Visa din Propain

Visa din Propain
Propain bytte min coil mot luft innan leverans (2021) så inte testat RS fjädrar. Men fick tag på en begagnad EXT Storia V3 med 450-fjäder. När jag droppade 1m till platt så fick jag rätt mkt genomslag så jag köpte en sprindex som ligger på 470 nu. Tror dock att den EXT-fjädern var rätt mjuk då den hade körts rätt mycket innan jag tog över. Jag väger 73 utan gear. medium tyee 27,5 skall tilläggas.

Senast ändrad:
Visa din Propain
Jag kör 500 på min och väger drygt 85kg. Med min begränsade kunskap om hur det ska kännas så kan jag bara säga att det känns superbra. Aldrig känt att den bottnat trots väldigt dåliga vägval på t ex Itsy Bitsy.

Visa din Propain
Jag kör Fox DHX2 med progressiv 500-610lb Cane Creek Valt. Väger ca 77kg med utrustning, bottnar då och då.
Hade tidigare en 450lb som bottnades typ direkt och sedan en 525lb som gav rätt sag men bottnade ofta.

Någon mer med DHX2 som upplevt detta eller bara jag? Borde ju fungera med typ 450-500lb för 75kg.

Visa din Propain
Bra köpläge nu om man är sugen. Lär komma lagom till våren :)

Jag har mejlat dom och sagt att om de inte prismatchar min ej ännu levererade cykel vill jag häva ordern så jag kan beställa med rabatt.

Visa din Propain
?
1669639593552.png

Visa din Propain
Bra köpläge nu om man är sugen. Lär komma lagom till våren :)

Jag har mejlat dom och sagt att om de inte prismatchar min ej ännu levererade cykel vill jag häva ordern så jag kan beställa med rabatt.
Det tar ju en vecka att få svar och då är väl rean slut, ring istället.

Visa din Propain
Fick svar på 48h där de meddelade att de matchar priset. Ska få tillbaka pengarna inom 3 veckor :)

Men jäklar ibland överraskar dom positivt :ROFLMAO:

Jag har nog inte fått svar under en vecka när jag testat att maila så jag har ringt istället. Hoppas dom kör en rea på Spindrift också då innan jag får min! Jag beställde den iofs på driven med gratis Ultimate uppgradering så jag vet inte vad det ger i slutändan. Mostvarar ju ca 20% om man räknar på priset.

Visa din Propain
Ringde idag för att kolla läget, då hasplade tüsken på andra änden av luren ur sig att dom kunde lägga cykeln i produktion och den ska vara levererad om 1-2v.

Blev lite paff när jag senast fick höra att det saknades delar ?‍♂️

Men inte mig emot så bara hoppas det stämmer nudå!

Visa din Propain
Har en Propain på order som enligt hemsidan skall vara redo för delivery idag.
Får man nått Mail eller nån notifikation på något sätt från Propain? Eller är det först när speditören får sändningen?

Visa din Propain
Får man nått Mail eller nån notifikation på något sätt från Propain? Eller är det först när speditören får sändningen?
Ha is i magen. Vi fick vänta 4 månader extra på våran men den dök upp till sist.

Du ska få ett mail när de är redo att skicka, men tyvärr inget tracking nummer av nån anledning

Visa din Propain
Enklast är att ringa och fråga, kan vara sjukt lång kö ibland men när jag ringt direkt vid 09 kom jag fram snabbt.

Dom skramlade fram ett trackingnummer åt mig när jag bad om det.

Visa din Propain
När jag var i kontakt med propain då jag köpte min cykel sa de att statusen på hemsidan inte riktigt stämmer.
Man får istället mail vid varje delsteg.
Så du kommer nog få ett mail när det är dags för leverans.

Visa din Propain
När jag var i kontakt med propain då jag köpte min cykel sa de att statusen på hemsidan inte riktigt stämmer.
Man får istället mail vid varje delsteg.
Så du kommer nog få ett mail när det är dags för leverans.
Jag fick min strax innan jul och (enligt vad dom sa) så fick man inga uppdateringar längs vägen pga. nytt datasystem. Den enda infon jag fick var när jag ringde, så det verkar vara väldigt random hur dom hanterar beställningar. Lägger man till rean på Tyee så kan man anta att dom har än mer kaos i tomteverkstaden :LOL:

Visa din Propain
Hmm ok. Propain säger ju 450 men många på Pinkbike säger att det är på tok för mjukt de rekommenderar. Gå upp 1-2 steg hör jag.. mailade formula och de sa 500 om jag är nybörjare, 550 avancerad. Spännande att konsensus här verkar vara 450 för den vikten ändå.

Visa din Propain
Hmm ok. Propain säger ju 450 men många på Pinkbike säger att det är på tok för mjukt de rekommenderar. Gå upp 1-2 steg hör jag.. mailade formula och de sa 500 om jag är nybörjare, 550 avancerad. Spännande att konsensus här verkar vara 450 för den vikten ändå.
Jag har bara cyklat stig hittils. Man kanske vill ha mer om man kör hopplinjer i bikepark ?‍♂️

Visa din Propain

450 generellt eller 450 för just Propains cyklar? Det kan ju skilja beroende på hur länkaget fungerar.

Visa din Propain
Jahapp... plockade bort dämpare för att ta bort tokens på en helt ny Yuma men det här var inte kul. Nedre infästningen verkar toksned och dämparen är helt omöjlig att få tillbaka. Riktigt rädd att pajja dämparens gängor. Mailat propain, fortsättning följer.

Bilagor

• IMG20230111111807.jpg
    IMG20230111111807.jpg
    132.8 KB · Besök: 148
  • IMG20230111111817.jpg
    IMG20230111111817.jpg
    135.2 KB · Besök: 153
  • IMG20230111111822.jpg
    IMG20230111111822.jpg
    137.5 KB · Besök: 153
Senast ändrad:
Visa din Propain
Jahapp... plockade bort dämpare för att ta bort tokens på en helt ny Yuma men det här var inte kul. Nedre infästningen verkar toksned odh dämparen är helt omöjlig att få tillbaka. Riktigt rädd att pajja dämparens gängor. Mailat propain, fortsättning följer.
Tråkigt men skönt du upptäckte det. Dämparen lär ju inte överlevt länge som det ser ut.

Visa din Propain
Tråkigt men skönt du upptäckte det. Dämparen lär ju inte överlevt länge som det ser ut.
Har en äldre Yuma med lite samma problem också, men det trodde jag berodde på att den varit hyrcykel i åre. Dock inte like illa, där är det lätt att putta i dämparen även om man ser att övre fästet är lite snett. Den har ätit upp en manitou-dämpare för oss dock, helt förstörd i ena sidan p.g.a kraften i sidled.

Visa din Propain
Väger också in runt 73 ish i bara mässingen. Kör också 450 på en alu Tyee i large, gubbenduro. Är man snabb och laddar hårt kan man nog tänkas vilja gå på en något hårdare fjäder. Har testat mjukare men då slog det igenom superlätt.

Visa din Propain
De där svetsklump..fogarna såg inte vackra ut heller!
Inte snyggaste mej men helt ok, ser värre ut på bilden än i verkligheten tycker jag. Och cykeln följde specad vikt iallafall. Väntar fortfarande på svar från Propain dock för den här ramen är inte OK. Förväntar mig ju att man ska kunna ta lös dämparen och kunna serva den på en DH/Enduro-cykel liksom, även om det är en barncykel ;)

Tillbaka
Topp