Lackeringstråden

Lackeringstråden
Nä då ska man allt måla tjockt, jag brukar också pilla bort grafiken efter några timmar när färgen är så torr att man kan hantera ramen men ändå inte härdad.

Vanligast för oss amatörer är ju att man köper en dekal/logga som redan är utskuren så man får jobba bakvänt men det är ju klart smidigt om man kan få ett negativ gjort och kan bara lacka dekalen på slutet.

Risken för overspray handlar ju mest om hur lat man är med maskning @Jonas Bleckert ?
Tack för svar!

Jag hade tidigare väldigt bra kontakt med en firma som jobbade med skyltmaterial typ, så de kunde skriva ut vad som helst åt mig (anlitade dem för loggor på bilar och entreprenadmaskiner) men numera är deras firma såld och flera av de tidigare anställda har slutat, så nu är det förmodligen inte lika smidigt längre.☹️

Lackeringstråden
Nä då ska man allt måla tjockt, jag brukar också pilla bort grafiken efter några timmar när färgen är så torr att man kan hantera ramen men ändå inte härdad.

Vanligast för oss amatörer är ju att man köper en dekal/logga som redan är utskuren så man får jobba bakvänt men det är ju klart smidigt om man kan få ett negativ gjort och kan bara lacka dekalen på slutet.

Risken för overspray handlar ju mest om hur lat man är med maskning @Jonas Bleckert ?
Ja, med en ”normal” omgång färg är det inga peoblem. Låt det sitta i typ 10 min och dra det sen. Drar man för tidigt kan det bli kladd och drar man för sent (typ en dag) så kan det ha torkat fast och bli flagor.

Jag gjorde ett test där jag målade för många lager. Dvs ett lager färg, ett par lager metal flakes och sen 4-5 lager candy. Det gick inte så bra. Det var mycket svårt att maska av utan att det rev med sig från sidorna och sen blev det väldigt djupt ner till den maskade loggan. Detta var dock på ett teströr, något som skarpt rekommenderas. Jag köper billigt inne-avloppsrör på jula.

@Willie Njo, för lat med maskning är nog en vanlig orsak. Men med sprayburk känns det som att färgen hamnar överallt. Har packat in cyklar till 100 i papper, tejp och plast men nog har det letat sig in lite. Bara så jag själv ser/vet om det, men störande. ?

Lackeringstråden
Hoppas detta är rätt tråd för detta, men: någon som har rekommendationer på folk som löser pulverlackeringar av ramar i Göteborgsområdet?

Lackeringstråden
Det var några år sedan nu så det minns jag tyvärr inte, mer än att jag tyckte det var prisvärt i förhållande till hur fint resultatet blev.

För allmänt intresse: ringde dom och kollade nyss, och blästring och pulverlackering i typ varlfri RAL-kulör (fanns lite annat till också) går på omrking tusenlappen. Rimligt!

Lackeringstråden
Senaste projektet och videon klar. Riktigt nöjd med slutresultatet, även om det blev ett långdraget projekt som påbörjades för nästan ett år sedan. Nu kommer min polare Oscar i alla fall glida runt på den bling-igaste cykeln i Västerort i sommar! ?

IMG_4339.jpeg

Bilagor

• IMG_4323.jpeg
    IMG_4323.jpeg
    322 KB · Besök: 77
  • IMG_4328.jpeg
    IMG_4328.jpeg
    355.8 KB · Besök: 75
  • IMG_4342.jpeg
    IMG_4342.jpeg
    655.8 KB · Besök: 84
  • IMG_4330.jpeg
    IMG_4330.jpeg
    469.6 KB · Besök: 76
  • IMG_4331.jpeg
    IMG_4331.jpeg
    303.3 KB · Besök: 91
  • IMG_4333.jpeg
    IMG_4333.jpeg
    276.1 KB · Besök: 69
  • IMG_4332.jpeg
    IMG_4332.jpeg
    393.6 KB · Besök: 74
  • IMG_4329.jpeg
    IMG_4329.jpeg
    407.8 KB · Besök: 76
Lackeringstråden
Ber om ursäkt om detta behandlats och jag varit dålig på att söka: finns ju pennor som kan användas för att skriva direkt på ram, som graffitifolket använder ibland? Vad heter sånna? Är de bra?

Lackeringstråden
Vad är "efter ett tag"? Och antar att det beror på vilket material de används på?
Lackar man inte därtill över Poscamålningen med klarlack? Lätt gjort om man "lackar allt" men såklart inte lika smidigt om man vara vill lägga till detaljer på befintlig lack.

Jag avser (fortfarande, även om tiden går) att lacka en landsvägsram och där har tanken varit att måla insida gaffelben och baktriangel med Poscapenna i "wild and crazy-stuk" för att få rolig detalj. Får se hur det faktiskt blir med det projektet, men när en tanke iallafall!

Lackeringstråden
Lackar man inte därtill över Poscamålningen med klarlack? Lätt gjort om man "lackar allt" men såklart inte lika smidigt om man vara vill lägga till detaljer på befintlig lack.

Jag avser (fortfarande, även om tiden går) att lacka en landsvägsram och där har tanken varit att måla insida gaffelben och baktriangel med Poscapenna i "wild and crazy-stuk" för att få rolig detalj. Får se hur det faktiskt blir med det projektet, men när en tanke iallafall!
Tolkar jag dig rätt att du menar att molotow har mindre behov av klarlack?

Tänkte bara göra lite detaljer ovanpå befintlig lack. Lite wild n crazy, inget som behöver bli perfekt.

Lackeringstråden
Vad är "efter ett tag"? Och antar att det beror på vilket material de används på?
Jag har målat på lite av varje, en cykelram med blank finish upplever jag att det lätt skavs bort och tål diverse lösningsmedel dåligt.
Man kan ju som n3wton säger köra klarlack om man har möjlighet

Här är ett par cykelskor som fick kärlek för att bli roligare. Såg bra ut tills dom kördes i en ordentlig regnskur:

IMG_9876.jpeg

Lackeringstråden
När det kommer till markers/pennor så finns det vatten baserat och lösningsmedel baserat. Vill man måla ovanpå befintlig lack utan klarlack så kör lösningsmedel baserat. Finns tomma markers att fylla på med valfri ink.

Lackeringstråden
Tolkar jag dig rätt att du menar att molotow har mindre behov av klarlack?

Tänkte bara göra lite detaljer ovanpå befintlig lack. Lite wild n crazy, inget som behöver bli perfekt.
Nej, jag kan inget och menar inget, utan bara att jag tror att man klarlackar över för att få det att hålla.

Andra mer insatta har redan svarat därtill, så bortse från mitt svammel.?

Lackeringstråden
När det kommer till markers/pennor så finns det vatten baserat och lösningsmedel baserat. Vill man måla ovanpå befintlig lack utan klarlack så kör lösningsmedel baserat. Finns tomma markers att fylla på med valfri ink.
Detta kändes ju logiskt.

Hittat att Posca är vattenbaserat. Molotow One4All har jag inte sett beskrivelse av det ena eller det andra, men att det går att tunna ut med vatten eller aceton. Då är den också vattenbaserad?

Edit: Akrylbaserad står det, men en akrylfärg kan väl vara både vattenbaserad eller lösningsmedelsbaserat?

Lackeringstråden
Detta kändes ju logiskt.

Hittat att Posca är vattenbaserat. Molotow One4All har jag inte sett beskrivelse av det ena eller det andra, men att det går att tunna ut med vatten eller aceton. Då är den också vattenbaserad?

Edit: Akrylbaserad står det, men en akrylfärg kan väl vara både vattenbaserad eller lösningsmedelsbaserat?
Molotow är likt posca vattenbaserad. Fördelen med Molotow är att pennorna är påfyllningsbara samt att man kan köpa tomma pennor och blanda kulörer själv.

Lackeringstråden
Detta kändes ju logiskt.

Ja dom är vattenbaserade. Har kört med tom penna och krink full metal paint från highlights. HL har bra beskrivningar vad det är för färg och vad det är lämpligt att använda dom med.

Lackeringstråden
Ja dom är vattenbaserade. Har kört med tom penna och krink full metal paint från highlights. HL har bra beskrivningar vad det är för färg och vad det är lämpligt att använda dom med.
Oh Krink var inte igår man hörde. En vän köpte hem ett gäng pennor från en NYC resa, måste varit bland dom första i Sverige med hans grejer.

Lackeringstråden
Detta kändes ju logiskt.

Ja de kan vara med vatten eller lösningsmedel. Eller både och.
Akrylfärg är det vi har på väggarna hemma oftast. Akryl är plast. ?

Lackeringstråden
Jag maler på… ?
Generellt skulle jag säga att Posca har bättre täckförmåga än Molotow. Tyvärr har Posca rätt få färger medans Molotow har många och blandar man själv så är det ju obegränsat.

Tror Posca har en, dålig, röd men typ fem gröna nyanser. Lite keff.

Stalle

Lackeringstråden
Happy levererar ? Låter som det är ganska likt då, får avgöras på vilka färger/nyanser jag vill ha. Det kommer ju inte bli något superseriöst, utan vill mest testa lite ?

Lackeringstråden
Enda gången lackering varit nära på aktuellt var när jag utan att tänka drack en kvadruppel espresso före en väldigt lång cykeltur.

Målfoto

Lackeringstråden
Att pimpa upp en fabrikslack med pennor kan ju vara en grej, har sett många lyckade på instagram. Men hur får man det att hålla över tid? Ska man rugga upp klarlacken försiktigt, pimpa och sen blåsa på tunt lager 2K-lack? Kan man riskera att lacken reser sig eller något annat otrevligt?

Lackeringstråden
Jag har använt Molotows pennor förut när jag lackat cyklar, men då har jag gjort om hela lacken enligt konstens alla regler. Eteo och andra youtubers är otroligt noga med att man alltid ska slippa av all lack så ramen blir ren, grunda, måla och klarlacka. Bara för att inte få några önskade överraskningen så som att det reser sig, krackelering mm.. Det var därför jag undrade om det räcker med att rugga, pimpa och lägga kompletterande klarlack.

Lackeringstråden
Jag har använt Molotows pennor förut när jag lackat cyklar, men då har jag gjort om hela lacken enligt konstens alla regler. Eteo och andra youtubers är otroligt noga med att man alltid ska slippa av all lack så ramen blir ren, grunda, måla och klarlacka. Bara för att inte få några önskade överraskningen så som att det reser sig, krackelering mm.. Det var därför jag undrade om det räcker med att rugga, pimpa och lägga kompletterande klarlack.
Det är lugnt, du strippar inte en bil eller liknande. Anledningen till att det reser sig är att det du sprutar på innehåller för mycket lösningsmedel. Krackelering får du när ytan är torr men mjukt under, det bildas typ ett skinn som sedan spricker. Tunna lager i flera steg så torkar det fortare, speciellt primer/fillers

Lackeringstråden
Jag har börjat förbereda min gamla Focus för ny lack och har kommit längre i tanken än i praktiken… färglösare och sandpapprande tar lååång tid ?
Jag har läst diverse trådar och guider och kollat Youtube för teknik osv, men jag har fortfarande inte lyckats få klart för mig ifall jag kan jag lacka gaffel (kolfiber) och ram (alu) med samma 2-komponent primer? Behöver kolfiber speciell primer för att inte börja bråka med epoxin?

Bilagor

• IMG_7002.jpeg
    IMG_7002.jpeg
    694.8 KB · Besök: 83
  • IMG_7004.jpeg
    IMG_7004.jpeg
    749.6 KB · Besök: 91
Lackeringstråden
Jag har börjat förbereda min gamla Focus för ny lack och har kommit längre i tanken än i praktiken… färglösare och sandpapprande tar lååång tid ?
Jag har läst diverse trådar och guider och kollat Youtube för teknik osv, men jag har fortfarande inte lyckats få klart för mig ifall jag kan jag lacka gaffel (kolfiber) och ram (alu) med samma 2-komponent primer? Behöver kolfiber speciell primer för att inte börja bråka med epoxin?
Epoxi primer funkar både på alu och kol.

Lackeringstråden
Spraymax 2k Epoxy är riktigt bra och lätt att jobba med (om du målar med burk). Finns på hlstore.se till bra pris.

När det gäller klarlack sen. Har inte provat den själv, men på burk har ju HL-store tagit in det finska märket car-rep 2k som du inte måste aktivera och därmed göra slut på allt inom 48 h, eller slänga resten. Annars är även där spraymax att rekommendera. Vad gäller färgval, är min rek att undvika Montana gold. Finns mycket bättre ”riktigt” bilfärg på sprayburk.

Tillbaka
Topp