Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Prata med Polar Sverige. Lär inte ha lösa spännen , men nya remmar.Var får jag tag på ett spänne till en polarklockas rem? Inte på Emporia verkar det som. Nåt man kan skicka efter kanske?
Vet i fan om remmen går att byta. Jag ska maila dem.Prata med Polar Sverige. Lär inte ha lösa spännen , men nya remmar.
Frihjulet som jäklas.Om vevarmarna börjar snurra när jag leder cykeln, är det hjullagren som är dåliga då?
Det blir någon slags friktion i frihjulskroppen som får vevarmarna att rotera. Om släpper lite på hur hårt hjulaxeln sitter så försvinner fenomenet. Jag har gjort rent innanför frihjulskroppen och på andra sidan. Det var mycket jox där och blev litet bättre men fenomenet är fortfarande kvar.
Om konstruktionen är lika dt swiss så kan du ha komprimerat distansen mellan bodyn och navet.Om vevarmarna börjar snurra när jag leder cykeln, är det hjullagren som är dåliga då?
Det blir någon slags friktion i frihjulskroppen som får vevarmarna att rotera. Om släpper lite på hur hårt hjulaxeln sitter så försvinner fenomenet. Jag har gjort rent innanför frihjulskroppen och på andra sidan. Det var mycket jox där och blev litet bättre men fenomenet är fortfarande kvar.
Japp, det är DT swiss jag har faktiskt. Och jag har tidigare skruvat åt axeln (för?) hårt.Om konstruktionen är lika dt swiss så kan du ha komprimerat distansen mellan bodyn och navet.
OEM ska det visst varaVarför är det vit text på vissa Maxxis-däck och gul text på andra?
Varför är det vit text på vissa Maxxis-däck och gul text på andra?
Jepp, skulle förklara problemet.Japp, det är DT swiss jag har faktiskt. Och jag har tidigare skruvat åt axeln (för?) hårt.
låter som jag ska börja felsöka den där distansen.
Tack för bra tips!
är det 8:an "spacer" som kan klämts ihop?
Du sparar väl in på drivlinan då alla växlingar sitter som ett skott i krysset?Det här med tådlösa växlar har jag inte ägnat en sekund åt att sätta mig in i, men sparar man vikt med dom? Man slipper ju vajern, men den besparingen kanske äts upp av batterierna? Å vi snackar MTB här, singelklinga, sitter Eagle GX på idag…
Du sparar väl in på drivlinan då alla växlingar sitter som ett skott i krysset?
Om du är lika rik som jag skickar du in klockan på service. Gjorde jag, och fick ny boett, helt rengjorda knappar mm och annat lull-lull. Det finns en servicelänk på Polars hemsida.Var får jag tag på ett spänne till en polarklockas rem? Inte på Emporia verkar det som. Nåt man kan skicka efter kanske?
Det är en m400 köpt på rea för ett antal år sen. Så vet inte men ska kolla på detOm du är lika rik som jag skickar du in klockan på service. Gjorde jag, och fick ny boett, helt rengjorda knappar mm och annat lull-lull. Det finns en servicelänk på Polars hemsida.
Nu har jag inte centerlock själv men den där togs väl fram när thrueaxle blev ”standard ” och det behövdes mer plats i centrum….6 bolt > Centerlock adapter
Kan man använda vanlig centerlock låsring eller är det speciell låsring för 6 bult konverteraren?
Alltså den yttre ringen om det går att använda valfri :) Eftersom jag redan har flera dura ace ringar som är både lättare, snyggare och enklare att använda
Då är frågan om det går att köpa de inre ringen löst hmm
Visa bilaga 581336
Visa bilaga 581338
6 bolt > Centerlock adapter
Kan man använda vanlig centerlock låsring eller är det speciell låsring för 6 bult konverteraren?
Alltså den yttre ringen om det går att använda valfri :) Eftersom jag redan har flera dura ace ringar som är både lättare, snyggare och enklare att använda
Då är frågan om det går att köpa de inre ringen löst hmm
Visa bilaga 581336
Visa bilaga 581338
Låter som ett standardfall av böjt växelöra, rikta de så ska du se att de blir rätt.Jag är hyfsat ny på seriösare cykel och har ett helvete men växelinställning, to be frank. Just nu har jag cykeln på trainer, och när jag fått till att några växlar går bra skrapar och låter andra åt helvete.
Jag har följt tutorials till vansinne, men jag verkar aldrig hitta till ett läge där samtliga växlar går smooth.
Finns det några hemliga tips att ta till? Saker man inte tänker att man behöver ta hänsyn till? Sekter att gå med i?
Jag kör 2x10 Shimano 105. Tiodelad (jag önskar att det var så lätt som att jag tagit fel kassett) Shimanokassett på trainern.
Nu har jag inte centerlock själv men den där togs väl fram när thrueaxle blev ”standard ” och det behövdes mer plats i centrum….
Så du fick ett ickesvar men prova om axeln går igenom , så kanske det funkar…
Beror på vad du har för hjul/nav…
Vanligast är nog låsringen nederst. - om du har 12 mm TA.
Med 15 är det den större låsringen som greppas på utsidan. Den vet jag att Fulcrum använder även för 12 mm TA.
Så du får väl helt enkelt prova?
Har man 15 mm fram sätter man ju den låsringen även bak för att slippa ha olika på cykeln.Beror på vad du har för hjul/nav…
Vanligast är nog låsringen nederst. - om du har 12 mm TA.
Med 15 är det den större låsringen som greppas på utsidan. Den vet jag att Fulcrum använder även för 12 mm TA.
Så du får väl helt enkelt prova?
Har man 15 mm fram sätter man ju den låsringen även bak för att slippa ha olika på cykeln.
Men båda bör funka med adaptern, varför man nu aktivt skulle välja att köra en sådan istället för rätt skiva om man nu inte har skivor och får adaptern gratis.
Förlåt. Jag skyller på att jag inte är ingenjör.Gör det nu inte enkelt!
Vikten ;) Centerlock är tungt! Mina Dura ace skivor väger 119g, Now8 med centerlock adapter väger 89g. Finns även 66g skivor (160mm) och Bikeahead adapter 19g = 85 gram hahaha Men det är klart, de har så liten bromsyta att de käkar fler bromsbelägg iställetHar man 15 mm fram sätter man ju den låsringen även bak för att slippa ha olika på cykeln.
Men båda bör funka med adaptern, varför man nu aktivt skulle välja att köra en sådan istället för rätt skiva om man nu inte har skivor och får adaptern gratis.
Jag kanske är skadad som cyklar stig i stora berg där bromsverkan och värmetålighet är värt lite vikt. Det får man spara nån annanstans om det är viktigt.Vikten ;) Centerlock är tungt! Mina Dura ace skivor väger 119g, Now8 med centerlock adapter väger 89g. Finns även 66g skivor (160mm) och Bikeahead adapter 19g = 85 gram hahaha Men det är klart, de har så liten bromsyta att de käkar fler bromsbelägg istället
https://www.gussetcomponents.com/shop/frames-protection/cable-silencer/ Vart fasen hittar man sånt här i Sverige? Kollat Ahlsell, swedol, slangservice, maskin och verktyg etc efter något liknande typ Armaflex..
Någon som har någon idé? Ska regna i helgen så vore fint att pyssla med hojen.
Visa bilaga 581520
Valfri leksaksaffär, alternativt t.ex bike24 (https://www.bike24.com/p2490161.html)https://www.gussetcomponents.com/shop/frames-protection/cable-silencer/ Vart fasen hittar man sånt här i Sverige? Kollat Ahlsell, swedol, slangservice, maskin och verktyg etc efter något liknande typ Armaflex..
Visa bilaga 581520
Denna är lättare https://www.bike24.com/p2459242.htm...serToken=963cbe37-d55b-4ef3-a1d0-af9f11c6a8a2Valfri leksaksaffär, alternativt t.ex bike24 (https://www.bike24.com/p2490161.html)
Kuntze i Västberga har kanske.https://www.gussetcomponents.com/shop/frames-protection/cable-silencer/ Vart fasen hittar man sånt här i Sverige? Kollat Ahlsell, swedol, slangservice, maskin och verktyg etc efter något liknande typ Armaflex..
Visa bilaga 581520
Det här hjälper dig nog inte alls, men goda är de?https://www.gussetcomponents.com/shop/frames-protection/cable-silencer/ Vart fasen hittar man sånt här i Sverige? Kollat Ahlsell, swedol, slangservice, maskin och verktyg etc efter något liknande typ Armaflex..
Visa bilaga 581520
Däcken måste vara 29" som är det samma som 622. 57 i ditt exempel anger bredden . Finns 35mm däck mm.Behöver köpa nya dubbdäck till min gravel och insett att mina Schwalbe däck med dimensioner: 57-622 (29 x 2.25) inte kommer passa….
Min gravel är 29-tum , måste däcken då vara 29-tum med storleken : 57-622? Eller hur ska jag tänka nu när jag ska köpa nya dubbdäck?
Tacksam !
Jag tycker själv inte att de 'rulla-upp' sadelväskorna jag har är jobbiga att plocka i och ur saker från men jag gissar att en carradice är ännu enklareFinns det en sadelväska modell större som går att öppna på ett (relativt) praktiskt sätt medans den sitter kvar på sadeln?
Tack !! ??Däcken måste vara 29" som är det samma som 622. 57 i ditt exempel anger bredden . Finns 35mm däck mm.
Hur hårt vågar man pumpa vid försök att få däck att poppa? Max angivet däcktryck är ju med belastning från cyklist, så antar att man utan problem kan pumpa en bit över det tillfälligt…?
WTB Riddler SG2 700Cx37 på hookless tubelessfälg, dock med slang i för närvarande. Har smort med vatten och lite diskmedel men verkar inte räcka. Samma däck poppade ganska enkelt på plats på andra däcket i paret (för att stretcha det lite, innan detta var färdigbyggt) utan att överskrida max däcktryck.
Frågan som ställdes och besvarade där gällde min/max tryck vid cykling. Min fråga gällde rimligt maxtryck vid installation, vilket borde kunna vara högre eftersom hjulet inte belastas av någon vikt från cyklisten.![]()
Technical FAQ: Manufacturers weigh in on tubeless tire pressures
Manufacturer guidelines and recommendations for tubeless tire inflation upper and lower limits.www.velonews.com