Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

r2-bike säger 1770g för trådad och 200g mer för trådlös. Så om wire och hölje väger mer än det så blir det lättare.

Var får jag tag på ett spänne till en polarklockas rem? Inte på Emporia verkar det som. Nåt man kan skicka efter kanske?

Om vevarmarna börjar snurra när jag leder cykeln, är det hjullagren som är dåliga då?

Det blir någon slags friktion i frihjulskroppen som får vevarmarna att rotera. Om släpper lite på hur hårt hjulaxeln sitter så försvinner fenomenet. Jag har gjort rent innanför frihjulskroppen och på andra sidan. Det var mycket jox där och blev litet bättre men fenomenet är fortfarande kvar.

Om vevarmarna börjar snurra när jag leder cykeln, är det hjullagren som är dåliga då?

Det blir någon slags friktion i frihjulskroppen som får vevarmarna att rotera. Om släpper lite på hur hårt hjulaxeln sitter så försvinner fenomenet. Jag har gjort rent innanför frihjulskroppen och på andra sidan. Det var mycket jox där och blev litet bättre men fenomenet är fortfarande kvar.
Frihjulet som jäklas.

Om konstruktionen är lika dt swiss så kan du ha komprimerat distansen mellan bodyn och navet.

Om konstruktionen är lika dt swiss så kan du ha komprimerat distansen mellan bodyn och navet.
Japp, det är DT swiss jag har faktiskt. Och jag har tidigare skruvat åt axeln (för?) hårt.
låter som jag ska börja felsöka den där distansen.
Tack för bra tips!

är det 8:an "spacer" som kan klämts ihop?

Bilagor

• C328634D-F033-4B0E-AFBC-7C82D6624178.jpeg
    C328634D-F033-4B0E-AFBC-7C82D6624178.jpeg
    38.3 KB · Besök: 53
Det här med tådlösa växlar har jag inte ägnat en sekund åt att sätta mig in i, men sparar man vikt med dom? Man slipper ju vajern, men den besparingen kanske äts upp av batterierna? Å vi snackar MTB här, singelklinga, sitter Eagle GX på idag…
Du sparar väl in på drivlinan då alla växlingar sitter som ett skott i krysset?

Var får jag tag på ett spänne till en polarklockas rem? Inte på Emporia verkar det som. Nåt man kan skicka efter kanske?
Om du är lika rik som jag skickar du in klockan på service. Gjorde jag, och fick ny boett, helt rengjorda knappar mm och annat lull-lull. Det finns en servicelänk på Polars hemsida.

På en tacx neo, vad är det för typ av skruvar som håller ihop plastskalet? Är det ”träskruv” eller millimetergängad? De som sitter runtom helt enkelt.

6 bolt > Centerlock adapter
Kan man använda vanlig centerlock låsring eller är det speciell låsring för 6 bult konverteraren?

Alltså den yttre ringen om det går att använda valfri :) Eftersom jag redan har flera dura ace ringar som är både lättare, snyggare och enklare att använda

Då är frågan om det går att köpa de inre ringen löst hmm
DT-Swiss-Centre-Lock-to-6-bolt-adapter.jpg

20170820_162621.jpg

Kan man använda vanlig centerlock låsring eller är det speciell låsring för 6 bult konverteraren?

Alltså den yttre ringen om det går att använda valfri :) Eftersom jag redan har flera dura ace ringar som är både lättare, snyggare och enklare att använda

Visa bilaga 581336
Visa bilaga 581338
Nu har jag inte centerlock själv men den där togs väl fram när thrueaxle blev ”standard ” och det behövdes mer plats i centrum….
Så du fick ett ickesvar men prova om axeln går igenom , så kanske det funkar…

Visa bilaga 581336
Visa bilaga 581338

Beror på vad du har för hjul/nav…
Vanligast är nog låsringen nederst. - om du har 12 mm TA.
Med 15 är det den större låsringen som greppas på utsidan. Den vet jag att Fulcrum använder även för 12 mm TA.
Så du får väl helt enkelt prova?

Jag är hyfsat ny på seriösare cykel och har ett helvete men växelinställning, to be frank. Just nu har jag cykeln på trainer, och när jag fått till att några växlar går bra skrapar och låter andra åt helvete.

Jag har följt tutorials till vansinne, men jag verkar aldrig hitta till ett läge där samtliga växlar går smooth.

Finns det några hemliga tips att ta till? Saker man inte tänker att man behöver ta hänsyn till? Sekter att gå med i?

Jag kör 2x10 Shimano 105. Tiodelad (jag önskar att det var så lätt som att jag tagit fel kassett) Shimanokassett på trainern.

Jag är hyfsat ny på seriösare cykel och har ett helvete men växelinställning, to be frank. Just nu har jag cykeln på trainer, och när jag fått till att några växlar går bra skrapar och låter andra åt helvete.

Jag har följt tutorials till vansinne, men jag verkar aldrig hitta till ett läge där samtliga växlar går smooth.

Finns det några hemliga tips att ta till? Saker man inte tänker att man behöver ta hänsyn till? Sekter att gå med i?

Jag kör 2x10 Shimano 105. Tiodelad (jag önskar att det var så lätt som att jag tagit fel kassett) Shimanokassett på trainern.
Låter som ett standardfall av böjt växelöra, rikta de så ska du se att de blir rätt.

Nu har jag inte centerlock själv men den där togs väl fram när thrueaxle blev ”standard ” och det behövdes mer plats i centrum….
Så du fick ett ickesvar men prova om axeln går igenom , så kanske det funkar…
Med 15 är det den större låsringen som greppas på utsidan. Den vet jag att Fulcrum använder även för 12 mm TA.

Jodå nog passar låsringen, det är sådana jag har idag :) Tankarna går dock mot att köpa 6 bultsskivor med adapter istället men att använda låsringarna jag redan har :giggle: Tänkte om det behövdes en speciell låsring på en sådan adapter men har gett hela eftermiddagen som betänketid. Resultatet = det ska inte vara några konstigheter.

Har man 15 mm fram sätter man ju den låsringen även bak för att slippa ha olika på cykeln.

Men båda bör funka med adaptern, varför man nu aktivt skulle välja att köra en sådan istället för rätt skiva om man nu inte har skivor och får adaptern gratis.

Har man 15 mm fram sätter man ju den låsringen även bak för att slippa ha olika på cykeln.

Men båda bör funka med adaptern, varför man nu aktivt skulle välja att köra en sådan istället för rätt skiva om man nu inte har skivor och får adaptern gratis.
Vikten ;) Centerlock är tungt! Mina Dura ace skivor väger 119g, Now8 med centerlock adapter väger 89g. Finns även 66g skivor (160mm) och Bikeahead adapter 19g = 85 gram hahaha Men det är klart, de har så liten bromsyta att de käkar fler bromsbelägg istället

Vikten ;) Centerlock är tungt! Mina Dura ace skivor väger 119g, Now8 med centerlock adapter väger 89g. Finns även 66g skivor (160mm) och Bikeahead adapter 19g = 85 gram hahaha Men det är klart, de har så liten bromsyta att de käkar fler bromsbelägg istället
Jag kanske är skadad som cyklar stig i stora berg där bromsverkan och värmetålighet är värt lite vikt. Det får man spara nån annanstans om det är viktigt.

https://www.gussetcomponents.com/shop/frames-protection/cable-silencer/ Vart fasen hittar man sånt här i Sverige? Kollat Ahlsell, swedol, slangservice, maskin och verktyg etc efter något liknande typ Armaflex..

Någon som har någon idé? Ska regna i helgen så vore fint att pyssla med hojen.
Visa bilaga 581520

@Valhalla_ vet:

IMG_20220828_084604.jpg

Behöver köpa nya dubbdäck till min gravel och insett att mina Schwalbe däck med dimensioner: 57-622 (29 x 2.25) inte kommer passa….

Min gravel är 29-tum , måste däcken då vara 29-tum med storleken : 57-622? Eller hur ska jag tänka nu när jag ska köpa nya dubbdäck?

Tacksam !

Behöver köpa nya dubbdäck till min gravel och insett att mina Schwalbe däck med dimensioner: 57-622 (29 x 2.25) inte kommer passa….

Min gravel är 29-tum , måste däcken då vara 29-tum med storleken : 57-622? Eller hur ska jag tänka nu när jag ska köpa nya dubbdäck?

Tacksam !
Däcken måste vara 29" som är det samma som 622. 57 i ditt exempel anger bredden . Finns 35mm däck mm.

Jag cyklade mycket med Caradice SQR Tour. De är stora och har ett stort lock.

Hur hårt vågar man pumpa vid försök att få däck att poppa? Max angivet däcktryck är ju med belastning från cyklist, så antar att man utan problem kan pumpa en bit över det tillfälligt…?

WTB Riddler SG2 700Cx37 på hookless tubelessfälg, dock med slang i för närvarande. Har smort med vatten och lite diskmedel men verkar inte räcka. Samma däck poppade ganska enkelt på plats på andra däcket i paret (för att stretcha det lite, innan detta var färdigbyggt) utan att överskrida max däcktryck.

Hur hårt vågar man pumpa vid försök att få däck att poppa? Max angivet däcktryck är ju med belastning från cyklist, så antar att man utan problem kan pumpa en bit över det tillfälligt…?

WTB Riddler SG2 700Cx37 på hookless tubelessfälg, dock med slang i för närvarande. Har smort med vatten och lite diskmedel men verkar inte räcka. Samma däck poppade ganska enkelt på plats på andra däcket i paret (för att stretcha det lite, innan detta var färdigbyggt) utan att överskrida max däcktryck.

Tillbaka
Topp