Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Å kära visdom!
Jag försöker pumpa upp trycket på min Oneup V2 dropper med min dämparpump från Pro. Funkar alltid bra på dämparna men på droppern släpps -allt- tryck ut när jag skruvar av dämparpumpen.
Behåller jag pumpen på och 250-300 psi funkar den kanon. När jag skruvar av hör jag att all luft pyser ut och den slutar fungera. Någon som har en idé?
Det borde väl vara ventilen på droppen som läcker då. Har du ett sånt verktyg så att du kan skruva ut själva insatsen i ventilen? Om du byter insatsen borde det bli tätt.

Det är inte så att din dämparpump har en tvåstegsraket på munstycket? Vissa varianter låter dig skruva på två ställen så att den släpper upp ventilpluppen innan man lossar. Svårt att förklara i text men borde stå i din pumpmanual.

Jag förstår vad du menar men har ingen sån tvåstegsraket. Skruvar och lossar bara och de brukar fungera bra med dämpare men här går jag bet.

Jag har den här "de luxe"-varianten.
Hårdingar kör med två små skruvmejslar men jag lät bli att köpa en styck paprika och köpte verktyget istället.

Jag förstår vad du menar men har ingen sån tvåstegsraket. Skruvar och lossar bara och de brukar fungera bra med dämpare men här går jag bet.
Om det är din pump på bilden du lade in tidigare vill jag hävda att du just har en två-stegs.

Dra åt den silverfärgade delen för att ansluta munstycket, lossa den blå delen för att stänga ventilen, lossa den silverfärgade.

Har du bråkat mycket med droppen kan du ha dragit ihop de 2 delarna lite hårt se de är tunga att dela.

Om det är din pump på bilden du lade in tidigare vill jag hävda att du just har en två-stegs.

Dra åt den silverfärgade delen för att ansluta munstycket, lossa den blå delen för att stänga ventilen, lossa den silverfärgade.

Har du bråkat mycket med droppen kan du ha dragit ihop de 2 delarna lite hårt se de är tunga att dela.
Sjukt! Jag har aldrig använt den silvriga. Ska prova ?

När man handlar cykeldäck ser man ibland att det finns tumstorlekar som har "NL" efter måttet (T.ex. 28 x 1 5/8 x 1 1/2 NL) och att dessa är inte samma som dom som *inte* har NL efter sig eftersom ETRTO-måtten är olika.
Vad betyder detta? Spelar det stor roll?
//Velar i cykelhyllan

Hur servar man nav som ser ut såhär?

Hur öppnar man in till lagret liksom?

B1BB5CFB-69B9-4AAE-9923-B4C675D9AF03.jpeg

Bytt kedja, klinga fram och pulleyhjul på pendelhojen. Behöll kassetten, då den var "ny" i förhållande till resten. Tycker att den växlar fint när cykeln hänger i mekstället, men när jag cyklar så jag behöver ta i lite, blir det ett hack/släpp typ vartannat tramptag, när kedjan är på tyngsta växeln. Händer inte på övriga växlar och inte om jag trampar i nedförsbacke eller som sagt, vevar runt i mekstället. Vad kan det bero på och hur löser jag det? ?

Bytt kedja, klinga fram och pulleyhjul på pendelhojen. Behöll kassetten, då den var "ny" i förhållande till resten. Tycker att den växlar fint när cykeln hänger i mekstället, men när jag cyklar så jag behöver ta i lite, blir det ett hack/släpp typ vartannat tramptag, när kedjan är på tyngsta växeln. Händer inte på övriga växlar och inte om jag trampar i nedförsbacke eller som sagt, vevar runt i mekstället. Vad kan det bero på och hur löser jag det? ?

Har du just bytt allt eller har du cyklat med nya grejer ett tag?

En kassett kan slitas ner snabbt av en för sliten kedja. Dår passar en ny kedja inte bra på de mest använda drev. Det brukar dock vara drev i mitten och minsta drevet är ofta i bra skick.
Ok... Kan det vara att nya kedjan är lite för lång, eller borde det märkas på alla växlar. Kapade den lite kortare än den gamla slitna kedjan, men tänkte då att jag kanske skulle kapat den typ en länk till....? Eller är det ny kassett som gäller?

Ok... Kan det vara att nya kedjan är lite för lång, eller borde det märkas på alla växlar. Kapade den lite kortare än den gamla slitna kedjan, men tänkte då att jag kanske skulle kapat den typ en länk till....? Eller är det ny kassett som gäller?

Om du inte har använt tyngsta växeln mycket kan det inte vara kassetten som är fel.

Om kedjen är lite för lång märker man det framförallt i tyngsta växeln. För att åtgärda det kan man justera b-skruven lite eller tar bort två länkar.

EDIT: det saknades en "inte".

Senast ändrad:
Kan jag använda det här vevlagret.

Shimano MTB BB-MT800-K Bottom Bracket Hollowtech II 68/73mm BSA för Chaincase​

istället för vanliga ht2 , svart är coolt.!?

det finns ett antal möjligheter.

-liten användning av minsta drevet på kassetten gör att växeln beckat igen åt det hållet så växeln kommer inte riktigt i rätt läge.

-en av taggarna på nästa drev har böjts och hakar kedjan. relaterat till föregående.

-hjulet har inte hamnat rätt vid monteringen. vanligt med qr-fäste.

-du har kommit att joxa med b-skruven.

-framklingan kan vara sliten så hoppet sker där. gäller mest små klingor 30t och mindre.

-felaktigt eller felaktigt monterat kedjelås.

-flitig användning av även minsta drevet på kassetten gör att slitaget märks mest där; kedjan hoppar och egentligen mest vid belastning. kanske trots allt troligaste förklaringen. sök på en tråd nära dig om renovering av kassetter:)

om du tar en närbild på kassetten med kedjan på något av de större dreven kan du få hjälp värdera om slitage av kassetten och minsta drevet kan vara problemet.

-liten användning av minsta drevet på kassetten gör att växeln beckat igen åt det hållet så växeln kommer inte riktigt i rätt läge.

-en av taggarna på nästa drev har böjts och hakar kedjan. relaterat till föregående.

-framklingan kan vara sliten så hoppet sker där. gäller mest små klingor 30t och mindre.

-flitig användning av även minsta drevet på kassetten gör att slitaget märks mest där; kedjan hoppar och egentligen mest vid belastning. kanske trots allt troligaste förklaringen. sök på en tråd nära dig om renovering av kassetter:)

om du tar en närbild på kassetten med kedjan på något av de större dreven kan du få hjälp värdera om slitage av kassetten och minsta drevet kan vara problemet.
Jag har provat det där med att montera kedjelåset åt fel håll (gäller vissa specifika kedjelås med en "böj" på sidoplåten, inte alla) och det tog en stund innan jag förstod vad som var fel. Helt problemfritt förutom på 11-drevet.

Som tillägg tänker jag att det är yttre ändläget som kan behöva justeras. Man cyklar ju ganska sällan på minsta drevet bak och därför har man kanske inte märkt problemet innan, men när man bytt grejer känner man efter och därmed upptäcker man problemet. I detta fall manifesteras bekymret genom att bakväxeln inte kommer hela vägen ut pga ändlägesskruven, varvid kedjan emellanåt vill klättra upp på drevet bredvid.

1. Kolla att hjulet sitter rakt i dropoutsen (man gör detta med cykeln stående på marken, inte i mekstället).

2. Kolla kedjelåset.

3. Kolla ändlägesskruven för bakväxelns yttre läge.

Om inte detta avhjälper problemet hade jag förmodligen kollat kassettens skick, glapp i body, gjort en ordentlig växeljustering osv.

Jag är ingen vän av intern dragning men måste man så måste man.

Jag tycker ändå det är svårt att få på slangen när det är såna här både ingång och utgång.....

Det finns andra hål men jag tänker att det är extremt svårt om inte slangen går i tillsammans med broms och växel?

20230403_172704.jpg
20230403_172727.jpg

Använder minsta drevet hyfsat mkt.

Hjulet sitter rätt

Framklingan är bytt, helt ny

Inget kedjelås på denna kedja

Inte joxat mer med b-skruven än avsett

Ändlägena är bra

Tror att jag misslyckades med längden på kedjan och ska följa upp det spåret först, i andra hand är nog kassetten mer sliten än jag trodde...

Tack för bra input ?!

Jag är ingen vän av intern dragning men måste man så måste man.

Jag tycker ändå det är svårt att få på slangen när det är såna här både ingång och utgång.....

Det finns andra hål men jag tänker att det är extremt svårt om inte slangen går i tillsammans med broms och växel?

Visa bilaga 617311Visa bilaga 617312
Vad är frågan egentligen? Om frågan är hur du ska göra dragningen så försök med en sytråd som dammsugs ut på andra sidan, sedan försöka trä in något som man kan stoppa in i slangen tillräckligt thight för att kunna dra igenom, typ ståltråd. Lite snabbtorkande lim kanske kan hjälpa?

Ser ut som en rätt dålig lösning det där, på mina cyklar har det i allmänhet suttit en lite större täckbricka för slanghålen som man kunnat skruva bort för att komma åt lite bättre. Lite svordomar har det blivit men har ändå fungerat ok.

Vad är frågan egentligen? Om frågan är hur du ska göra dragningen så försök med en sytråd som dammsugs ut på andra sidan, sedan försöka trä in något som man kan stoppa in i slangen tillräckligt thight för att kunna dra igenom, typ ståltråd. Lite snabbtorkande lim kanske kan hjälpa?

Ser ut som en rätt dålig lösning det där, på mina cyklar har det i allmänhet suttit en lite större täckbricka för slanghålen som man kunnat skruva bort för att komma åt lite bättre. Lite svordomar har det blivit men har ändå fungerat ok.
Själva skumslangen som ska sitta ovanpå hölje och bromsslang skulle jag säga är helt möjligt att få igenom hålen. Jag har visserligen inte testat än...
OM det verkligen går att lösa tror jag man får dra in allt genom BB och sen tillbaka ut genom rätt hål....Jag skulle behöva ha bekräftat innan jag försöker.

Utan skumslang löser jag det men fan att de inte lagt i alla fall broms utanför

Hejsan!

Jag har en Trek slash 9.7 2023, går i tankarna att byta bromsar till hope e4 men vet inte vilka adaptrar jag ska köpa om jag vill ha 220mm rotor fram och 200mm bak? Kan någon snäll själ hjälpa mig?

Använder minsta drevet hyfsat mkt.

Hjulet sitter rätt

Framklingan är bytt, helt ny

Inget kedjelås på denna kedja

Inte joxat mer med b-skruven än avsett

Ändlägena är bra

Tror att jag misslyckades med längden på kedjan och ska följa upp det spåret först, i andra hand är nog kassetten mer sliten än jag trodde...

Tack för bra input ?!
hur gick det josofin?

Känns som om växelvajern är litet för spänd.

Finns det någon bra olja som kan ersätta tvåtaktsoljan under en kortare sträcka? Ska dra igång en gammal moped och har inget hemma just nu..

Lite pinsamt men men, hur får jag däcket att sitta jämt o fint på fälgen?, tycker att det wobblar hur jag än bär mig åt.

Lite pinsamt men men, hur får jag däcket att sitta jämt o fint på fälgen?, tycker att det wobblar hur jag än bär mig åt.
Såpvatten utmed kanttråden, sen pumpa upp till maxtryck (för fälg eller däck) tills det poppar ut ordentligt. Sen kan du sänka trycket igen.

Det finns tydligen dedikerade produkter för att ta på kanttråden så den glider rätt, men det känns som total överkurs.

Såpvatten utmed kanttråden, sen pumpa upp till maxtryck (för fälg eller däck) tills det poppar ut ordentligt. Sen kan du sänka trycket igen.

Det finns tydligen dedikerade produkter för att ta på kanttråden så den glider rätt, men det känns som total överkurs.
Har testat det men tycker att det inte blir bra ändå, hjulet liksom hoppar lite. Kanske läge att byta däck

Tillbaka
Topp