Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ska byta ut mina söndertorkade däck och skulle behöva hjälp. På fälgen sitter det ett
klistermärke, Crescent AA 6005 T6 och i fälgen ser det ut vara 559? intryckt.
Framdäcket 53-559 (26x1.95)
Bakdäcket 50-559 (26x1.90)
Om jag förstått rätt, 26 tum och sen 50mm och 53mm brett

Hur ska jag tänka när jag ska köpa nytt, måste dom ha exakt samma mått eller kan man köpa något annat?
Bredden kan du variera men diametern bör vara samma.

Ska byta ut mina söndertorkade däck och skulle behöva hjälp. På fälgen sitter det ett
klistermärke, Crescent AA 6005 T6 och i fälgen ser det ut vara 559? intryckt.
Framdäcket 53-559 (26x1.95)
Bakdäcket 50-559 (26x1.90)
Om jag förstått rätt, 26 tum och sen 50mm och 53mm brett

Hur ska jag tänka när jag ska köpa nytt, måste dom ha exakt samma mått eller kan man köpa något annat?
Du kan köpa vad som helst som har dimensionen 559 (eller 26 tum) vilket är hjulstorleken. Du lär utan bekymmer kunna gå uppåt 55 mm i bredd (du har idag 50/53 mm breda däck), och nedåt går det "hur långt som helst". Din nuvarande storlek borde betyda 90-tals-mtb eller något i den stilen, och då skulle jag inte köpa mindre än typ 42 i bredd.

Mönster väljer du efter tänkt användningsområde. Köp inte för billiga däck - de ä är stötiga och dåliga allt som oftast.

Det pratas endel om driftsäkerheten på styrändsreglage. Om man vill ha vajrar och hölje av god kvalité för att minimera möjligt spel i dragningen, vad rekommenderas?
Jag har aldrig haft besvär med vanlig Shimano-grejer. Finns kanske något billigt som är dåligt, men "vanliga" Shimanogrejer har aldrig svikit mig.

Desto viktigare är att du ser till att få höljena kapade rakt och snyggt och att allt är "bottnat". Att vajern töjer sig är förmodligen försumbart, men att sneda och fula höljen komprimeras i ändhylsorna desto vanligare.

Det pratas endel om driftsäkerheten på styrändsreglage. Om man vill ha vajrar och hölje av god kvalité för att minimera möjligt spel i dragningen, vad rekommenderas?
Jag har aldrig haft besvär med vanlig Shimano-grejer. Finns kanske något billigt som är dåligt, men "vanliga" Shimanogrejer har aldrig svikit mig.
+1
Men ändå; @Skruff: Har du klicklägen i dina styrändsreglage kan det vara en märkbar förbättring med helkapslade lågfriktionsvajrar + höljen
Jag är en nöjd användare av
Jagwire Elite Sealed, som säljs här för 36,75 €
Även om det är en hel del mer än för de "vanliga" Shimanogrejerna kan det förutom de bättre växlingarna även bli billigare i längden pga den längre livslängden

Desto viktigare är att du ser till att få höljena kapade rakt och snyggt och att allt är "bottnat".
+1
@Skruff:
Jag vet inte vad du har för verktyg, eller mekvana, men för att montera vajrar + höljen behövs förutom insexnycklar en bra vajerklippare
Biltema säljer en som är riktigt bra
1

129 SEK https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/saxar/specialsaxar/vajerklippare-2000022429
(Den säljs även under andra namn för MKT högre pris)

För bästa växling är det viktigt att växelvajerhöljet blir bra kapat, som till höger i bilden bör det se ut
cable-cuts.gif

Spara de gamla vajerhöljena och använd som mall när du kapar de nya.

För att hindra att änden på den avklippta vajern fransar upp sig kan du droppa lite snabblim/superlim på änden
Även superlim säljs billigt i lagom förpackning på Biltema
24,90 SEK https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/superlim-2000035422

Mer om installation av vajrar + höljen hittar du här
Där har jag även tagit bilden ovan ifrån, kolla runt på sajten det finns mkt läsvärt hos Sheldon

Kolla även här: https://www.parktool.com/blog/repair-help

Att vajern töjer sig är förmodligen försumbart, men att sneda och fula höljen komprimeras i ändhylsorna desto vanligare.
+1
Kraften är alldeles för låg för att nå över sträckgränsen för en stålvajer

Bredden kan du variera men diametern bör vara samma.
Du kan köpa vad som helst som har dimensionen 559 (eller 26 tum) vilket är hjulstorleken. Du lär utan bekymmer kunna gå uppåt 55 mm i bredd (du har idag 50/53 mm breda däck), och nedåt går det "hur långt som helst". Din nuvarande storlek borde betyda 90-tals-mtb eller något i den stilen, och då skulle jag inte köpa mindre än typ 42 i bredd.

Mönster väljer du efter tänkt användningsområde. Köp inte för billiga däck - de ä är stötiga och dåliga allt som oftast.
Tusen tack för hjälpen! Du har helt rätt, en Crescent mtb köpt 95/96.

Jag har kört med shimanos bättre, belaggda varjar och sp41 höljen. Det har fungerat utmärkt. Finns säkert bättre, men det fungerar som sagt utmärkt. Var noggrann med installationen, trist att offra en styrlinda för att man var slarvig med vajerhöljen. Lägg möda på att få så snälla böjar som möjligt då det påverkar upplevelsen i stor grad.

Nytt däck ca: 20mil. Byta ut?

[e] Dumt att chansa, det blev nytt däck.

Bilagor

• C3F9B45B-35A1-4A13-8B75-3FAAB8AFD31C.jpeg
    C3F9B45B-35A1-4A13-8B75-3FAAB8AFD31C.jpeg
    529.1 KB · Besök: 95
Senast ändrad:
Finns det någon "enkel" metod som faktiskt fungerar för att justera koppkona-lager i hjul? Ibland lyckas jag på första försöket, ibland (som idag) tar det måånga försök och jag hinner börja tro att lagret är för slitet innan det helt plötsligt bara blir bra. Jag tror att mitt problem är att det bara krävs en liten liten vridning för att det ska bli lite fel och att jag råkar orsaka den i samband med när jag ska dra fast låstmuttern (givetvis håller jag fast konan så gott jag kan).

Finns det någon "enkel" metod som faktiskt fungerar för att justera koppkona-lager i hjul? Ibland lyckas jag på första försöket, ibland (som idag) tar det måånga försök och jag hinner börja tro att lagret är för slitet innan det helt plötsligt bara blir bra. Jag tror att mitt problem är att det bara krävs en liten liten vridning för att det ska bli lite fel och att jag råkar orsaka den i samband med när jag ska dra fast låstmuttern (givetvis håller jag fast konan så gott jag kan).
Parktool metoden med hjulet spänt utanpå ramen?

Maskinlagerhjul i julklapp?

Finns det någon "enkel" metod som faktiskt fungerar för att justera koppkona-lager i hjul?
Ja
Parktool metoden med hjulet spänt utanpå ramen?
+1
Jag tycker att det går både snabbt och är enkelt om man följer beskrivningen på Parktools hemsida, där de på ett enkelt sätt visar hur man enkelt justerar lagerspelet

Sätt fast hjulet på 'utsidan' av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
hubadj_setup.jpg

Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Hela artikeln: Hub Overhaul and Adjustment: Cup and Cone Style

brukar dra konan i botten, sedan backa ett fjärdedels varv, och låsa inte hårdare än att konan plus låsmuttern går att röra på axeln. sedan försiktigt in tills glappet nästan är borta, slutlåsa.

ett visst glapp är mindre skadligt än att lagret är för hårt draget. när man monterar i gaffeln tenderar glappet att marginellt minska.

tricket att montera bredvid gaffeln som på håkans bild är bra, men man lär sig snart klara sig utan.

Går ju även att justera med hjulet i ramen. På en gammal mtb med qr på bakhjulet och med titanaxel, var axeln så mjuk att den trycktes ihop en bra bit när hjulet spändes fast. Lösningen var att justera lagerspänningen med hjulet fastspänt i ramen. Kanske kan vara lite problem beroende på utformningen av gaffeländarna.

Nyss hade alla mina hjul maskinlager, men helt plötsligt finns där några med kopp-kona...

Jag blev nyfiken och drog isär och satte ihop några till. Är de i perfekt skick verkar jag lyckas direkt. Lite småslitna lager är besvärligare (för slitna kan vara omöjliga förstås). Märkte att det går smidigare om jag rycker och drar lite i axeln efter att ha grovjusterat konan. Ibland sätter sig lagret lite då och så behövs ytterligare en justering innan man låser med muttern.

Jag har lite koll på en gammal 2x7 Speed racer som ska användas som till att "pendla" (4x2 km genom stad) samt som vardagscykel. Grejen är att den här downtube shifters (vet inte vad de heter på svenska) och jag vill gärna ha ett annat system - just nu står det mellan STI eller singlespeed. Är lite tveksam omkring singlespeed då vi har en hel del backar och därför utforskar jag brifters nu. Än så længe ser det ut som om jag har följande alternativ:

Shimano Tourney 2x7: Fördelen är att resten också blir Shimano så det borde vara lätt att ordna. Dock verkar folk på nätet vara enige om att Tourney är skräp. Jag har inte tänkt mig att resten ska vara Tourney delar så därför kanske det är ok.

Microshift 1/2x7: Ser bra ut men svårt att få tag på.

Sensah 2x7: Kina-grupp som iofs. får ganska bra recensioner. Problemet är att de flesta recensioner går på 10 eller 11 växlar som verkar vara en annan modell.

Har jag missat något? Som utgångspunkt vill jag inte konvertera till 8 växlar men har ju inte köpt en cykel än... ?

Konverter till 8-delat (och kunna köra claris), byta till bar-end shifters eller behålla det du har.

Jag hade nog behållt ramväxlarna.

Som Bengt-re säger, jag hade behållt ramväxlarna. Det är är lätt att vänja sig vid.
Eller nej, jag hade kört fixed gear. Men om jag inte vore knäpp så...

Hur underhåller/renoverar man sin kassett? Hjälp mig till rätt tråd för jag gissar att det finns besvarat redan men just nu fungerar inte sök-funktionen för mig.

Hur underhåller/renoverar man sin kassett? Hjälp mig till rätt tråd för jag gissar att det finns besvarat redan men just nu fungerar inte sök-funktionen för mig.

Jag hade tänkt att korta av bromsslangen till frambromsen och har då läst att man bör köpa en ny oliv (och stift?) men behöver jag även verktyget (ShimanoTL-BH61 brake hose clamp) för att hålla fast slangen när jag slår in stiftet eller fungerar det om man håller i slangen (den känns ju rätt styv)?

Senast ändrad:
Jag hade tänkt att korta av bromsslangen till frambromsen och har då läst att man bör köpa en ny oliv (och stift?) men behöver jag även verktyget (ShimanoTL-BH61 brake hose clamp) för att hålla fast slangen när jag slår in stiftet eller fungerar det om man håller i slangen (den känns ju rätt styv)?

Om man är försiktig kan man göra det med tång, men det är mer av en nödlösning. Rätt verktyg underlättar avsevärt. Det är ganska trögt att få i den sista biten.

Enklaste lösningen är att aldrig tvätta cyklen. Kan ut erfarenhet säga att det funkar.
Jag tvättar väldigt sällan min heller, men har aldrig lyckats förstöra bromsbelägg vid tvätt.
Rengjorde kedjan idag, kan ha ställt till det.

Får börja ta ur beläggen vid tvätt
Du ska nog snarare ta av kedjan i så fall eftersom nästan inget på cykeln mår bra av kallavfettning. Massa lager runt kassetten t ex.

Jag har tittat runt lite på nya lvg cyklar, men vad är det som har hänt med utväxlingen på racercyklarna.
Jag har inte cyklat på åratal men börjat lite i år igen, men när man köpte en cykel för ca. 10 -15 år sen så satt det kassetter med 11-25 på nya cyklar.

Men nu till mina funderingar, varför säljs nästan alla nya med typ 11-32 kassetter, är det nåt restlager som ska tömmas? Vilka vill ha så glest spann mellan växlarna i Sverige.
Kan nån förklara, jag har tänkt på det här i dagar nu.
Sen har jag läst här att mina 23 mm. däck tydligen är rena hedenhös. ?

Jag har tittat runt lite på nya lvg cyklar, men vad är det som har hänt med utväxlingen på racercyklarna.
Jag har inte cyklat på åratal men börjat lite i år igen, men när man köpte en cykel för ca. 10 -15 år sen så satt det kassetter med 11-25 på nya cyklar.

Men nu till mina funderingar, varför säljs nästan alla nya med typ 11-32 kassetter, är det nåt restlager som ska tömmas? Vilka vill ha så glest spann mellan växlarna i Sverige.
Tja, jag har 12-25 på 34/50 på en cykel, 11-28 på 34/50 på randocykeln och 11-30 på singel 42T på critracern. Men jo, många nya cyklar verkar säljas med begsväxlar idag - antar att orsaken är att de då kan nasa exakt samma cykel i hela europa - även i bergiga länder. Går ju byta till något rimligare, men tyvärr känns kassetter som börjar på 12 bli ovanligare, men går cykla ändå!

23mm är lite over the top. 25 eller 28 är det nya normala och folk som visa sig modärna och progressiva kör gärna jettebrett. Det nås väl någon sorts jämnvikt förr eller senare. .

SmartSelect_20220614-190246_Chrome.jpg

Antar att 11-32 är 11-delat? Då tror jag att tillverkaren alla har bestämt sig att 11-32 eller 11-30 är perfekta kompromissen mellan tätsegat till platten och bergsväxlar. 11-32 från Shimano saknar 15t drev som ger mycket för stor steg, tycker jag. Men då vill jag också har en 16t drev.

Som Bengt skriver är 23 mm för smala. 25 eller 28 mm ger mycket mer komfort och rullar inte sämre.

10 delat på 11 delad shimano lvg-body. Skall man ha 2.85mm spacer? Var av uppfattningen att det räckte med 1.85 till 10 delat och 11-delad "MTB"-kassett.

Det är nog så att tillverkarna äntligen har kommit underfund med att inte alla cyklister har ben som Pantani utan att det är bättre att behålla en kundkrets med mer normala förmågor än en mängd avhoppare som inte återkommer som kunder ;-)
Sedan har det bevisats gång på gång att det inte går snabbare med smala hårda däck utan att det går minst lika fort med bredare och mjukare och mer komfortabla.

Tillbaka
Topp