fast grön. Skulle det skilja något på dem har jag hursomhelst inte märkt något på mina XT.

Dot 5.1 är den mest värmetåliga som finns idag bland kommersiella bromsvätskor. Denna har således högst kokpunkt, som egentligen är det enda som skiljer bromsvätskorna åt i sin klassifiering.

Däremot tror jag Dot3 är minimum som skall användas för cyklar.

Om citroen-oljan är samma så har jag olja för 2 livstider för jag köpte den där citroenoljan men fegade ur och köpte en dunk med shimanoblod. Har ni blandat de två eller tömt systemet på den ena oljan och fyllt den andra?

Jag har LHM/citroen i mina Saint bromsar, jag gjorde ett eget blödarkit av lite
grejer jag köpte på Rusta, hobbyaffären och hos veterinären. Ser ut och fungerar som Shimanos
egna.

Det är en stor spruta, siliconslang för radiostyrda metanolbilar, en liten limknäckt/tving.

Jag pressade ur all gammal olja ur systemet och ersatte den med den vackert gröna, dumt att
blanda om de skulle vara olika kvalisort på något sätt.

Det är bara att trycka tills det som kommer ut ur behållaren ändrar färg ;-)

Har inte noterat några skillnader i bromsens funktion, det var inget fel på den
innan jag luftade utan det var mest för att testa så att man vet hur det går
till när det sedan verkligen behövs (gud förbjude).

//K

Senast redigerad av en moderator:
Har aldrig förstått varför man köper något som man behöver så otroligt lite av på dunk... Jag betalar gärna ett mycket högre literpris för att slippa köpa mer än jag någonsin kommer att behöva. En liten 50ml-flaska räcker gott och väl till att fylla ett bromspar, och då blir det olja över för nästa gång man ska lufta dem. Hur ofta byter ni bromsar eller bromsslangar? Själv räknar jag med att denna lilla flaska kommer att räcka minst tre år för mig, om inte längre.

fredrikw, köper du 500 grams Ketchup för mer pengar än 1.000 grams förpackningen också?

Magura, Royal Blood, 250ml = 130,- på CyCo.

Jag har nu 3-4 par hydraulbromsar som tarvar mineralolja, något ok har jag rivit helt och så har jag bytt slangar på ett par. Går åt en del olja ändå.

Men i princip håller jag med dig. :)

Jag skulle nog spara på att köpa en sådan här:

FINISH011.jpg

the_TnT skrev:
> fredrikw, köper du 500 grams Ketchup för mer
> pengar än 1.000 grams förpackningen också?

Well, om jag visste att jag bara behövde 500g så finns det ju faktiskt ingen som helst anledning att överkonsumera.

Men ketchup är ju en förbrukningsvara på ett sätt som, i alla fall ur min synvinkel, mineralolja inte är, och den lilla 50ml-flaskan från Shimano kostar mindre än 1-litersdunken (om än ganska lite mindre). Fast med den mindre får man med det som behövs för luftning och påfyllning, och den är mer praktisk att fylla på olja från än en dunk. Visst kanske man har sprutor och grejer hemma, men om man inte har det så är det ganska praktiskt.

fredrikw skrev:
> Har aldrig förstått varför man köper något
> som man behöver så otroligt lite av på dunk...

Men det är ju billigt! ;-)

fredrikw skrev:
> Men ketchup är ju en förbrukningsvara på ett sätt som, i alla fall ur min synvinkel,
> mineralolja inte är, och den lilla 50ml-flaskan från Shimano kostar mindre än 1-litersdunken
> (om än ganska lite mindre).

Ja, 50ml-flaskan kostar ca 90 kr, och literdunken får man för 150 kr. 50 ml räcker för en påfyllning och en luftning av en broms, men knappast mer. Jag som har två bromsar på cykeln kan alltså välja mellan att köpa två småflaskor för 180 kr eller en donk för 150. Köper jag donken kan mina kompisar få en gratis skvätt olja vid behov (om jag nu hade haft några kompisar alltså :-)

> Fast med den mindre får man med det som behövs för luftning och påfyllning

Ja, man får väl med en flaska i lagom storlek och en bit slang. Men vill man ha "allt" som Shimano rekommenderar för luftning finns det väl ett kit att köpa som dessutom innehåller en spruta och en rem för att hålla inne bromshandtaget. Men då kostar det kittet 500 kr eller så.

En spruta (från Elfa eller Apoteket) kostar inte många kronor, och en bit slang är inte heller dyrt, så skall man lufta mer än en broms borde det vara mera ekonomiskt att köpa en dunk.

ostkaka skrev:
> Ja, 50ml-flaskan kostar ca 90 kr, och literdunken
> får man för 150 kr. 50 ml räcker för en
> påfyllning och en luftning av en broms, men
> knappast mer. Jag som har två bromsar på cykeln
> kan alltså välja mellan att köpa två
> småflaskor för 180 kr eller en donk för 150.
> Köper jag donken kan mina kompisar få en gratis
> skvätt olja vid behov (om jag nu hade haft några
> kompisar alltså :-)

När jag byggde ihop min cykel så fick jag olja över när jag hade fyllt båda bromsarna med 50ml-flaskan, om man inte häller mer än hälften utanför så räcker en flaska med andra ord för två bromsar och sedan minst en luftning (något som mina XTR-bromsar inte verkar behöva efter 1,5 år av regelbunden användning).

> > Fast med den mindre får man med det som behövs
> > för luftning och påfyllning
>
> Ja, man får väl med en flaska i lagom storlek
> och en bit slang. Men vill man ha "allt" som
> Shimano rekommenderar för luftning finns det väl
> ett kit att köpa som dessutom innehåller en
> spruta och en rem för att hålla inne
> bromshandtaget. Men då kostar det kittet 500 kr
> eller så.

Inget jag behövde när jag fyllde på mina bromsar med hela system fullt med luft från början (köpte ok, slang och reglage separat och trixade ihop allt själv), så jag vete tusan om man behöver allt lull-lull.

> En spruta (från Elfa eller Apoteket) kostar inte
> många kronor, och en bit slang är inte heller
> dyrt, så skall man lufta mer än en broms borde
> det vara mera ekonomiskt att köpa en dunk.

Ja, mer ekonomiskt kanske, men det är ganska bekvämt att bra köpa ett litet paket där allt man behöver finns.

Men men, klart som fan man är lurad, och Shimano tjänar grova pengar på småförpackningarna, men för egen del så är det inga stora pengar det rör sig om, och jag kan inte komma ifrån att det känns en smula onödigt att ha en massa olja hemma som man antagligen aldrig kommer att behöva.

Jag gillar att ha saker hemma. De där "onödiga" bra-att-ha-grejerna är kul och tryggt att ha, typ en extra uppsättning med alla kullager till FS-hojen, fyra uppsättningar bromsklossar, två livstidsförbrukningar av bromsolja, 3967st ventilhattar, extranav, ekrar osv osv. De som åkt på cykelsemester med mej vet att jag har ett visst förråd med mej. 8)

Det viktigaste till luftningen tycker jag är sprutan och slangen. Slang finns bla på classe O, sprutor på apoteket eller Elfa (eller 3967st överblivna sondmatningssprutor om man har haft prematurbarn, hmmm). Man trycker oljan från oket upp till handtaget, där kan oljan flöda över om man har en tidning under, det är värre när man kör DOT-vätska eftersom det fräter på färg osv, mineraloljan blir bara lite kladdig men det torkar man lätt bort och så blir det sådär blankt och fint efteråt!

Gammal tråd. Men undrar vilken olja jag ska köpa idag för att fylla på min hydrauliska broms som han gör i den här videon?

Går det bra med Biltemas LHM olja tro?

Jag tror åtminstone att det här är skälet till att bromsen inte tar på bakhjulet. Det vill säga att den har blött en del olja.

Bromsen ser ut som nedan. Utifrån bilderna kan man se att det är mineralolja som gäller. Jag tror att jag ska hälla ner oljan i det mittersta hålet där längst upp eller hur(?), på själva bromsstyret. Men behöver jag köpa en sån där bromsblödar-tratt tillsammans med LHM-olja från Biltema, för att kunna få oljan in i slangen?
Var köper jag i så fall en sådan?

Eller kan jag lika gärna använda baby-olja som någon här skrev? Och kan jag i så fall hälla direkt ner i hålet? Eller behöver jag den där bromsblödar-tratten en del använder för att få oljan ned i hålet?

Bilagor

• IMG_0730.jpeg
    IMG_0730.jpeg
    469.4 KB · Besök: 65
  • IMG_0731.jpeg
    IMG_0731.jpeg
    490.1 KB · Besök: 57
  • IMG_0733.jpeg
    IMG_0733.jpeg
    545.1 KB · Besök: 42
  • IMG_0734.jpeg
    IMG_0734.jpeg
    479.5 KB · Besök: 49
  • IMG_0735.jpeg
    IMG_0735.jpeg
    491.7 KB · Besök: 67
  • IMG_0736.jpeg
    IMG_0736.jpeg
    511.4 KB · Besök: 108
  • IMG_0737.jpeg
    IMG_0737.jpeg
    516 KB · Besök: 63
  • IMG_0738.jpeg
    IMG_0738.jpeg
    557.5 KB · Besök: 99
Senast ändrad:
Ja. Jag har kört det i mina bromsar i... Ja, så länge jag kört shimano, måste väl bli 12 år vid det här laget. Varför köra shimano när man kan köra biltema, en no brainer ju.

12 år och flertalet uppsättningar shimano, även magura och clarks. Och shigura. Har ägt en av bromsuppsättningarna i 7 år utan problem. Allt med biltema. Kört CHF 11s på sistone iofs. Funkar det med.

Jag tror åtminstone att det här är skälet till att bromsen inte tar på bakhjulet. Det vill säga att den har blött en del olja.
Om den har läckt behöver läckan fixas, annars kommer den nyligen påfyllda oljan läcka ut igen. Kanske tätningarna i oket är kassa? Ser rätt nedsölat ut på bilderna i alla fall.

Gissar på att ett nytt ok och nya belägg, samt en rejäl avfettning av skivan, är medicinen. När du vet att grejerna är fräscha och i bra skick, då är det dags att fylla och lufta. Men innan dess är det ingen ide att göra något.

Ja. Jag har kört det i mina bromsar i... Ja, så länge jag kört shimano, måste väl bli 12 år vid det här laget. Varför köra shimano när man kan köra biltema, en no brainer ju.

12 år och flertalet uppsättningar shimano, även magura och clarks. Och shigura. Har ägt en av bromsuppsättningarna i 7 år utan problem. Allt med biltema. Kört CHF 11s på sistone iofs. Funkar det med.
Fint. Du har inte testat babyolja möjligtvis som någon nämnde i tråden längre upp?

Undrar även vad du använder för att hälla ned oljan i bromsarna? Använder du en sån där tratt då och var köpte du denna?

Om den har läckt behöver läckan fixas, annars kommer den nyligen påfyllda oljan läcka ut igen. Kanske tätningarna i oket är kassa? Ser rätt nedsölat ut på bilderna i alla fall.

Gissar på att ett nytt ok och nya belägg, samt en rejäl avfettning av skivan, är medicinen. När du vet att grejerna är fräscha och i bra skick, då är det dags att fylla och lufta. Men innan dess är det ingen ide att göra något.
Hmm vad är det som kallas för ok på såna här hydrauliska bromsar egentligen? Vet vad klossar är men inte ok.

Billigaste kanske är att bara köpa en helt ny broms?

Men hade ändå varit kul att testa påfyllnad och tätning av broms så att jag vet hur man gör det till en annan gång ?

Gammal tråd. Men undrar vilken olja jag ska köpa idag för att fylla på min hydrauliska broms som han gör i den här videon?

Går det bra med Biltemas LHM olja tro?

Bromsen ser ut som nedan. Utifrån bilderna kan man se att det är mineralolja som gäller. Jag tror att jag ska hälla ner oljan i det mittersta hålet där längst upp eller hur(?), på själva bromsstyret. Men behöver jag köpa en sån där bromsblödar-tratt tillsammans med LHM-olja från Biltema, för att kunna få oljan in i slangen?
Var köper jag i så fall en sådan?

Eller kan jag lika gärna använda baby-olja som någon här skrev? Och kan jag i så fall hälla direkt ner i hålet? Eller behöver jag den där bromsblödar-tratten en del använder för att få oljan ned i hålet?
Har haft ett par snarlika tektro bromsar som också smorde bromsklossarna. Köp ett bättre par bromsar!, det gjorde jag iaf och dem shimanobromsarna lever vidare än idag 7 år senare.

Har bytt belägg så där har jag bra grejer tror jag. När du skriver avfettning av skivan menar du själva metallskivan som snurrar med hjulet eller hur?

Tips på bra broms? Är det Shimano som är "da shit" när det gäller bromsar eller? :)
Gillar du att meck, lufta, byta korroderade ok, spruckna keramiska kolvar, tröghet i rejäl kyla, vandrande bitpunkt, svårmudulerad bromsverkan och recinbelägg man kan slita ut på en (iofs lång och blöt) dag så jo då har shimano grejorna för dig!

Jag har gjort mitt cykelstall fritt ifrån shimano hydralik och är en lyckligare och mer harmonisk människa när man slipper frustrationen av ha med eländet att göra. Hope ftw! Avid, Paul och TRP gör också bra prylar (oftast iaf).

Cyklar du aldrig i hård vinterkyla, aldrig sopsaltade vägar och har tur så kan säkert shimano duga, men jag tänker inte chansa fler gånger....

Ser ut att vara en fatbike så den högsta prestandan kanske inte är så viktig, då är dess mycket prisvärda och fungerar för att få stopp på hojen:https://www.bike-discount.de/en/shimano-br-mt200-disc-brake-set

Om du vill ha lite bättre och mer premium bromsar till ett bra pris så kanske:
https://www.bike-discount.de/en/magura-mt5-disc-brake-set (rea)
(rea)
Någon av dessa skulle fungera bra.

Gillar du att meck, lufta, byta korroderade ok, spruckna keramiska kolvar, tröghet i rejäl kyla, vandrande bitpunkt, svårmudulerad bromsverkan och recinbelägg man kan slita ut på en (iofs lång och blöt) dag så jo då har shimano grejorna för dig!

Jag har gjort mitt cykelstall fritt ifrån shimano hydralik och är en lyckligare och mer harmonisk människa när man slipper frustrationen av ha med eländet att göra. Hope ftw! Avid, Paul och TRP gör också bra prylar (oftast iaf).

Cyklar du aldrig i hård vinterkyla, aldrig sopsaltade vägar och har tur så kan säkert shimano duga, men jag tänker inte chansa fler gånger....
Vad har du för bromsar på din gulgröna Cube då?

Tillbaka
Topp