Mayhem
Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Med låga sidan menade jag hela den yttre sida av fälgen som var uppåt 1 mm längre från referensen i riktstället (dvs närmre navet). Efter att ha släppt på alla ekrar (extra mycket på den "låga sidan"), masserat dem, riktat om etc. är toleranserna nu avsevärt bättre.vet inte vad du menar med låga sidan, men när det gäller drivsidan bak alltså platta sidan, är ofta spänningen där såpass hög att det är äventyrligt att efterspänna. från början eller senare.
Hjulet ser visserligen radiellt svajigare ut, men det är nog bara en optisk illusion då riktställets indikator nu kan föras mycket närmre fälgen vilket gör att även microskopiska skillnader syns väldigt väl. I absoluta mått bör det radiella svajet vara klart under 0,5 mm och klart mindre än så i sidled.
Just det där var ett bra tips. Provade det under färdigställandet av detta hjul och det gick nog lite enklare/snabbare.när jag bygger nytt ligger jag alltid före med drivsidan, håller fälgen lite åt det hållet innan sista finjusteringen. underlättar arbetet betydligt, och det tar för övrigt inte över en timme att bygga och slutjustera ett hjul. hjulställ använder jag inte.