Peth
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Får man göra så? Jag tycker inte det.Vem av er är det här då?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Får man göra så? Jag tycker inte det.Vem av er är det här då?
Nä. Men cyklisten i fråga verkar älska sin cykel och använda den varje dag. Så jag får nog gå och skämmas för att min mest får stå i källaren.Får man göra så? Jag tycker inte det.
Kul att den används! Men singlespeed ska göras av gamla Peugeotcyklar som det inte går att fixa reservdelar till eller av gammalt Crescent-skräp som det ändå går tretton på dussinet av.Nä. Men cyklisten i fråga verkar älska sin cykel och använda den varje dag. Så jag får nog gå och skämmas för att min mest får stå i källaren.
Allt finns ju kvar vad det verkar :) bara återställa vid behov:)Kul att den används! Men singlespeed ska göras av gamla Peugeotcyklar som det inte går att fixa reservdelar till eller av gammalt Crescent-skräp som det ändå går tretton på dussinet av.
Får man göra så? Jag tycker inte det.
Nä. Men cyklisten i fråga verkar älska sin cykel och använda den varje dag. Så jag får nog gå och skämmas för att min mest får stå i källaren.
Kul att den används! Men singlespeed ska göras av gamla Peugeotcyklar som det inte går att fixa reservdelar till eller av gammalt Crescent-skräp som det ändå går tretton på dussinet av.
Min första reaktion, efter att magkänslan hunnit tala och säga mig att det är mer av eftersatt underhåll än idogt användande som har format cykeln, var att nej, så får man inte göra med en ärevördig tusing.Allt finns ju kvar vad det verkar :) bara återställa vid behov:)
Scars of the road!@LWB Skulle du råka hitta ett Miyata-emblem för stystamen eller en dammkåpa till en MKS-pedal i vägdammet är de mina. Var ute på ett Smålandsäventyr i helgen och blev av med båda dessa ting. Dammkåpan går nog att få tag, pedalerna är ju nästan nya, men Miyata-emblemet är värre :(
(eller om någon annan har på lager)
![]()
Gissar att de där Miyata-emblemen är hårdvaluta, säkrare än guld, så det också varit så att det blev stulet när jag besökte någon affär.Scars of the road!
Jag håller ögonen öppna.
Det låter spännande. Var ligger denna Körsbärsdal?Fin gård på vägen till Körsbärsdalen, med enstaka körsbärsträd i blomning.
Väl framme i dalen var det däremot inte någon blomning att tala om. Förståeligt då dalen ligger på ca 300 möh.
En bit NV om Jönköping. Det är egentligen bara några hektar fint kuperat odlingslandskap som det finns på många håll, men det innehas av en familj som har ägnat tid och möda åt att röja upp och återställa det från igenväxning.Det låter spännande. Var ligger denna Körsbärsdal?
Även här i södra Sthlm har både hägg, körsbärsträd + många fler börjat blomma bara nu de senaste dagarna, det går fort när vädret rivstartar (för-)sommaren. Nu borde det alltså vara dags förEn bit NV om Jönköping. Det är egentligen bara några hektar fint kuperat odlingslandskap som det finns på många håll, men det innehas av en familj som har ägnat tid och möda åt att röja upp och återställa det från igenväxning.
Jag är inte helt säker på att jag förstår men jag uppfattar det som att du tycker det är helt ok att utan lov gå in i andras hus om man tror att ingen bor där? I så fall förvånar det mig att just du tycker så, det hade jag inte trott.Jag är 100% säker på att IVI har lämnat in dubbel skriftlig ansökan om inträdestillstånd i samtliga fall. Sånt känner man liksom av utifrån hens inlägg utan att behöva fråga.
Äve
Även här i södra Sthlm har både hägg, körsbärsträd + många fler börjat blomma bara nu de senaste dagarna, det går fort när vädret rivstartar (för-)sommaren. Nu borde det alltså vara dags för
"Stängt mellan hägg och syren"
Lagen är bara rådande moral i skrift. Den saknar egenvärde och därför har vi högvis med jurister och annat löst folk för att tolka skälighet och annat i lagens kanter. Om du tycker att IVI's agerande är olagligt, omoraliskt och o-skäligt så kan du väl göra en polisanmälan? Om inte, lägg upp lite fina bilder på banvallar eller annat som gör folk glada här.Jag är inte helt säker på att jag förstår men jag uppfattar det som att du tycker det är helt ok att utan lov gå in i andras hus om man tror att ingen bor där? I så fall förvånar det mig att just du tycker så, det hade jag inte trott.
---------
Ett hus är ingen allmän plats och omfattas inte av någon allemansrätten och man får inte utan lov gå in i andras hus. Det gäller oavsett om det är bebott eller ej. Hus ägs alltid av någon och de flesta av ägarna skulle inte uppskatta att obehöriga tar sig in i husen, människor som inte har där att göra. Och det finns ett antal mycket goda skäl för det.
Är man intresserad av gamla hus finns det många och mycket intressantare hembygdsgårdar och liknande där man både får gå in och kan fotografera utan att begå ett lagbrott. Annars får man vackert fråga ägaren om lov först.
Tror du att ägarna till hus där obehöriga tar sig in blir särskilt glada? Ni som hyllar sånt här borde ta en funderare på hur ni skulle ställt er till om det gällde ett hus ni själva ägde.Lagen är bara rådande moral i skrift. Den saknar egenvärde och därför har vi högvis med jurister och annat löst folk för att tolka skälighet och annat i lagens kanter. Om du tycker att IVI's agerande är olagligt, omoraliskt och o-skäligt så kan du väl göra en polisanmälan? Om inte, lägg upp lite fina bilder på banvallar eller annat som gör folk glada här.
Tror du att ägarna till hus där obehöriga tar sig in blir särskilt glada?
Ni som hyllar sånt här borde ta en funderare på hur ni skulle ställt er till om det gällde ett hus ni själva ägde.
Är man genuint intresserad av ett hus och dess historia tar man kontakt med ägarna det första man gör, det här handlar om något hel annat.Hade inte brytt mig för fem öre om mitt hus, när det stod obebott, olåst och statt i långt framskridet förfall, hade fått besök av en historieintresserad person med kamera.
Är man genuint intresserad av ett hus och dess historia tar man kontakt med ägarna det första man gör, det här handlar om något hel annat.
Ja vad tror du själv när man inte är intresserad av att höra av sig till husets ägare?Vad handlar det om?
Ja vad tror du själv när man inte är intresserad av att höra av sig till husets ägare?
Att fråga @IVI var ju exakt det jag gjorde i mitt första inlägg eller hur? Jag har inte anklagat honom för något eftersom jag inte vet om han hade lov eller ej, det jag skrivit om det här är vad som gäller allmänt.Noterat med bolagsskogen. Det är f ö bara att ha en enskild firma så kan man sälja till ett bolag, antar jag?
Du sa att det handlar om nåt annat. Jag vet vad det kan handla om: Intresse för historia och ställen där tiden tycks ha stannat. Vad handlar det om, anser du?
Varför inte fråga delinkventen själv, @IVI? Vad har du att säga till ditt försvar, unge man? ?
Nej, det är då privatägd jordbruks- eller skogsmark och kan normalt bara säljas till privata ägare.
Jag anade inte att ämnet om ödehus skulle vara så kontroversiellt. Jag kommer inte lägga ut bilder på ödehus igen. Jag väljer att skriva ett riktigt långt och uttömmande svar så att vi sedan kan återgå till att diskutera Miyator.
Det finns flera anledningar till varför jag håller på med urban exploration som det så fint heter på engelska. Dels tycker jag det är spännande att hitta ödehus, i många fall är de undangömda långt in i skogen och det är en speciell känsla att veta att man vandrar på platser där ingen annan människa vandrat på 20 år. Dels handlar det om ett historieintresse. I många ödehus finns det detaljer kvar som avslöjar när någon senast bodde där och man kan få sig en bild av vilken typ av person det var och hur det var att leva där. Ibland är det verkligen som att platsen är frusen i tiden, ett tidsdokument över en annan era. På något vis känns det mer äkta än vad ett hembygdsmuseum någonsin kan kännas. Hembygdsmuseum representanter oftast tider så avlägsna att jag själv inte direkt kan relatera till de. Dels gillar jag bara att fotografera och jag tycker att förfall är vackert på något vemodigt vis.
Det finns något gammalt motto som lyder så här: ”Ta inget förutom foton och lämna inget förutom fotavtryck.” Det förklarar vad urban exploring handlar om rätt väl. Det ska alltid gå att ta sig in på något naturligt vis, man bryter sig inte in och om man inte kommer in då är det så: ”fina fynd” är något jag skulle kunna skriva, men jag skulle aldrig komma på tanken att stjäla föremålet för det. Det går väldigt bra att bara beundra föremålet där det är och låta det stå så att nästa person också kan göra det. Förövrigt är jag på den nivån att jag brukar se till att alla dörrar är ordentligt stängda innan jag går, oavsett om de var det eller inte när jag kom, för att inte accelerera förfallet.
Och nej, jag har aldrig medgivande när jag går in i ödehus. Jag är mer än väl medveten om att alla fastigheter ägs av någon och att jag gör mig skyldig till olaga intrång när jag går in i ödehus. Vad man tycker om det varierar, själv är jag inte så mån om att vara 110% laglig hela tiden. Jag orsakar ingen skada på egendomen och det är inget jag kommer bli tagen för heller. Skulle jag fråga om tillåtelse innan jag går in skulle jag hittills inte ha besökt några ödehus alls. Det lär vara väldigt svårt att få tag på ägare, det är inte alltid man kan hitta deras telefonnummer, skriva brev är ineffektivt och ofta bor de långt bort. Många skulle nog inte ge medgivande heller.
Några fler frågor eller kan vi återgå till roliga saker som Miyator nu?
Ett historieintresse utan något alls intresse av ta reda på vem som äger och har ägt huset vilket är världens enklaste sak att ta reda på?Jag anade inte att ämnet om ödehus skulle vara så kontroversiellt. Jag kommer inte lägga ut bilder på ödehus igen. Jag väljer att skriva ett riktigt långt och uttömmande svar så att vi sedan kan återgå till att diskutera Miyator.
Det finns flera anledningar till varför jag håller på med urban exploration som det så fint heter på engelska. Dels tycker jag det är spännande att hitta ödehus, i många fall är de undangömda långt in i skogen och det är en speciell känsla att veta att man vandrar på platser där ingen annan människa vandrat på 20 år. Dels handlar det om ett historieintresse. I många ödehus finns det detaljer kvar som avslöjar när någon senast bodde där och man kan få sig en bild av vilken typ av person det var och hur det var att leva där. Ibland är det verkligen som att platsen är frusen i tiden, ett tidsdokument över en annan era. På något vis känns det mer äkta än vad ett hembygdsmuseum någonsin kan kännas. Hembygdsmuseum representanter oftast tider så avlägsna att jag själv inte direkt kan relatera till de. Dels gillar jag bara att fotografera och jag tycker att förfall är vackert på något vemodigt vis.
Det finns något gammalt motto som lyder så här: ”Ta inget förutom foton och lämna inget förutom fotavtryck.” Det förklarar vad urban exploring handlar om rätt väl. Det ska alltid gå att ta sig in på något naturligt vis, man bryter sig inte in och om man inte kommer in då är det så: ”fina fynd” är något jag skulle kunna skriva, men jag skulle aldrig komma på tanken att stjäla föremålet för det. Det går väldigt bra att bara beundra föremålet där det är och låta det stå så att nästa person också kan göra det. Förövrigt är jag på den nivån att jag brukar se till att alla dörrar är ordentligt stängda innan jag går, oavsett om de var det eller inte när jag kom, för att inte accelerera förfallet.
Och nej, jag har aldrig medgivande när jag går in i ödehus. Jag är mer än väl medveten om att alla fastigheter ägs av någon och att jag gör mig skyldig till olaga intrång när jag går in i ödehus. Vad man tycker om det varierar, själv är jag inte så mån om att vara 110% laglig hela tiden. Jag orsakar ingen skada på egendomen och det är inget jag kommer bli tagen för heller. Skulle jag fråga om tillåtelse innan jag går in skulle jag hittills inte ha besökt några ödehus alls. Det lär vara väldigt svårt att få tag på ägare, det är inte alltid man kan hitta deras telefonnummer, skriva brev är ineffektivt och ofta bor de långt bort. Många skulle nog inte ge medgivande heller.
Några fler frågor eller kan vi återgå till roliga saker som Miyator nu?
Jag kan också tycka att diskussionen hör hemma i en annan tråd och jag funderade länge på om jag skulle skriva något eller ej men inlägget publicerades här och när det fick väldigt många "gillanden" tyckte jag det borde bemötas för det här är något som förstör för många.Vi uppskattar såklart att bli visade vilken väg vi skall ta i vissa frågor. Många av oss i tråden är duktiga på att guida kollektivet rätt när vi är på väg eller har gjort tveksamma val. Vidare långa utläggningar om rätt och fel får gärna diskuteras i separat tråd, det blir mycket trevligare så.
Notera att jag respekterar ALLA och allas åsikter!!!
Önskar er en fin måndag och en ännu finare kortvecka?![]()
Ett historieintresse utan något alls intresse av ta reda på vem som äger och har ägt huset vilket är världens enklaste sak att ta reda på?
Du skriver att du inte har något alls intresse av få tillåtelse från ägaren, jag kan förstå att det ger en "kick" att göra så men det här är inget kul alls och väldigt långt från att vara genuint intresserad av byggnadshistoria som många är, inklusive jag, eller annan histoia.
Modell på denna? Skräp eller något att satsa på?
https://www.facebook.com/marketplace/item/949460479694552/
Haha såg den igår! På väg från Ica ut mot Sillvik. Hade dock inte sinnesnärvaro att fota…Miyata spoting i Björlanda, skra bro! Såg ut att vara en Highrunner stål.
Kan tillägga att det är mitt emot en busshållplats ??
Svårt med bild i farten, sorry gänget!?
Visa bilaga 625950
Man ser alltid Miyatorna i mängden??Haha såg den igår! På väg från Ica ut mot Sillvik. Hade dock inte sinnesnärvaro att fota…
Intressant och glädjande att det finns fler än vi som håller gamla 26:or igång. Jag har påbörjat div. efterforskningar för att se om det går att identifiera när var vad vem varför och hur.Var det någon här i tråden som befann sig vid Huskvarna kanotklubb vid 7-snåret i morse? Jag var på väg hem från Jönköping mot Huskvarna efter en tidig morgonrunda på grushojen och precis framför mig, innan jag var framme vid kanotklubben, körde en person ut på en stilig röd Miyata 26-tummare med fin "pakethållare" fram.
Intressant och glädjande att det finns fler än vi som håller gamla 26:or igång. Jag har påbörjat div. efterforskningar för att se om det går att identifiera när var vad vem varför och hur.
Men det här tyder på att det finns de som kör Miyata än idag utan att ha sålt sin själ till trådkollektivismen. Otroligt. ”Forskare vid universitet i Cambridge har upptäckt enstaka individer av en art som länge har ansetts vara utdöd…”
Med reservation för att jag inte vet hur lång du är så finns det en blå Miyata 100 (vet inte om det är nått att ha heller....) på en cykelbutik på Sturegatan i Sumpan, gick förbi den igår.....Jag har vi åtminstone två tillfällen stött på cyklister på lila Myiata på min pendling i huvudstaden, båda gångerna i närheten av Alvik. Oklart om det är samma båda gångerna. Har också observerat en och annan Miyata parkerad.
Finns (eller fanns, har inte kollat på ett tag) en svart Myiata utan framhjul i mitt närområde. Varit sugen på att sätta en lapp på och erbjuda mig ta över den.
Nu blev jag ju sugen ju!Med reservation för att jag inte vet hur lång du är så finns det en blå Miyata 100 (vet inte om det är nått att ha heller....) på en cykelbutik på Sturegatan i Sumpan, gick förbi den igår.....