Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Här blandar du ihop spänning och effekt.
En AXA flaskdynamo för en hundring presterar 6V/3watt.
Men baklampan bryr sig nog mindre om var effekten kommer ifrån, nav eller flaska sålänge spänningen är rätt. Sedan drar den effekten som behövs.
Dynamo operated

compablity
  • with 6V e-bike battery

Borde funka då?

Easy to assemble by using push connection

Tror det är sådan ease jag vill ha

Här blandar du ihop spänning och effekt.
En AXA flaskdynamo för en hundring presterar 6V/3watt.
Men baklampan bryr sig nog mindre om var effekten kommer ifrån, nav eller flaska sålänge spänningen är rätt. Sedan drar den effekten som behövs.
Helt rätt, jag som dribblar bort mig själv...

Dynamo operated

compablity
  • with 6V e-bike battery

Borde funka då?

Easy to assemble by using push connection

Tror det är sådan ease jag vill ha
E-bike!? Är du en sån??? ?

Är inte utspänningen från ett elcykelbatteri bra mycket högre, typ 36-48 V? Det finns överspänningsskydd att köpa, bla hos Rose, har jag sett.

E-bike!? Är du en sån??? ?

Är inte utspänningen från ett elcykelbatteri bra mycket högre, typ 36-48 V? Det finns överspänningsskydd att köpa, bla hos Rose, har jag sett.
ingen ebike men det står så....
Jag antar att det är så himla enkelt att den är tillför dynamo men det går lika bra med ebike

Den ser väldigt mycket ut som den som satt på. Ungen mitt barn har vält cykeln och tappat bort "glaset"

ingen ebike men det står så....
Jag antar att det är så himla enkelt att den är tillför dynamo men det går lika bra med ebike

Den ser väldigt mycket ut som den som satt på. Ungen mitt barn har vält cykeln och tappat bort "glaset"
Jo, LED är i regel inte därskilt spänningskänslig men elektroniken bakom däremot.
Nå, det går nog bra. Om du lär pojkfan bete sig som folk.
Gott slut.

Första vintern som jag kör slanglöst på vardagshojen och nu är det läge att byta till dubb och slang. Några hacks för att minimera kletandet och kanske rentav återanvända guckan?

Första vintern som jag kör slanglöst på vardagshojen och nu är det läge att byta till dubb och slang. Några hacks för att minimera kletandet och kanske rentav återanvända guckan?
Med vikbara däck brukar det funka att vika till nederkanten på däcket till en pip och hälla över i det nya däcket. Alternativt i nån bytta emellan.

vätskan som är kvar brukar inte ha så mycket tätande latex kvar i sig. den sitter istället gärna halvt polymeriserad som en gel på insidan av däcket.

vi är nog många som liksom du som kör slang på dubbdäcken. men egentligen är det besvärligare fixa en punka roadside på vintern..?

Har hjul som bara tar 10-delad Shimano lvg-kassett. Läste nånstans att 11-delad Sunrace funkar då, stämmer det?

Vet att Edco monoblock åtminstone tidigare funkade för 11s på 10s-hjul utan att behöva ha gravelkaka-stort stordrev där bak. Nu när jag kollar på hemsidan pushar de det inte längre, så jag vet tyvärr inte om det fortfarande gäller. Ohemult dyra, dock.

vätskan som är kvar brukar inte ha så mycket tätande latex kvar i sig. den sitter istället gärna halvt polymeriserad som en gel på insidan av däcket.

vi är nog många som liksom du som kör slang på dubbdäcken. men egentligen är det besvärligare fixa en punka roadside på vintern..?
Det har inte ens slagit mig att SMW kanske går att köra slanglöst ?

Det har inte ens slagit mig att SMW kanske går att köra slanglöst ?
har köpt 406 smw till mitt pågående vinterbromptonprojekt. med existerande hjul inte möjligt köra slanglöst och närmast svårt hitta fälgar som är kompatibla. finns på inköpslistan:) men däcken är det definitivt.

på min 29a kör jag äldre isp evo, och de har för tunna sidor för att på vettigt sätt köra slanglöst.

har köpt 406 smw till mitt pågående vinterbromptonprojekt. med existerande hjul inte möjligt köra slanglöst och närmast svårt hitta fälgar som är kompatibla. finns på inköpslistan:) men däcken är det definitivt.

på min 29a kör jag äldre isp evo, och de har för tunna sidor för att på vettigt sätt köra slanglöst.
Fast att köra däck med stålkanttråd slanglöst är rätt jobbigt, iaf om man inte har en kompressor. De sätter sig inte lika lätt som vikbara däck och är känsliga för små veck i kanten som behöver rätas ut manuellt först.

Visserligen erfarenheter från DH-däck och inte SMW.

Fast att köra däck med stålkanttråd slanglöst är rätt jobbigt, iaf om man inte har en kompressor. De sätter sig inte lika lätt som vikbara däck och är känsliga för små veck i kanten som behöver rätas ut manuellt först.

Får se om det räcker med airshot. Historiskt har de varit kämpiga att poppa rätt även med slang, och väl på plats så sitter de som klistrade i fälgen.

Senast ändrad:
Sitter på baksidan av en monitor, vad är detta?
Google gjorde mig inte klokare.
17043734705057425826464799610522.jpg

tack för tipset! jo man hör ju om överdjävliga kombos av fälg och däck. åtminstone första gången. själv varit besparad, vilket förstås bara är anekdotisk info. blir intressant se hur det går med smw. de är just nu trycksatta med slang, och det är en förbehandling som kan tänkas underlätta?

efter att jag lärde mig tekniken poppa roadside med handpump har jag varken använt min bautakompressor eller airshoten. kör hemmavid istället med en smidig makita 18v luftpump, som också används till bilen. den är inte särskilt snabb, mera obönhörlig, och man kan om det behövs hjälpa den på traven genom att dra lite i däcksidan på platsen för ett initialt läckage. väl där matar det på. obönhörligt som sagt. visar under tiden trycket.

du kan ju säkert tekniken, för andra kan man få inspiration här. man behöver inte dra fast däcken särskilt hårt.

.
IMG_0617.jpeg

tack för tipset! jo man hör ju om överdjävliga kombos av fälg och däck. åtminstone första gången. själv varit besparad, vilket förstås bara är anekdotisk info. blir intressant se hur det går med smw. de är just nu trycksatta med slang, och det är en förbehandling som kan tänkas underlätta?

efter att jag lärde mig tekniken poppa roadside med handpump har jag varken använt min bautakompressor eller airshoten. kör hemmavid istället med en smidig makita 18v luftpump, som också används till bilen. den är inte särskilt snabb, mera obönhörlig, och man kan om det behövs hjälpa den på traven genom att dra lite i däcksidan på platsen för ett initialt läckage. väl där matar det på. obönhörligt som sagt. visar under tiden trycket.

du kan ju säkert tekniken, för andra kan man få inspiration här. man behöver inte dra fast däcken särskilt hårt.

.
Visa bilaga 674078
För att sätta det i relation så brukar jag klara mig med min Lezyne HP golvpump allt som oftast. Alltså helt fel verktyg för ändamålet egentligen. Men för DH-däcken krävdes 3-4 rundor med Airshoten per däck, trots att jag masserat dit dem först.

Men Michelins DH-däck väger 1500 g per däck i 27,5" så de är skapligt styva på alla ledder..

.
Visa bilaga 674078

Bra trick!

Jag hatar nutiden. Behöva kolla på en tio minuters video för något som man hade kunnat skumma en artikel på 45 sekunder för att lära sig. ?

Bra trick!

Jag hatar nutiden. Behöva kolla på en tio minuters video för något som man hade kunnat skumma en artikel på 45 sekunder för att lära sig. ?
Jag hör ändå till rätt generation åldersmässigt men avskyr det ändå... Läsa vinner alltid om det inte är något väldigt specifikt arbetsmoment som ska visas kort.

Bra trick!

Ja ett stort irritationsmoment, som kommer från hur algoritmerna är konstruerade.

”YouTubers make videos last 10 minutes because of YouTube's algorithm, they rank the videos that have longer view time better, so if your video is 5 minutes and all your viewers watch all your videos in its entirety, it will still rank lower than a video that is 10 minutes and people only watch 60% of and leave.”

Varför visas varken SVT's Morgonstudion eller TV4's Nyhetsmorgon idag, tror de att det är lördag för att det är röd dag i morgon? Borde jag inte heller jobba?

Varför visas varken SVT's Morgonstudion eller TV4's Nyhetsmorgon idag, tror de att det är lördag för att det är röd dag i morgon? Borde jag inte heller jobba?
Det är väl Trettondagsafton och alla helgaftnar brukar ju räknas som lördagar sedan gammalt liksom. Jobba på! ?

Jobba under julledigheten? Sånt höll man väl på med när man pluggade typ?
Jag pluggade utomlands, och fick således CSN-utbetalningarna i en klumpsumma i början av varje termin. Julledigheten, iaf den biten som inföll i Januari, spenderades således oftast på varm destination i två veckor. Resten av terminen levdes i fattigdom.

Tillbaka
Topp