Idag lärde jag mig att...

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
… en sån här bulle på danska kallas

B113F216-744A-4D49-9C5A-C71A593258DB.jpeg

” bagarens sjuka öga”

Att man ska titta ordentligt på vad man plockar ut ur kylskåpet på morgonen.
Annars kan man lätt missta den här

Bravo.jpg

för den här
Mjölk Grön.png

Det kanske inte låter så farligt, men när en av de blandas med morgonkaffet smakar det f*********t!!
Tänk på det när du har grus i ögonen imorgon på morgonkvisten :giggle:

***OBS lite skrytvarning***

Hemma småförkyld och slötittar på youtube när en film på några tyskar i Trysil rullas upp på TV:n. De skulle köra B-rage tror jag men de började med Frensh Moustache. För er som inte kört i Trysil så går den såhär:

På videon såg Frensh Moustache allt lite hårigare ut än jag mindes den och jag blev tvungen att kolla om min Stravatid från sommarens besök fortfarande var något att hänga i granen. Och jo det var den, fortfarande ingen som kört snabbare än mig i år:
1667995894208.png

Ok, varför detta skrytinlägg? Jo det som är lite roligt med det hela är att jag satte denna tid på min helstela, oväxlade Surly Karate Monkey. Inte en cykel man spontant tror man ska sätta en snabb tid på ett 400 m kort tekniskt stigparti med 44 fallmeter, varken när man läser om det eller när man ser cykeln i verkligheten. Den är kort, har branta vinklar och alltid fel växel. Nu är jag ju inte en oäven cyklist men jag hade också med min enduro HT (Pole Tavial) och jag var ganska mycket snabbare på Surlyn än på Polen. Analyserar man det så kan jag förstå det (inga riktigt branta partier varken uppför eller nedför, de stökiga partierna är långsamma, låg medelhastighet, etc. ) men jag har ändå lite svårt att greppa det. När jag cyklade kändes Polen snabbare men den behöver egentligen mer fart för att komma till sin rätt.

Jag har harvat runt på Surlyn i ett år nu och har börjat vänja mig med att den ofta är oväntat snabb men idag så lärde jag mig att den ändå är knasigt snabb. Inte bara snabb för att vara en helstel SS utan generellt, den borde ju inte vara snabbare än alla andra som besökt Trysil i år kan man tycka. Alla borde få testa en sådan hoj, roligast jag haft på cykel på länge. Så har träningen gått dåligt i sommar och ni vill köpa er fart så går det och facit ut såhär:
tt.jpg
=Raket!

Senast ändrad:
Jo det som är lite roligt med det hela är att jag satte denna tid på min helstela, oväxlade Surly Karate Monkey. Inte en cykel man spontant tror man ska sätta en snabb tid på ett 400 m kort tekniskt stigparti med 44 fallmeter, varken när man läser om det eller när man ser cykeln i verkligheten. Den är kort, har branta vinklar och alltid fel växel.

Hemma med sjuk barn och läser din interessanta inlägg. Bra med riktigt tidmättning mot andra cyklister!

På min helstel SS, som är lång, har lagom HTA och alltid rätt växel, kör jag oftast om andra cyklister i stökigaste partier. Nu är jag klart inte en lika duktigt cyklist som dej och är folk jag kör om troligtvis relativt nybörjare, men ändå händer det i stökigaste delar. En sak som påverkar, tror jag, är att man på helstel försöker att köra smoothaste linjer. Det är också linjerna som bromsar minst. Jag kör dubbla hästighet genom stenkistor jämfört med några som kör på all-mountain FS. Utför i stök är det dåligare utan dämpning fram, men även där kan jag droppa några decimeter utan att känna mycket av landningen. Det måste väl också leda till att man behålla farten bättre än när energin försvinner i en dämpare.

Hemma småförkyld och slötittar på youtube när en film på några tyskar i Trysil rullas upp på TV:n. De skulle köra B-rage tror jag men de började med Frensh Moustache. För er som inte kört i Trysil så går den såhär:

På videon såg Frensh Moustache allt lite hårigare ut än jag mindes den och jag blev tvungen att kolla om min Stravatid från sommarens besök fortfarande var något att hänga i granen. Och jo det var den, fortfarande ingen som kört snabbare än mig i år:
Visa bilaga 592716

Ok, varför detta skrytinlägg? Jo det som är lite roligt med det hela är att jag satte denna tid på min helstela, oväxlade Surly Karate Monkey. Inte en cykel man spontant tror man ska sätta en snabb tid på ett 400 m kort tekniskt stigparti med 44 fallmeter, varken när man läser om det eller när man ser cykeln i verkligheten. Den är kort, har branta vinklar och alltid fel växel. Nu är jag ju inte en oäven cyklist men jag hade också med min enduro HT (Pole Tavial) och jag var ganska mycket snabbare på Surlyn än på Polen. Analyserar man det så kan jag förstå det (inga riktigt branta partier varken uppför eller nedför, de stökiga partierna är långsamma, låg medelhastighet, etc. ) men jag har ändå lite svårt att greppa det. När jag cyklade kändes Polen snabbare men den behöver egentligen mer fart för att komma till sin rätt.

Jag har harvat runt på Surlyn i ett år nu och har börjat vänja mig med att den ofta är oväntat snabb men idag så lärde jag mig att den ändå är knasigt snabb. Inte bara snabb för att vara en helstel SS utan generellt, den borde ju inte vara snabbare än alla andra som besökt Trysil i år kan man tycka. Alla borde få testa en sådan hoj, roligast jag haft på cykel på länge. Så har träningen gått dåligt i sommar och ni vill köpa er fart så går det och facit ut såhär:
Visa bilaga 592722=Raket!

Jag har nu tittat på videon. Den stig har många riktigt tajta kurvor. Det är klart bra för din helstel och riktigt dåligt för en Pole. Det finns dock också flera lagom långa biter som lutat nedåt ...

Visa bilaga 592716

Visa bilaga 592722=Raket!
Hatten av.

Jag tror du har ett KOM i mina hemtrakter (Sura) på samma cykel, det är nästan så man vill äta upp sin kolfiberraket i rent vredesmod ?.

Skyller på att det hänger nog på cyklisten.

Edit: Det var inget KOM utan en femteplats på Bårhuset jag hade i åtanke.

Senast ändrad:
Hatten av.

Jag tror du har ett KOM i mina hemtrakter (Sura) på samma cykel, det är nästan så man vill äta upp sin kolfiberraket i rent vredesmod ?.

Skyller på att det hänger nog på cyklisten.

Edit: Det var inget KOM utan en femteplats på Bårhuset jag hade i åtanke.
Hm, femma… Då får jag ut och köra fortare när snön försvunnit!?

Bra form!

Åkte motsatt håll förra veckan, grymt fint ute nu.
Slutade dock med att mitt sällskap landade på rygg med lite blåmärken och sträckning i ryggen.

Bara att buga och gratulera.
Gillar den sträckan så jag tar kanske det varvet imorgon, men jag räknar inte med att komma i närheten tidsmässigt.

när luften plötsligt försvinner ur däcket så behöver det inte betyda att det inte går att cykla vidare med samma däck och slang.

Luften pös ut snabbt. Jag tänkte att det måste vara något riktigt vasst. Kollade hela däcket noga. Märkligt, inget syntes på utsidan eller insidan. Testpumpade slangen. Den höll trycket. Med vad tusan? Ventilkäglan satt som den skulle. Monterarade tillbaka slangen och pumpade den igen. Märkte då att när ventillen hamnade i vissa lägen läckte det där ventilen går in i slangen. Tänkte att jag skulle testa hur länge det gick att cykla innan trycket helt eller delvis försvann. Cyklade flera km teknisk stig och tappade troligen inget tryck överhuvudtaget.

när luften plötsligt försvinner ur däcket så behöver det inte betyda att det inte går att cykla vidare med samma däck och slang.

Luften pös ut snabbt. Jag tänkte att det måste vara något riktigt vasst. Kollade hela däcket noga. Märkligt, inget syntes på utsidan eller insidan. Testpumpade slangen. Den höll trycket. Med vad tusan? Ventilkäglan satt som den skulle. Monterarade tillbaka slangen och pumpade den igen. Märkte då att när ventillen hamnade i vissa lägen läckte det där ventilen går in i slangen. Tänkte att jag skulle testa hur länge det gick att cykla innan trycket helt eller delvis försvann. Cyklade flera km teknisk stig och tappade troligen inget tryck överhuvudtaget.
Det där har jag haft med nya Contislangar. Luften läcker mellan rör och ventilkägla. Inte åtdragna från fabrik.

Det där har jag haft med nya Contislangar. Luften läcker mellan rör och ventilkägla. Inte åtdragna från fabrik.

Det är nog olika fenomen. Jag tror att det i mitt fall beror på att ventilen håller på att släppa från däcket som det kan bli när man har "ventilmuttern" hårt åtdragen och trycket sjunker i slangen. Jag brukar ha koll på det. Det som var konstigt var att ventilen måste ha kommit åt något när jag körde genom halvtät vegetation och hamnat i ett läge där all luft gick ur ganska snabbt. När jag monterade kunde jag hitta lägen där det började läcka, men när jag nu försökte att få det att börja läcka genom att röra ventilen kom det ingen luft alls.

Bilagor

• 20240917_212237.jpg
    20240917_212237.jpg
    245.2 KB · Besök: 29
...att Mamill, med två L, betyder bröstvårta.
Till skillnad från Mamil, med ett L, som alla vet betyder Mycket Attraktiv Manlig (Icke eL)-elitpendlare.

Senaste året eller två så har min Garmin alltid visat ett fåtal timmars återhämtning och typ noll anaerobisk effekt, hur hört jag än kör. Inte brytt mig särskilt mycket då jag inte använder informationen till något men efter gårdagens ganska tuffa intervallpass och den visade typ sju timmars återhämtning och noll anaerob effekt så var jag tvungen att rota. Det visar sig att Garmin numera sätter högsta pulsen baserat på högsta mätning. Måste haft en glitch någon gång så den var satt till över 240. Helt orimligt och dåligt av Garmin att inte göra någon slags rimlighetsbedömning i koden. Nu satte jag ner den till min riktiga maxpuls på 180 och plötsligt fick jag oändlig återhämtning. Notera att pulszonerna sätts ologiskt nog per enhet.
IMG_5519.webp

För att vara ett företag som jobbar med träningsapplikatkoner, och gjort det i många år, är Garmin förbluffande värdelösa.

Ja, jag är förvånad över att min fru nästan alltid har problem med att koppla hennes mobil med hennes Garmin Explore. Sen har den ofta svårt att hitta GPS signal. Och det finns den dumma problem med liknande färgen till rutten man har kört och ska köra. Många verkar klaga över det. De vore så enkelt att lägga till en färgval ...

Ja, jag är förvånad över att min fru nästan alltid har problem med att koppla hennes mobil med hennes Garmin Explore. Sen har den ofta svårt att hitta GPS signal. Och det finns den dumma problem med liknande färgen till rutten man har kört och ska köra. Många verkar klaga över det. De vore så enkelt att lägga till en färgval ...
Avsåg inte sånt (även om de har förvånansvärt mycket problem även där) utan just inom träningsdata, rekommendationer, etc. Det är som om det är ett gäng gymnasieelever som googlat på gym-bros bloggar och gjort ett oavslutat utvecklingsprojekt som ligger bakom. Dels förbluffande låg nivå på rimlighet i produkten (se t.ex. ovan om maxpuls), dels följer de de senaste trenderna som om de vore vedertagna, bevisade sanningar.

Man kan ha hårdvaran som datainsamlare (om man har ett vakande öga på vad de gör) men i övrigt så är det bästa att ignorera vad de säger.

Avsåg inte sånt (även om de har förvånansvärt mycket problem även där) utan just inom träningsdata, rekommendationer, etc. Det är som om det är ett gäng gymnasieelever som googlat på gym-bros bloggar och gjort ett oavslutat utvecklingsprojekt som ligger bakom. Dels förbluffande låg nivå på rimlighet i produkten (se t.ex. ovan om maxpuls), dels följer de de senaste trenderna som om de vore vedertagna, bevisade sanningar.

Man kan ha hårdvaran som datainsamlare (om man har ett vakande öga på vad de gör) men i övrigt så är det bästa att ignorera vad de säger.
Till förmodligen närmare 100% så används ju Garmin av amatörer som vill mer än de kan, men det spelar nästan ingen roll, så Garmin programmerar väl sina produkter efter vad de vill ha o betala för.
Mitt onödiga krav är högsta möjliga positionsnoggrannhet så jag har en 840 och fartsensor (som sitter på lvg'n hela tiden) men inga andra sensorer, och använder i princip inga analyser annat än medelhastighet (genom mitt användnings filter). Men det finns massa saker i den som jag betalat för men inte använder...

Går ju att lägga in maxpulsen själv så gör det från nu så lär du ser mer vettiga siffror. Tror det är separata inställningar i Strava och Garmin Connect btw.
Som @erolwi skriver får man ta högsta pulsen man mätt upp sista året/åren om man faktiskt tar i så man uppnår maxpuls någon gång.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp