Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Hej Miyatavänner!
Har skaffat mig ett objekt jag mest troligt inte kommer hinna med. En Skyrunner i strl liten. Hade tänkt att bygga monstercross av den men inser att jag hinner inte och har inte plats…
Är Skyrunner en av de ”finare” modellerna? Ser ut att vara XT rakt av. Framhjulet glappar och alla vajrar/höljen är slut. Klarlacksläpp finns på överröret i övrigt helt okay. Loggorna ser bra ut.
Vad kan man få för en sådan?
Visa bilaga 578074
Den var toppmodell när det begav sig 1994. Tyvärr offer för den starka Yenen så det sparades här och var. Carbon i huvudtriangel, alu i bakgaffel och stålgaffel.
Komponentvalet blev En blandning mellan Deore XT och STX. Ukai fälgar med STX nav, STX canti och Deore XT växlar och reglage. Sugino Impel vevpartiet gör inte bort sig men XT hade varit så snyggt. Tioga styrlager och styrstam, Ahead hade ju precis kommit och det hade den såklart. Svårt med priset 2500-3000 som mest i det skicket?
Lycka till!
4BB760BE-D6E3-4E39-A9F3-0E837A3D2E94.jpeg

Visa din Miyata!
Jag var så säker på att min QuickCross behövde 1 1/8 tums styrstam. Tog ändå ur och mätte och lo and behold, nog var det en alldeles vanlig entummare!

Bakgrunden var att jag började tröttna på den något tjocka och klumpiga adaptern jag kör med, så nu öppnas alla möjligheter upp för uppsnyggning.

Svart quillstam alltså. Jag har tittat mina vanliga vattenhål men inte hittat så mycket spännande, så frågan till allmänheten lyder: vad har ni för tips på prisvärda (läs: inte Nitto et al) stammar? Ganska aggro ska de va, minusvinkel, för den rätta looken.

Edit: Antar att Anders på Veloform har, men han kommer la övertyga mig om att jag ska ha en silvrig så jag vågar inte ringa och fråga ?

Visa din Miyata!
Jag var så säker på att min QuickCross behövde 1 1/8 tums styrstam. Tog ändå ur och mätte och lo and behold, nog var det en alldeles vanlig entummare!

Bakgrunden var att jag började tröttna på den något tjocka och klumpiga adaptern jag kör med, så nu öppnas alla möjligheter upp för uppsnyggning.

Svart quillstam alltså. Jag har tittat mina vanliga vattenhål men inte hittat så mycket spännande, så frågan till allmänheten lyder: vad har ni för tips på prisvärda (läs: inte Nitto et al) stammar? Ganska aggro ska de va, minusvinkel, för den rätta looken.

Edit: Antar att Anders på Veloform har, men han kommer la övertyga mig om att jag ska ha en silvrig så jag vågar inte ringa och fråga ?
Jag har väl några stammar då såklart. Dock silvriga.. ?

Visa din Miyata!

Dia Compe har någon modell i svart, men är väl inte så jäkla billig egentligen. Nitto har ju sin Young som inte kostar så jättemycket, men i silver då.

Visa din Miyata!
Gör en LWB goes BWL, dvs. ta en fint silverblank stam, matta ned den något med fin smärgelduk och spreja den svart.

Fast facit, eftersom konformitet är trådens credo, är förstås silvrigt.
Det jäkliga är att sprejfärgen rivs av så fort man sätter stammen på plats i gaffelröret?

Visa din Miyata!
Det jäkliga är att sprejfärgen rivs av så fort man sätter stammen på plats i gaffelröret?
Då gör man en LWB, lägg stammen i kembad så att färgen lossnar och polera upp den igen. Det är som T.S. Eliot sa, ”We shall not cease from exploration. And the end of all our exploring. Will be to arrive where we started. And know the place for the first time.”.

Visa din Miyata!

Kolla i någon av vintage facebookgrupperna för stålcyklar eller på forumet. Finns en del ute i stugorna.

Satan vad snygg. Den hugger man gärna till en viss icke-miyata-ram man bytt till sig om inte slice är sugen. Bara för den är så snygg då. #tigger_ohejdat

Visa din Miyata!
Är det den som kom från mig från början? Vi kan väl konstatera att oavsett var den hamnar så är det en välgärning sett till vad den kommer ifrån...
Det kan det vara faktiskt! ?

Jag har iofs samlat på mig en del quillstammar…

Oaktat ursprung är den nu polerad och infettad.

Visa din Miyata!
?
Äh va fan. Jag är en lättpåverkad herre, i flera avseenden. Jag tar gärna emot den. Får se till att hitta mig ett lite bredare silvrigt rajserstyre också då som matchar.

Vad önskas i utbyte?
Dessvärre är lite bredare + silvriga + rajserstyren + 25,4 mm en av cykelmatematikens gåtor som svårligen låter sig lösas. Flera stora starka män och kvinnor har tvingats ned i 26,0 eller rentav 31,8 mm-tillvaro på grund av detta. Och politikerna käbblar om elpriser och Natomedlemskap istället för att tjäna sina väljare. Skam.

Jag har för mig att jag bara för någon vecka sedan så en ny Nitto-modell med rajs och 25,4 mm klämma. Googla loss och se om det stämmer eller om det bara var önsketänkande.

Ps. Avsaknaden av breda tunnisar kan förstås ha att göra med att 25,4 mm är klenare än både 26 och 31,8 mm och att ett brett och klent styre skulle gynna tandläkarkåren på ett otillbörligt sätt. Men ändå!

Visa din Miyata!
Dessvärre är lite bredare + silvriga + rajserstyren + 25,4 mm en av cykelmatematikens gåtor som svårligen låter sig lösas. Flera stora starka män och kvinnor har tvingats ned i 26,0 eller rentav 31,8 mm-tillvaro på grund av detta. Och politikerna käbblar om elpriser och Natomedlemskap istället för att tjäna sina väljare. Skam.

Jag har för mig att jag bara för någon vecka sedan så en ny Nitto-modell med rajs och 25,4 mm klämma. Googla loss och se om det stämmer eller om det bara var önsketänkande.

Ps. Avsaknaden av breda tunnisar kan förstås ha att göra med att 25,4 mm är klenare än både 26 och 31,8 mm och att ett brett och klent styre skulle gynna tandläkarkåren på ett otillbörligt sätt. Men ändå!
Ja vad är väl världsfred i jämförelse med ett Nittostyre?!

Silvrig rajser verkar åtminstone något lättare att hitta än svart quillstam. Det finns till och med rejält breda över 700 mm! Tyckte jag såg något i disclaimern om att extra tandförsäkring ingick?
Detta ska nog gå att lösa.

Antar att det numera är smärtsamt tydligt att undertecknad har tid att unternetcykla men någon IRL-cykling eller ens montering av köpta delar hittas det ingen tid till. Bra-att-ha-lådan fylls snabbare än man hinner säga Arigato gozaimasu. Får väl börja på nästa grstisbygge snart…

Visa din Miyata!
Nitto gjorde ju ett tillsammans med Crust, men de valde såklart att ha 26.0mm..

Kan lägga till att om du menade breda så har de även towel rack på 66cm, med samma 26.0-fattning.

Visa din Miyata!
Nitto gjorde ju ett tillsammans med Crust, men de valde såklart att ha 26.0mm..

Kan lägga till att om du menade breda så har de även towel rack på 66cm, med samma 26.0-fattning.

Jag tänkte mig inte bock utan rakt med lite rajs. Rajser kan så klart misstolkas, riser alltså och inte racer ?.

66 brett med bock, jösses va brett. Vad har man ett sånt till?

Visa din Miyata!
Okej, jag börjar fatta grejen med rostfria nu.
15D8E4F3-E893-4C71-B08B-1670CFD120B7.jpeg

Testade även den tänkta styrkombon på Beatern och det ser ärligt talat förjävligt ut. Styret är nog inte fel men stammen, ojoj den stammen.
5F02BA8D-C3FA-4B9F-A005-7E29E21881BC.jpeg

Det får bli Quickcrossens styrkombo istället, iallafall tillsvidare.

Visa din Miyata!
Den var toppmodell när det begav sig 1994. Tyvärr offer för den starka Yenen så det sparades här och var. Carbon i huvudtriangel, alu i bakgaffel och stålgaffel.
Komponentvalet blev En blandning mellan Deore XT och STX. Ukai fälgar med STX nav, STX canti och Deore XT växlar och reglage. Sugino Impel vevpartiet gör inte bort sig men XT hade varit så snyggt. Tioga styrlager och styrstam, Ahead hade ju precis kommit och det hade den såklart. Svårt med priset 2500-3000 som mest i det skicket?
Lycka till!
Visa bilaga 578181
Stort tack för din input!
Känns som jag får klura lite på hur jag skall göra. Kanske magasinera den trots allt... ;)

Visa din Miyata!
Har börjat pilla lite på Alfrexen i väntan på de sista delarna och det finns ju en del att stå i om man vill konkurrera med er putspropagandister. Spontan tanke är att det kanske är dags att byta styrlager. Bör man gå på lösa kulor eller köpa en sån där ring? Får kulorna till 4 mm, vilket borde motsvara 5/32?

Sen en fråga om vevlagret. Det är ju täckt med en massa läskigt, svart gummi som sitter så in i bomben. Kan jag bara vålda bort det med ett vasst föremål och sen använda en vanlig avdragare för fyrkant, eller kräver det något specialverktyg?

Bilagor

• IMG_20220831_105835.jpg
    IMG_20220831_105835.jpg
    199.9 KB · Besök: 41
  • IMG_20220831_104530.jpg
    IMG_20220831_104530.jpg
    156.7 KB · Besök: 42
Visa din Miyata!
Har börjat pilla lite på Alfrexen i väntan på de sista delarna och det finns ju en del att stå i om man vill konkurrera med er putspropagandister. Spontan tanke är att det kanske är dags att byta styrlager. Bör man gå på lösa kulor eller köpa en sån där ring? Får kulorna till 4 mm, vilket borde motsvara 5/32?

Sen en fråga om vevlagret. Det är ju täckt med en massa läskigt, svart gummi som sitter så in i bomben. Kan jag bara vålda bort det med ett vasst föremål och sen använda en vanlig avdragare för fyrkant, eller kräver det något specialverktyg?
Inte alls säkert att du behöver byta styrlager. Börja med att göra rent ordentligt och kolla kullor och lagerbanor så att det inte är några gropar. Jag använder våtservetter för rengöring och en tandborste för att få bort fett och skit som sitter mellan kulorna i kulhållaren.

Visa din Miyata!
Inte alls säkert att du behöver byta styrlager. Börja med att göra rent ordentligt och kolla kullor och lagerbanor så att det inte är några gropar. Jag använder våtservetter för rengöring och en tandborste för att få bort fett och skit som sitter mellan kulorna i kulhållaren.
Håller med Peth, ibland är styrlagren bra men väldigt skitiga. Lägg allt i lacknafta, borsta med liten stålborste på lagerytorna och med tandborste i kulhållaren. För att få den riktigt ren behöver du nästan säkert blåsa ur den med tryckluft. Sitter mer smuts än man tror. Fetta sedan in och återmontera.

Visa din Miyata!
Står det nåt om Thomson 40 på sidan? Ser ut som att det är ett inpressat lager på bilden...ett sånt är bara att knacka ut, finns sen inte alltför många alternativ för ett nytt. Om det är BSA så bör du helst ha rätt verktyg för att minimera risken att plastaskiten går sönder...om du vill veta hur jag på empirisk väg tog reda på detta står det mer in min egen byggtråd, inklusive det nödvändiga specialverktyget lödkolven:

Visa din Miyata!
Står det nåt om Thomson 40 på sidan? Ser ut som att det är ett inpressat lager på bilden...ett sånt är bara att knacka ut, finns sen inte alltför många alternativ för ett nytt. Om det är BSA så bör du helst ha rätt verktyg för att minimera risken att plastaskiten går sönder...om du vill veta hur jag på empirisk väg tog reda på detta står det mer in min egen byggtråd, inklusive det nödvändiga specialverktyget lödkolven:

Tack! Har följt din tråd med spänning, men just denna vevlagerkamp hade jag missat. Ska ge mig på den ikväll, förhoppningsvis ger den med sig utan att eventuella totalhavererar. Los geht's

Visa din Miyata!
?
Äh va fan. Jag är en lättpåverkad herre, i flera avseenden. Jag tar gärna emot den. Får se till att hitta mig ett lite bredare silvrigt rajserstyre också då som matchar.

Vad önskas i utbyte?
Fortfarande aktuellt? Tror att jag kan ha ett silvrigt riserstyre som matchar stammen.

Och i s f, har du en 1 1/8"-stam till nya PathRunnern månne? Originalet tappade förkromningen fläckvis och är bortom räddning.

Visa din Miyata!

haha
Fortfarande aktuellt? Tror att jag kan ha ett silvrigt riserstyre som matchar stammen.

Och i s f, har du en 1 1/8"-stam till nya PathRunnern månne? Originalet tappade förkromningen fläckvis och är bortom räddning.
Jag kan täcka för stammen! Har en svart GT eller silvrig någothalvcoolt! Båda med faceplace och 1 1/8” om jag kommer ihåg rätt! Kan skicka bilder ikväll! ✌️
Jag har också en svart styrstam för 1” , Saeke eller va de heter, sånna som mr @LWB gjort så sjyssta!

Visa din Miyata!

Mycket aktuellt! Tittar gärna på det styret också om du kan knäppa en bild.
Den enda 1 1/8-stammen jag har är ovan nämnda eh snygga modell. Du får den gärna, men det känns inte som något rättvist byte.

Visa din Miyata!
Okej, jag börjar fatta grejen med rostfria nu.
Visa bilaga 578250

Testade även den tänkta styrkombon på Beatern och det ser ärligt talat förjävligt ut. Styret är nog inte fel men stammen, ojoj den stammen.
Visa bilaga 578251

Det får bli Quickcrossens styrkombo istället, iallafall tillsvidare.

Skulle det där gå att trä på en quill-stam? Frågar åt en kompis...

Visa din Miyata!
Nu börjar det hända grejor.

Väntat främst på drev och pedaler så kedja kan sättas dit.
Frambromsen ska dit
Andra handtag
Och framförallt mina älskade DTH som är på väg från Tyskland.
Sen så tror jag att jag kör på 1X7 med befintliga hjul om inget bra hjulset dyker upp för bra penning.
Och så klart nya dekaler från velocals när de behagar dyka upp om några veckor.

Hade varit trevligt med ett front rack med. Någon som har ett bra förslag eller något liggande?

Ska bli otroligt skoj att faktiskt få provvcyklas med. Har ju aldrig haft den rullandes

Lägger in en förebild med för att faktiskt se hur långt man kommit

Bilagor

• 20220831_195629.jpg
    20220831_195629.jpg
    1 MB · Besök: 64
  • 20220831_195636.jpg
    20220831_195636.jpg
    1.1 MB · Besök: 67
  • 20220831_195646.jpg
    20220831_195646.jpg
    987.9 KB · Besök: 68
  • 20220831_195639.jpg