Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Götgatan va? Passerade där idag med bilen, såg den på flera kvarters avstånd. Miyataradarn är stark.Någon annans miyata
Visa bilaga 681342
Det var ju det som jag skulle skrivit ju?Hon är skolad väl, den där frun!
Håller helt med. Tycker inte heller om hamrad alu något vidare (hade det på Mia) men på rätt cykel (@Froste) är det tydligen oerhört estetiskt tilltalande. Märkligt.Wow, vilka grymma 3X som trillar in. Oerhört snyggt med hamrade skärmar. Jag som trodde att jag inte gillade dem men det där är ju makalöst snyggt.
Vad är det för däck?
Den där kommer ta sig genom noice cancelling på de flesta hörlurar. ?Ett nytt litet smycke till On/Offen ????
Min första ringklocka på en cykel.. det är stort!?Visa bilaga 681408
Håller med. På grus vill jag gärna ha 20mm frigång, på asfalt är 12-15 funkis.Min input om skärmontering är att försöka få till så stor"mud clearance" som möjligt. För tight och det samlas grus och växtdelar som sen effektivt skrapar av däcket och sprayar drivlina och bromsklossar med grus. Ren pest. Har precis höjt skärmarna på min Miyata 610 maximalt. Funkar det inte bättre får jag gå ned i däckstorlek och det vill jag helst inte.
Har även lagt på en annan typ av gummi på bromsklossarna som förhoppningsvis inte skall samla lika mycket grus och slita mindre på fälgarna.
![]()
![]()
Det tror jag oxå, den plingar hyfsat ändå?Den där kommer ta sig genom noice cancelling på de flesta hörlurar. ?
Jomenvisst serru! Skulle sitta fint på den nu färglösa gaffeln. I alla fall de två små. Skickar ett PM.Någon som är spekulant? Nya.
Visa bilaga 681614
Grymt! Håll koll på framändan av skärmen bara, så den inte vibrerar såpass att den skrapar i hjulet och till sist kanske spricker. Lång framskärm i alu ska helst fästas med ett stag fram, eller i ett framrack.Att montera skärmar är tillfredsställande.
Stagen ska kapas och lappar ska på annars kan det anses färdigt.
På måndag kommer bromsar och vevlager. Sen blir det provpendling.
Visa bilaga 681486
Bör nog byta till en stolpe i silver och ev avanodisera och polera den synliga snutten av styret som även det är svart. Men det får nog ske till sommaren.
Håller helt med! Får se hur det blir med ev ett litet rack där fram. Blir dock ganska stabilt när man använder en durama som suger upp skärmen i kronan.Grymt! Håll koll på framändan av skärmen bara, så den inte vibrerar såpass att den skrapar i hjulet och till sist kanske spricker. Lång framskärm i alu ska helst fästas med ett stag fram, eller i ett framrack.
Jag vågar fråga? vad är en durama?Håller helt med! Får se hur det blir med ev ett litet rack där fram. Blir dock ganska stabilt när man använder en durama som suger upp skärmen i kronan.
Var finns dem att köpa?
Var finns dem att köpa?
Här bland annat: https://berthoudcycles.fr/en/653-fork-crown-eyebolt-daruma-for-front-fender.htmlVar finns dem att köpa?
Dvs en sån här…Kan ev. snygghackas av en canti-klosshållare…?
Min styrtrissa är faktiskt lika sliten, sjunger på sista versen men får hänga med så länge den funkar för nya går inte att få tag i, bara kassa Tourneytrissor :( Fina Shimano-trissor är numera hårdvalutaBörjade skruva isär min ridge runner team för att grundligt göra rent ramen samt byta växelreglage och vajrar...stackar trissor!
Visa bilaga 681951
Visa bilaga 681952
Bra att veta, får göra rent den bakväxeln med då, om jag vågar...trissorna ger mig mardrömmar...Min styrtrissa är faktiskt lika sliten, sjunger på sista versen men får hänga med så länge den funkar för nya går inte att få tag i, bara kassa Tourneytrissor :( Fina Shimano-trissor är numera hårdvaluta
Edit. Om inte lagringen är uppsliten brukar funktionen vara bra även om tänderna på trissan är slitna, så värt att rengöra och kolla innan de slängs.
Jag har NOS trissor om du behöver.Bra att veta, får göra rent den bakväxeln med då, om jag vågar...trissorna ger mig mardrömmar...
Nostrissor?? Sitter dom fram på cykeln???Jag har NOS trissor om du behöver.
Jag har NOS trissor om du behöver.
Jag ger upp.Nostrissor?? Sitter dom fram på cykeln???
Jag tror det satt det samma trissor på DX som på XT, med tätade keramiska lager till styrtrissan, de brukar anses som de bästa som tillverkats, synd att man inte köpte ett litet lager avdessa när de såldes ut. Hittade dem nu på Ebay, 500 - 1000 kr för en trissa är för mycket men gör det kanske lite lättare att motivera att kolla om lagringen är ok?Bra att veta, får göra rent den bakväxeln med då, om jag vågar...trissorna ger mig mardrömmar...
Löste det med auktionsfirman på bra sätt :) Kommer testa att rikta ramen, tveksamt om det kommer att lyckas och det hade inte varit värt att lämna bort men jag är nyfiken på att se hur ramen kommer bete sig, normalt riktar man inte den ledden. Synd på en så fin ram, hade det inte varit för krockskadan hade ramen varit i suveränt skick.Miyatan jag köpte var väldigt lite använd och förvarad torrt inomhus så den såg nästan ut som ny. Som jag trodde en 63 cm av årsmodell 1987, CrMo-ram och Mangalight framgaffel, jäkligt snygg blå färg.
Såklart visade det sig att den var krockad, ramrören helt raka och fina, det hade jag kollat på bilden men missade att mäta vinklarna och gaffelvinkeln visade sig vara 76 grader (!), noga koll med förstoringsglas gav att böjningen skett i muffarna. Så ramen är i princip skrot.
![]()
???Jag ger upp.
Olåst ?inte bra
Aj då, det såg jag inte. Mycket oroande, och ganska omdömeslöst.Olåst ?inte bra

"Släppte perfektion" - you know nothing about släppa perfektionen.Känner att vi pratat BEKLÄMMANDE lite skärmmontering det senaste så här kommer liten update:
Skärmarna jag fann visade sig vara hela 65mm breda, 70mm om man följer radien vilket är fett men lite svårflirtat med en unicrown-gaffel. Dessutom var de grunda som fickorna hos en student som spenderat halva csn på en gammelhärk. Så släppte perfektionen och satsade på funkis och funkis vart det! Har inga bilder på själva inklämningarna innan montage men fram såg förjävligt ut ändå.
Note to self:
-vasssa borr ! för fan!
-skadar inte med smått överdimensionerade hål, ger härlig mån om man vill ha fint monterade beslag
-idé: fulhjul med fuldäck som stöd för att "hålla" skärmen när man borrar å måttar. Är sjukt fippligt både att ha i skruvstäd och platt liggandes på arbetsbänk..??
Visa bilaga 682432Visa bilaga 682433Visa bilaga 682434
Visa bilaga 682435Visa bilaga 682436Visa bilaga 682437Visa bilaga 682438
Haha, okejrå! Men snyggt blev det i allafall!
Jösses så tjusigt!Så blev det tillslut en liten provtur. Kort tur då det var lerigt och vissa justeringar måste göras, bla att skruva fast styret. Men kändes väldigt behaglig så långt!
Visa bilaga 682636
Så blev det tillslut en liten provtur. Kort tur då det var lerigt och vissa justeringar måste göras, bla att skruva fast styret. Men kändes väldigt behaglig så långt!
Visa bilaga 682636
Verkligen!Jösses så tjusigt!
Så blev det tillslut en liten provtur. Kort tur då det var lerigt och vissa justeringar måste göras, bla att skruva fast styret. Men kändes väldigt behaglig så långt!
Visa bilaga 682636
Snacka om glidarhoj. Kanonfin?Så blev det tillslut en liten provtur. Kort tur då det var lerigt och vissa justeringar måste göras, bla att skruva fast styret. Men kändes väldigt behaglig så långt!
Visa bilaga 682636
Tackar :)Jösses så tjusigt!
Ja, inte så lång tur som sagt men kändes väldigt bekväm, möjligen att den blir i kortaste laget men hade nog inte sadeln i helt rätt höjd så får testa lite mer innan jag bedömer det. Och hade inte dragit åt styret i stammen riktigt så det gjorde att det inte gick lägga någon vikt på det alls vilket inte heller var till fördel. ?Verkligen!
Berätta mer @wman.
Ja mycket lik, albatross också? Är den en storlek större? Snygg var den iaf!ser otroligt skön ut! Det är något med framgaffelns vinkel och rake som gör att man bara mår väldigt bra och vill cruisa ut på de stora vidderna! har haft väldigt lik som tyvärr var för stor.. ( )
Ja verkligen, tackar!Snacka om glidarhoj. Kanonfin?