Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hur drar man åt höger pedal med rätt moment när momentnyckeln bara mäter moment åt ett håll?
Ja, pedalerna drar åt sig själva. Aldrig att man drar åt så hårt när man sätter dit dem, som man behöver ta i för att få loss dem. Glöm inte en klick fett på gängorna!

Du borde ha full koll.
Du brukar ju glassa runt här med dina fbk-prylar ibland.
Kanske blir Värmland ändå.
IMG_4039.png

Nu kan jag bara tala för mina egna ungar men om ungen är duktig på att cykla så funkar en lite större cykel annars sikta på en mindre storlek, kolla Berks inlägg hans grabb har väl cyklat för ” stort” men är duktig min stora kille har inte heller haft problem men min lilla lyckas trilla med en som är lagom.
Mange
Låter bra. Får nog bli den lite större då. Tack för svar!

Precis bytt body på mitt bakhjul i hopp om att slippa glappande. Dessvärre utan framgång. Nu tänkte jag ge mig på lagren i navet, men behöver förstå vilken typ jag behöver. Vill köpa något med bra slitstyrka. Är det någon här som kan hjälpa mig ta reda på vad detta är och vart jag kan hitta nya (mer hållbara)? Naven är från Novatec.

Tack på förhand.

Bilagor

• 66504C06-619C-422B-9C10-4B775F398882.jpeg
    66504C06-619C-422B-9C10-4B775F398882.jpeg
    547.5 KB · Besök: 64
  • 4DC0C068-02C1-4111-97D0-D88916C7BFE8.jpeg
    4DC0C068-02C1-4111-97D0-D88916C7BFE8.jpeg
    497.1 KB · Besök: 67
Precis bytt body på mitt bakhjul i hopp om att slippa glappande. Dessvärre utan framgång. Nu tänkte jag ge mig på lagren i navet, men behöver förstå vilken typ jag behöver. Vill köpa något med bra slitstyrka. Är det någon här som kan hjälpa mig ta reda på vad detta är och vart jag kan hitta nya (mer hållbara)? Naven är från Novatec.

Tack på förhand.

Vad är det för skillnad på GRX och Shimano 105?
Det finns flera olika varianter av både GRX och 105
Du kan själv kolla på de olika varianterna på Shimanos hemsida
De enskilda delarna hittar du info om bland Shimano Tech Docs

Hur/var delar man bilder för anonym åtkomst? Tänk blocket-annons och enorm efterfrågan på fler bilder/filmer. Den nya tidens däcksparkare.

Jag vill flytta min sadel bakåt 5-10 mm men jag tycker märkningen på sadeln är lite svårtolkad.
Det verkar finnas en "max" men hela spannet är ju kortare än infästningen i stolpen.
Vad menas? Och hur långt kan jag flytta sadeln?

Bilagor

• IMG_2835.jpg
    IMG_2835.jpg
    671.7 KB · Besök: 91
Jag vill flytta min sadel bakåt 5-10 mm men jag tycker märkningen på sadeln är lite svårtolkad.
Det verkar finnas en "max" men hela spannet är ju kortare än infästningen i stolpen.
Jag skulle nog våga flytta den så att nederdelen av fästet är vid svarta linjen efter max.

Jag har haft samma problem ofta. När jag flyttar bakåt har jag tolkad tjocka linjen höger från "MAX" som gränsen.

Jag har aldrig haft problem, förutom på en SDG sadel där railsen har blivit böjd just bakom infästningen. Hittade ingen bra bild, men man kan ser det här:

2023-04-21-11-23-05-951.jpg

Tjena!
Efter inköp av MTB och att ha sett den ljusa sidan med bromsar som faktiskt stoppar när man vill så har jag lite funderingar över min pendlarhoj.

Det är en gammal Cannondale CAADX CX-cykel från 2012, med tektro 720 wide cantilever-bromsar. Jag känner att jag har testat det mesta på den, hög cable carrier, låg cable carrier, dyra och fina kablar, samt lika dyra och fina bromsok. Men känner att jag inte riktigt får någon bra bromsverkan ändå. Självklart inser jag att det inte kommer bli som på en modern cykel med skivbroms, men när jag hyrde en cykel med vanliga lvg-bromsar i Spanien så upplevde jag den som betydligt bättre.

Så min tanke är om någon har några bra tips för att ställa in bromsarna, har läst på sheldon browns sida men tror inte riktigt jag fick till det!
Ju kortare wiren är som går mellan bromsarmarna desto bättre bromskraft får du.

Det kanske är stora säkerhetsmarginaler, eller att märkningen "Min - Max" så att säga klistras dit oavsett hur sadelstagen ser ut, standardmässigt liksom.
Kanske har ni för kort överrör!?

Jag tänker minsann byta ut ett 4-kantsvevlager mot ett Hollowtech II på en 90-tals Mtb (Decathlon Rockrider ala 1996?) i helgen. Det borde funka men jag har haft fel förr...

Hur stor chans att uppgraderingen blir lyckad?

Det kanske är stora säkerhetsmarginaler, eller att märkningen "Min - Max" så att säga klistras dit oavsett hur sadelstagen ser ut, standardmässigt liksom.
Kanske har ni för kort överrör!?
Började fundera på om det inte är "tvärtom", att Max-linjen inte bör hamna utanför klämman.
Sen är väl min ram den mindre av två alternativa storlekar för mig.

cykeln jag fick levererad förra veckan har tydliga, vad jag tror är, fettfläckar. Som om nån med flottiga fingrar lyft cykeln liksom. Ger en annan färgton än övriga ramen. Ska snart sätta på ramskydd så vill tvätta bort flott/fettfläckarna först eftersom jag inte kommer åt dem sen.

Vad kan jag tvätta ramen med, som löser fett?
Men som inte skadar/sabbar ramen och dess färg. Är aluminium med metallicfärg, om det spelar roll.

cykeln jag fick levererad förra veckan har tydliga, vad jag tror är, fettfläckar. Som om nån med flottiga fingrar lyft cykeln liksom. Ger en annan färgton än övriga ramen. Ska snart sätta på ramskydd så vill tvätta bort flott/fettfläckarna först eftersom jag inte kommer åt dem sen.

Vad kan jag tvätta ramen med, som löser fett?
Men som inte skadar/sabbar ramen och dess färg. Är aluminium med metallicfärg, om det spelar roll.
Testa att tvätta med lite ipa, borde få bort fettet men är lugnt med färgen.

kört med principen att så länge det klämmer längs rakt rör är det lugnt.

och det har det varit.

Testa att tvätta med lite ipa, borde få bort fettet men är lugnt med färgen.
Tack!

Funkar denna? Ska det spädas eller sprayar man bara på och svabbar bort?

Fick ett ryck o installerade en ny gaffel på fruns hoj, allt gick ända till jag skulle skruva i m6 skruven i "stjärnan", tvärstopp, är det annan gänga än m6 m5? Gaffeln är en rockshock paragon

Senast ändrad:
Varför kostar vissa ”vanliga” lvg-hjälmar nästan 3000 när min Giro Agilis som är lätt, välventilerad och har MIPS ligger under tusingen?

Det kanske är så att varje modell har sin egen reklambudget och den som köper
Giro Agilis får därför inte vara med och betala lika mkt till de sponsrade cyklisternas inkomst?

nischning på det sättet är säkert förekommande?

prissättning är gåtfullt. men att det är i många fall tydligt att det bara i mindre utsträckning har att göra med kostnader och produktionskostnader. särskilt när det är brist på konkurrens angående någon mer eller mindre reell gimmick eller usp. kolla t ex på spikmattorna när de kom.

förresten är för många suckers ett högt pris viktigare än andra egenskaper hos produkten.

och det exploateras ju inte minst i cykelvärlden:)

Ok fler frågor. Då jag nyligen blivit landsvägscyklist av misstag har jag inte så bra koll på däcktryck. På MTB är jag ju van att köra nästan halva rek. trycket som står på däck, på grushojen kör jag max 2 bar på 47mm, men hur är det med räser? Jag kör nu på rek. lägstatryck enl däcksidan (5.8-8.4 bar) på mina Giant Gavia Course 1 25mm, i praktiken 28mm, men när vägen inte är nyasfalterat slät så känns det rätt skakigt.. matchvikt i sommarkit ca 75 kg, borde jag sänka trycket?

Ok fler frågor. Då jag nyligen blivit landsvägscyklist av misstag har jag inte så bra koll på däcktryck. På MTB är jag ju van att köra nästan halva rek. trycket som står på däck, på grushojen kör jag max 2 bar på 47mm, men hur är det med räser? Jag kör nu på rek. lägstatryck enl däcksidan (5.8-8.4 bar) på mina Giant Gavia Course 1 25mm, i praktiken 28mm, men när vägen inte är nyasfalterat slät så känns det rätt skakigt.. matchvikt i sommarkit ca 75 kg, borde jag sänka trycket?
5,9 bar enligt mitt sätt att räkna med din vikt och 28 mm däck.

Sänker du trycket för mycket så får du ökad risk för skärsår, framförallt om du cyklar på annat än slät asfalt. Däcksidorna i (lättrullande) racerdäck är tunna och sköra.

Tillbaka
Topp