Allebike MB31 Discovery

Allebike MB31 Discovery
Tack för dina intryck. Tur jag valde en M då jag är ca 177. Har inte fått ihop min än. Förhoppningsvis en tur nästa söndag ?

Senast ändrad:
Allebike MB31 Discovery
Funderar på ny cykel åt grabben och det är "svårt" i år då det faktiskt finns cyklar i lager. Jag funderar på antingen mb31 discovery, nya neuron 6 eller 2022 radon skeen trail 7 (säljs just nu för 1759 euro). Priset varierar från 20k till 27k men jag vill att vi köper den med mest bang for the buck i detta prisintervall. Vad skulle ni rekommendera? Kommer vara svensk standard stig cykling i Västerbotten som gäller dvs transportsträckor, mycket klättring (så gärna klättervillig) och utför med "normalt" stök och inga större hopp.

Cyklarna har hyfsat samma geo radon 66,5, neuron 66 och discovery 65 på gafflarna. Alla har 76 eller brantare på sadelröret. Reach diffar bara minimalt, stack så har radon lägst neuron högst. Slaglängder är på radon 130/120, discovery 130/130, neuron 140/130.

Hyffsat samma utrustning. Gaffel pike select på radon, pike select+ på discovery och 34 rhythm på neuron. Bakdämpare x-fusion på discovery, deluxe select+ på radon och fps performance på neuron. SLX växlar på alla tre. Bromsar DB8 fyrkolv på neuron, magura thirty (fyrkolv iaf fram osäker bak) på radon, M7100 på discovery (dvs 2kolv och "bara" 160mm skiva bak).

Hjul är inte viktigt då jag har SLA30 här hemma om det sitter sämre hjul på. Viktmässigt är cyklarna hyfsat liknande ca 14-14.5kg.

Allebike MB31 Discovery
Hej. I onsdags när jag kom hem från jobbet och vädret var underbart hopade jag upp på denna skönt. Var inte planerat alls. Däcken var tomma på luft då jag tagit ut slangarna dagen innan. Dämparna var bara grovinställda! Jag är inget proffs på detta då det är min andra FS. Har en Canyon neuron sen tidigare så bara det att jämföra med.178 cm lång och 82 cm ben är jag glad jag tog st M. Nå precis ner till marken med droppen nere. 2 cm bättre markfrigång på discovery. Delvis på pga vevarmarna som bara är 170 mm på denna. Sen har jag ingen aning hur jag ska ställa dämparen fram. Körde i mittläget på båda rattarna och funkade hyfsat bra. Inte alls mycket pedalbobb eller vad det nu heter ? Ska ut en runda i morgon men inte hunnit ändra något. Mycket hemma o snart två veckors övning (aurora23) gör att det inte blir så mycket tid för mekning ?

Bilagor

• IMG_0277.jpeg
    IMG_0277.jpeg
    1.4 MB · Besök: 607
Allebike MB31 Discovery
Hej. I onsdags när jag kom hem från jobbet och vädret var underbart hopade jag upp på denna skönt. Var inte planerat alls. Däcken var tomma på luft då jag tagit ut slangarna dagen innan. Dämparna var bara grovinställda! Jag är inget proffs på detta då det är min andra FS. Har en Canyon neuron sen tidigare så bara det att jämföra med.178 cm lång och 82 cm ben är jag glad jag tog st M. Nå precis ner till marken med droppen nere. 2 cm bättre markfrigång på discovery. Delvis på pga vevarmarna som bara är 170 mm på denna. Sen har jag ingen aning hur jag ska ställa dämparen fram. Körde i mittläget på båda rattarna och funkade hyfsat bra. Inte alls mycket pedalbobb eller vad det nu heter ? Ska ut en runda i morgon men inte hunnit ändra något. Mycket hemma o snart två veckors övning (aurora23) gör att det inte blir så mycket tid för mekning ?
Sweet!
Är det medvetet att ha bromsreglagen pekandes neråt så mycket?
Om inte, prova vinkla upp de något.
Bara en tanke...

Allebike MB31 Discovery
Sweet!
Är det medvetet att ha bromsreglagen pekandes neråt så mycket?
Om inte, prova vinkla upp de något.
Bara en tanke...

Måste ändå påpeka detta med att ha dem i annan vinkel. Man har dem väl så att när man står i en bra attackposition så är handen i naturlig position, brukar vara en bit nedåt. Jag reagerar oftare på att folk har dem alldeles för rakt framåt pekande! Tycker verkligen inte det ser helt fel ut i position. Däremot brukar jag lossa lite på broms- och växelreglage så de klarar sig vid ev. fall.

/David som cyklat mtb sedan 80-talet.

Allebike MB31 Discovery
Måste ändå påpeka detta med att ha dem i annan vinkel. Man har dem väl så att när man står i en bra attackposition så är handen i naturlig position, brukar vara en bit nedåt. Jag reagerar oftare på att folk har dem alldeles för rakt framåt pekande! Tycker verkligen inte det ser helt fel ut i position. Däremot brukar jag lossa lite på broms- och växelreglage så de klarar sig vid ev. fall.

För en som har korta fingrar kan det vara svårt att nå reglagen optimalt när det är brant utför och de pekar för mycket neråt.

Allebike MB31 Discovery
Jag hade valt MB31 alla dagar i veckan. Men är inte så påläst på nya Neuron iofs.
Stod också i valet och kvalet. Jag valde nya Neuron CF8. Tycker för det första att den är snyggare. Sen har den Foxfjädring, högre stack (bra om man har långa ben och inte vill sitta för aggressivt), och baktriangel i kolfiber. Vet inte hur de har tänkt med baktriangeln på MB31, men jag tycker den ser lite grovhuggen och hastigt framtagen ut. Förmodligen bara visuellt, men ändå ett minus i mina ögon. Priset är såklart svårslaget på MB31, men Neuron tilltalar mig mer trots det högre priset.

Allebike MB31 Discovery

För en som har korta fingrar kan det vara svårt att nå reglagen optimalt när det är brant utför och de pekar för mycket neråt.
Det är främst när det lutar utför som jag vill ha bra kontroll på bromsarna. Med den storlek som det är på cyklarna i dag och sadeln slammad i botten så skulle jag nog knappt nå mina reglage i det läget trots att jag har strl 12-13 på handskar.
Sen inbillar jag mig att jag inte lägger samma tryck på händerna sen jag började vrida upp reglagen, jag blir inte lika trött i händerna på längre turer och får samtidigt upp huvudet och blicken bättre.

Allebike MB31 Discovery
Det är främst när det lutar utför som jag vill ha bra kontroll på bromsarna. Med den storlek som det är på cyklarna i dag och sadeln slammad i botten så skulle jag nog knappt nå mina reglage i det läget trots att jag har strl 12-13 på handskar.
Sen inbillar jag mig att jag inte lägger samma tryck på händerna sen jag började vrida upp reglagen, jag blir inte lika trött i händerna på längre turer och får samtidigt upp huvudet och blicken bättre.

Precis och står du utför så borde uppåt bli fel, eller hur? Bra att man tänker till själv och inte bara gör som alla andra - ett tag stod handtagen rakt ut i butikerna och det är ju helt fel iaf.

Sladda lugnt därute - tycker att MB31 ser riktigt trevlig ut ?

Allebike MB31 Discovery
Precis och står du utför så borde uppåt bli fel, eller hur? Bra att man tänker till själv och inte bara gör som alla andra - ett tag stod handtagen rakt ut i butikerna och det är ju helt fel iaf.

Jag tycker nog att ju brantare det blir desto mer vill jag ha bromsarna uppåt ?

Allebike MB31 Discovery

Nä, när det är riktigt brant och bakhjulet är i bröstet så måste man ha bromshandtagen rakt fram typ.

Allebike MB31 Discovery
Stod också i valet och kvalet. Jag valde nya Neuron CF8. Tycker för det första att den är snyggare. Sen har den Foxfjädring, högre stack (bra om man har långa ben och inte vill sitta för aggressivt), och baktriangel i kolfiber. Vet inte hur de har tänkt med baktriangeln på MB31, men jag tycker den ser lite grovhuggen och hastigt framtagen ut. Förmodligen bara visuellt, men ändå ett minus i mina ögon. Priset är såklart svårslaget på MB31, men Neuron tilltalar mig mer trots det högre priset.
Tycker oxå Neuron är snyggare men tycker inte den är värd 10 papp mera. Få se hur hållbar MB31 är. Neuronen har jag kört hårt med i 2 år o 4 mån och inget fel alls på den. Inte ens behövt justerat växlarna på den. Behåller den med lite grövre däck på när det är för blött.

Allebike MB31 Discovery
Hejsan
Är Foxfjädringen bättre?

Allebike MB31 Discovery

Ett vanligt missförstånd. Bromshandtagen skall sitta så att du får en narurlig position för att hålla emot hela kroppsvikten när du bromsar kraftigt. Det gör du med handleden vinklad 90 grader och handflatan vertikalt mot styret. Jämför tex med en armhävning.
Har du bromshandtagen vinklade ner måste du bära hela kroppsvikten med tummarna.

Allebike MB31 Discovery
Kanske OT fråga, men hur är det med kolfiber på en MTB.
Efter vad jag förstått så är kolfiber starkt så länge det inte får några slag i sidan så att säga. Med en MTB är det ju lätt att det händer när man är ute i skogen och testar gränser. Eller övertänker jag nu igen? (Själv sugen på Allebike MB31 Discoveryn...)

Allebike MB31 Discovery
Efter vad jag förstått så är kolfiber starkt så länge det inte får några slag i sidan så att säga. Med en MTB är det ju lätt att det händer när man är ute i skogen och testar gränser. Eller övertänker jag nu igen? (Själv sugen på Allebike MB31 Discoveryn...)
Ja.

Allebike MB31 Discovery
Inte mer ömtåligt än en ram i aluminium, snarare tåligare. Inget att oroa sig för.

Allebike MB31 Discovery
Skrev det här i en annan tråd, men passar nog bättre här. Kopierar mig själv:

Var personligen inställd på en Orbea Occam H30 tills man fick nys om den här. Hur stor risk för barnsjukdomar får man räkna med? Garantier osv?

Occam har (kanske?) bättre dämpare och 140 kontra 130mm. Annars är den nåt kg tyngre, sämre växlar, alu. Blev rådvillig nu. Nån med klok input? :)

siktar likt TS på trail i första hand och matchvikt på 95kg+-5 kg.

Allebike MB31 Discovery
Skrev det här i en annan tråd, men passar nog bättre här. Kopierar mig själv:

Var personligen inställd på en Orbea Occam H30 tills man fick nys om den här. Hur stor risk för barnsjukdomar får man räkna med? Garantier osv?

Occam har (kanske?) bättre dämpare och 140 kontra 130mm. Annars är den nåt kg tyngre, sämre växlar, alu. Blev rådvillig nu. Nån med klok input? :)

siktar likt TS på trail i första hand och matchvikt på 95kg+-5 kg.
Har samma funderingar, fast vart inställd på nya Canyon Neuron.

Men hitta denna igår, så då e velandet tillbaka.
Vad säger folket här, occam, neuron eller MB31?

Allebike MB31 Discovery
En 2022 Occan H30 är ju överkomlig i pris.

Ja, den är prisvärd. Men Neuron och framförallt MB31 är otroligt prisvärt och dessutom lite snyggare, tycker jag.

Allebike MB31 Discovery
Skulle välja occam om det ska köras lite enduro och utför. Annars MB31. Svårslagen prislapp.

Tillbaka
Topp