Visa din Propain

Drakir80

Medlem
Visa din Propain
Apropå alu vs cf så fick jag precis mail från propain att de inte kan leverera kolfiberstyrer, fick en 100€ värdecheck hos dem som kompensation. Hade ju hellre fått tillbaka de 90€ som uppgradering kostade men får väl vara glad att de gjorde nånting 🤷‍♂️ mailet avslutas med ”we ask you to refrain from further questions” haha
OK vad surt, hoppas du kan använda värdechecken till något vettigt. Jag beställde en Tyee AL så hoppas den kan byggass enligt plan. Leveransdatum 25-29/4. Jag bor uppe i norr så blir ändå ingen cykling förrän maj/juni så tills dess hoppas jag den kommer.

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Apropå alu vs cf så fick jag precis mail från propain att de inte kan leverera kolfiberstyrer, fick en 100€ värdecheck hos dem som kompensation. Hade ju hellre fått tillbaka de 90€ som uppgradering kostade men får väl vara glad att de gjorde nånting 🤷‍♂️ mailet avslutas med ”we ask you to refrain from further questions” haha
Tror de är skyldiga att återbetala om du begär det. ”Store-credit” är inget man ska behöva acceptera.

jonj5555

Medlem
Visa din Propain
Finns det någon klok och kunnig här som kan hjälpa mig, jag behöver nytt bakhjul och hub. Har en tyee 2020, 29 tum. Har sram 12 växlad. Då min hub är förstörd blir det billigare o enklare att fixa nytt komplett hjul, helst begagnat.

Vad behöver jag veta för att det ska bli rätt??

/Hälsningar Jonathan

CD

Aktiv medlem
Visa din Propain
Äntligen är ramen här! 😁
Tyee 29" i raw alu och chrome decaler, väldigt mycket snyggare i verkligheten, svårfotat helt enkelt.
IMG_20220207_095711.jpg

IMG_20220207_105352.jpg

IMG_20220207_105738.jpg

Nu ska den bara byggas ihop 😁

Senast ändrad:

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Så jag tänkt också, lite orsaken till att jag går från kolfiberram.

Dock vill jag gärna veta hur ni andra gjort, kommer nog i alla fall sätta lite skydd på nedre röret och kedjestagen där det brukar bli repor snabbt.
Jag körde top tube, Baksidan sadelstolpe, Under röret (ovan och under).

Kör man utan stänkskärm som jag gör blir det annars lätt stenskott på sadelstolpen. Man ser tydligt 3-4 rejäla träffar i plasten från 2021. Utan plasten hade färgen fått sig en känga.

Antonwestberg

Aktiv medlem
Visa din Propain
Så jag tänkt också, lite orsaken till att jag går från kolfiberram.

Dock vill jag gärna veta hur ni andra gjort, kommer nog i alla fall sätta lite skydd på nedre röret och kedjestagen där det brukar bli repor snabbt.
på min spindrift så satt jag på baksida sadelstolpsrör, top rör, underrör och sedan på baktriangels utsida då mina stora skor gärna gnager bort färgen där annars. Känner verkligen igen problemet med att få den att se lika snygg som i verkligheten på foto, färgen "skiftar" så otroligt mycket i olika ljus förhållanden så ser nästan ut som olika cyklar ish :)

CD

Aktiv medlem
Visa din Propain
Tack så mycket för input, blev underröret, kedjestag och baksida sadelstolpe. Med andra ord det det inte syns så mycket och där det blir mest skador sannolikt. Tog några timmar men blev helt ok =)
Dock så är det så mycket snyggare utan då man får behålla den matta finishen.

Nu bara...allt annat kvar som ska på :P

implor

Aktiv medlem
Visa din Propain
Tack så mycket för input, blev underröret, kedjestag och baksida sadelstolpe. Med andra ord det det inte syns så mycket och där det blir mest skador sannolikt. Tog några timmar men blev helt ok =)
Dock så är det så mycket snyggare utan då man får behålla den matta finishen.

Nu bara...allt annat kvar som ska på :P
"två öl och det är klart" som folk bruka säga :P

Valhalla_

Aktiv medlem
Visa din Propain
Från och med 2020 är raw lackad med klarlack. Det borde vara bra för att förhindra aluminiumet från att oxidera och mörkna. Fast det är lite mer rock n roll att vara utan
Nu ser jag på deras hemsida att det ju stämmer. Varför ska de hålla på med sånt när finishen är bra som den är.

Rå alu oxiderar ju inte, såvida man inte pendlar med hojen i saltslask och låter den stå ute. Min har hållit sig fin i 2 år och då har jag kört året om, men inte i saltslask mer än korta transportsträckor. Den dagen den börjar se dassig ut så drar jag ett varv med scotchbrite så blir den som ny.

Grail

Medlem
Visa din Propain
Nu ser jag på deras hemsida att det ju stämmer. Varför ska de hålla på med sånt när finishen är bra som den är.

Rå alu oxiderar ju inte, såvida man inte pendlar med hojen i saltslask och låter den stå ute. Min har hållit sig fin i 2 år och då har jag kört året om, men inte i saltslask mer än korta transportsträckor. Den dagen den börjar se dassig ut så drar jag ett varv med scotchbrite så blir den som ny.
Jo det oxiderar. Oxiden är väldigt hård och skyddar därför materialet. Klarlack behövs således inte.

glitch

Aktiv medlem
Visa din Propain
Två öl per kväll, men hur många kvällar? :P
Stötte såklart på patrull direkt, glömt bort att jag behöver en crown race. Förhoppningsvis finns det i någon butik så bygget kan gå vidare ikväll.
Crown race följer med styrlagret. Köpte du lös ram? de skickar väl med styrlager har jag för mig eller så var det bara att jag köpt med det, minns inte :)

CD

Aktiv medlem
Visa din Propain
New bike day!

Blev en lång kväll igår för att hinna få klart allt till dagens tur. Varit svårt att få en längre stund ifred i veckan, men 1-2 timmar om dagen och ett längre pass igår så blev det äntligen färdigt. Det inkluderar dock en gaffelservice samt montera tillbaks lite delar på cykel #2 för att ha iaf en redo.

Är oerhört kass på att ställa växlar så de hoppade hej vilt under dagens tur, men utöver det, vilken jäkla hoj! 😁

IMG_20220213_124109.jpg

Blev så galet snygg, men får se om jag byter till tan walls nästa gång däcken behöver bytas 😎

Känns så otroligt naturlig att bara hoppa på, trots mycket mer slag och något längre reach än jag är van med. Kunde i stort sett köra på som vanligt, om man ignorerar växlarna som hoppade hela tiden då...

Har varit lite orolig att jag köpt för stor hoj och att jag inte kommer kunna poppa över saker som jag är så van vid, men absolut inga problem trots coil bak. Svalde det mesta och dropps som tidigare varit tunga landningar i kändes knappt. Sen var Hayes Dominion bromsarna helt gudomliga, mjuka som en fjäder, mängder av modulation och tvivlar på att man någonsin kommer behöva all den kraft som finns att tillgå.

Summa summarum, rätt jäkla nöjd 😀

Crown race följer med styrlagret. Köpte du lös ram? de skickar väl med styrlager har jag för mig eller så var det bara att jag köpt med det, minns inte :)
Stämmer bra, hittade den såklart när jag letade igenom grejorna igen. 😂

CD

Aktiv medlem
Visa din Propain
Hur är det med dropper posts på Propain cyklarna? Sadelröret ser ut som det slutar relativt högt upp?
Fick en känsla av att sadeln var lite högt upp trots 180mm dropper och då kommer jag ifrån 125mm. Men tror nog bara att jag stod väldigt lågt i stöket.

180mm oneup dropper på storlek M 29"

Senast ändrad:

tmalm

Aktiv medlem
Visa din Propain
Ändlägena på mina växlar var inte inställda alls, wirespänningen var "rätt" så växlarna funkade bra ändå typ men fick kedjan bakom kassetten två ggr igår, har iofs funkar bra hittils men...
Bra grej att kolla upp på stressbyggda cyklar.

/T

Antonwestberg

Aktiv medlem
Visa din Propain
Nån som testat sin spindrift 29 som mullet? Alltså inte Mix-modellen med 27.5-baksving, utan hemgjord mullet på 29-baksvingen. Som han verkar gilla i det här testet t.ex. https://m.pinkbike.com/news/first-ride-propains-2021-spindrift-is-taking-a-leap.html
Jag har vart inne på att prova de då jag hade en 27.5 back up hoj, men hann som aldrig med... Vore intressant att höra om nån har provat dock, imo tycker jag att gå från 27.5 till 29 bara hade fördelar när de kommer till enduro cyklande :)

Halvdan

Aktiv medlem
Visa din Propain
Jag har vart inne på att prova de då jag hade en 27.5 back up hoj, men hann som aldrig med... Vore intressant att höra om nån har provat dock, imo tycker jag att gå från 27.5 till 29 bara hade fördelar när de kommer till enduro cyklande :)
Fått fatt på ett 27.5 lånehjul, ska testa i veckan! Blir intressant se t.ex. om vevpartiet känns för lågt och det blir fler pedalträffar. Får kanske stötta upp dämpningen med lite mer preload/lsc. Och skaffa bashguard, dumsnålade på det i builden 😬

sofaracer

Medlem
Visa din Propain
Hej!

Någon som har erfarenhet det senaste hur dem ligger till leveransmässigt?
Beställt en hoj som ligger för montering första veckan i maj och det spritter ju rätt bra i mtb-nerven att komma ut i skogarna!

Mvh D

Drakir80

Medlem
Visa din Propain
Hej!

Någon som har erfarenhet det senaste hur dem ligger till leveransmässigt?
Beställt en hoj som ligger för montering första veckan i maj och det spritter ju rätt bra i mtb-nerven att komma ut i skogarna!

Mvh D
Min Tyee AL ska byggas 13 maj enligt tidigare prognos från Propain. Chattade med dem förra veckan och då var allt enligt plan.

sofaracer

Medlem
Visa din Propain
Låter hoppfullt! Var nere och beskådade första swecup enduron. Känns som antalet propain ökat rasande mycket mer än vad denna tråden ger till känna.
Drar tillbaka hoppfullt... Min skulle börja byggas i fredags, fick ingen update om byggstart. Skicka ett mail som inte besvarats.
Kommer man få nöja sig med att tugga asfalt denna säsong är den stora frågan. Finns inte gör mycket utbud därute.

Rebike

Ny medlem
Visa din Propain
Drar tillbaka hoppfullt... Min skulle börja byggas i fredags, fick ingen update om byggstart. Skicka ett mail som inte besvarats.
Kommer man få nöja sig med att tugga asfalt denna säsong är den stora frågan. Finns inte gör mycket utbud därute.
Hämtade ut mitt ramkit idag (Tyee AL, strl M).
Beställt 21/12-2021, fick mail om att de började bygga den 4/5. Planerade byggdatumet jag fick var 13/5, så kul när det går lite snabbare än förväntat (även fast jag väntat närmare 5 månader :) )

sofaracer

Medlem
Visa din Propain
Hämtade ut mitt ramkit idag (Tyee AL, strl M).
Beställt 21/12-2021, fick mail om att de började bygga den 4/5. Planerade byggdatumet jag fick var 13/5, så kul när det går lite snabbare än förväntat (även fast jag väntat närmare 5 månader :) )
Snyggt!
Snackade med dem i telefon tidigare i dag och dem kunde leverera pga jag valt fox dämperi och den leveransen vet inte fox när dem kan leverera.
Så har avbokat min tyvärr. Men har redan annat på g som tur är! :)

Köp & Sälj

Topp