Är det samma skruv på Tyee AL?Är det nån (helst i Sthlmsområdet) som har köpt hem ett extra växelöra till Tyee CF 2020-?
Jag har lyckats tappa skruven som låser örat i baksvingen. Har beställt två nya uppsättningar, men det verkar vara oklart när dessa dyker upp.
Så jag söker med ljus och lykta efter denna och om nån har en jag kan köpa/låna så vore jag evigt tacksam.
![]()
Hanger Incl. Screw Tyee CF 2020 | Propain Bikes
Spare Derailleur incl. screw for Tyee CF from 2020 onwww.propain-bikes.com
Har varit och rumsterat på Bauhaus. Väldigt svårt att hitta korta 12mm skruvbultar tyvärr. Den skulle behöva vara max 20mm lång för att sedan använda spacers/brickor för att låsa den. Sen har växelörat extremt smal gängning, vilket större bultar inte brukar ha.Är det samma skruv på Tyee AL?
Edit: AL har en mutter. Är det inte standard mm gänga? Funkar inte en vanlig skruv från biltema?
Jag hade köpt en lång 12mm och sågat av den… why make it hard? :PHar varit och rumsterat på Bauhaus. Väldigt svårt att hitta korta 12mm skruvbultar tyvärr. Den skulle behöva vara max 20mm lång för att sedan använda spacers/brickor för att låsa den. Sen har växelörat extremt smal gängning, vilket större bultar inte brukar ha.
Har nu gjort en fullösning med gänghylsa och stopphylsa, får se om det lirar tills delarna dyker upp.
Vad är det för gänga? Diameter och stigning?Har varit och rumsterat på Bauhaus. Väldigt svårt att hitta korta 12mm skruvbultar tyvärr. Den skulle behöva vara max 20mm lång för att sedan använda spacers/brickor för att låsa den. Sen har växelörat extremt smal gängning, vilket större bultar inte brukar ha.
Har nu gjort en fullösning med gänghylsa och stopphylsa, får se om det lirar tills delarna dyker upp.
Ingen aning, Propain skriver inte ut någon info öht.Vad är det för gänga? Diameter och stigning?
Inte helt enkelt att hitta tyvärr, de flesta som är så breda har inte gäng hela vägen upp till huvudet. Sen faller det återigen på den smala gängningen. Men jag gillar idéerna!Jag hade köpt en lång 12mm och sågat av den… why make it hard? :P
Verkar bara vara en färdigbyggd version av Hugene med Fox34 och X, finns dock i samtliga storlekar.Lite fel tråd men dom har nu vissa modeller för direkt leverans:
Propain Bikes | Custom Handcrafted Mountain Bikes
Individuell konfigurierbare Downhill-, Enduro-, Trail- und All-Mountain-, Kids- und E-Bikes. Deutsches Qualitäts-Engineering seit 2006.www.propain-bikes.com
Jag tycker sällan det där stämmer. Ofta handlar det mer om hur fritt sadeln går från bakhjulet vid full kompression.Funderar över elefanten i Tyee-rummet, nämligen sadelröret. 29" storlek L har 460 mm sadelrör, ganska mycket, men OK. Däremot anges att man bara kan få in sadelstolpen 241 mm i ramen!! (D i bilden nedan). De flesta längre sänkstolpar har mer insert än så, vilket gör att man alltså inte får in hela stolpen. Exempelvis har OneUp V2 180 267 mm instick, vilket alltså gör att 26 mm inte går att få ner i ramen.
Stämmer detta 241 mm inuti ramen eller är det en CAD-mätning från ritbordet? Vilka stolpar har ni lyckats få in hela vägen?
Visa bilaga 582865
Har inte haft det problemet på väldigt länge. Antar att det beror på att mina senare ramar haft rätt brant sadelrör, att jag alltid kör alltid sadeln fullt fram i railsen och gärna använder obekväma men tåliga downhillsadlar som tar rätt lite plats. På min Bird AM9 kan jag utan vidare dunka ner 200 mm Brand X-dropper i botten även om den är max intryckt i ramen. Skulle vilja maxa droppet även på Tyee.Jag tycker sällan det där stämmer. Ofta handlar det mer om hur fritt sadeln går från bakhjulet vid full kompression.
Lite OT då jag inte har en Tyee men ändå 🙂
Bird AM9 har väl ett torn till sadelrör?Har inte haft det problemet på väldigt länge. Antar att det beror på att mina senare ramar haft rätt brant sadelrör, att jag alltid kör alltid sadeln fullt fram i railsen och gärna använder obekväma men tåliga downhillsadlar som tar rätt lite plats. På min Bird AM9 kan jag utan vidare dunka ner 200 mm Brand X-dropper i botten även om den är max intryckt i ramen. Skulle vilja maxa droppet även på Tyee.
Jag har en Bike yoke revive 185mm nedkörd i botten på min Tyee AL 27,5 M.Funderar över elefanten i Tyee-rummet, nämligen sadelröret. 29" storlek L har 460 mm sadelrör, ganska mycket, men OK. Däremot anges att man bara kan få in sadelstolpen 241 mm i ramen!! (D i bilden nedan). De flesta längre sänkstolpar har mer insert än så, vilket gör att man alltså inte får in hela stolpen. Exempelvis har OneUp V2 180 267 mm instick, vilket alltså gör att 26 mm inte går att få ner i ramen.
Stämmer detta 241 mm inuti ramen eller är det en CAD-mätning från ritbordet? Vilka stolpar har ni lyckats få in hela vägen?
Tror snarare att röret på Tyee böjer av där. Ja, Bird AM9 med samma reach har ju hela 440 mm sadelrör (420 på MK3) jämfört med Tyee på 460.Bird AM9 har väl ett torn till sadelrör?
Jag har en Ripmo och där är röret sjukt kort.
Kan det va så att sadelröret smalnar av på Tyeen längre ner och det inte fysiskt går? De L jag sett IRL (Tyee) har nog max haft 180 dropper.
Tror snarare att röret på Tyee böjer av där. Ja, Bird AM9 med samma reach har ju hela 440 mm sadelrör (420 på MK3) jämfört med Tyee på 460.
AM9 M/L har reach på 475, Tyee L 471
Enligt spec ska Tyee 29 AL XL rymma 261 mm stolpe. UneUp 210 ska gå in 297-15=282 mm. 21 mm bonus alltså. Låter lovande.Tror AL varianterna har längre än angivet, man trycker förbi svetsen som nog kan hindra om den är dålig, däremot CF är nog som det står väldigt kort, kan få ned en 210 OneUp i min 29" Tyee AL i XL...
Det beror nog på storlek också. Jag blev nyfiken och kollade, Ripmo med reach 475 (L) har sadelrör på 432 mm. Bird AM9 i M/L (reach 475) har 420 mm. Ripmo är ändå låg jämfört med andra, det är mer Bird som är extrem. Fast det är den utgående modellen, den nya Aeris 9 är lite längre och lika låg. Men det där med total sadelrörslängd brukar inte vara problem tycker jag, bara det finns plats inuti för att köra in sadelstolpen.Där ser man, kanske bara är jämförelsen på mitt sadelrör som är på 380mm som gör den stora skillnaden
Låter lovande. Är det 27.5" eller 29"? Du får gärna kolla hur mycket det är kvar som inte går in. Anledningen att jag håller på och optimerar är att det är en växande 15-åring som ska ha den och han är bara 175 cm. Medium hade varit rätt nu, men inte om ett tag. I övrigt ska den funka, han trivs bra på min Bird som t.o.m är nån mm längre.Jag har en Oneup 180mm dropper på en medium Tyee AL. Den går inte hela vägen in men den är superlåg. Märker knappt av den i sänkt läge.
29”. Jag är 175 cm. 81cm ben.Låter lovande. Är det 27.5" eller 29"? Du får gärna kolla hur mycket det är kvar som inte går in. Anledningen att jag håller på och optimerar är att det är en växande 15-åring som ska ha den och han är bara 175 cm. Medium hade varit rätt nu, men inte om ett tag. I övrigt ska den funka, han trivs bra på min Bird som t.o.m är nån mm längre.
Jag har en Tyee bygg tråd här. Leta på den så finns bild.Låter lovande. Är det 27.5" eller 29"? Du får gärna kolla hur mycket det är kvar som inte går in. Anledningen att jag håller på och optimerar är att det är en växande 15-åring som ska ha den och han är bara 175 cm. Medium hade varit rätt nu, men inte om ett tag. I övrigt ska den funka, han trivs bra på min Bird som t.o.m är nån mm längre.
Det där med storlek har jag funderat över. Gamla hojen Bird Aeris 27.5 160 i storlek M är några mm längre än Tyee M, både reach och toptube. Den rekommenderas för 161-174 cm medan Tyee M rekommenderas för 168-182. Samtidigt är Tyee M över 40 mm längre än min förra hoj designad 2014, rekommenderad för 173-183. Verkar vara mycket tycke och smak från tillverkaren. När jag beställde min Bird ringde jag och fick prata med Ben som designar ramarna, han tyckte jag (180 cm) skulle ha L för att bomba enduro och ML för stig och allround. Det blev den mindre med reach 475 som passat bra.29”. Jag är 175 cm. 81cm ben.
Att han ska växa in i den känns fel. Blir den för liten köp en ny ram bara.
Jag har två enduro. En är 455 och Tyee är 451. Tyee känns signifikant större trotts det. Samma styre och 5mm kortare stem på den längre hojen. Jag kan inte svara på varför känslan är så olika. Kan vara att någon ljuger om sin geo.Det där med storlek har jag funderat över. Gamla hojen Bird Aeris 27.5 160 i storlek M är några mm längre än Tyee M, både reach och toptube. Den rekommenderas för 161-174 cm medan Tyee M rekommenderas för 168-182. Samtidigt är Tyee M över 40 mm längre än min förra hoj designad 2014, rekommenderad för 173-183. Verkar vara mycket tycke och smak från tillverkaren. När jag beställde min Bird ringde jag och fick prata med Ben som designar ramarna, han tyckte jag (180 cm) skulle ha L för att bomba enduro och ML för stig och allround. Det blev den mindre med reach 475 som passat bra.
Grabben är 176 cm nu och växer stötvis. Blir nog 180. Oavsett vad Bird säger kan han ha nuvarande hoj ett tag till men lillebror har vuxit ur sin. Blir det för galet får han ta min Bird ett år (som jag vet funkar bra) så får jag ta Tyeen, tänkte jag. Och jag vill ha ca 475 i reach.
Nu är det ju happy, så man rekommenderar alltid sina egna val ;-) Har också en Epic Evo kompletterad med en Alu Tyee med coilgaffel och dämpare. Hade en hel del prylar så det blev en lös ram bara. På hemmastigarna blir det Epicen och Tyeen får jobba i bikeparken. När jag varit iväg och det skulle cyklas lite stig också med sonen (dvs. ingen hets) har jag haft med ett extra bakhjul med ett lättare / snabbare däck. Tyeen klättrar väldigt bra och är helt okej att trampa runt på.men självklart är Epicen en raket i jämförelse. Har man inte bråttom funkar den bra på stigen också. Enda större svagheten är att vid branta tighta klättringar med typ switchbacks är det inte helt lätt hålla nere fronten samtidigt som hjulbasen gör sig påmind. Inget konstigt alls, det är en endurocykel trots allt.Funderar på att eventuellt beställa en ram att bygga ihop över vintern. Cyklar Epic evo till vardags, utöver landsväg osv, men tänkte att det hade varit grymt kul att ha en parkpulka för lite spontana eskapader till bike park. (Provade för första gången i år i Åre och blev lite hooked haha).
Gillar att trampa, men det jag jag ju epicen till, dock hade det varit bra om den gick att köra (kanske med ett däckbyte) även på längre "pedals" i fjällmiljö om det är enda hojen man får med en vecka till Åre..
Kollade först på Tyee, men föll sen in på Spindrift iom bättre kabelroutning och kanske inte helt fel med 180/180 för dedikerad parksläde för en gravity nybörjare..
Så.. Vad borde jag köra på?
Tyee eller Spindrift? Nåt helt annorlunda?
Kör på samma som ovan att rekommendera det man har själv ;) Jag har en spindrift AL 29" med Zeb ult, super delux ult coil, magura mt7 sedan typ standard utförande. Imo så är den väldigt lätt trampad, dock självklart inte som en epic men jag har hängt på några här i hemmatrakterna kring xc lederna. Jag använder min som en allt i allo, den funkar lika bra på långtur i fjällen som den gör en dag i bikeparken. Min åkning lutar mycket åt röd/svarta leder, därav så gör det inte så mycket för mig att behöva "släpa" extra tung cykel uppför så man kan ha kul utför.Funderar på att eventuellt beställa en ram att bygga ihop över vintern. Cyklar Epic evo till vardags, utöver landsväg osv, men tänkte att det hade varit grymt kul att ha en parkpulka för lite spontana eskapader till bike park. (Provade för första gången i år i Åre och blev lite hooked haha).
Gillar att trampa, men det jag jag ju epicen till, dock hade det varit bra om den gick att köra (kanske med ett däckbyte) även på längre "pedals" i fjällmiljö om det är enda hojen man får med en vecka till Åre..
Kollade först på Tyee, men föll sen in på Spindrift iom bättre kabelroutning och kanske inte helt fel med 180/180 för dedikerad parksläde för en gravity nybörjare..
Så.. Vad borde jag köra på?
Tyee eller Spindrift? Nåt helt annorlunda?
Svaret är kanske olika beroende på CF/AL/29/27,5/storlek.Någon som vet om en 34t oval klinga får plats på tyee?
Tack, får nog bli en 32t i stället då34t oval = 36t rund (vid största diametern). Har för mig det är rätt så lite plats kvar vid 34t rund, så tror det kan bli tight med 36t
450 är bra. Vägde kanske 78kg med gear. 32-34% sag. Känns ”bottemless”.Hur väl tycker ni att fjädertabellen stämmer för Tyee? Om man räknar på diverse sidor ser det ut som att Propains tabell är lite mjuk? Verkar även som att en del bytt upp till hårdare fjädrar. Har beställt 450 lb/inch till grabben på ca 73 kg.
Visa bilaga 593222
Bifogar även tabell för Spindrift.
Visa bilaga 593223