Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Extra tacksamt när det är just för att man såg sig för som man hann bromsa när de kliver ut med röven först i körbanan. Men men.Varför är det alltid cyklisterna som ska "se sig för, förihelvete". När fotgängare går mot rött utan att se sig för?
Inte särskilt lång man - SnaggLite för lång, tycker jag. Lagom är ju 175 cm!
Inte ännu pga lite tajt schema fram till sommaren, men jag lutar åt 32mm GP5000 S TR.Funderar som tidigare nämnt på GP5000 eller Pirelli P-Zero, men blir inte klok på bokstäverna efter, finns det många olika varianter. Det är för LVG.
Som i detta inlägg:
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
En icke-cykelrelaterad fråga! När det kommer till cyklar har jag aldrig förlitat mig på andras rekommendationer. Istället har jag från början försökt lära mig om alla standarder, alla växelgrupper, ställt otaliga (dumma) frågor på nätet under flera alias och tagit sönder egna och andras hojar...happyride.se
@SIE, blev det något köp?
Inte ännu pga lite tajt schema fram till sommaren, men jag lutar åt 32mm GP5000 S TR.
Räds TL-monteringen då jag misslyckats med det med gravelkings på annan hoj.. vilket drar ut på det.
Sidewall protection kanske?TL = tubeless, antar jag
TR = tubeless ready?
S = ?
Shimano hade ju problem med packningar i oken på vissa serier xt8000 ,8020 kan ha varit fler minns inte men mina ok åkte iallafall till skroten, handtagen har jag kvar med slx ok.Hur kollar man om ens Shimano ok är täta? Tycker fan jag får skrikande bromsar hela tiden!
TL = tubeless, antar jag
TR = tubeless ready?
S = ?
Även GP 4000 fanns ursprungligen utan "S", sedan blev det även "II", så sista versionen kallades "4000 S II"Om jag inte minns fel fanns GP3000 först bara utan S och uppdaterades den med bättre gummi, hot chili, och lagde Conti till S. Antar att Conti valde att inte tar bort S på GP4000.
S(chnell), inte helt ovanligt på en hel del andra tyska produkter, men kanske ffa bilar.Vet dock inte varför de valde bokstaven S.
Även GP 4000 fanns ursprungligen utan "S", sedan blev det även "II", så sista versionen kallades "4000 S II"
S(chnell), inte helt ovanligt på en hel del andra tyska produkter, men kanske ffa bilar.
Verkar vara klassisk vulklösning som gäller. Finns det någon som säljer det nu för tiden? Mystiskt många produkter verkar ha utgått ur butikssortimenten…Lyckades klämma däcket så det behövdes tre baconbitar för att täta. Nya däck så läge att laga och jag har ju lite gamla punkalappar av olika storlek här. Men vad använder man för lim för att få det att fästa på insidan däcket?
Lyckades klämma däcket så det behövdes tre baconbitar för att täta. Nya däck så läge att laga och jag har ju lite gamla punkalappar av olika storlek här. Men vad använder man för lim för att få det att fästa på insidan däcket?
Visa bilaga 630440
Köpte vulklösning på Jula för inte särskilt länge sedan.Verkar vara klassisk vulklösning som gäller. Finns det någon som säljer det nu för tiden? Mystiskt många produkter verkar ha utgått ur butikssortimenten…
Jo men jag tror det stämmer nog. Förvärrat av att inställningarna inte alltid funkar så bra.Jag vet inte heller. Läste på nätet att många kör för högt tryck och/eller token när de borde öka dämpningen. Jag kände mig träffad men har inte testat än. Cyklar mest med barnen.
Kapa ner dem. Eller ännu hellre öva på att peta in dem hela vägen och gör en knut på insidan av den långa delen. Så kan de sitta kvar sen. Jag tycker det brukar hålla så bra att jag inte bryr mig om att göra något mer sen och det brukar hålla däckets livslängd.Lyckades klämma däcket så det behövdes tre baconbitar för att täta. Nya däck så läge att laga och jag har ju lite gamla punkalappar av olika storlek här. Men vad använder man för lim för att få det att fästa på insidan däcket?
Visa bilaga 630440
Kapa ner dem. Eller ännu hellre öva på att peta in dem hela vägen och gör en knut på insidan av den långa delen. Så kan de sitta kvar sen. Jag tycker det brukar hålla så bra att jag inte bryr mig om att göra något mer sen och det brukar hålla däckets livslängd.
Lyckas man linda upp all extra salami till en boll på insidan kryper den inte ut lika lätt.Varför en knut på insidan?
Jag kapar ner mina salami direkt efter jag har tryckt i dem. Jag har aldrig behövt göra något mer och det hår hållit däckens livslängd.
Lyckas man linda upp all extra salami till en boll på insidan kryper den inte ut lika lätt.
Använder Clas motsvarighet till en massa saker, men att laga däck lär inte fungera något vidare. Den har ingen egen fästförmåga, utan är beroende av att lindas hårt runt något.Snubblade över Julas vulktejp. Någon som testat att laga däck med den?
![]()
Vulktejp 3 m | Hard Head | Jula
Praktisk vulktejp för vatten- och avloppsläckor. Har god vidhäftning och fäster även på smutsiga ytor. Bandet är elastiskt och kan stretchas 200 % av sin ...www.jula.se
Har hänt mig ett par gånger. Brukar bara vara milt irriterande eftersom man oftast bara kan peta in den igen. Men eftersom jag ändå vill trycka in den så långt att jag inte behöver kapa den sen är det lika bra att göra det tycker jag.Det förstår jag. Jag har dock aldrig haft en salami som kryper ut.
Gick fint att skruva av pedelarmarna, men vevlagret alltså...![]()
Vevarmsavdragare
Verktyg för demontering av pedalarmar. Till fyrkantig axel Shimano, Octalink och ISIS plus 14 mm hylsa.www.biltema.se
![]()
Vevlageravdragare
Monterings- och demonteringsverktyg för kapslade vevlager med fyrkantsaxel, till exempel BSA. Försedd med 1/2" fyrkantsfäste samt 24 mm sexkantsfäste.www.biltema.se

Äsch. Tack!Använder Clas motsvarighet till en massa saker, men att laga däck lär inte fungera något vidare. Den har ingen egen fästförmåga, utan är beroende av att lindas hårt runt något.
Stämjärn...Gick fint att skruva av pedelarmarna, men vevlagret alltså...
1. på vänstra sidan fick man i vevlageravdragaren ganska bra (ej på höger sida, kanske pga skräp)
2. vänster sidas "gängor/kuggar" var av plast
3. dessutom var jag osäker på åt vilket håll man ska skruva (men tänkte att det nog är vänster/vanlig urskruvning på båda sidorna i detta fallet?)
Ja nä, det satt fast alltså. Jag upptäckte att bilens fälgnyckel gick på bra på avdragaren, så den testade jag, men eftersom den inte är 90 grader så lyckades jag pajja kugggängorna på vänster sida lite :/ De är av plast!!)
Så tips?
WD40 över natten?
Varmluftspistol om jag har tillgång till eluttag?
Visa bilaga 630509Visa bilaga 630508
Ah, du menar att det är "rätt mycket" av det på insidan som är gjort av plast? (kollade inte så noga)Stämjärn...
De där plastlagren monteras enbart för att jävlas. Eller sälja nya cyklar.
Har splinsen gått sönder och 5-56en inte gett önskat resultat återstår enligt min erfarenhet enbart att plocka ur lagerkoppen i bitar. Använd inget dyrt stämjärn och akta gängorna.
I övrigt är det standard BSA.
De verkar gömt det väl nu. Var mycket lättare hitta innan. Fick söka i eventguiden. Om du inte hitta än själv redan..Tillhandahåller halvvättern någon tjänst för garderob/väskförvaring i Motala? Hittar inget om detta på nätet.
Det är bara en tunn plåtbit som skall föreställa lagerbanan där. Skräp.Ah, du menar att det är "rätt mycket" av det på insidan som är gjort av plast? (kollade inte så noga)
Så bara banka/hugga sönder det liksom? Najs, ska jag testa!
Vad menar du med "vänster/vanlig utskruvning"?3. dessutom var jag osäker på åt vilket håll man ska skruva (men tänkte att det nog är vänster/vanlig urskruvning på båda sidorna i detta fallet?)
Härligt, jag förstår absolut ingenting av detta. Men den som vet, hen vet, antar jag..Sådärja!
Två tokens, 95 psi och två klick från rek mot sköldpaddan. Får väl utvärdera om några turer.
Härligt, jag förstår absolut ingenting av detta. Men den som vet, hen vet, antar jag..
Token? Hare? Sköldpadda? Jag är helt borta.Jag kör med bara en token och är närmare haren, om jag inte minns fel. Men antar att det är en förbättring för mao.?
Spara och ta fram om 30 år när du renoverar antika luftgafflar.Token? Hare? Sköldpadda? Jag är helt borta.
PSI vet jag vad det är, men jag mäter i bar.. ?
Det hela har sin grund i den här dumfrågan några inlägg upp:Härligt, jag förstår absolut ingenting av detta. Men den som vet, hen vet, antar jag..
Helt n000b på det här med dämpare så jag tänker att det är okej att ställa dumma frågor här...
Köpte en beg men nästan ny HT våras, första mtb sedan 90-talet! På den sitter en Rochshox Yari 140 mm gaffel. Ställde in den enligt regelboken till 25% sag men nyttjade nog bara 60-70 % av fjädringsvägen så jag sänkte trycket till 70 psi vilket gav ungefär 30% sag. Trots det hamnade den där o-ringen en bra bit från toppen efter mina (än så länge rätt försiktiga) turer.
Skruvade bort locket med ventil och fann tre såna där tokens monterade. Plockade bort två av dem och pumpade i 105psi, vilket gav 20% sag och O-ringen landar på ca 90% när jag är hemma efter en tur. Har inte bottnat än.
Verkar det rimligt?
Eller vinner jag något (vad i så fall) på att sätta tillbaka en token och lätta på trycket något? (enligt Rockshox tabeller bör jag med min vikt ha något lägre tryck än 105 psi)
Jag vill ju gärna ha det så mjukt och smidigt som möjligt, nyttja fjädringsvägen utan att bottna.
Det hela har sin grund i den här dumfrågan några inlägg upp: