Tips på lätt och bred alu-fälg för MTB

Kung Stalle

Aktiv medlem
Howdy!
Skulle vilja få lite tips om en lätt och bred (minst 30mm innerbredd). 28hål vore bra för då passar det befintlig fälg men även 32håls går bra.

Så bring it ån!

Stalle

Det finns inte så mycket under 480 och ännu mindre unde 450 så är det lätt och 30mm så får man kolla Duke (och kanske nöja sig med 28). Det är tyvärr tid att go kol och go kina

Det är fram jag skall ha så det passar ju bra. Men Duke kanske är lite på gränsen. Då verkar Newmen mer vettiga.
Beror på hur vårdslös du är. Jag kör på en sån Duke-fälg fram för närvarande och har inte lyckats med några bucklor trots en del skapliga genomslag. Men då brukar jag inte ha sönder fälgar heller.

Var ligger logiken i att mindre volym skulle ge mer komfort?
Det handlar nog snarare om att en lite smalare fälg kan göras starkare vid en given vikt, men samtidigt inte onödigt styv (obekväm). Ofta kör man dessutom lite mindre däck och högre tryck bak, så då är en smalare fälg inga konstigheter.

Beror på hur vårdslös du är. Jag kör på en sån Duke-fälg fram för närvarande och har inte lyckats med några bucklor trots en del skapliga genomslag. Men då brukar jag inte ha sönder fälgar heller.

Vilken modell kör du?

Min son körde en buckla i en Lucky Star Ultra med 23,5 mm innerbredde. Jag minns inte om han körde på en sten eller huckade, med en punkad däck. Åt andra sidan vägde han bara 35 kg. Jag kunde rikta fälgsidan så att slanglöst funkade igen, men för att poppa behövdes en kompressor.

Jag hade nog bara läst på r2 för detta minns jag inte . Ger väl makten rätt?

The Duke 6TERS* concept offers a wider front rim than the rear rim for more grip, comfort and stiffness. Its weight is optimized for robustness.
The rear profile is reworked with a reduced section, with a new carbon fiber layer to improve compliance and increase the impact resistance, the constraints being much more important on the back wheel. *6TERS = sisters = sœurs.

Vilken modell kör du?
Den som jag länkade till tidigare! https://www.bike24.com/p2369359.html

Min son körde en buckla i en Lucky Star Ultra med 23,5 mm innerbredde. Jag minns inte om han körde på en sten eller huckade, med en punkad däck. Åt andra sidan vägde han bara 35 kg. Jag kunde rikta fälgsidan så att slanglöst funkade igen, men för att poppa behövdes en kompressor.
Man kommer naturligtvis alltid kunna buckla alu-fälgar, särskilt om de är lätta. Jag tror inte den här är svagare än nåt annat som väger ungefär lika mycket.
Sen beror det förstås på vad man kör för däck. Jag har ett ganska biffigt Butcher på 1140 gram på fälgen.

Den som jag länkade till tidigare! https://www.bike24.com/p2369359.html

Man kommer naturligtvis alltid kunna buckla alu-fälgar, särskilt om de är lätta. Jag tror inte den här är svagare än nåt annat som väger ungefär lika mycket.
Sen beror det förstås på vad man kör för däck. Jag har ett ganska biffigt Butcher på 1140 gram på fälgen.

Den verkar vara en bra kompromiss. Lucky Star Ultra tycker jag är för veka, men om man aldrig slår genom funkar de. De flesta barncykel har för hög däcktryck och då funka der säkert. Och utan punka hade min sons bakfälg också fortfarande varit rakt. Men för att min son tycker om att hoppa med sin HT valde jag Newmen Evolution SL A.30 till sin nuvarande cykel, då kan man titta på hans hoppande utan att vara oroligt.

Jag ville ha ännu bredare och landade på Praxis Works AL32 som har 32 mm inner- och 38 mm yttermått. Men de väger för mycket för dig, är specade till 518 gram. Tyvärr byggde jag på ett par semiantika CK ISO så bahjulet är dömt till att för evigt användas på cyklar med QR..

Jag ville ha ännu bredare och landade på Praxis Works AL32 som har 32 mm inner- och 38 mm yttermått. Men de väger för mycket för dig, är specade till 518 gram. Tyvärr byggde jag på ett par semiantika CK ISO så bahjulet är dömt till att för evigt användas på cyklar med QR..
Vad är fördelen med ”bredare” fälgar?

Avis

Det handlar nog snarare om att en lite smalare fälg kan göras starkare vid en given vikt, men samtidigt inte onödigt styv (obekväm). Ofta kör man dessutom lite mindre däck och högre tryck bak, så då är en smalare fälg inga konstigheter.
Allt det där köper jag och jag hade också valt bredare fram för greppet om jag ville optimera vikten maximalt. Argumentet om compliance och att det gör cykelns bakände mer följsam köper jag också kan vara nåt rätt bra i vissa lägen. Men smalare och högre tryck blir ju inte mer komfort än en bredare fälg allt annat lika.

Jag vill också ha tips på 29" hjul med 35-40 mm innerbredd. I första hand framhjul.
Behöver inte vara så lätta som tipsats om ovan -blir dyrt , cykeln är helstel singlespeed så mycket viktminskning där.
Har letat, men hittar inte mycket.

Jag vill också ha tips på 29" hjul med 35-40 mm innerbredd. I första hand framhjul.
Behöver inte vara så lätta som tipsats om ovan -blir dyrt , cykeln är helstel singlespeed så mycket viktminskning där.
Har letat, men hittar inte mycket.

Hur lätt är lätt och hur dyr är dyr? Själva kör jag Newmen SL A.35 på min helstel, en bra kompromiss av vikt och pris, tycker jag, och tuff. Men tyvärr tillverkas de inte längre :(

Syntace has 40 mm hjul, 940 gram för 330 euros:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp