Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Wow, vilka grymma 3X som trillar in. Oerhört snyggt med hamrade skärmar. Jag som trodde att jag inte gillade dem men det där är ju makalöst snyggt.
Vad är det för däck?
Håller helt med. Tycker inte heller om hamrad alu något vidare (hade det på Mia) men på rätt cykel (@Froste) är det tydligen oerhört estetiskt tilltalande. Märkligt.

Självklart måste stolpen bli silver!

Visa din Miyata!
Någon som är spekulant? Nya.
IMG_4483.jpeg

Visa din Miyata!
Min input om skärmontering är att försöka få till så stor"mud clearance" som möjligt. För tight och det samlas grus och växtdelar som sen effektivt skrapar av däcket och sprayar drivlina och bromsklossar med grus. Ren pest. Har precis höjt skärmarna på min Miyata 610 maximalt. Funkar det inte bättre får jag gå ned i däckstorlek och det vill jag helst inte.

Har även lagt på en annan typ av gummi på bromsklossarna som förhoppningsvis inte skall samla lika mycket grus och slita mindre på fälgarna.

53536522069_2176a5d040_o_d.jpg

53536625430_44f0b9aac4_o_d.jpg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Min input om skärmontering är att försöka få till så stor"mud clearance" som möjligt. För tight och det samlas grus och växtdelar som sen effektivt skrapar av däcket och sprayar drivlina och bromsklossar med grus. Ren pest. Har precis höjt skärmarna på min Miyata 610 maximalt. Funkar det inte bättre får jag gå ned i däckstorlek och det vill jag helst inte.

Har även lagt på en annan typ av gummi på bromsklossarna som förhoppningsvis inte skall samla lika mycket grus och slita mindre på fälgarna.

53536522069_2176a5d040_o_d.jpg

53536625430_44f0b9aac4_o_d.jpg
Håller med. På grus vill jag gärna ha 20mm frigång, på asfalt är 12-15 funkis.

Visa din Miyata!
Att montera skärmar är tillfredsställande.
Stagen ska kapas och lappar ska på annars kan det anses färdigt.
På måndag kommer bromsar och vevlager. Sen blir det provpendling.
Visa bilaga 681486
Bör nog byta till en stolpe i silver och ev avanodisera och polera den synliga snutten av styret som även det är svart. Men det får nog ske till sommaren.
Grymt! Håll koll på framändan av skärmen bara, så den inte vibrerar såpass att den skrapar i hjulet och till sist kanske spricker. Lång framskärm i alu ska helst fästas med ett stag fram, eller i ett framrack.

Visa din Miyata!
Grymt! Håll koll på framändan av skärmen bara, så den inte vibrerar såpass att den skrapar i hjulet och till sist kanske spricker. Lång framskärm i alu ska helst fästas med ett stag fram, eller i ett framrack.
Håller helt med! Får se hur det blir med ev ett litet rack där fram. Blir dock ganska stabilt när man använder en durama som suger upp skärmen i kronan.

Visa din Miyata!
Vilket mys att snacks skärmmontering!

Ett annat sätt är att montera skärmen mha en stjärna likt detta.
IMG_7488.jpeg

Men finast av allt är när kronan kommer förberedd från tillverkaren.
IMG_7487.jpeg

Appropå det. Tråkigt på 3Xn att sadelstagsbryggan är borrad åt fel håll. Varför är det så på så många ramar? Är det för att ge möjlighet att montera "long caliper" bromsar? För skärmar ska den vara borrad i riktning mot navet och helst av allt gängad.

Bryggorna i bakre triangeln bör även sitta på samma avstånd från navet. Det gör de inte här. Sadelstagbryggan sitter 5-10mm för lågt i jämförelse med den i kedjestagen och kronan.

Lite skumt att såna här saker inte blev fixade då många Miyator tycks komma med skärmar som standard.

Visa din Miyata!
Började skruva isär min ridge runner team för att grundligt göra rent ramen samt byta växelreglage och vajrar...stackar trissor!
Visa bilaga 681951
Visa bilaga 681952
Min styrtrissa är faktiskt lika sliten, sjunger på sista versen men får hänga med så länge den funkar för nya går inte att få tag i, bara kassa Tourneytrissor :( Fina Shimano-trissor är numera hårdvaluta

Edit. Om inte lagringen är uppsliten brukar funktionen vara bra även om tänderna på trissan är slitna, så värt att rengöra och kolla innan de slängs.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Min styrtrissa är faktiskt lika sliten, sjunger på sista versen men får hänga med så länge den funkar för nya går inte att få tag i, bara kassa Tourneytrissor :( Fina Shimano-trissor är numera hårdvaluta

Edit. Om inte lagringen är uppsliten brukar funktionen vara bra även om tänderna på trissan är slitna, så värt att rengöra och kolla innan de slängs.
Bra att veta, får göra rent den bakväxeln med då, om jag vågar...trissorna ger mig mardrömmar...

Visa din Miyata!
Bra att veta, får göra rent den bakväxeln med då, om jag vågar...trissorna ger mig mardrömmar...
Jag tror det satt det samma trissor på DX som på XT, med tätade keramiska lager till styrtrissan, de brukar anses som de bästa som tillverkats, synd att man inte köpte ett litet lager avdessa när de såldes ut. Hittade dem nu på Ebay, 500 - 1000 kr för en trissa är för mycket men gör det kanske lite lättare att motivera att kolla om lagringen är ok?

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Miyatan jag köpte var väldigt lite använd och förvarad torrt inomhus så den såg nästan ut som ny. Som jag trodde en 63 cm av årsmodell 1987, CrMo-ram och Mangalight framgaffel, jäkligt snygg blå färg.

Såklart visade det sig att den var krockad, ramrören helt raka och fina, det hade jag kollat på bilden men missade att mäta vinklarna och gaffelvinkeln visade sig vara 76 grader (!), noga koll med förstoringsglas gav att böjningen skett i muffarna. Så ramen är i princip skrot.

hd_item_3283794_ea57bc0655.jpg
Löste det med auktionsfirman på bra sätt :) Kommer testa att rikta ramen, tveksamt om det kommer att lyckas och det hade inte varit värt att lämna bort men jag är nyfiken på att se hur ramen kommer bete sig, normalt riktar man inte den ledden. Synd på en så fin ram, hade det inte varit för krockskadan hade ramen varit i suveränt skick.

Visa din Miyata!
Känner att vi pratat BEKLÄMMANDE lite skärmmontering det senaste så här kommer liten update:

Skärmarna jag fann visade sig vara hela 65mm breda, 70mm om man följer radien vilket är fett men lite svårflirtat med en unicrown-gaffel. Dessutom var de grunda som fickorna hos en student som spenderat halva csn på en gammelhärk. Så släppte perfektionen och satsade på funkis och funkis vart det! Har inga bilder på själva inklämningarna innan montage men fram såg förjävligt ut ändå.

Note to self:
-vasssa borr ! för fan!
-skadar inte med smått överdimensionerade hål, ger härlig mån om man vill ha fint monterade beslag
-idé: fulhjul med fuldäck som stöd för att "hålla" skärmen när man borrar å måttar. Är sjukt fippligt både att ha i skruvstäd och platt liggandes på arbetsbänk..??

IMG_0624.JPGIMG_0625.JPGIMG_0626.JPG
IMG_0675.JPG
IMG_0677.JPGIMG_0680.JPG
IMG_0682.JPG

Bilagor

• IMG_0682.JPG
    IMG_0682.JPG
    1 MB · Besök: 46
  • IMG_0680.JPG
    IMG_0680.JPG
    532.6 KB · Besök: 39
  • IMG_0677.JPG
    IMG_0677.JPG
    454 KB · Besök: 44
  • IMG_0675.JPG
    IMG_0675.JPG
    732.5 KB · Besök: 43
  • IMG_0626.JPG
    IMG_0626.JPG
    423.7 KB · Besök: 40
  • IMG_0625.JPG
    IMG_0625.JPG
    525.9 KB · Besök: 47
  • IMG_0624.JPG
    IMG_0624.JPG
    617.1 KB · Besök: 38
Visa din Miyata!
Känner att vi pratat BEKLÄMMANDE lite skärmmontering det senaste så här kommer liten update:

Skärmarna jag fann visade sig vara hela 65mm breda, 70mm om man följer radien vilket är fett men lite svårflirtat med en unicrown-gaffel. Dessutom var de grunda som fickorna hos en student som spenderat halva csn på en gammelhärk. Så släppte perfektionen och satsade på funkis och funkis vart det! Har inga bilder på själva inklämningarna innan montage men fram såg förjävligt ut ändå.

Note to self:
-vasssa borr ! för fan!
-skadar inte med smått överdimensionerade hål, ger härlig mån om man vill ha fint monterade beslag
-idé: fulhjul med fuldäck som stöd för att "hålla" skärmen när man borrar å måttar. Är sjukt fippligt både att ha i skruvstäd och platt liggandes på arbetsbänk..??

Visa bilaga 682432Visa bilaga 682433Visa bilaga 682434
Visa bilaga 682435Visa bilaga 682436Visa bilaga 682437Visa bilaga 682438
"Släppte perfektion" - you know nothing about släppa perfektionen.

Supersnyggt och tajt (på ett bra sätt)!

Visa din Miyata!
Tycker det blev helbra! Troligen svårare att få till en perfekt linje med grunda skärmar. Finns liksom mindre justermån när man masserar. För att få det ännu tightare vill man ju från ovan pressa med tummarna i mitten och dra med fingrarna i sidorna, men tillslut blir det mer eller mindre en platt profil.

Visa din Miyata!
Så blev det tillslut en liten provtur. Kort tur då det var lerigt och vissa justeringar måste göras, bla att skruva fast styret. Men kändes väldigt behaglig så långt!

Visa bilaga 682636

ser otroligt skön ut! Det är något med framgaffelns vinkel och rake som gör att man bara mår väldigt bra och vill cruisa ut på de stora vidderna! har haft väldigt lik som tyvärr var för stor.. ( )

Visa din Miyata!
Jösses så tjusigt!
Tackar :)

Verkligen!
Berätta mer @wman.
Ja, inte så lång tur som sagt men kändes väldigt bekväm, möjligen att den blir i kortaste laget men hade nog inte sadeln i helt rätt höjd så får testa lite mer innan jag bedömer det. Och hade inte dragit åt styret i stammen riktigt så det gjorde att det inte gick lägga någon vikt på det alls vilket inte heller var till fördel. ?
Smidigt med friktion vid installation och det kändes ganska smidigt att växla också. Var sugen på att testa för att kunna bilda min egen uppfattning om hur det funkar.

ser otroligt skön ut! Det är något med framgaffelns vinkel och rake som gör att man bara mår väldigt bra och vill cruisa ut på de stora vidderna! har haft väldigt lik som tyvärr var för stor.. ( )
Ja mycket lik, albatross också? Är den en storlek större? Snygg var den iaf!

Snacka om glidarhoj. Kanonfin?
Ja verkligen, tackar!

Tillbaka
Topp