SIE
Aktiv medlem
White AX 290 FF 21
Biltemas, se några veckor längre upp i tråden.Nån som har tips på cykelstöd som passar?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Biltemas, se några veckor längre upp i tråden.Nån som har tips på cykelstöd som passar?
AX 290 är utrustad med 40 mm K-mount-fästen med invändiga gängor (även kallad KSA 40), så t.ex. detta passar:Nån som har tips på cykelstöd som passar?
Hmm, nu får jag nästan ta på skämskudden, men jag lyckades nog inte få in insexnyckeln hela vägen i går...Tänkte justera styret, och jäklar vad insexbultarna till styrstammen var mjuka! Lyckades nästan dra runt insexhålet när jag skulle ändra lite. Fick dit det så det sitter, men ska man justera några gånger bör man nog skaffa bättre bultar...
|
| ||||
White | AX 290 FF 22 | AX 290 FF 23 | AX+ 290 FF 22 | AX+ 290 FF 23 |
| XXL Länk | 1170634 | 1194783 | 1179889 | 1194785 |
| Bakväxel | Shimano Altus RD-M310-L 8s | Shimano Altus RD-M310-L 8s | Shimano Alivio RD-M3100-SGS 9s | microSHIFT ADVENT Clutch RD-M6195M 9s |
| Växelreglage | Shimano Rapidfire SL-M315-8R | Shimano Rapidfire SL-M315-8R | Shimano Alivio SL-M3100-R | microSHIFT ADVENT Xpress Plus SL-M8195-R |
| Kasett | Shimano CS-HG31-8 11-34T | Shimano CS-HG31-8 11-32T | Shimano Altus CS-HG200-9 11-36T(White) | microSHIFT ADVENT CS-H093 11-46T |
| Vevparti | Prowheel 38T 170 mm | Prowheel Pioneer-238AA 38T 170mm | Prowheel 38T 170mm | Prowheel Pioneer-238AA 38T 170mm |
| Kedja | KMC Z8.1 | KMC Z8.3 | KMC X9 (White) | KMC X9 |
| Bromsar | Tektro MD-280 (160/160) | Tektro MD-280 | Shimano BL-MT200/BR-MT200 (White) | Clarks Clout 1 |
| Däck | Deli SA-234 700x45C (47-622)/Vee Zilent 700x42C (44-622) | Vee Rubber VRB447 700x45C | VEE SPEEDSTER CITY / GRAVEL /WTB Riddler 700x45C (47-622) (White) | WTB Riddler 700x45C (45-622) |
| Fälgar | WHITE TD21 32h (White) | WHITE X 221 32h | WHITE TD21 32h | WHITE X 221 32h |
| Framnav | Joytech D761DSE (White) | Joytech D761DSE | Shimano HB-TX505 (White) | Joytech D761DSE |
| Baknav | Joytech D762DSE (White) | Joytech D762DSE | Shimano FH-TX505 (White) | Joytech D762DSE |
| Vikt | 14 kg | 13 kg | 13,9 kg | 13 kg |
25% medlemserbjudande på alla AX förutom AX+ Ane 23
White AX 290 FF Ane (Altus) 233999:-2999,25:-
Visa bilaga 661132
White AX+ 290 FF 23 (Advent)4999:-3749,25:-
Visa bilaga 661133
White AX+ 290 FF Ane 22 (Alivio)4999:-3749,25
Visa bilaga 661134
![]()
![]()
![]()
![]()
WhiteAX 290 FF 22 AX 290 FF 23 AX+ 290 FF 22 AX+ 290 FF 23 XXL Länk 1170634 1194783 1179889 1194785 Bakväxel Shimano Altus RD-M310-L 8s Shimano Altus RD-M310-L 8s Shimano Alivio RD-M3100-SGS 9s microSHIFT ADVENT Clutch RD-M6195M 9s Växelreglage Shimano Rapidfire SL-M315-8R Shimano Rapidfire SL-M315-8R Shimano Alivio SL-M3100-R microSHIFT ADVENT Xpress Plus SL-M8195-R Kasett Shimano CS-HG31-8 11-34T Shimano CS-HG31-8 11-32T Shimano Altus CS-HG200-9 11-36T(White) microSHIFT ADVENT CS-H093 11-46T Vevparti Prowheel 38T 170 mm Prowheel Pioneer-238AA 38T 170mm Prowheel 38T 170mm Prowheel Pioneer-238AA 38T 170mm Kedja KMC Z8.1 KMC Z8.3 KMC X9 (White) KMC X9 Bromsar Tektro MD-280 (160/160) Tektro MD-280 Shimano BL-MT200/BR-MT200 (White) Clarks Clout 1 Däck
Deli SA-234 700x45C (47-622)/Vee Zilent 700x42C (44-622)Vee Rubber VRB447 700x45C VEE SPEEDSTER CITY / GRAVEL
/WTB Riddler 700x45C (47-622) (White)WTB Riddler 700x45C (45-622) Fälgar WHITE TD21 32h (White) WHITE X 221 32h WHITE TD21 32h WHITE X 221 32h Framnav Joytech D761DSE (White) Joytech D761DSE Shimano HB-TX505 (White) Joytech D761DSE Baknav Joytech D762DSE (White) Joytech D762DSE Shimano FH-TX505 (White) Joytech D762DSE Vikt 14 kg 13 kg 13,9 kg 13 kg
Det var någon tidigare i tråden som gillade Classes dubbdäck. När jag körde hybrid gillade jag Schwalbes Winter K-guard. Under 300 spänn på cykelkraft just nu.Hej! Har en white 290 FF.
Har nån tips på bra (och billiga?) dubbdäck som passar? För mig är det en djungel med olika dimensioner etc. Vill bara ha nåt som passar och funkar ? Kan nån tipsa mig?
25% medlemserbjudande på alla AX förutom AX+ Ane 23
Typ en sån här, som du ersätter bakväxeln med, kanske inte jättesnyggt, men ändå:Dum fråga här, vad behöver jag om jag vill bygga om den till en single speed? Vill ta bort bakväxel och växelhandtaget på styret så det blir lite renare. Jag cyklar bara inom stan och till gym och sådär så jag har hittat en utväxling jag är nöjd med.
Visa gärna upp när du fått på din Kinamotor. Skulle vara intresserad att kopiera din lösning i så fall :-)Kan ju utveckla det hela lite..
Den första har rullat som "skjutsa barn till förskola/överallt / handla mat / hämta pizza"-cykel för både mig och sambon, och gör ett utmärkt jobb med det. Den känns stryktålig, robust och samtidigt ganska ful och tråkig så om den skulle bli stulen så skulle man komma över det rätt snabbt. Men den är nog inte så stöldbegärlig heller, ytterligare ett plus alltså.
n+1 ska elektrifieras med nån billig 250W Kinamotor och funka som en "åka till jobbet när det är för misärigt för att ta vanliga pendelhojen" (typ snömodd+snålblåst på Älvsborgsbrons enda öppna cykelkörfält) för min del. Återigen är det låga affektionsvärdet till fördel..
Yes. Jag ser ju helst att elcyklar håller sig i sin del av bussen (dvs här), men jag kan bjuda på en bild utan batteri monterat iaf:Visa gärna upp när du fått på din Kinamotor. Skulle vara intresserad att kopiera din lösning i så fall :-)
Jag funderar också på att slå till på en AX+ nu när priset är bra.Visa bilaga 661532
Barnkånkaren färdig! En AX 290+
Slängt på Wald 1372 korg och Biltema stänkskärmar, och stödet de rekommenderade på XXL. Bytte sadeln till en Brooks från min gamla cykel. Helt okej cykel för priset antar jag, några plus och minus:
(+)
- Pris, köpte den på rea för 3500 kr. Men för att det ska bli en användbar cykel får man lägga till en tusenlapp till för att få allt som typ en stadscykel redan har.
- Växlarna känns ok.
- Hydrauliska bromsar bra för priset, men främre bromsskivan är inte helt rak så går i liiitegran. Hoppas det blir bättre när bromsbelägg nötts ner lite.
- Relativt najs att cykla på ändå, om än lite tung.
- Borde inte vara så stöldbegärlig.
(-)
- Rätt ful, och bara ett färgval.
- Konstig geometri på ramen, sambon köpte en likadan fast small och det var inte lätt att hitta pakethållare som passade (men det gick).
- Rätt tung, speciellt nu. Varför denna framför en stadscykel egentligen?
- Däcken tappar luft fort, gått från typ 2.2 bar till 1.2 bar på ett par veckor. Är det normalt?
- Allmän kvalité, repas lätt, bromsskivan nämnd ovan osv. Känslan är att man får vad man betalar för.
- Guppande sadelstång, vad ska de vara bra för mer än att ge extra skavsår?
- Quick release hjulfäste, lätt för nån att plocka med säg hjulen om de vill. Och fick inget jättestort förtroende för anordningen när jag lossade bakhjulet för att fästa stänkskärmen. Känns som att man lätt pajjar nåt, mycket mindre robust än vad som sitter på lite bättre cyklar.
Så sammantaget inget jättefan, men duger väl för att cykla några km med barnet och kunna lämna vid pendeln utan att oroa sig alltför mycket att den blir snodd..
Då är AX+ nog inget för dig. Är en bruks/vardagcykel med allt vad det innebär.Jag funderar också på att slå till på en AX+ nu när priset är bra.
Tacksam för att ha hittat till tråden och för uppriktiga inlägg som ovan.
Jag är egentligen inte ute efter en billig cykel i första hand, utan vill ha en stabil pendlarmaskin som andas kvalitet och som är rolig att cykla på.
Har länge sneglat på Cannondale Treadwell (som tagits upp några gånger i tråden) Någon som haft en sådan och kan göra en jämförelse med AX 290/290+?
Precis, därför vore det intressant att höra från någon som har haft en Treadwell.Man kan ju fundera på om Cannondale Treadwell är värd de ca 8000:- mer än vad AX/AX+ kostar?
Jag är en av de som faktiskt ägt en Cannondale Treadwell OCH skrivit i den här tråden tidigare om de.Jag funderar också på att slå till på en AX+ nu när priset är bra.
Tacksam för att ha hittat till tråden och för uppriktiga inlägg som ovan.
Jag är egentligen inte ute efter en billig cykel i första hand, utan vill ha en stabil pendlarmaskin som andas kvalitet och som är rolig att cykla på.
Har länge sneglat på Cannondale Treadwell (som tagits upp några gånger i tråden) Någon som haft en sådan och kan göra en jämförelse med AX 290/290+?
Tack så mycket för ditt informativa inlägg Anron!Jag är en av de som faktiskt ägt en Cannondale Treadwell OCH skrivit i den här tråden tidigare om de.
URÄKTAR FÖR DE LÅNGA INLÄGGET
Jag hade en Treadwell 2 när de först släpptes till den svenska marknaden. Lite bakgrundsfakta om mig samt vad jag gjorde med min 'Dale.
Jag va en person som hade allt för många cyklar, om inte allt för många olika cyklar. Alla cyklar jag hade va bra på sitt sätt, men gränslandet som va mellan de cyklarna va helt värdelöst. De slutade med att jag alltid cyklade på fel cykel, eller att den jag hade gick att göra lite bättre på något sätt.
Jag kom fram till att jag ville ha en cykel som kunde allt följande:
Snygg, lätt, bekväm, snabb, lagom hipp, något som skulle slå allt från ett rödlyse (även el cyklar)
Då jag gillar Cannondale och allt de gör så kommer en viss jävfaktor in i denna post, men men. Är vi inte alla människor?
Jag hittade Treadwellen, valde en rekomenderad storlek i en färg som jag kunde stå för (midnight blue, inte lax eller orange), med Advent växlar 1×9 med en 11-42 kassett. Bromsar var tektro hydrauliska, enklare variant.
Inte särskilt imponerande specs för en cykelintresserad, men de är här jag tycker att Cannondale har lyckats. Istället för att slänga på finare grejer har man valt att fokusera på det viktiga, vilket först kommer när man faktiskt får sin cykel.
När den kom så är de tre saker som förvånar mig mest:
Hur snabb den är,
Hur bekväm den är,
Hur enkelt den är att cykla på, för alla.
Med ett brett styre med mycket rise så får man känslan av att du alltid har kontroll
Med en avslappnad geometri och en bred sadel så sitter du väldigt bekvämt på cykeln där man inte behöver vara onaturligt hukar
Med lätta, breda fälgar och lite mindre 650b hjul kombinerat med ett lätt och lättrullande däck så känns de som att allt man cyklar på försvinner under en. Grusvägar vill man bara ut och testa på en Treadwell.
Men de viktigaste av allt, de är en cykel som jag va taggad på att cykla, varje dag i alla väder. En cykel som gjorde de den skulle och kittlade mig på alla de ställen som jag ville. Allt va perfekt.
Jag hade köpt cykeln som va perfekt, jag köpte till skärmar vid ett senare tillfälle för att jag även ville cykla när de va blött, vilket aldrig hänt innan.
Men vad gör en person som är cykelintresserad när hen har hittat cykeln som göra alla andra cyklar undermåliga? Man säljer de för att man inser att alla andra projekt inte kommer att cyklas lika mycket, på samma sätt eller med samma glädje som den bästa cykeln man har. De slutade med att jag cyklade MTB stigar med kompisar på min 'Dale, och körde ett lättare lvg pass med den med min sambo. Den klarade allt och var alltså nu tvungen att gå vidare.
Cyklister är destruktiva själar och önskar bara gott åt folk som söker den, men inte åt sig själva. Därför rekommenderar jag dig en Cannondale Treadwell i alla lägen så att min upplevelse och längtan inte ska vara förgäves.
Om de hjälpt dig @Pelle_p på något sätt så önskar jag att du gör ett klokt val av cykel och att du hittar din perfekta matchning, som jag en gång gjorde.
/Anron
Nja, kanske inte rolig, men jag tycker den är väldigt bekväm, och rullar på rätt bra.Whiten är väldigt användbar, men jag skulle verkligen inte kalla den "rolig att cykla på”.
Ett bygellås ska irritera tjuven och få den att välja en annan cykel.Mitt ABUS faller i bitar och jag undrar vilka lås som folk i tråden är nöjda med.
Inte alltför dyrt och gärna bygel!
Vad är det som faller i bitar? Abus bygellås är ju i stål...Mitt ABUS faller i bitar och jag undrar vilka lås som folk i tråden är nöjda med.
Inte alltför dyrt och gärna bygel!
Biltema 27-0643/KAYOBA TY328/Asaklitt 31-2166/Oxford Magnum är prisvärt! De svenska är SBSC godkända och rekommenderas därför av SSF vilket många försäkringar kräver medan Oxford Magnum anmärkningsvärt är hela Sold Secure Pedal Cycle Diamond (Motorcycle Gold).
Asaklitt vann Testfaktas test av cykellås samt Hem & Hyras Test.
Visa bilaga 602727
Jag är hyffsat nöjd med mitt Asaklitt 31-2166 som jag använder som en av flera bygellås på en fin hybrid utanför Campus (bara Clas Ohlson fanns på gångavstånd och eftersom mitt gamla lås försvann med förra cykeln så blev det att gå till just Clas Ohlson, annars är ju Biltemas lås lite billigare...) Ibland händer det att nyckeln har svårt att gå ned hela vägen, men tar man det bara lugnt så brukar det lösa sig snabbt. Hade kanske dock inte vågat ha låset (i och med att vissa recensenter säger sig inte ha lyckats låsa upp det efter en tids användning) om cykeln är det absolut enda sättet att ta sig hem, men med kollektivtrafik och hyrcykel som alternativ är jag inte allt för orolig. Jag har alltid fått upp låset omgående. Fästet är lite skramligt och att låset träs genom det kräver lite manövrerutrymme om det skall monteras inne i ramen (kanske inte aktuellt i det här fallet dock...)
Jag tror att det är samma OEM som Bell Catalyst 750?
16mm bygel gör att få bultsaxar klarar av att klippa upp det, även om det såklart går fort med en hydraulisk bultsax eller vinkelslip. Skall låset klara av vinkelslip får man köpa Litelok eller Hiplok D1000 som tyvärr kostar därefter. Det är ändå sällan cykelställen håller så bra så vill någon ta cykeln tillräckligt gärna så gör de väl de. Viktigaste är ju att se till att de hellre tar cykeln som står bredvid.
De riktigt billiga under en hundring är dock i princip inget stöldskydd överhuvudtaget även fast det är ett "bygellås". Går att klippa med bultsax, räcker med ett klipp och inte godkända enligt försäkringsbolagen. Nä, då gör 60-80 kronor mer en enorm skillnad på säkerheten. (Biltema 27-1898, KAYOBA 620037, Clas Ohlson 31-3052 och många många fler.)
Själva fästet! Köpte en riktig usel variant:Vad är det som faller i bitar? Abus bygellås är ju i stål...
Jag är nöjd med mitt Biltema 27-0643. Mest prisvärda på marknaden IMO.
Biltemalåset är en klassiker, men hållaren rätt kass. Jula och Clas Ohlson har samma lås med olika namn, ibland är hållaren annorlunda.Vad är det som faller i bitar? Abus bygellås är ju i stål...
Jag är nöjd med mitt Biltema 27-0643. Mest prisvärda på marknaden IMO.
Vad jag vet marknadens mest kompakta och lättaste försäkringsgodkända lås:Biltemalåset är en klassiker, men hållaren rätt kass. Jula och Clas Ohlson har samma lås med olika namn, ibland är hållaren annorlunda.
Ser inga bilder på fästet, är det ok eller är det bara att kasta?Vad jag vet marknadens mest kompakta och lättaste försäkringsgodkända lås:
![]()
Cykellås
Godkänt bygellås i fyra sektioner. Av legerat stål som motstår sågar, klippverktyg, hammare och bräckjärn. PVC-ytan skyddar cykeln från repor. Levereras med ...www.biltema.se
Förvaras enklast i ram- eller styrväska.
Hej. Köpte oxå SKS skärmar. Jag fick inte mim framskärm att passa i montagehålet. Bredden på skärmen tar i gaffeln. Hade du samma problem ? Jag tog en SKS 56 mm bred tror jag.Behövde en cykel för att lämna på förskolan och cykla till jobbet några dagar i veckan. Blev rätt imponerad för pengen. Skulle man byta bromsar och däck har man en grymt bra cykel. För mig funkar den så här än så länge, får byta lite eftersom.
Blev sks skärmar och basil portland rack för att få med alla prylar till jobb och förskola.
Styret är lite för brett faktiskt får se om jag kan leva med det. Cykelsits, stöd och andra pedaler ska på nu iaf.
Visa bilaga 649204
Det är faktiskt ok! Dock är det rätt fult.Ser inga bilder på fästet, är det ok eller är det bara att kasta?
Snygg lösning på reflexen där bak! Var får man tag i en sådan som går att fästa på det viset?Fick hem min reafyndade AX+ idag och pysslade iordning den med ett likaledes reafyndat XXL-stöd, en Wald-korg och ett par 2,25” Schwalbe G-one inköpta här på K&S.
Gott om plats för däcken, minst 1-1,5cm tillgodo åt alla håll vad jag tyckte mig se. Känns som att det blir en perfekt allt-i-allo-hoj.
Var en del komponenter som skiljde mot specen på XXLs hemsida;
Visa bilaga 572395
- Bromsar: Shimano istället för Tektro
- Nav: Shimano istället för Joytech
- Däck: WTB Riddler istället för Vee Urban
Vill minnas att det var den som följde med cykeln, och att jag använde nån tjock spacer och lite eltejp för att få den att sitta fast på sadelstaget som ju är mycket smalare än ett styre.Snygg lösning på reflexen där bak! Var får man tag i en sådan som går att fästa på det viset?
Ok, jag förstår. Hade hoppats att det fanns en reflex med fäste för smalare ramdelar, men då vet jag att det är en DIY-lösning. Tack!Vill minnas att det var den som följde med cykeln, och att jag använde nån tjock spacer och lite eltejp för att få den att sitta fast på sadelstaget som ju är mycket smalare än ett styre.
I mitt fall att cykeln skulle delas av personer med olika längd, och den kortaste personen behöver sadeln i botten. Annars är det ju en enklare lösning.Vad är det för problem med att ha reflexen på sadelstolpen?