Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Den jag såg är ju visst city-versionen! Kanske det är därför det är så många spacers under styret? ?

Har en synapseram som saknar denna: måste jag ha den? Ska ha shimano 105 disc… flera smådelar saknas…

Bilagor

• 2EC1D299-55EA-4680-A65C-A8CA65BD6739.png
    2EC1D299-55EA-4680-A65C-A8CA65BD6739.png
    110.5 KB · Besök: 47
Om alla saknade delar går att köpa från samma ställe så lägg en beställning. Fulmek kan ta tid och riskerar att fungera sämre/kortare.

Ja problemet är ju såklart att få tag på delarna från rätt ställa där det inte är snordyrt. Min lokala kanske kan lösa det men fan hittar mest grejer från england tyvärr... Iaf just den specifika.

Jag inbillade mig något om att man drar en hel vajer från reglaget till bakväxeln och kunde slippa på så vis.

Tips på något lätt tillgängligt och billigt att använda istället för sadelstolpe som passar för 34,9 diameter? Bygger upp en hoj och har ingen sadelstolpe än... Alltså bara för att hänga upp ramen i mekstället.

Jaha. Här hade man sparat in på gängor och kört genomgående.... hur monterar jag bäst lås?

Vända-skruven-alternativet har jag själv listat ut. Det är kanske enda möjligheten?

Edit. Försänkt insex är kanske så bra det blir?

20230101_174240.jpg

Senast ändrad:
Hur mycket man än mekat så har ändå styrlager en tendens att orsaka huvudbry: Jag har ett semiintegrerat Columbus-lager där nedre lagret börjar kännas grusigt. Lagret är märkt med
46x34.1 45/45 grader, SHIS-standarden borde alltså vara 47x33.

Kan jag köpa vilket annat nedre lager som helst med samma SHIS-mått, ex länkade Pro-lagret som mäter 46.8x33 45/45 grader?

Inte cykelrelaterat, men vet ni vart de säljer tvåvägs-grenuttag som tål lite mer belastning? Tänkte koppla in både tvätt- och torkmaskin till det och det mesta jag hittar är på typ max 3500w vilket inte räcker.

Inte cykelrelaterat, men vet ni vart de säljer tvåvägs-grenuttag som tål lite mer belastning? Tänkte koppla in både tvätt- och torkmaskin till det och det mesta jag hittar är på typ max 3500w vilket inte räcker.
Brinner inte huset ner då? Nu är jag inte elektriker men låter inte som det ska gå på samma säkring.

Du kan inte köra mer än 16A på ett uttag och eftersom säkringen även skall skydda för överbalstning vid last på ett av uttagen så måste de som mest dela på 16A. Vill du mer så är det två grupper med varsin 16A säkring som gäller. I tvättstugor är det rätt vanligt att dra in till en utanpåliggande dosa med 3faser nolla och jord i - sen så kopplar man in lasterna på ett lämpligt sätt. Haken är att en elektriker måste koppla in, men det blir smidigt, snyggt och säkert - samt att man slipper köra 16A i schuko uttag vilket de är godkända för, men inte helt lämpliga att belsta med.

Du kan inte köra mer än 16A på ett uttag och eftersom säkringen även skall skydda för överbalstning vid last på ett av uttagen så måste de som mest dela på 16A. Vill du mer så är det två grupper med varsin 16A säkring som gäller. I tvättstugor är det rätt vanligt att dra in till en utanpåliggande dosa med 3faser nolla och jord i - sen så kopplar man in lasterna på ett lämpligt sätt. Haken är att en elektriker måste koppla in, men det blir smidigt, snyggt och säkert - samt att man slipper köra 16A i schuko uttag vilket de är godkända för, men inte helt lämpliga att belsta med.
Massa svåra ord och förklaringar, lät mkt enklare med en grov spik. Eller funkar det med en kraftig spik också?

Finns det dåliga och mindre dåliga fälgbromsar? Och isf vad ska man ha? Eller är det vajerbyte som gäller? Pendlarhojen från ca 2004 har fälgbromsar, står Cannondale på reglaget och Cannondale/Tektro på själva bromsen. Inte omhändertagna mer än att bromsbeläggen är utbytta då och då, bla nyligt. Tycker att jag justerat de så bra det går, men bromsträckan blir ändå motsvarande en långtradare på landsväg... Alltså för lång.. Eller är alla fälgbromsar så slöa?

Beror på typ av fälgbroms (cantilever, V- eller caliper- (och olika typer av caliper)). Så svaret är ja, det finns bra och dåliga. Finns även bra och dåliga belägg.

Beror på typ av fälgbroms (cantilever, V- eller caliper- (och olika typer av caliper)). Så svaret är ja, det finns bra och dåliga. Finns även bra och dåliga belägg.
Ok, jag har v-broms, så då finns utrymme att uppgradera till nån typ av caliper om jag tolkar dig rätt? Tack!

Ok, jag har v-broms, så då finns utrymme att uppgradera till nån typ av caliper om jag tolkar dig rätt? Tack!

Nej, v-broms är det bästa man kan får på den typen av infästning. Om toe-in inte är ställt i rätt kan det hjälpa att justera. Som har redan skrivits skulle bättre belägg hjälpa om du har dåliga.

Nej, v-broms är det bästa man kan får på den typen av infästning. Om toe-in inte är ställt i rätt kan det hjälpa att justera. Som har redan skrivits skulle bättre belägg hjälpa om du har dåliga.
Ok, nu är jag förvirrad.. ? Men så klart, det är olika infästningar för v och caliper? Då kan jag inte byta modell? Bättre belägg och justera toe-in då?

När jag ställde typ samma fråga till LBS förra året så föreslog de byte till Avids eller Shimanos CX cantibromsar. Tog aldrig steget dit pga för dyrt (Avid kostar typ 1000kr/st, varför?!)

alla sorters svaj minskar bromskraften. i fälgen, i bromsen, i vajern, och det vanligaste; i höljet.

finns en aktuell tråd om samma problem.

Finns det dåliga och mindre dåliga fälgbromsar? Och isf vad ska man ha? Eller är det vajerbyte som gäller? Pendlarhojen från ca 2004 har fälgbromsar, står Cannondale på reglaget och Cannondale/Tektro på själva bromsen. Inte omhändertagna mer än att bromsbeläggen är utbytta då och då, bla nyligt. Tycker att jag justerat de så bra det går, men bromsträckan blir ändå motsvarande en långtradare på landsväg... Alltså för lång.. Eller är alla fälgbromsar så slöa?
Du har vant dig in med bra bromsar från mtb-sidan (väl?) och nu kommer du behöva leva i ett mörker av dålig bromsverkan om du ska cykla på en fälgbromsad cykel...

Men väl inställda V-bromsar fungerar helt klart kanon för pendling osv. Fräscha höljen, vajrar och belägg, samt korrekt inställda är ett krav!

Nytt gummi är nog inte för mycket begärt. Annars ska nog hojen stanna på platten även med fälgbroms. Och troligen tystare.

Har en knappt använd HT över. Är det korkat att lägga upp den på K&S nu ist för att vänta till våren då ”alla” köper cyklar?

Har fått tag i en Cannondale Caad 8 årsmodell runt 2005 tror jag.
Vevlagerhuset mäter 68mm och är gängat.
Kan man utgå från att det är BSA då eller kan även BB30 vara gängat?

Jag använder appen ProBikeGarage för att hålla koll på användning och behov av underhåll för mina cyklar.

För hjul rekommenderar appen att man ska "Check hub play and bearings" varje 250 mil. Det tolkar jag som att man ska kolla om det är glapp i navet och att lagren är ok.

Om man dessutom specifikt lägger till nav till hjulen rekommenderar appen att man var 50e timme ska "Clean and regrease" naven. Hur skulle ni tolka det? Menar de att man ska plocka isär lagren och plocka ut kulorna för att kunna rengöra och fetta in? Är inte det överambitiöst att göra var 50e timme? Vad kan de annars mena att man ska rengöra och smörja i naven?

Tillbaka
Topp