Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Tack, jo! Gängat m5 tror jag. Enkelt ju med kortare bult och muttern på insidan. Kände mig osäker kring hur gaffeln påverkas av att vikten blir hängandes i en av styrörets väggar istället för båda med en genomgående. Iallafall när jag tänker på ett rack med last!
Funderade lite till på detta under min senaste cykeltur och det är en väldigt bra fråga!

Svaret är att det beror på rackens konstruktion och hur den är fäst vid gaffelkronan samt hur kraftig kronan är. Med de frontrack jag sett bör det inte vara något problem att fästa den till ett gängat hål i fronten på gaffelkronan, de krafter som överförs är främst drag, tryck och skjuvkrafter och det klarar det gängade hålet bra, är det korta gängor kan dock en mutter på insida vara klokt. Men med en infästning som även kan ta upp ett böjande moment får man kolla mera noga hur kraftigt godset i gaffelkronan är.

Ett vajerstopp utsätter infästningen för böjning men vajern sitter nära och det blir en kort hävstång med litet moment så där tror jag inte det är någon fara. Med en fälgbroms däremot blir böjmomentet större och alla fälgbromsar jag sett har monterats med genomgående bult, det blir klart stadigare.

Sökte på frontrack nu och det finns faktiskt vissa rack som använder en genomgående bult för ökad stabilitet, som det nedan. Jag själv skulle dock dra mig för att borra i en gaffel om det inte är absolut nödvändigt och det är helt säkert att det inte påverkar gaffelns hållfasthet.

Allygn-Diamond-Diamond-Front-Rack_8-2000x1334.jpg

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Härligt! Nu vet jag inte hur din erfarenhet av att montera finskärmar ser ut, men här kommer i alla fall lite oombedda tips:

För stilighetens skull, tänk dig en horisontell linje mellan naven på hjulen. Främre skärmstaget bör ha en vinkel under den linjen som är lika stor som det bakre stagets vinkel över linjen.

Darumaskruv blir väldigt fint ifall den passar i gaffeln och räcker ner tillräckligt. Den kräver dock att man plattar till skärmen en aning – vilket kan kännas läskigt.

Det praktiska: använd maskeringstejp, penna och måttband när du ska mäta ut och markera var hålen ska sitta.

Se till att ha gott om tid.

Visa din Miyata!
Härligt! Nu vet jag inte hur din erfarenhet av att montera finskärmar ser ut, men här kommer i alla fall lite oombedda tips:

För stilighetens skull, tänk dig en horisontell linje mellan naven på hjulen. Främre skärmstaget bör ha en vinkel under den linjen som är lika stor som det bakre stagets vinkel över linjen.

Darumaskruv blir väldigt fint ifall den passar i gaffeln och räcker ner tillräckligt. Den kräver dock att man plattar till skärmen en aning – vilket kan kännas läskigt.

Det praktiska: använd maskeringstejp, penna och måttband när du ska mäta ut och markera var hålen ska sitta.

Detta är vad @n3wton hade kallat ett kvalitetsinlägg.

Denna bild var det någon av er kloka herrar som delade här för leden:
IMG_1762.jpeg

Visa din Miyata!

Tack!

Har monterat tre fyra Honjos tidigare så det bör gå bra. Steg ett med massagejobbet - att få till en perfekt radie är avklarat. Nu behöver jag göra vissa lokala justeringar för att få in dem mellan stag och gaffelben. 34mm däck och 51mm skärm är precis på gränsen för en 3X men kommer bli perfekt.

Då kronan inte är borrad rakt igenom får det bli någon mindre constructeurkorrekt monteringen med duraman. Får se om jag kan få till något stiligt där infästningen är gömd.

Stagens linjer är viktiga. Din rekommendation och bilden som LWB la upp är hjälpsamma, tack!

Men ja, tid är det viktigaste. Därav "helg".

Visa din Miyata!
Tack!

Har monterat tre fyra Honjos tidigare så det bör gå bra. Steg ett med massagejobbet - att få till en perfekt radie är avklarat. Nu behöver jag göra vissa lokala justeringar för att få in dem mellan stag och gaffelben. 34mm däck och 51mm skärm är precis på gränsen för en 3X men kommer bli perfekt.

Då kronan inte är borrad rakt igenom får det bli någon mindre constructeurkorrekt monteringen med duraman. Får se om jag kan få till något stiligt där infästningen är gömd.

Stagens linjer är viktiga. Din rekommendation och bilden som LWB la upp är hjälpsamma, tack!

Men ja, tid är det viktigaste. Därav "helg".
hur göra inklämningar i skärmen på ett snyggt sätt? mvh en som alltid undrat och just hittat 60mm breda 559or GB på K&S

Visa din Miyata!
Många bra tips om finmontering av skärmar! Om någon behöver tips på hur en monterar skärmar ganska fult är det bara hojta annars...
Haha kände samma. Monterade senast i veckan ett par halvdana plastiga (på en icke-Miyata som väl är) med diverse skruv jag hade liggandes och buntband. Fult var bara förnamnet. Tur att ingen annan är ute och cyklar i sånt här väder så man kommer undan med det…

Visa din Miyata!
Ett tillägg bara, när jag gjorde min mojäng så formade jag inte träklossen först utan tvingade ihop skärm och kloss med skruvstycket för att träet skulle hålla emot plåten på allt annat än just där rörstumparna tryckte.
Får se hur det funkar i praktiken. Detta blir ju en hybrid mellan vad du gjorde och hur Janne H gör. Kanske blir det pannkaka eller helkul. Imorgon ska jag testa.

Om inte annat är det skönt att tälja under långa Teamsmöten.

Visa din Miyata!
Ett nytt litet smycke till On/Offen ????
Min första ringklocka på en cykel.. det är stort!?Visa bilaga 681408
Det gläder mig att se att du monterar ringklocka :)
Och att det görs på samtliga cyklar.
Och att de används.
Det är en liten detalj men som gör så mycket för säkerheten på cykelbanor och mindre vägar, det händer ofta att folk spontant utbrister: -Vad bra att du plingar! eller -Tack för att du använder ringklockan! när jag cyklar förbi.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Det gläder mig att se att du monterar ringklocka :)
Och att det görs på samtliga cyklar.
Och att de används.
Det är en liten detalj men som gör så mycket för säkerheten på cykelbanor och mindre vägar, det händer ofta att folk spontant utbrister: -Vad bra att du plingar! eller -Tack för att du använder ringklockan! när jag cyklar förbi.
Glad att du peppar mig i detta ?

Visa din Miyata!
Glad att du peppar mig i detta ?
Och jag kan lova att användandet ger upphov till många glada tillfällen. Som killen som var ute och gick med sin flickvän och tog ett stort skutt nästan upp i famnen på henne när jag plingade ett hundratal meter innan, han var ganska röd i ansiktet när jag passerade men log brett. Eller de två kvinnorna som gick i bredd och vid mitt pling så gick hon till vänster över till höger och hon till höger över till vänster, de skrattade också. Samma gjorde hon med fem hundar som när de hörde plinget sprang kors och tvärs så hon blev helt insnörd i kopplen. Och många andra trevliga upplevelser vid användandet av ringklockan.

Sen kan de dessutom göras estetiskt vackra som den du köpt och gärna ha en fin klang som mina. Men viktigast är att de används och hörs :)

Visa din Miyata!
Och jag kan lova att användandet ger upphov till många glada tillfällen. Som killen som var ute och gick med sin flickvän och tog ett stort skutt nästan upp i famnen på henne när jag plingade ett hundratal meter innan, han var ganska röd i ansiktet när jag passerade men log brett. Eller de två kvinnorna som gick i bredd och vid mitt pling så gick hon till vänster över till höger och hon till höger över till vänster, de skrattade också. Samma gjorde hon med fem hundar som när de hörde plinget sprang kors och tvärs så hon blev helt insnörd i kopplen. Och många andra trevliga upplevelser vid användandet av ringklockan.

Sen kan de dessutom göras estetiskt vackra som den du köpt och gärna ha en fin klang som mina. Men viktigast är att de används och hörs :)
Roliga anekdoter ?
Så blev det..
IMG_9625.png

Visa din Miyata!
Ny medlem i Miyata-klubben! Skruvat ihop en Triplecross med ram från @landen på forumet som även tipsade om att posta här. En blandning av min parts-bin, Aliexpress och delar från forumet som jag är väldigt nöjd med. Lite småsaker kvar men väldigt nöjd att äntligen ha en trevlig stålram istället för alla alu-cyklar man trampat runt på.
Visa bilaga 681456
Vilken pärla, välkommen hit ned!

Visa din Miyata!
Ny medlem i Miyata-klubben! Skruvat ihop en Triplecross med ram från @landen på forumet som även tipsade om att posta här. En blandning av min parts-bin, Aliexpress och delar från forumet som jag är väldigt nöjd med. Lite småsaker kvar men väldigt nöjd att äntligen ha en trevlig stålram istället för alla alu-cyklar man trampat runt på.
Visa bilaga 681456
Välkommen till gänget?

Visa din Miyata!
Att montera skärmar är tillfredsställande.
Stagen ska kapas och lappar ska på annars kan det anses färdigt.
På måndag kommer bromsar och vevlager. Sen blir det provpendling.
IMG_7481.jpeg

Bör nog byta till en stolpe i silver och ev avanodisera och polera den synliga snutten av styret som även det är svart. Men det får nog ske till sommaren.

Visa din Miyata!
Att montera skärmar är tillfredsställande.
Stagen ska kapas och lappar ska på annars kan det anses färdigt.
På måndag kommer bromsar och vevlager. Sen blir det provpendling.
Visa bilaga 681486
Bör nog byta till en stolpe i silver och ev avanodisera och polera den synliga snutten av styret som även det är svart. Men det får nog ske till sommaren.
Wow, vilka grymma 3X som trillar in. Oerhört snyggt med hamrade skärmar. Jag som trodde att jag inte gillade dem men det där är ju makalöst snyggt.
Vad är det för däck?

Visa din Miyata!
Wow, vilka grymma 3X som trillar in. Oerhört snyggt med hamrade skärmar. Jag som trodde att jag inte gillade dem men det där är ju makalöst snyggt.
Vad är det för däck?
Hamrade skärmar är fint tycker jag och håller sig snygga längre än släta då bucklor och repor aldrig blir lika tydliga. Hade först tänkt testa GB skärmar men när Anders informerade att honjo skärmarna var billigare (pga lågt yen och hög euro) så var valet enkelt.

Däck är Rene herse Bon jon pass köpta av en viss Moses.

Tillbaka
Topp