Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Om du rengör den lilla ringen (lagerkoppen) som skymtar där bakom ser du nog gängan som den lösa ringen skall fästa i.
Det är nog så att hela vevlagret är monterat lite för långt åt drevsidan. Den lösa ringen är en kontramutter som skall hindra lagret från att lossna.
Det förklarar saken. Kunde för mitt liv inte se några gängor =P
Får se om jag kan få ordning på det...

Hej! Jag är kass och förstår noll. Jag har ett vevlager som är 68mm. Jag vill gärna ha vevarmar med singelklinga. Kan någon tipsa mig om vad jag ska kolla efter?

Hej! Jag är kass och förstår noll. Jag har ett vevlager som är 68mm. Jag vill gärna ha vevarmar med singelklinga. Kan någon tipsa mig om vad jag ska kolla efter?

Behöver du verkligen nya vevarmar? Du kan montera bort framväxeln och behålla vevpartiet. Kankse är ett narrow-wide drev bra om du tappar kedjan med nuvarande drevet. Troligtvis vill du ändå har ett lite mindre drev än nuvarande stora.

Om du vill får bort minsta drevet behövs kanske nya klingbultor eller muttrar beroende på utförandet av vevpartiet.

Behöver du verkligen nya vevarmar? Du kan montera bort framväxeln och behålla vevpartiet. Kankse är ett narrow-wide drev bra om du tappar kedjan med nuvarande drevet. Troligtvis vill du ändå har ett lite mindre drev än nuvarande stora.

Om du vill får bort minsta drevet behövs kanske nya klingbultor eller muttrar beroende på utförandet av vevpartiet.
Det är en gammal mtb från 80 talet. Så jag ville byta från fyrkantsvevlager till BB30.

1000003228.jpg

Var går gränsen för köp av sexuell tjänst?
Om jag prenumererar på någon på OF, är det OK eftersom innehållet produceras till alla prenumeranter?
Om jag betalar samma content creator på OF för "personalized/custom content", som då skapas endast för mig, har gränsen passerats då?

Känner att jag måste blivit dum i huvudet, varför funkar inte 25% på XXL nu helt plötsligt? Det är ju giltigt till idag, jag är inloggad och ser rabatten på varje produkt, men när nånting hamnar i min korg så är det helt plötsligt 0% rabatt, se bild..

PS. lyset på bilden har inget med artikeln att göra.

1697998966895.png

Jag läste nånstans att adaptrar för six bolt till centerlock ska undvikas, de tenderar att bli skeva ganska snabbt. Tankar och erfarenheter kring dessa?

Apropå skivbromsar. När jag hängde på ett nytt par hjul på Gianten visade det sig att bromsskivan (6-bults) på det bakhjulet ligger av mitt bromsbelägget en aning.

Har ni tips på hur jag åtgärdar det? Jag tänker mig att det bör gå lägga brickor innanför skivan; något jag i så fall bör tänka på?

Apropå skivbromsar. När jag hängde på ett nytt par hjul på Gianten visade det sig att bromsskivan (6-bults) på det bakhjulet ligger av mitt bromsbelägget en aning.

Har ni tips på hur jag åtgärdar det? Jag tänker mig att det bör gå lägga brickor innanför skivan; något jag i så fall bör tänka på?
Går det inte att justera kolven i sidled? Du kanske ofta bytar mellan flera hjul?
Annars gäller väl att skruvorna är långa nog om du använder brickor.

Kedjelås till 10speed är det skit samma vilket man tar?
Har en KMC kedja nu och låset går att öppna för hand efter några gånger.
Vad heter Shimanos kedja för 10s?
Denna?

Men shimano kör nitlås va?

Kedjelås till 10speed är det skit samma vilket man tar?
Har en KMC kedja nu och låset går att öppna för hand efter några gånger.
Vad heter Shimanos kedja för 10s?
Denna?

Men shimano kör nitlås va?

Jag skulle tänka att alla 10-delat lås passar, kanske också 11-delat. KMC är enkelt att få tag i hos tysken, vet inte i Sverige.

Shimano verkar bara har lås till 11- och 12-delat, inte till 10-delat. LBS sade att jag kunde välja. Jag tog nit, men undrar nu om dom hade 10-delat lås, skulle har gett 11-delat, hade ingen koll eller att Shimano har 10-delat lås.

Jag har kört sönder två Sram kedjelås till 11-delat. Jag har aldrig öppnat den. Jag undrar om nit är starkare än lås.

På IS kan man shimsa (om det inte går att justera kolvarna tillräckligt). På PM går det väl att justera oken med fästskruvarna.

Jag skulle tänka att alla 10-delat lås passar, kanske också 11-delat. KMC är enkelt att få tag i hos tysken, vet inte i Sverige.

Shimano verkar bara har lås till 11- och 12-delat, inte till 10-delat. LBS sade att jag kunde välja. Jag tog nit, men undrar nu om dom hade 10-delat lås, skulle har gett 11-delat, hade ingen koll eller att Shimano har 10-delat lås.

Jag har kört sönder två Sram kedjelås till 11-delat. Jag har aldrig öppnat den. Jag undrar om nit är starkare än lås.
Biltemas kedjelås funkade fin fint!

Som jag har skrivit tidigare:
Efter att jag har börjat med kedjelås har jag köpt ett par sådana här som jag har med på cyklarna med kedjelås
Topeak Power Lever X (Det finns en utan "X" men den skall inte funka lika bra!)
Det är en riktigt listig konstruktion som funkar både för att sätta ihop och ta isär kedjelås,
det finns även plats för ett xtra kedjelås inuti och änden av handtagen funkar som däckavtagare
Jag har ännu inte behövt använda ngn av de jag har, men min förhoppning är att de skall hjälpa mig när det behövs.

Som jag har skrivit tidigare:
Efter att jag har börjat med kedjelås har jag köpt ett par sådana här som jag har med på cyklarna med kedjelås
Topeak Power Lever X (Det finns en utan "X" men den skall inte funka lika bra!)
Det är en riktigt listig konstruktion som funkar både för att sätta ihop och ta isär kedjelås,
det finns även plats för ett xtra kedjelås inuti och änden av handtagen funkar som däckavtagare
Jag har ännu inte behövt använda ngn av de jag har, men min förhoppning är att de skall hjälpa mig när det behövs.
vilken bra grej, tack för tipset! Jag tycker det är svinsvårt att öppna kedjelås och misshandlar dem alltid till oigenkänlighet även i verkstaden :-( Bävar för dagen då jag behöver öppna ett i skogen.

Jag har ett par Vision Trimax 30 hjul som jag gärna skulle köra på pendlarhärket under den här perioden innan det börjar spridas saltlake på cykelbanorna (Malmö-Lund). Dock sitter det caps för TA och det gamla CX-härket har ju såklart QR.

QR end caps skall finnas enligt datablad men jag har ännu inte lyckats hitta nån som vill sälja såna, inkluderat Visions egen nätbutik. Tips någon?

Jag har ett par Vision Trimax 30 hjul som jag gärna skulle köra på pendlarhärket under den här perioden innan det börjar spridas saltlake på cykelbanorna (Malmö-Lund). Dock sitter det caps för TA och det gamla CX-härket har ju såklart QR.

QR end caps skall finnas enligt datablad men jag har ännu inte lyckats hitta nån som vill sälja såna, inkluderat Visions egen nätbutik. Tips någon?

Här är en tips till framaxeln:

Jag vet inte om det finns något liknande till bakaxeln.

vilken bra grej, tack för tipset!
Jag fick tips om ett liknande, men dyrare, verktyg här på Happy

Jag tycker det är svinsvårt att öppna kedjelås och misshandlar dem alltid till oigenkänlighet även i verkstaden
+1
Jag har skaffat en "verkstadstång" som jag gärna vill slippa ha med mig på cykeln.

Bävar för dagen då jag behöver öppna ett i skogen.
Det var för att slippa sådan bävan jag skaffade mer än ett Topeakverktyg, för cyklarna med 11 och 12-delad kedja. När jag har sadelväska har jag utöver Topeakverktyget även kedjebrytare, en liten stump kedja och två kedjelås med mig.

Här är en tips till framaxeln:

Jag vet inte om det finns något liknande till bakaxeln.
Jag kan ha en sån axel liggande, tror jag fick den med ett hjul med Son. Kan kolla om intressant.

De där adapteraxlarna är rejält billiga på Aliexpress. De kostar ungefär vad de borde. ? 15x100 till 100 QR finns garanterat också, eller vad som nu eftersöks.

Söker efter ett sådant här kedjeskydd / drevskydd i metall som är som en ring runt den största klingan.
Vad är det korrekta namnet och vart kan jag få tag på det?
5 bultar, 130 BCD.
Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Bilagor

• IMG_3315.JPG
    IMG_3315.JPG
    624.7 KB · Besök: 42
Ett jävelskap. Plötsligt pajar kedjan och man ska få ihop låset och man har 170 i puls och kedjan är skitig och man kliar sig i ansiktet och myggen biter en. Aldrig mer utan det verktyget. ?
Och man står vid ett vägräcke intill en 90-väg med en massa trafik, solen har nästan gått ner och regnet har börjat falla.

Tillbaka
Topp