Visa din Miyata!

the_Dude

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jaja, det var väl ingen som hade trott att ovanstående föredömligt korta rr skulle vara allt för mig från dagens runda? Spänn fast er så åker vi.

Vapnet för dagen var alltså Systerskeppet, den TripleCross som jag har byggt åt brorsan. Och som ansvarskännande leverantör av varor och tjänster - livsstil tamejfan! - så får man vara så god att provtrycka nya bygget innan leverans.

Jag har tagit ett par korta svängar med cykeln tidigare, men inte mer än 2,5 km inalles. Därför tänkte jag mig idag en halvlång runda på blandat grus och asfalt.

För att komma till just asfaltsdelen gick vägen förbi denna kändis:
Visa bilaga 625718

Att släpa med nya cyklar till denna plats är cykelm(ek)anikerns motsvarighet till att presentera nya flickvännen för föräldrarna, eller, vad det egentligen handlar om, att presentera föräldrarna för nya flickvännen, och stå där som ett korkat får och hoppas att alla tre ska tycka att det är fantastiskt trevligt fastän alla, allra mest flickvännen, helst hade krupit ur sitt eget skinn för att komma undan.

Men här stod vi nu, och alla tyckte att det var SÅ trevligt. Det var i alla fall vad de sa.

Vackert var det hur som haver:
Visa bilaga 625719

Jämför för övrigt denna bild från i morse…
Visa bilaga 625721

…med denna, från samma plats men för en 6-7 veckor sedan:
Visa bilaga 625731

Kort härefter tog Stora Vägen vid, och jag kan stolt meddela att cykeln gick som ett LWB-bygge:
Visa bilaga 625722

Om ni inte tål att se naken hud så ska ni blunda nu:
Visa bilaga 625723

Styret från @Moses95 var the shit. Även styrändsreglagen funkade kanon. Enda abret var att jag hade varit för snål med ändlägesjusteringen på stora kakan. Det funkade men var onödigt kinkigt. Men gråt inte barn, det är åtgärdat nu, och hela meningen med turen var att upptäcka sådant som behövde justeras.

À plomb på asfalt alltså. Låt då det roliga börja, le grus! Planen var att försöka ta mig till Tärningaberget, där det sägs finnas svavelkis i tärningslika bitar. Det blev både kända och okända vägar dit, på ömsom grus, ömsom traktorstig. Ingetdera var någon match för Röda Bönan.

Torrsomrar må vara problematiska ur alla andra perspektiv än just cyklistens, men jag får skamset erkänna att jag går igång på en cykel som är kaliforniadammig snarare än lerig av Den Gamla Världens ävja:
Visa bilaga 625724

Och det var just nu som någon i sällskapet på rad fem skrek ”Kom till saken för helvete, vi vill se Tärningaberget!”

Jaa, lugna er. Jag kom fram dit efter vad som så långt ännu kändes som någorlunda spännande vedermödor. Först grusväg, sen traktorväg, stig och till slut… plain old skog. Och hur mycket svavelkis tror ni att jag hittade? Inte ett skit. Men håll med om att Kryssar’ns röda gjorde sig fint emot det grågröna i skogen:
Visa bilaga 625726

Härifrån blev det en halvkilometers hårdkokt rough stuff genom obanad skog för att ansluta till Västra Vätterleden. Och väl på leden fortsatte det med riktig snigeltrack, och Kryssar’n arbetade ihop till ännu ett förtjänstmärke. Att jag själv klantade mig och gjorde en präktig face-plant i mossan ska inte cykeln behöva lida för.

När jag ändå var i krokarna så gjorde jag ett fjärde försök på triangelpunkten Föråsen, som hittills har gäckat mig. Från det håll jag nu kom hade det varit enkelbiljett till slakteriet om jag hade missat platsen. Men tror ni att det fanns någon synlig markering?

Här var jag…
Visa bilaga 625727

…och såhär mycket triangelpunkt fanns där att beskåda:
Visa bilaga 625728

Fakkit, jag drar hemåt!

Som brukligt blev det i alla fall fin utförsåkning från triangelpunkten ned till kristnade trakter. Hur cykeln uppförde sig? Jo tack bara bra! Den skulle bli ännu mycket roligare med bara lite roligare däck, men det får brorsan välja när pappersarbetet är gjort och vi har delad vårdnad.

Det blev en del asfalt även på hemvägen…
Visa bilaga 625729

…och korna från inlägget ovan råmade avundsjukt och önskade att de liksom jag hade fått uppleva denna majmorgon från sadeln - av koskinn!!! - på en TripleCross.

Visa bilaga 625730

Jag är ingen vidare långdistansare, men jag plitade ihop nära sex mil idag, till stora delar på bra stökig väg, och det kändes inte mer än 3-4 mil, vilket får sägas vara ett gott betyg åt Systerskeppet. Nästa gång hoppas jag få se brorsan framföra underverket.

Sov gott nu Miyata-hoarders.
'Underbiking' blir lätt ett äventyr man minns! :coffee:

AND.ers

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ibland får man ju ta och göra en liten kulturgärning genom att köpa en 3x för att befria den från sin permanent justerade sadelstolpe. Tyvärr är ramen (56 ct) i minsta laget för mig så får se vad det blir av den. Kanske blir donation av delar till min cityliner i slutet.
20230517_175052.jpg
20230517_194938.jpg

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ibland får man ju ta och göra en liten kulturgärning genom att köpa en 3x för att befria den från sin permanent justerade sadelstolpe. Tyvärr är ramen (56 ct) i minsta laget för mig så får se vad det blir av den. Kanske blir donation av delar till min cityliner i slutet.
Visa bilaga 626305 Visa bilaga 626306
Om du känner att du måste kasta ramen, så ställer jag upp och kör den till tippen åt dig. Så snäll är jag.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hint hint…

https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/post-4308253

https://happyride.se/forum/threads/visa-din-miyata.3679382/post-4308511

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Den bästa sorten av trippelcrossarna med bakbromsvajern dragen utanpå ramröret :)

AND.ers

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Lite grann halshuggning, men på ett snällt sätt och i all vänskaplighet. Jag skulle nog åtminstone behöva vänja mig lite vid ett sådant styre på en Triple Cross för att kunna gilla :)

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Man kanske blir halshuggen för sånt här, men jag är lite svag för BMX styre på för små cyklar så det kanske blir något sånt här av den där ramen ;) om inte såg det lockande ut med din setup. Visa bilaga 626308

Kanske lite halshuggning, men som sagt bara lite och i all välmening i så fall. Testa, och gillar du det så kör!

Om det har funnits några originalskickspuritaner här i tråden så är jag rädd att de har förskräcklats och förtvivlat för länge sedan och drypt av. Det bästa du kan göra är att hitta något som funkar för dig och göra cykeln så rolig som möjligt att använda.

På tal om originalskick så fick jag idag äntligen hem bromsarna till Mustaschkryssar’n.

2F233D55-4889-43B1-8570-3BA4D67C8A99.jpeg

Lite underhållande att detta bygge, som mer än något annat handlade om att plocka ihop en överbliven ram och gaffel med ett överblivet och nära nog övergivet styre, slutar (?) som en värdig country gentleman på ett porträtt av Disfarmer, med Nitto-styre, Arabesque-bromshandtag, DX-växel och XT-cantis. Var månde detta sluta?

Stort tack till @the_Dude för bromsar och belägg. Desto mindre tack till postnord. Bläcket hann knappt torka på köpekontraktet förrän paketet hade postats, men sedan tog postnord så lång tid på sig för leveransen att prylarna tamejfan hann bli vintage innan de äntligen kom fram. Men tålamod är en dygd och så syndigt som jag lever till vardags så ser jag den vecka som postnord har tagit på sig för vad de själva kallar två arbetsdagar som en nåd som har givits mig. Eller nåt.

Trevlig helg, syndfulla Miyata-hoarders!

the_Dude

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Alltid kul när grejerna hamnade hos någon som uppskattar dem. Inte blev det sämre av att du skänkte en bra slant till Ukraina! Tror pengarna gått till inköpet av en ny beg bil som våra chaufförer ska hämta i Sundsvall idag. Btw, sandpappra ytan på på klossarna annars kan det dröja innan de biter. Ska bli kul att följa det här bygget! 🤗

jolov

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Man kanske blir halshuggen för sånt här, men jag är lite svag för BMX styre på för små cyklar så det kanske blir något sånt här av den där ramen ;) om inte såg det lockande ut med din setup. Visa bilaga 626308

Ett alternativ är ju ett lite lägre styre och en topload-stam

Då får man höjd, men lite mer klunkerfeeling över styrkombon
IMG_9299.jpeg

Skyerider

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har tänkt på ett sådant bygge ett tag men trodde att det inte skulle se klokt ut, MEN det gör det ju ta mig faan. Nu fick jag blodad tand🙏🙏🙏

the_Dude

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ett alternativ är ju ett lite lägre styre och en topload-stam

Då får man höjd, men lite mer klunkerfeeling över styrkombon
Visa bilaga 626363

"Gör som ni vill bara det sker med samförstånd och känns bra", som sexologer brukar säga.
Om alternativet är en styrrörs förlängare så är nog bmx-styret mer upphetsande. 😉

Senast ändrad:

IVI

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad gör man när man testat alla hittills uppfunna metoder av våld och ena vevlagerskålen fortfarande vägrar släppa?
DEC33BDD-53EE-418A-A38B-7CDC9446E50E.jpeg

Man får ju inte vara dum heller. Kom på det här tillvägagångssättet:
55524262-15F9-40D5-AF4D-FF546B6F6C2F.jpeg

Sedan satte jag vänsterhanden på flakhörnet till farsan pickis och högerhanden på svetsen. Jag slängde upp båda fötterna i luften, siktade in mig på att träffa styrhuvudet och tryckte ifrån för allt vad jag var värd:
3721FC92-C37F-49B4-95B6-563B6230EF86.jpeg

Styrhuvudet fick möta mina skosulor i rätt hög fart och med ett ljudligt: ”KAKLONK!” fick vevlagerskålen se sig besegrad av min karatespark. Den scenen önskar man att man hade på video.
2F8E8AA9-37B1-49D3-87FB-AA663F99E521.jpeg

Vevlagerhylsan såg ut att vara i gott skick efter en rengöring också:
CDDF43D8-2CBB-42F2-87B7-B94FB73DF6F4.jpeg

Bra kväll helt enkelt!

Tob

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad gör man när man testat alla hittills uppfunna metoder av våld och ena vevlagerskålen fortfarande vägrar släppa?
Visa bilaga 626477
Man får ju inte vara dum heller. Kom på det här tillvägagångssättet:
Visa bilaga 626479
Sedan satte jag vänsterhanden på flakhörnet till farsan pickis och högerhanden på svetsen. Jag slängde upp båda fötterna i luften, siktade in mig på att träffa styrhuvudet och tryckte ifrån för allt vad jag var värd:
Visa bilaga 626478
Styrhuvudet fick möta mina skosulor i rätt hög fart och med ett ljudligt: ”KAKLONK!” fick vevlagerskålen se sig besegrad av min karatespark. Den scenen önskar man att man hade på video.
Visa bilaga 626481
Vevlagerhylsan såg ut att vara i gott skick efter en rengöring också: Visa bilaga 626480
Bra kväll helt enkelt!
Bara jag som ser tranan från karate kid framför mig? 😂

David_J

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vet inte om denna varit upp här tidigare.... hursomhelst 500kr i Borlänge.
Anar kanske en kolfiberram med klassiskt lacksläpp...

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det var ett tag sedan jag postade så här kommer en från igår. Cyklade Skånes syd- och sydostkust, startade 6:00 med att cykla och hämta en laxsmörgåstårta för att följa ultralöoaren Rune Larsson, men såhär i efterhand är det nog inget för mig, blir för mäktigt även på en tjugomilare. Hembakat rågbröd med renbiffar är godare. Den egentliga turen började inte vidare bra sen med punktering efter bara en mil, satt ett häftstift i däcket som nog jag själv var skyldig till, sen satte jag mig i ett snår med brännässlor när jag skulle byta till tunnare byxor ... 24:00 var jag hemma igen men hade lite ärenden under turen så runt 13-14 h i sadel vilket gav nästan exakt 20 mil varav en hel del på (delvis) okända stigar. Sov länge i morse

Skåne är trevligt att cykla i :)

52909651408_63460d946d_o_d.jpg

52909584390_512ce50c59_o_d.jpg

52908621137_999070568e_o_d.jpg

52909650498_af71214e34_o_d.jpg

52909583575_6e8d86c3f5_o_d.jpg

52909196326_35c143946a_o_d.jpg

52909345714_86fd78b364_o_d.jpg

52909581275_a53649f670_o_d.jpg

Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@LWB @Valdemar @Peth m.fl Funderar lite på en Miyata 1000 jag har möjlighet att köpa. Vilken är den största dim i 700C som realistiskt går in i era Miata 1000? Min 610 från -88 klarar 38 mm men inte mer, är det samma med 1000?.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@LWB @Valdemar @Peth m.fl Funderar lite på en Miyata 1000 jag har möjlighet att köpa. Vilken är den största dim i 700C som realistiskt går in i era Miata 1000? Min 610 från -88 klarar 38 mm men inte mer, är det samma med 1000?.
35 med skärmar, några mm till utan. Man vill ju inte att det är för tight ifall det går en eker.
35 mm även här. Men jag funderade just över detta när jag pillade ihop Mustaschkryssar’n idag. Tusingen har Gilles Berthoud-skärmar som jag har monterat efter bästa förmåga och där är det nog med 35 mm.

Mustaschkryssar’n däremot, som har originalskärmarna och Panaracer Khartoum 700x35c, ser ut att ha mycket mer plats över. Men då har jag inte mätt den faktiska bredden på varesig Khartoum eller de Marathon som sitter på tusingen.

Kort svar alltså: 35 mm.

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
35 mm även här. Men jag funderade just över detta när jag pillade ihop Mustaschkryssar’n idag. Tusingen har Gilles Berthoud-skärmar som jag har monterat efter bästa förmåga och där är det nog med 35 mm.

Mustaschkryssar’n däremot, som har originalskärmarna och Panaracer Khartoum 700x35c, ser ut att ha mycket mer plats över. Men då har jag inte mätt den faktiska bredden på varesig Khartoum eller de Marathon som sitter på tusingen.

Kort svar alltså: 35 mm.
Det är mitt intryck också att Triple Cross har något mera plats och främst på höjden där 610/1000 är ganska låg i framgaffeln.

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Jag gillar BMX eller moto-styre på avslappnade cruisers, gärna med rack och korg fram så att det balanserar ut den höga fronten något. Bäst tycker jag det blir med ett lite mindre högt BMX-styre, dvs under 7 tum.

Trek970-motobar-basket - 1 (10).jpeg

Ett pågående projekt med top-loaded stem och 5.75 tums styre:

Trek990-MaxxisIkon - 1 (1).jpeg
Trek990-MaxxisIkon - 1.jpeg

Topp