Allebike MB31 Discovery

Allebike MB31 Discovery
Blir 130 slag tillräckligt?
På de flesta stigarna i Delsjöområdet gissar jag det är mer eller mindre optimalt med 130. Provkörde en Top Fuel med 120/130 i liknande terräng i Hellas i helgen och det kändes riktigt bra.

På några av stigarna i Lackarebäck däremot är ett av få ställen jag känner att jag skulle vilja ha mer än 130/150 som jag har på min Fuel EX. Som tur är är det ju snarare vad jag vill och vågar som sätter begränsningarna och inte cykeln...

Allebike MB31 Discovery
IMG_2628.jpeg

Första rundorna hemmavid är lovande :)

Allebike MB31 Discovery
På de flesta stigarna i Delsjöområdet gissar jag det är mer eller mindre optimalt med 130. Provkörde en Top Fuel med 120/130 i liknande terräng i Hellas i helgen och det kändes riktigt bra.

På några av stigarna i Lackarebäck däremot är ett av få ställen jag känner att jag skulle vilja ha mer än 130/150 som jag har på min Fuel EX. Som tur är är det ju snarare vad jag vill och vågar som sätter begränsningarna och inte cykeln...

Tyvärr sätter mer slag begränsningar uppför. Där kvittar det hur vältränad du än är så blir det jobbigare.

Allebike MB31 Discovery
Som trådskapare så kunde jag inte låta bli när det kom ut en demokörd i rätt storlek.
Har nu haft min MB31 Discovery i några veckor. Har tidigare kört en Scott HT och detta är min första heldämpade mountainbike. Är väldigt imponerad över denna cykel. Känns ganska rapp och klättrar riktigt bra när man sitter ner. Det är framför allt när man får upp fart på stigen som den glänser som mest. Finns även en lockout på dämparen som gör att det går att trycka på bra i uppförsbackar på grusväg men man måste vrida på reglaget nere på dämparen. Så skulle säga att detta är en riktig all ätare. Du är kanske inte snabbast på en XCO bana men lär ha riktigt kul på den och framför allt droppen och det tekniska utför.

Cykeln i övrigt känns väldigt gedigen och tyst när man flyger fram över stock och sten.
Konverterade även till tubeless och det gjorde sig riktigt bra. Väldigt smidigt när fälgarna kommer färdig tejpade från fabrik, så bara ur men slangen dit med en tuebless ventil och fylla på med vätskan.

Jag är runt 183 och köpte en Large. Tycker att den passar mig riktigt bra. Det ända man ska tänka på när man är i den övre delen i längdspectrat på framför allt large är att kolla om man behöver ändra till en 150mm dropper. Standard är 125mm på large och i mitt fall kunde jag inte riktigt få upp sadeln i rätt höjd med 125mm dropper det saknades någon centimeter.

Slänger in lite bilder jag tagit under veckorna. Den gör sig väldigt bra på bild ?

Bilagor

• MB31 Björken.jpg
    MB31 Björken.jpg
    1.3 MB · Besök: 393
  • MB31 Gåsen.jpg
    MB31 Gåsen.jpg
    543.1 KB · Besök: 409
  • MB31 Sjön.jpg
    MB31 Sjön.jpg
    1.1 MB · Besök: 423
  • MB31 Äpple.jpg
    MB31 Äpple.jpg
    823.5 KB · Besök: 407
Allebike MB31 Discovery
Som trådskapare så kunde jag inte låta bli när det kom ut en demokörd i rätt storlek.
Har nu haft min MB31 Discovery i några veckor. Har tidigare kört en Scott HT och detta är min första heldämpade mountainbike. Är väldigt imponerad över denna cykel. Känns ganska rapp och klättrar riktigt bra när man sitter ner. Det är framför allt när man får upp fart på stigen som den glänser som mest. Finns även en lockout på dämparen som gör att det går att trycka på bra i uppförsbackar på grusväg men man måste vrida på reglaget nere på dämparen. Så skulle säga att detta är en riktig all ätare. Du är kanske inte snabbast på en XCO bana men lär ha riktigt kul på den och framför allt droppen och det tekniska utför.

Cykeln i övrigt känns väldigt gedigen och tyst när man flyger fram över stock och sten.
Konverterade även till tubeless och det gjorde sig riktigt bra. Väldigt smidigt när fälgarna kommer färdig tejpade från fabrik, så bara ur men slangen dit med en tuebless ventil och fylla på med vätskan.

Jag är runt 183 och köpte en Large. Tycker att den passar mig riktigt bra. Det ända man ska tänka på när man är i den övre delen i längdspectrat på framför allt large är att kolla om man behöver ändra till en 150mm dropper. Standard är 125mm på large och i mitt fall kunde jag inte riktigt få upp sadeln i rätt höjd med 125mm dropper det saknades någon centimeter.

Slänger in lite bilder jag tagit under veckorna. Den gör sig väldigt bra på bild ?
Kul att du är nöjd (fina bilder)!

Allebike MB31 Discovery

Älskar verkligen stealth-looken de fått till!

Allebike MB31 Discovery

Trevliga bilder. Jag har haft min några månader och är väldigt nöjd med hur den klättra. Har fått ett par nya personbästa utan behövt ta ut mig. Det ända jag inte fattar riktigt är hur dämparen fram funkar ?

Allebike MB31 Discovery
Vill höra mer recensioner av er som har cykeln! Det spekuleras mycket i bakdämparen, hur upplever ni den? Något annat ni är missnöjd med? Vad är ni nöjda med? Känns som man får mycket cykel för pengarna så jag är gode sugen på att köpa en.

Allebike MB31 Discovery
Vill höra mer recensioner av er som har cykeln! Det spekuleras mycket i bakdämparen, hur upplever ni den? Något annat ni är missnöjd med? Vad är ni nöjda med? Känns som man får mycket cykel för pengarna så jag är gode sugen på att köpa en.
Håller med om mycket cykel för pengarna.

Är ingen expert, bara en glad amatör. Men den känns gedigen. Klättrar bra, tar sig fram bra nerför och även platt mark.
Förmodligen är en downhill snabbare nerför och en XC snabbar på grus. Men som en One bike does it all känns den lagom för mig

Negativt: Droppen upplever jag lite kort.
Storlek, jag är 172 cm och ligger precis mellan small och medium enligt deras tabell. Gillar lekfulla cyklar så valde en small.
I vissa lägen känns den perfekt, typ i stökig skog. Medan när man sträcker ut på grusväg vill haft en storlek större. (Kanske inte cykelspecifikt utan mer av ett evigt dilemma ?)

Allebike MB31 Discovery

Kan du låsa dämparen både fram och bak? Krångligt att nå den bak i farten kanske.

Allebike MB31 Discovery
Okej tack. Känns som något jag skulle vilja göra tyvärr. Låser titt som tätt idag på hardtailen. Får spara lite till för att köpa alphan.

Undrar varför man valt bort den möjligheten, självklart är det ekonomi med i beslutet men om man ville spara pengar kunde man ha skippat reglaget på styret t ex och bara ha ett enkelt vred på dämparen. Använder också möjligheten att låsa framdämparen på min hardtail ofta framförallt på "transportcykling" på jämnt underlag.

Eller är det så på finare framgafflar att man inte behöver kunna låsa dämparen för att de ändå inte blir så "gungiga"?

Allebike MB31 Discovery
Undrar varför man valt bort den möjligheten, självklart är det ekonomi med i beslutet men om man ville spara pengar kunde man ha skippat reglaget på styret t ex och bara ha ett enkelt vred på dämparen. Använder också möjligheten att låsa framdämparen på min hardtail ofta framförallt på "transportcykling" på jämnt underlag.

Eller är det så på finare framgafflar att man inte behöver kunna låsa dämparen för att de ändå inte blir så "gungiga"?

Nej, det är ingen ekonomi med. RockShox Pike finns inte längre med lockout (om jag inte har missat något) och Pike är inte en budget gaffel. Jag saknar lockouten inte på min HT. Low-speed compression dämpning på Piken är så bra att gaffeln inte gungar. Sen är Pike och MB31 Discovery ingen XC. På XC cyklar finns oftast fortfarande lockouts.

Allebike MB31 Discovery
Hej!

Hoppas inte jag gör fel nu när jag ställer frågan i denna tråden. Jag är väldigt sugen på ett köp av en MB31 Discovery. Det jag kör på idag är en Trek Fuel ex 7 (2015). Den är i stort sätt i orginalutförande förutom att den är uppgraderad med en dropperpost..

Det är platt i mina hemtrakter men finns gott om teknisk/brötig stig dvs jag kör inte jättemycket utför. Dock har jag ca 90 minuter både till Isaberg och Vallåsen, något som jag är intresserade utav att börja utnyttja.

Är detta en stor uppgradering eller är det bättre att investera i nuvarande cykel, dvs uppdatera dämpare och ändra till 1x11 växlar?

Länk till nuvarande cykel: https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...untainbike-stig/fuel-ex/fuel-ex-7-29/p/16417/

Allebike MB31 Discovery
Hej!

Hoppas inte jag gör fel nu när jag ställer frågan i denna tråden. Jag är väldigt sugen på ett köp av en MB31 Discovery. Det jag kör på idag är en Trek Fuel ex 7 (2015). Den är i stort sätt i orginalutförande förutom att den är uppgraderad med en dropperpost..

Det är platt i mina hemtrakter men finns gott om teknisk/brötig stig dvs jag kör inte jättemycket utför. Dock har jag ca 90 minuter både till Isaberg och Vallåsen, något som jag är intresserade utav att börja utnyttja.

Är detta en stor uppgradering eller är det bättre att investera i nuvarande cykel, dvs uppdatera dämpare och ändra till 1x11 växlar?

Länk till nuvarande cykel: https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...untainbike-stig/fuel-ex/fuel-ex-7-29/p/16417/
Absolut en uppgradering, stor skillnad i geometri som inte går att "uppgradera" sig till.

Allebike MB31 Discovery
Frågan är om du ska ska något mer långslagigt om Vallåsen är av intresse.

Jag vet inte riktigt hur det ser ut i vallåsen, men jag är inte ute efter downhill, värsting gung och "ta mig över stock och sten som inte ens påminner om en stig" nedfarter, utan det jag tänker mig är mer något med lite flow eller normal stig fast nerför. Vet inte hur otydlig formulerat det var. Detta är kanske inte något som finns på Vallåsen, jag har bara läst att de har MTB leder och jag vet att det är kuperat på Hallandsåsen.

Viktigt är att det ska gå hyffsat bra att cykla uppför också, men det viktigaste är att den fungerar bra på de lokala stigarna där den kommer användas 95%. Med andra ord en väldigt allsidig cykel är det jag är ute efter.

Absolut en uppgradering, stor skillnad i geometri som inte går att "uppgradera" sig till.

Hur stor skillnad gör geometrin på cykeln? Är det stabilitet osv som är den största skillnaden?

Senast ändrad:
Allebike MB31 Discovery
Jag vet inte riktigt hur det ser ut i vallåsen, men jag är inte ute efter downhill, värsting gung och "ta mig över stock och sten som inte ens påminner om en stig" nedfarter, utan det jag tänker mig är mer något med lite flow eller normal stig fast nerför. Vet inte hur otydlig formulerat det var. Detta är kanske inte något som finns på Vallåsen, jag har bara läst att de har MTB leder och jag vet att det är kuperat på Hallandsåsen.

Viktigt är att det ska gå hyffsat bra att cykla uppför också, men det viktigaste är att den fungerar bra på de lokala stigarna där den kommer användas 95%. Med andra ord en väldigt allsidig cykel är det jag är ute efter.

Hur stor skillnad gör geometrin på cykeln? Är det stabilitet osv som är den största skillnaden?
Har samma förutsättningar som dig med platt teknisk/brötig stig.
Spenderade även 3 dagar i Isaberg med min Discovery och funkade hur bra som helst.
Tycker absolut inte att du ska gå upp i slag. I skogarna hemma är den perfekt, och duger fint för några dagar i mindre bikeparks.

Tycker helt klart du ska välja en ny cykel framför så stora uppgraderingar på en cykel som ändå närmar sig 10 år.

Allebike MB31 Discovery
På Vallåsen är Lil'Tore och Spruffs är flowiga, men övriga nedfarter är varierande grader av stök.

Jo men då är du nog inne på rätt spår med MB31. Mycket kompetent stigcykel, men inte klockren för lek/hopp/skutt/bröt.

Ja, trygg och stabil utför. Finns en hel del skrivet om det: https://kagi.com/search?q=modern+mtb+geometry+long+slack+low&r=se&sh=FVa8VA9_5V7M-4CP7QrKRA

Allebike MB31 Discovery

Köper du en ny cykel med "modern" geometri så kommer du sannolikt känna dig betydligt tryggare utför även stökigare nedfarter, och prova på mer leder än vad du tänker dig på förhand.
Med 95% av cyklingen på platt mark så skulle jag själv gå på en Allebike Alpha XT istället.

Allebike MB31 Discovery
Köper du en ny cykel med "modern" geometri så kommer du sannolikt känna dig betydligt tryggare utför även stökigare nedfarter, och prova på mer leder än vad du tänker dig på förhand.
Med 95% av cyklingen på platt mark så skulle jag själv gå på en Allebike Alpha XT istället.
Alphan hade nog passat bättre men den är också 10k dyrare.

Allebike MB31 Discovery
Den ser fin ut! Som det nämns ovan så sticker priset direkt. Det är ju så med cyklar att det är bara 5k dyrare för varje uppgradering och helt plötsligt så är det väl motiverat att handla något som är 15 eller 20 k dyrare än man tänkt sig :D

Men hur skiljer sig Alphan och discovery. Alphan ser helt klart mer aggresiv ut och jag ser ju att det står XC-tävling osv.

Vilken cykel kommer man ha roligast på och vilken är mest allsidig? (fattar att detta är subjektivt och beror på hur man är som cyklist och stil).

Fördelen med Alphan är att den har funnits lite längre så finns en begagnatmarknad för den.

Allebike MB31 Discovery
Den ser fin ut! Som det nämns ovan så sticker priset direkt. Det är ju så med cyklar att det är bara 5k dyrare för varje uppgradering och helt plötsligt så är det väl motiverat att handla något som är 15 eller 20 k dyrare än man tänkt sig :D

Men hur skiljer sig Alphan och discovery. Alphan ser helt klart mer aggresiv ut och jag ser ju att det står XC-tävling osv.

Vilken cykel kommer man ha roligast på och vilken är mest allsidig? (fattar att detta är subjektivt och beror på hur man är som cyklist och stil).

Fördelen med Alphan är att den har funnits lite längre så finns en begagnatmarknad för den.

Spontant känns ju Discovery som mer allsidig, Den ligger mer mot mitten av trail med 130 130 slag. Alphan har mindre slag och ligger väl närmare XC som Ers skriver. Är nog en smaksak. Båda har en modern trail geometri så där kommer det nog inte skilja så mycket i känsla. Sen är det ju mer än bara slaglängd som påverkar, om Alphan har en riktigt bra bakdämpning så kan ju den vara vassare även om den har mindre slag. Måste nog provcyklas för att man ska veta det. Priset är ju riktigt bra på Discoveryn.

Allebike MB31 Discovery

Jag har varken en Alpha eller en Discovery så jag kanske ska vara tyst. Det är rimligen cyklar som i jämförelse mot din nuvarande kommer att kännas betydligt mer förtroendeingivande utför. Jag har själv en Spectral av senaste modell och även om den är trampeffektiv och väger bara ett kg mer än min hardtail så är det stor skillnad i hur den är att trampa runt i skogen med. Första timmen är inga problem men andra och ibland tredje timmen av en runda så märks det i benen. I slutändan så är det typ av cykling som bör avgöra så...

Alphan i XT-utförande är väl närmare 1.5 kilo lättare än Discoveryn, dämpare och gaffel går att låsa till närmast stum. Det är en stigraket helt enkelt. I jämförelse med vilka konkurrerande cyklar som finns på marknaden så tycker jag att Alphan känns mer prisvärd än Discoveryn. Men då menar jag Alpha XT, Alpha SLX har Revelationgaffel, samma som på den Discovery som finns i lager. Den gaffeln vill man kanske uppgradera för ett par tusenlappar om man läser andras erfarenheter, vad innebär det för garantier o.s.v.

Allebike MB31 Discovery
När jag kollar allebikes hemsida så är Discovery fortfarande specad med pike, jag hittar den inte med revelation. När vi köpta våra var det dock pike ultimate eller öhlins som fanns att tillgå.

IMG20230816193540.jpg

Däremot är jag inte imponerad av bakdämparen men jag kanske inte hittat rätt än. Tycker jag bottnar den lite väl lätt med strax över 20% SAG. Ni andra som kör Discovery, vad kör ni för dämparinställningar?

Tillbaka
Topp