Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
vet inte vad du menar med låga sidan, men när det gäller drivsidan bak alltså platta sidan, är ofta spänningen där såpass hög att det är äventyrligt att efterspänna. från början eller senare.
Med låga sidan menade jag hela den yttre sida av fälgen som var uppåt 1 mm längre från referensen i riktstället (dvs närmre navet). Efter att ha släppt på alla ekrar (extra mycket på den "låga sidan"), masserat dem, riktat om etc. är toleranserna nu avsevärt bättre.

Hjulet ser visserligen radiellt svajigare ut, men det är nog bara en optisk illusion då riktställets indikator nu kan föras mycket närmre fälgen vilket gör att även microskopiska skillnader syns väldigt väl. I absoluta mått bör det radiella svajet vara klart under 0,5 mm och klart mindre än så i sidled.

när jag bygger nytt ligger jag alltid före med drivsidan, håller fälgen lite åt det hållet innan sista finjusteringen. underlättar arbetet betydligt, och det tar för övrigt inte över en timme att bygga och slutjustera ett hjul. hjulställ använder jag inte.
Just det där var ett bra tips. Provade det under färdigställandet av detta hjul och det gick nog lite enklare/snabbare.

Hjulbyggartråden
Nybörjarfråga. Mitt bakhjul från Slowbuild dog, Nya DT370 med LN Ratchet och noname-fälg. Jag tänkte ge mig på att bygga om det med en EX511, men har problem med vilken ekerlängd jag ska ha. 370 finns inte i DT’s spoke calculator, men gissningsvis bör jag kunna använda 350 istället. Frågan är bara, har nya 370 samma chassi som gamla 350, eller som nya 350?

Övrig info är boost, straightpull, centerlock, 29”. Tänkte bygga med 2-1.8-2-ekrar, antingen DT eller Sapim beroende på vad som går att få tag på.
Svarar mig själv - jag skickade samma fråga till DT via deras hemsida och fick idag svar från Cycle Service Nordic att om det är nya 370 med ratchet så är det 350 2021+ man ska välja i kalkylatorn.

Hjulbyggartråden
Akta avgasröret gott folk. Dags att byta lite fälg ?

Bilagor

• 6B51A247-3A53-46CF-A7E6-FA1E047635D3.jpeg
    6B51A247-3A53-46CF-A7E6-FA1E047635D3.jpeg
    646.8 KB · Besök: 144
Hjulbyggartråden
Spräckt! Stora genomslaget eller ?
Nä, hängd bakom bil framför avgasröret...

Hur många hjul har dina cyklar? Jag tycker det ser ut som ojämnt antal av samma slag.?
Haha jo... Är lite blandat - en ersättningsfälg(se bild ovan), sen några hjulpar och en "impulsfälg" jag hade tänkt bygga dynamohjul på (vilket ligger på k&s nu ?).

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Jag har inte funderat på det själv, men om det stör dig gissar jag att du kan prova med ngt annat än "Auto" under "Rim Flip".
Korrekt. Datamaskinen verkar tro att det är ett bakhjul vad den nu har för underlag för detta.

Det påverkar inte så mycket men jag hade skrivit fel PCD så det blir enligt nedan.
Nu är jag mindre för finlir än många andra så vågar knappt fråga men bör det funkar med 262mm på båda sidor?
1665067361102.png

Bilagor

• 1665066859203.png
    1665066859203.png
    2.7 KB · Besök: 58
Hjulbyggartråden
Jag kör på 32st 262mm nu. Passar det inte på båda sidor så ska det ändå byggas ett bakhjul om det inte går helt åt helvete innan dess.

Går det helt på pipen har jag hört man kan lämna det i en påse till närmste forumsvärd. Vi får se hur det går.

Hjulbyggartråden
Jag kör på 32st 262mm nu. Passar det inte på båda sidor så ska det ändå byggas ett bakhjul om det inte går helt åt helvete innan dess.
Nu har du ju beställt, men har du valt inte endast lika långa ekrar utan även samma diameter på båda sidor? Varför då?
De flesta hjul har ju samma ekerdiameter på båda sidor och fungerar riktigt bra, så jag är inte ute efter att måla fan på väggen eller "skrämma" dig.
Men eftersom du la ned så mkt på ekerlängden undrar jag hur du har resonerat map ekerdiametern (mellan sidorna).

Går det helt på pipen har jag hört man kan lämna det i en påse till närmste forumsvärd. Vi får se hur det går.
Ingår det i abonnemanget eller krävs det ngt xtra dyrt förmånspaket för att få det?

Hjulbyggartråden
Om ekerlängden är ungefär samma på båda sidor så blir väl ekerspänningen också ungefär samma och då borde det väl vara bäst med samma diameter? Eller tänker jag fel?

Hjulbyggartråden
Nu har du ju beställt, men har du valt inte endast lika långa ekrar utan även samma diameter på båda sidor? Varför då?
De flesta hjul har ju samma ekerdiameter på båda sidor och fungerar riktigt bra, så jag är inte ute efter att måla fan på väggen eller "skrämma" dig.
Men eftersom du la ned så mkt på ekerlängden undrar jag hur du har resonerat map ekerdiametern (mellan sidorna).

Ingår det i abonnemanget eller krävs det ngt xtra dyrt förmånspaket för att få det?

Jag försöker ta en bit i taget. Jag kan självklart ha prioriterat fel eftersom jag kan mycket lite om det men jag pallar inte smälta hur mycket information som helst på en gång.
Kommersiella hjul verkar ofta ha samma runt om så det är mycket det som styrt.
Jag vill se om jag kan bygga ihop dem rakt och runt. Resten är sekundärt. Speciellt hållbarhet eftersom ett barn ska cykla på dem.

Om någon säger att det blir lättare att få det rakt med olika längd så får jag beställa en uppsättning 260mm också.

Ja, det är samma tjocklek på båda sidor. Den biten lockar mer men jag skippade det nu.
Valde jag olika tjocklekar så finns det ingen anledning att ha samma längd heller.

Varför jag verkar fixera på en del detaljer men skiter i andra kräver nog en djupare titt i mitt psyke än vi mäktar med idag. Det finns en metodik och det fungerar ofta. Kan skapa en del friktion dock

Jag tror man kan lämna en påse till @marr oavsett happy abonnemang. Om man får tillbaka nåt är mer osäkert.
(Apropå att att jag lämnar det till närmaste forumvärd om jag inte får rätt på det)

Hjulbyggartråden
Jag försöker ta en bit i taget. Jag kan självklart ha prioriterat fel eftersom jag kan mycket lite om det men jag pallar inte smälta hur mycket information som helst på en gång.
Kommersiella hjul verkar ofta ha samma runt om så det är mycket det som styrt.
Jag vill se om jag kan bygga ihop dem rakt och runt. Resten är sekundärt. Speciellt hållbarhet eftersom ett barn ska cykla på dem.

Om någon säger att det blir lättare att få det rakt med olika längd så får jag beställa en uppsättning 260mm också.

Ja, det är samma tjocklek på båda sidor. Den biten lockar mer men jag skippade det nu.
Valde jag olika tjocklekar så finns det ingen anledning att ha samma längd heller.

Varför jag verkar fixera på en del detaljer men skiter i andra kräver nog en djupare titt i mitt psyke än vi mäktar med idag. Det finns en metodik och det fungerar ofta. Kan skapa en del friktion dock

Jag tror man kan lämna en påse till @marr oavsett happy abonnemang. Om man får tillbaka nåt är mer osäkert.
(Apropå att att jag lämnar det till närmaste forumvärd om jag inte får rätt på det)
Jag har råkat cykla 100% av alla mina cykelturer på lika tjocka ekrar, och det har fungerat till belåtenhet. När man bygger till ett barn skulle jag säga att olika tjocklekar på ekrarna är 1876% överkurs.

Vill tycka mer saker när jag ändå är igång: Olika ekertjocklek är för internetcyklister.

?

Hjulbyggartråden
32 ekrar till ett barnhjul?
Det kommer tom att hålla om barnet hoppar direkt på ekrarna/hjulet (kanske, det är ju ändå fredag kväll)

+1

Olika ekertjocklek är för internetcyklister.
+1
Men även hjul från Campa, Mavic och Shimano (+ många fler än vad jag någonsin kommer att veta om)
är byggda med olika ekerdiametrar på de olika sidorna.
Campa (+ säkert många fler) har även (haft?) hjul med olika tjocka ekrar på samma sida!

Hjulbyggartråden
32 ekrar till ett barnhjul?
Det kommer tom att hålla om barnet hoppar direkt på ekrarna/hjulet (kanske, det är ju ändå fredag kväll)

+1

+1
Men även hjul från Campa, Mavic och Shimano (+ många fler än vad jag någonsin kommer att veta om)
är byggda med olika ekerdiametrar på de olika sidorna.
Campa (+ säkert många fler) har även (haft?) hjul med olika tjocka ekrar på samma sida!

Det är ont om lämpliga 26'' fälgar för mtb med i25+ som inte väger bly eller kostar 1200 och de jag hittade hade 32h.

Jag har inget alls emot tanken på olika tjocklekar men det är som sagt ingen prio.

Prio är en balansgång mellan vikt, pris och bredd.

Viktigast är att testa om jag reder ut det. Har visst hopp efter ett snabbt fälgbyte tidigare

Hjulbyggartråden
Jag ändrade till olika långa för att kunna sova på nätterna.

Hur mycket räknar ni med att vikten slår på tex DT fälgar? Dartmoor verkar köra med glädjevikter. Som tur var betalade jag inte fullt pris.

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Fan, verkar som jag köpt för korta ekrar. Tar emot innan jag skruvat in alla tills ingen gänga syns.
Jag avrundade visserligen ned men flera andra kalkyler vissar ännu kortare.

Frågan är om de bara är korta, jag har fyllt i kalk fel eller om jag har byggt fel.

Hjulbyggartråden
Ja, men jag har räknat igen får samma resultat i flera kalkylatorer.
Jag tycker det enda man kan blanda ihop är att de ibland säger att de vill ha flange diameter när de menar spoke bolt circle / PCD men gör man fel blir det ännu kortare eker.

Jag har läst att olika tillverkare mäter ERD olika.... kanske är det så enkelt.

Hjulbyggartråden
Ok, nu har jag snörat upp det med 2mm längre ekrar. Jag hoppas jag inte bottnar istället men detta stämmer bättre med fälgbytet jag gjorde. Hjulet har fått form men med väldigt liten spänning på ekrarna.

20221023_115206.jpg

Någon som vill köpa 16st 260mm dt rev?

Hjulbyggartråden
Kommer inte ihåg om jag frågat här förut, men har iallafall en fråga.

Har ett par DT240 nav med FR600 26" fälgar på.
Nu har jag även köpt ett par ENVE 26" DH fälgar i dyrplast som jag vill transplantera över. (har inte fått dem levererade ännu).

Min plan är antingen att lämna in det till någon duktig byggare, eller bara tejpa fast den nya fälgen på den gamla och flytta över eker för eker.

Hur kan jag med störst noggrannhet kolla om ekrarna har riktig längd eller om de behöver bytas?

ERD ENVE: 535mm

ERD FR600: 538mm

Kan man köra samma ekrar om det är 3mm skillnad på ERD?

ENVE har lägre/kortare ERD, men samtidigt så har de invändig ekernippel. Så det blir lite mer instick.
enve spke.jpeg

Vore jätte tacksam om någon som har kunskap om detta kunde ge mig en pointer.

Jag är också lite fundersam över vilken ekerspänning man behöver. Har hört att kolfibehjul behöver större spänning. Har en tensiometer liggande men har den inte kalibrerad. Har alltid kört på känsla förut, men så har jag bara byggt aluminiumhjul.

Hjulbyggartråden
Jag såg att någon tänkte använda en biltema indikator klocka. Det blir inte bra va?
Var och hämtade en sådan hos farsan och den visar 0.5mm på ett varv så den blir "lite" nervös.
Visserligen kan man hålla ett höga på lilla visaren...

Den mäter vinkel? Vad händer om man sätter i en längre nål?

Hjulbyggartråden
Ska bygga hjul nu i veckan. Det är ?
Kort fråga:
Hur får man en ”straight pull” eker att inte snurra när man spänner/lossar den ?
- Smörja gängan
- Använda avsedd ekernippelbricka
- Hålla i den med svetstång

…känns som det finns någon bättre teknik
Någon som provat limma tex med snabblim/locktite där ekern fäster i navet.

Skitkonstruktion !

Hjulbyggartråden
Ska bygga hjul nu i veckan. Det är ?
Kort fråga:
Hur får man en ”straight pull” eker att inte snurra när man spänner/lossar den ?
- Smörja gängan
- Använda avsedd ekernippelbricka
- Hålla i den med svetstång

…känns som det finns någon bättre teknik
Någon som provat limma tex med snabblim/locktite där ekern fäster i navet.

Skitkonstruktion !
Om du har nipplar utan gänglåsning och har på olja/montagepasta så är det 0(noll) problem.

Hjulbyggartråden
Om du har nipplar utan gänglåsning och har på olja/montagepasta så är det 0(noll) problem.
River man hjul där det suttit ett tag är det inte helt trivialt. Blir fula märken på ekrarna när man nyper med räfflad tång också..

Jag är också nyfiken på hur folk gör. Insåg snabbt att bygga med platta ekrar är världens grej men på hjul där jag inte valt eker själv är frågan fortfarande aktuellt. Även med J-ekrar, särskilt reducerade sådana, vrider de sig ju gärna lite även med smorda gängor när man drar upp spänningen sista biten till ~120 kg. Men där är det inget direkt problem.

Hjulbyggartråden
River man hjul där det suttit ett tag är det inte helt trivialt. Blir fula märken på ekrarna när man nyper med räfflad tång också.
Sådana märken kan vara början till brottanvisningar.

Även med J-ekrar, särskilt reducerade sådana, vrider de sig ju gärna lite även med smorda gängor när man drar upp spänningen sista biten till ~120 kg.
Man får försöka minska ekerspänningen precis när man spänner åt.
Jag brukar prova med att trycka hjulet åt sidan eller klämma ihop fälgen.
Men viss är det "pyssligare".

Hjulbyggartråden
River man hjul där det suttit ett tag är det inte helt trivialt. Blir fula märken på ekrarna när man nyper med räfflad tång också..

Jag är också nyfiken på hur folk gör. Insåg snabbt att bygga med platta ekrar är världens grej men på hjul där jag inte valt eker själv är frågan fortfarande aktuellt. Även med J-ekrar, särskilt reducerade sådana, vrider de sig ju gärna lite även med smorda gängor när man drar upp spänningen sista biten till ~120 kg. Men där är det inget direkt problem.
Läs inlägget jag svarade på igen.

Tillbaka
Topp