Visa din Miyata!
Funderade lite till på detta under min senaste cykeltur och det är en väldigt bra fråga!Tack, jo! Gängat m5 tror jag. Enkelt ju med kortare bult och muttern på insidan. Kände mig osäker kring hur gaffeln påverkas av att vikten blir hängandes i en av styrörets väggar istället för båda med en genomgående. Iallafall när jag tänker på ett rack med last!
Svaret är att det beror på rackens konstruktion och hur den är fäst vid gaffelkronan samt hur kraftig kronan är. Med de frontrack jag sett bör det inte vara något problem att fästa den till ett gängat hål i fronten på gaffelkronan, de krafter som överförs är främst drag, tryck och skjuvkrafter och det klarar det gängade hålet bra, är det korta gängor kan dock en mutter på insida vara klokt. Men med en infästning som även kan ta upp ett böjande moment får man kolla mera noga hur kraftigt godset i gaffelkronan är.
Ett vajerstopp utsätter infästningen för böjning men vajern sitter nära och det blir en kort hävstång med litet moment så där tror jag inte det är någon fara. Med en fälgbroms däremot blir böjmomentet större och alla fälgbromsar jag sett har monterats med genomgående bult, det blir klart stadigare.
Sökte på frontrack nu och det finns faktiskt vissa rack som använder en genomgående bult för ökad stabilitet, som det nedan. Jag själv skulle dock dra mig för att borra i en gaffel om det inte är absolut nödvändigt och det är helt säkert att det inte påverkar gaffelns hållfasthet.
Senast ändrad: