Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Här är en ganska rolig Dave Lloyd concept 90 som jag haft ganska länge.
Snygg cykel
Olikt många av mina andra cyklar så har jag faktiskt använt den här en hel del, riktigt roligt att cykla på!
Eftersom det är en cykel som du använder och även om Conti Ultra Sport är långtifrån de sämsta däcken, eller ens dåliga.
Men den cykeln och inte minst DU borde ha bättre däck.

Stål!
Av någon anledning så är nästan alla mina cyklar från skarven 80/90-tal och i bjärta färger med mycket bling. Varför blir det så? Ibland försöker jag låtsas gilla nedtonade hojar i sobra färger, men det brukar inte hålla så länge.
Här är en ganska rolig Dave Lloyd concept 90 som jag haft ganska länge. Det ”roliga” består väl i wishbone-seatstays, filémuffar, slopeat top tube och frän airbrushig lack à la 90’s, sen är den i columbus slx, vilket också var ovanligt då Reynolds nog låg närmre till hands.
Gruppen är en nästan full DA74xx undantaget mavic styrlagret och c-record stolpen.
Olikt många av mina andra cyklar så har jag faktiskt använt den här en hel del, riktigt roligt att cykla på!
Matchande flaskställ och San Marco Rolls

Stål!
Snygg cykel

Eftersom det är en cykel som du använder och även om Conti Ultra Sport är långtifrån de sämsta däcken, eller ens dåliga.
Men den cykeln och inte minst DU borde ha bättre däck.
Ja, verkligen! Nu när någon lagt märke till det så kanske jag gör slag i saken och byter till de där Challengerdäcken med tanwall som samlat damm i en låda i flera år.

Stål!
Men här kommer en med lite schysstare däckuppsättning?:
En Herman Braun i Columbus Max. Blandat record och chorus, och kinesiska kolfiberfälgar

Bilagor

• BA4511B9-6410-48FB-9A07-CF689F8F86EB.jpeg
    BA4511B9-6410-48FB-9A07-CF689F8F86EB.jpeg
    468.4 KB · Besök: 154
  • 2684667A-40EC-45F7-A592-BCD5DB569B68.jpeg
    2684667A-40EC-45F7-A592-BCD5DB569B68.jpeg
    577.4 KB · Besök: 160
  • E8843FA4-8852-4C4E-A855-B286737AAF39.jpeg
    E8843FA4-8852-4C4E-A855-B286737AAF39.jpeg
    575.6 KB · Besök: 152
Stål!
Av någon anledning så är nästan alla mina cyklar från skarven 80/90-tal och i bjärta färger med mycket bling. Varför blir det så? Ibland försöker jag låtsas gilla nedtonade hojar i sobra färger, men det brukar inte hålla så länge.
Här är en ganska rolig Dave Lloyd concept 90 som jag haft ganska länge. Det ”roliga” består väl i wishbone-seatstays, filémuffar, slopeat top tube och frän airbrushig lack à la 90’s, sen är den i columbus slx, vilket också var ovanligt då Reynolds nog låg närmre till hands.
Gruppen är en nästan full DA74xx undantaget mavic styrlagret och c-record stolpen.

Fin!

Concept 90 dreglade jag över i Cykelcity-katalogerna på den tiden! Varit nära några gånger under åren sedan dess men kombon skick/storlek/pris har aldrig uppfyllts i rätt proporitoner.

Kul att du skriver det där med sobra färger kontra bjärta/bling. Känner igen mig. Från början var jag helt i "less is more"-facket men vartefter att tiden gått har jag mer och mer bejakat min inre Carmen Miranda-sida. Min fru har många gånger sagt att alla mina cyklar ser likadana ut - och jag har tagit det till mig. Det ÄR inte kul att bygga "samma" cykel gång på gång...

Den här ramen från 1988-90 är nog mest "crazy" av de mina och den var oerhört tillfredsställande att bygga. Tidsenliga 19mm slicks...och ZAP (introducerades 1993) såklart!

50179763898_1ccebb96a3_k.jpg

50180556702_43ac49131d_k.jpg

50180556277_7e5cfe137d_h.jpg

50179763438_3911458dec_h.jpg

Den här jag inte vågat ge mig på än trots att jag ägt den i 15 år. Den gör ont och skönt samtidigt. Tänk när jag ska välja kulör på lindan... Kommer att ge många sömnlösa nätter.

52189668327_cae0d9b282_3k.jpg

Senast ändrad:
Stål!
Den här ramen från 1988-90 är nog mest "crazy" av de mina och den var oerhört tillfredsställande att bygga. Tidsenliga 19mm slicks...och ZAP såklart!

Berätta gärna mer om den här. Förstår inte varför det är så flack sadelrörslutning, mätte den effektiva vinkeln till 71 grader som cykeln är inställd. Eller är det bilden som luras? Men gaffelvinkeln var helt normal med 74 grader.

Stål!
Geliano 115S 1990 spec.jpg

Edit. Sälj-text/hyperbole såklart men faktum är att den är mycket trevlig att cykla på. Framförallt uppför och sittande tempo-tryck. Absolut inte nervös nedför. Stadig.

Stål!
Den här jag inte vågat ge mig på än trots att jag ägt den i 15 år. Den gör ont och skönt samtidigt. Tänk när jag ska välja kulör på lindan... Kommer att ge många sömnlösa nätter.

Jag hade döpt den till clownen! Borde inte vara så svårt att få ihop bara man släpper sina hämningar och låter barnasinnet ta över - den skall lekas fram, tänk: Skrållan och måla fint :)

Edit. Jag gillar alltså färgsättningen.

Senast ändrad:
Stål!
Fin!

Concept 90 dreglade jag över i Cykelcity-katalogerna på den tiden! Varit nära några gånger under åren sedan dess men kombon skick/storlek/pris har aldrig uppfyllts i rätt proporitoner.

Kul att du skriver det där med sobra färger kontra bjärta/bling. Känner igen mig. Från början var jag helt i "less is more"-facket men vartefter att tiden gått har jag mer och mer bejakat min inre Carmen Miranda-sida. Min fru har många gånger sagt att alla mina cyklar ser likadana ut - och jag har tagit det till mig. Det ÄR inte kul att bygga "samma" cykel gång på gång...

Den här ramen från 1988-90 är nog mest "crazy" av de mina och den var oerhört tillfredsställande att bygga. Tidsenliga 19mm slicks...och ZAP (introducerades 1993) såklart!

50180556702_43ac49131d_k.jpg

50180556277_7e5cfe137d_h.jpg

50179763438_3911458dec_h.jpg

Carmen Miranda ?
Skönt att jag inte är ensam i mina utmaningar.
I samma anda så gjorde jag ett ärligt försök, jag tog den mest technicolorinspirerade ramen jag kunde hitta (tänk er österrikiska slalomskidor anno 1992) och byggde upp den så less i More jag kunde. Svarta delar där ramen är svart och silvrigt där den är kromad. Sen kunde jag inte riktigt hålla mig och dängde på ett par nylonstraps i knallrosa, men hey, man är ju inte mer än människa.

Ps. Den där tuttifrutti merxcen förtjänar att byggas, sälj den (till mig) om du inte känner dig redo?

Bilagor

• 7D36A25B-B301-4283-BDA3-BE64C4BC746A.jpeg
    7D36A25B-B301-4283-BDA3-BE64C4BC746A.jpeg
    760 KB · Besök: 102
  • 67292897-CC6F-4B2F-8BB1-52BDEDF3BCB0.jpeg
    67292897-CC6F-4B2F-8BB1-52BDEDF3BCB0.jpeg
    756.2 KB · Besök: 117
  • 31E6189E-5AA3-4CEB-B648-05A6FD44426A.jpeg
    31E6189E-5AA3-4CEB-B648-05A6FD44426A.jpeg
    784 KB · Besök: 110
Stål!
Berätta gärna mer om den här. Förstår inte varför det är så flack sadelrörslutning, mätte den effektiva vinkeln till 71 grader som cykeln är inställd. Eller är det bilden som luras?
Sälj-text/hyperbole såklart men faktum är att den är mycket trevlig att cykla på.
Att ha korta kedjestag tycker många är en ramkonstruktionsvariant som ger en cykel som är just "mycket trevlig att cykla på"
En inte helt okänd, men ännu mer extrem, konstruktionvariant på samma tema är den som kallas "Flygande Grinden". Det är ffa en mkt Engelsk lösning!
flying-gate-navana-deluxe-collectible-bike-1_1800x1800.jpg

Jag har cyklat Mälaren Runt tillsammans med en cyklist på en "Flying Gate" så de är inte endast till för korta och intensiva GP-lopp och det finns även mer touringinriktade varianter
IMG_0970-scaled-e1665474157977.jpeg

Stål!
Carmen Miranda ?
Skönt att jag inte är ensam i mina utmaningar.
I samma anda så gjorde jag ett ärligt försök, jag tog den mest technicolorinspirerade ramen jag kunde hitta (tänk er österrikiska slalomskidor anno 1992) och byggde upp den så less i More jag kunde. Svarta delar där ramen är svart och silvrigt där den är kromad. Sen kunde jag inte riktigt hålla mig och dängde på ett par nylonstraps i knallrosa, men hey, man är ju inte mer än människa.

Ps. Den där tuttifrutti merxcen förtjänar att byggas, sälj den (till mig) om du inte känner dig redo?
Visom, Lars Ericssons märke. En Daccordiram? Han köpte in ramarna lackade och färdiga tror jag, eller fick de sin färg här i Sverige?

Fotnot. Mustang som var den stora cykeltillverkaren i Trelleborg slog aldrig helt igenom i sin egen stad konstigt nog utan Crescent och Monark rankades högre..

Stål!
Visa bilaga 671416
Edit. Sälj-text/hyperbole såklart men faktum är att den är mycket trevlig att cykla på. Framförallt uppför och sittande tempo-tryck. Absolut inte nervös nedför. Stadig.
Alltid undrat över det här med korta kedjestag på tempo/landsväg. Alltid hört att ”man får ut kraften bättre i hjulet när man har tyngden på bakhjulet” vilket är totalt oförklarligt. Mindre flex däremot är ju fullständigt förståeligt (om än ej vederlagt)

Stål!
Våndan över styrlindans kulör kan vara stor...

Några år sedan men alltid lika aktuellt.

Visa bilaga 671572Visa bilaga 671573Visa bilaga 671574Visa bilaga 671575

Till slut blev det den gula. Annars hade det blivit för mycket matchy-matchy.

Visa bilaga 671576
Jag gissar att du valde den gula till slut. Annars tycker jag att halva gul, halva röd var ett roligt alternativ!
Är man osäker så kan man alltid dra på en Cinelli splash, då hittar man alltid rätt med någon av färgerna :).
(väldigt fin Rensho, och snygg aero-lösning på bromsarna)

Stål!
Jag gissar att du valde den gula till slut. Annars tycker jag att halva gul, halva röd var ett roligt alternativ!
Är man osäker så kan man alltid dra på en Cinelli splash, då hittar man alltid rätt med någon av färgerna :).
(väldigt fin Rensho, och snygg aero-lösning på bromsarna)
Tack!

Jag tillverkade dem själv med med målet att de skulle ha kunna tillverkats då ramen var ny. Campagnolo hade inte aero-handtag då men de hade bra med reservdelar... så delarna som användes av mig var en bussning till parallellogrammet för SR/NR och en bussning från växeltrissan.

De gjorde en egen variant på det här då - strax innan C-record bromshandtagen kom. De var aldrig med i någon katalog men användes av några proffsstall. Efter det var alla stommar dock förberedda för det (se bild).

20180810_165125.jpg
20180810_165702.jpg
20180811_132402.jpg
20180811_140723.jpg
20180811_153232.jpg
20180915_133514.jpg
OFS_Hinault-Fignon_06.jpg

Stål!
Tack!

Jag tillverkade dem själv med med målet att de skulle ha kunna tillverkats då ramen var ny. Campagnolo hade inte aero-handtag då men de hade bra med reservdelar... så delarna som användes av mig var en bussning till parallellogrammet för SR/NR och en bussning från växeltrissan.

De gjorde en egen variant på det här då - strax innan C-record bromshandtagen kom. De var aldrig med i någon katalog men användes av några proffsstall. Efter det var alla stommar dock förberedda för det (se bild).

Visa bilaga 671603Visa bilaga 671604Visa bilaga 671605Visa bilaga 671606Visa bilaga 671607Visa bilaga 671608Visa bilaga 671610
Wow, det krävs ändå lite mod för att sätta borren i gamla campagrejer, snyggt jobb!
Men, då blir jag som inte har stenkoll på vad campa tänkte/inte tänkte kring aerodragning lite konfunderad, varför har jag ett par bromsar från c-record eran (rätta mig om jag har fel) i non-aeroutförande? Hittar heller ingen given genomförning för om man skulle vilja köra aero.

Bilagor

• 47F662E8-5FE1-4439-BE71-819CE19534F5.jpeg
    47F662E8-5FE1-4439-BE71-819CE19534F5.jpeg
    493 KB · Besök: 47
Stål!
Wow, det krävs ändå lite mod för att sätta borren i gamla campagrejer, snyggt jobb!
Men, då blir jag som inte har stenkoll på vad campa tänkte/inte tänkte kring aerodragning lite konfunderad, varför har jag ett par bromsar från c-record eran (rätta mig om jag har fel) i non-aeroutförande? Hittar heller ingen given genomförning för om man skulle vilja köra aero.

Det är mindre modigt om man har många. Finns också något gammalt talesätt om att "mät tio gånger och kapa en gång". Den här konverteringen kostade mig en test-stomme. Borrade aningen snett. Inte så att den är förstörd men jag gillar rakt när det ska vara rakt ;-)

Dina bromshandtag är av den första generationen C-Record. Den kännetecknas av att man kan välja mellan aero-dragning och konventionell. Den har inte "quick release" som de senare C-Record-handtagen då första generationen C-record delta-bromsar hade den på själva bromsen och när dessa drogs tillbaka för att de inte var så bra ersattes de av den så kallade "Cobalto-bromsen" - som var en vanlig SR-broms med lite lullull, vita gummidetaljer och blått ifyllt i texten på armarna. Den har ju också egen quick release.

Drar du tillbaka gummit i framkant (eller "bromsar") kommer du att se slitsar på båda sidorna:

C record 1.jpg

Där ska det sitta ett svängt plåtbleck (finns relativt ofta att köpa på ebay). Sedan går vajern genom stommen istället för ovanpå som på mina. Har för mig att man kan vara tvungen att bryta bort en bit från stommen i bakkant för att vajerhöljet ska kunna komma ut (Campagnolo har förberett för det med en tunnare del där det ska tas bort. Vita gummiploppar skickades med för att sätta igen hålet upptill i handtagsgummina. De såldes givetvis kompletta för att man skull kunna välja.

Dessa handtag är rätt eftertraktade och går dyrt på auktioner om de är fina.

Stål!
Detta är säkert rätt tråd att fråga i - Behöver ett EC30 threadless till en italiensk ram. Verkar vara stört omöjligt att hitta Cane Creek 110 Classic, i silver. Vad ska man välja, finns typ FSA Orbit X eller Cane Creek 40?

Nej, inte CK, än iaf - innan jag vet att jag kommer använda cykeln.

Stål!
Hur kan det va roligt? De däcken är ju ocyklingsbara.
Har jag fått veta.
På detta forum.
Inte av mig i varje fall, det är mina favoritdäck. De är visserligen inte bäst på något men de är bra på allt och skulle inte tro det finns något däck i den här klassen som slår Schwalbe Marathon om man bortser från att de är tunga vilket inte bekymrar mig.

Stål!
Stål!
Och Ritchey gör comeback med fälgbromsar!

Sååå mycket snyggare med fälgbroms.

Stål!

Tjena!

Kan dom inte släppa Swisscross med fälgbroms igen. Vill ha en ny ram, men det skulle bli oskäligt dyrt att köpa en för skivbromsar då jag inte vill ha mekaniska.

Stål!
Går rykten om en ny modell från Ritchey. Verkar som en version av road logic fast med utrymme för fetare däck, typ ”All road”.
Hoppas dom inte ger möjligheten att kunna montera sjutiotusen väskor för att cykla till Afrika med den.

Stål!
Jag fattar inte riktigt den där blänkaren som snurrat varv på varv på internet de senaste dagarna. Det är samma båge som man tillverkat sen dackefejden och i den version som gjorts sen 2018, bara i en ny säsongsfärg. Den har dessutom varit till salu/tillgänglig sedan slutet av oktober (jag köpte ju en då…), så det är märkligt hur det spinns till att det är en nyhet och en nuhet.

Stål!
Jag fattar inte riktigt den där blänkaren som snurrat varv på varv på internet de senaste dagarna. Det är samma båge som man tillverkat sen dackefejden och i den version som gjorts sen 2018, bara i en ny säsongsfärg. Den har dessutom varit till salu/tillgänglig sedan slutet av oktober (jag köpte ju en då…), så det är märkligt hur det spinns till att det är en nyhet och en nuhet.
Grejen är att även jag gör comeback med en stålcykel med fälgbromsar ?- dock inte en Ritchey.

Stål!
Det här med rostskydd, det verkar ju finnas lite olika skolor. Sökt lite men inte fått svar. ATT rostskydda verkar ju viktigare än med vad, linolja från biltema eller "riktig" med goa gifter i. Men om man skall se till användningen, dvs vilket är enklas att hantera och framförallt kanske inte kladdar eller missfärgar för jävligt om det läcker ut ur något hål eller så. Vad skall man köra på?

Stål!
Det här med rostskydd, det verkar ju finnas lite olika skolor. Sökt lite men inte fått svar. ATT rostskydda verkar ju viktigare än med vad, linolja från biltema eller "riktig" med goa gifter i. Men om man skall se till användningen, dvs vilket är enklas att hantera och framförallt kanske inte kladdar eller missfärgar för jävligt om det läcker ut ur något hål eller så. Vad skall man köra på?

Är det egentligen viktigt? Ytrost på insidan spelar ju ingen roll. Den lär ju aldrig hinna rosta av. Alla gamla crescents som står ute i ut och skur håller ju. En entusiasthoj som cyklas ibland och förvaras inne lär ju klara sig ännu bättre. Sen är ju rost vid stolpen segt men ändrar man sadeln då och då lär ju eventuell behandling försvinna rätt snabbt.

Stål!
Jag har postat det nedan här nyligen
Rostskydd har varit uppe här flera ggr tidigare, liksom även att det finns klart bättre medel än linolja
Tex det här
Här är källan jag refererar till.
Obehandlat stål hade ett värde på 2,5 i testet och linolja 1,2-1,8. Dinitrol 4010 fick 0,5.

img_1221-jpeg.640762

Om linolja funkar bra för folk så kanske miljön i ramen inte är så extrem och ett måttligt bra skydd gör jobbet galant.

Här är rapporten. Hur relevant det är och så för en cykel kan diskuteras men känns som i brist på andra källor är det ganska vettig grund att stå på när man gör sina val.

Stål!
Är det egentligen viktigt? Ytrost på insidan spelar ju ingen roll. Den lär ju aldrig hinna rosta av. Alla gamla crescents som står ute i ut och skur håller ju. En entusiasthoj som cyklas ibland och förvaras inne lär ju klara sig ännu bättre. Sen är ju rost vid stolpen segt men ändrar man sadeln då och då lär ju eventuell behandling försvinna rätt snabbt.
Jag tycker @AnteL ska lägga upp en bild på sin serotta här.

Tillbaka
Topp