Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Det är ju en viss risk att få turen förstörd om man har uppblåsbart, tyvärr. Har oxå känslan att kvaliten blivit sämre generellt, då alla tillverkare jagar gram. Ibland dålig kvalitet.... Har nu oxå Thermarest Neoair xlite, har hållit hittills och bara lite prasslig. Men viktigt att ha något extra underlag på marken eller i vindskydd, jag har lite byggplast.

Bikepacking
Med en för tight (smal) sovsäck upplever jag samma instängdhet. Min vintersäck är det och är det inte för kallt låter jag dragkedjan vara öppen och använder den halvt om halvt som täcke istället, min sommarsäck är mycket bättre, stor skillnad men tyvärr är den säcken för kall utom under sommaren

Bikepacking
Med en för tight (smal) sovsäck upplever jag samma instängdhet. Min vintersäck är det och är det inte för kallt låter jag dragkedjan vara öppen och använder den halvt om halvt som täcke istället, min sommarsäck är mycket bättre, stor skillnad men tyvärr är den säcken för kall utom under sommaren
Det finns mycket som talar för tillverkare som Roberts och Cumulus där man kan anpassa en sovsäcksmodell utifrån egna preferenser. Då kan man ju utgå från en sovsäck med kända mått och öka eller minska mått och ändra detaljer efter tycke och smak.

Just sovsäckar är verkligen något där ”cry once” gör sig gällande, min tresäsongssäck är en snart femton år gammal Marmot Hydrogen som verkligen har varit kostnadseffektiv utslaget på alla nätter i tält och vindskydd under alla dessa år. Jag minns att jag tyckte den var svindyr när jag köpte den men den har verkligen gett valuta för pengarna.

Bikepacking
Ett annat tips är att kombinera säckar. Om du köper en 200g och en 400g så har du även en 600g. Modifiera för de temperaturer som du tror att du mest kommer vara ute i.

Bikepacking
Premiärcyklade nya Kattegattleden mellan Falkenberg och Varberg i dag - riktigt trevligt att slippa fokusera på trafiken, och broarna var fina! Motvind både tur och retur, men det måste väl gå att fixa?
Generatorer är ju elmotorer baklänges. Bara å se till att de kör in ström i alla vindkraftverk i närheten så kan de nog skapa en skaplig medvind!:D

Kul att de fixat leden! Blev plötsligt pepp på att cykla den! Var den rak också eller klassiskt längsta vägen mellan a och b?:)

Bikepacking
Man ska hålla sig undan från denna tråden egentligen... Nu behöver jag tydligen ett nytt liggunderlag!?

Vill ha lätt men tjockt, och efter att ha tittat på video om Thermarest Neoair så har jag kommit på att jag skulle vilja ha längsgående kanaler, där de på sidorna är högre än de i mitten så jag inte ramlar av.

Kör idag med Expeds tjocka och breda liggunderlag efter att ha börjat med tunt och gått mot tjockare och tjockare. Sover fortfarande skitdåligt i tält. Annars har jag aldrig någonsin sovit dåligt utan bara lägger mig ner, somnar, vaknar på morgonen utan att minnas någonting.

Jag glider runt, ramlar av, får ont i höften och är allmänt grinig kring allt med att sova på luftmadrass.

Tips på liggunderlag med "sidostöd" mottages tacksamt!
Skulle vilja tipsa om det här:

Lätt, tar väldigt liten plats, längsgående ribbor och högre på kanterna. Tillräckligt tjockt för att jag ska sova gott iaf. Och inte så dyrt…

Bikepacking
Skulle vilja tipsa om det här:

Lätt, tar väldigt liten plats, längsgående ribbor och högre på kanterna. Tillräckligt tjockt för att jag ska sova gott iaf. Och inte så dyrt…
OBS på R-värde 1.7 dock!

Bikepacking
Absolut, ingen isolering. Men ändå rätt tjockt. Det är väl en smaksak vad man prioriterar mest. Packvolym eller värme. Jag har varit svettig på mitt Exped synmat 7, och frusit på detta. Men jag antar att man får prova sig fram till vad som passar en bäst…

Bikepacking
Ett tips är att köpa eva foam i 2mm och ha med som förstärkning under liggunderlaget på våren/sommaren. Väger inget och är väldigt mångsidigt: https://www.slojd-detaljer.se/produkter/skapa-dekorera/ovrigt-pysselmaterial/eva-foam-6429
När vi kör vecko-turer brukar jag sova på bara Eva foam som biltema säljer. Ger inte mycket mjukhet och knappt någon isolering men skönare än att sova på tältgolvet och jag sover gott. Men man är ju olika :)

Bikepacking
Eva är väldigt bra på vandring då det styvar upp en ryggsäck som annars lätt kan vara lite oformlig (om man inte har en jättetung med ram). På cykeln är det svårare att gömma undan tycker jag.

Bikepacking
Eva är väldigt bra på vandring då det styvar upp en ryggsäck som annars lätt kan vara lite oformlig (om man inte har en jättetung med ram). På cykeln är det svårare att gömma undan tycker jag.
Det är en utmaning. Tar mycket plats. Men väger inget så även om det är fult kan man ju spänna ovanpå något (helst pakethållare/sadelkorv för luftmotståndet)

Bikepacking
Bikepacking
Bikepacking
Men jag såg också att det är samling 10 i Gnesta. På en torsdag. Så om du bor norr om Södertälje hamn så kan du inte åka kommunalt.
"Turen startar i Gnesta dit du kan ta dig med pendeltåg från Stockholm. Efter att gemensamt gått igenom packning och förberett våra cyklar rullar vi iväg. Första dagen cyklar vi ca 60 km och övernattar vid vindskyddet vid Ösjön."

Är det bara jag som tycker att det känns lite jobbigt att det är först när man står där vid pendelstationen i Gnesta som man går igenom packningen och förbereder cykeln?

Bikepacking
"Turen startar i Gnesta dit du kan ta dig med pendeltåg från Stockholm. Efter att gemensamt gått igenom packning och förberett våra cyklar rullar vi iväg. Första dagen cyklar vi ca 60 km och övernattar vid vindskyddet vid Ösjön."

Är det bara jag som tycker att det känns lite jobbigt att det är först när man står där vid pendelstationen i Gnesta som man går igenom packningen och förbereder cykeln?
Cyklar och packning ingår tror jag så det är väl bara lite sadelhöjd och sådant som behöver justeras. Sen har de ju följebil också ...

Edit. Hade fel, cykel och utrustning ingår tydligen inte i priset!

Bikepacking
kanske viktigaste bikepackingnyheten i år: de har bytt färg på förpackningen ?
BlaBand_Mixer_Vegetarisk_Bolognese_SE.png

Bikepacking
Provade bikepacka för första gången på 18 år. Då var det med överlastad pakethållare och 26" MTB. Det gick bra det med om än något långsammare. Sadel och styrväska är mycket mer aerodynamiskt. Efter en vår och försommar med begagnatbonanza på k&s på nästan allt bar det iväg på premiär från Hallstahammar, genom kvarnskogen, Lisjö, Ursjötorp, Färna och vidare till Skärsjön i Skinnskatteberg. 45 km, ca 1/2 grus och 375 höjdmeter. Åt två pizzor innan avfärd. Fortfarande inte hungrig... fint här. Göken i bakgrunden. Snart blir det kaka.

DSC_4757.JPG

DSC_4763.JPG

DSC_4756.JPG

Bikepacking
Hämtade hem scouternas cyklar och packning idag. Sonen var mkt nöjd. Det var inga aerogravelmaskiner de farit runt på precis (vissa cyklar var direkt farliga att cykla på såg jag) men 3 nätter under tarp och 14 mil på nygrusade vägar är ändå respekt. Speciellt som de är 12-14 år gamla.
IMG_0523.jpeg

Bilagor

• IMG_0522.jpeg
    IMG_0522.jpeg
    650.1 KB · Besök: 69
  • IMG_0524.jpeg
    IMG_0524.jpeg
    1.2 MB · Besök: 75
Tillbaka
Topp